Reklama

Chrystus jest Bramą

Niedziela Ogólnopolska 21/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

MARCIN WOŹNIAK: - Gdy rodziła się idea "Lednicy 2000", wielu patrzyło na nią z powątpiewaniem, niektórzy nawet kpili. Czas pokazał jednak, że coś takiego było młodzieży potrzebne. Czy czuje się Ojciec usatysfakcjonowany?

O. JAN GÓRA: - Ja myślę, że "usatysfakcjonowanie" nie jest najwłaściwszym określeniem do oceny Lednicy. Jeżeli "Lednica 2000" jest dziełem Bożym, to musi być upokorzenie i kpina, musi być cierpienie i zmaganie. Musi dziać się coś, co sprawi, że z jednymi ludźmi się zacznie, a z innymi skończy. Po prostu ludzie się zniechęcają, odchodzą. Nie każdy ma siłę wytrwać, ale dla mnie są to znaki Bożej Opatrzności i Bożej promocji. Lednica jest dziełem Bożym, bo nawiedzające nas wszystkich zniechęcenie jest tak częste, że gdyby było to dzieło ludzkie, to dawno byśmy się wszyscy wycofali. Zaproszenie tylu ludzi z całej Polski, przygotowanie, przeprowadzenie, posprzątanie, wyciągnięcie wniosków - to ogromna praca.

- Jak by Ojciec podsumował to wszystko, co się dotąd działo na "Lednicy"?

- Najważniejszym wydarzeniem na "Lednicy" jest każdorazowe powtarzanie wyboru Chrystusa. To jest rdzeń, trzon, centrum - wybór Chrystusa... Wszystko inne do tego prowadzi i stanowi pewną dlań oprawę.

- Program duszpasterski "Lednica 2000" był formą przygotowania młodzieży do wejścia w III Tysiąclecie. Mamy 2001 rok. Ten próg nowego milenium jest więc już za nami. Czy nie oznacza to, że "Lednica 2000" jest już "produktem nieco przeterminowanym"?

- Nie... Wręcz przeciwnie! Wybór Chrystusa uczyniony raz, powtarzany jest codziennie. Niech chociażby tutaj pomocny będzie wiersz Lieberta pt. Jeździec:
Uczyniwszy wybór na wieki W każdej chwili wybierać muszę. W każdej chwili wybieramy Chrystusa. Chcemy, by On zwyciężał we wszystkim - w naszym myśleniu, mówieniu, działaniu... Głębiej - w naszym oddychaniu i życiu. Program "Lednicy", tak jak program Chrystusowy, ogarnia coraz większe rzesze, krystalizuje się, nabiera świeżości i atrakcyjności.

- Już w ubiegłym roku, gdy kończyły się lednickie celebracje, zapraszał Ojciec młodych na rok bieżący, zapowiadając, że kolejna Noc Ducha Świętego będzie "Nabożeństwem Spożywania Bożego Słowa".
Wielu młodych już wówczas zastanawiało się, jak zamierza Ojciec tę kolejną wizję zrealizować...

- Tak. Byli nawet tacy, którzy zrozumieli te moje słowa dosłownie i myśleli, że będę zmuszał ludzi do zjadania, maczanego w miodzie, zadrukowanego papieru, który jest w piwnicach drukarni Księży Pallotynów. Ale to chodzi o "spożywanie głową i sercem". Chodzi o to, by zrozumieć, na czym polega głębia Pisma Świętego. Nie ma obawy! Pismo Święte jest niewyczerpalne... Staje się dużym programem na wiele lat i będziemy je spożywać stale! Ustanawiamy Święto Spożywania Pisma Świętego!

- W jakiej formie będziemy spożywać Pismo Święte podczas tegorocznej Nocy Ducha Świętego?

- To, co zewnętrzne, to tylko "gadżet", "rekwizyt", to tylko pomoc... Dostaniemy stos tysięcy pierników w kształcie otwartej księgi. Do tego będą teksty Proroka Ezechiela i poety Romana Brandstaettera. Ale tak naprawdę - to spożywanie będzie "pójściem w głąb", zrozumieniem, że słowa Pisma Świętego odnosiły się do ludzi sprzed tysięcy lat, ale także do ludzi żyjących dzisiaj, do nas wszystkich. Także i tego, że Słowo Boże musi iść w głąb człowieka, dać mu siły na życie wieczne... To właśnie rozumiem jako spożywanie - nie powierzchowne "ślizganie się po tekście", ale zrozumienie ducha tego tekstu, jego znaczenia.

- Bieżący rok jest dla naszego Kościoła czasem szczególnego skupienia nad tym, czym dla chrześcijanina jest Biblia. Stąd zrodził się pomysł, by przepisywać Pismo Święte. Jak przebiegała realizacja tego dzieła?

- Zostało ono podjęte entuzjastycznie. Zaangażowały się w nie tysiące ludzi, dla których stało się ono atrakcją, dodatkowym zajęciem. Przepisywanie Pisma Świętego ręcznie w dobie komputerów i zapisów elektronicznych odesłało nas do wielkich działań średniowiecznych i starożytnych kopistów, którzy przepisując ręcznie Słowo Boże, mieli czas myśleć o tym, co przepisują. Ręczne przepisywanie Pisma Świętego dało szansę refleksji, zatrzymania się nad nim i spożywania go. Stanowiło to jakby wstęp do tego, co będzie się działo nad Lednicą. Oznaczało to, że ludzie ręcznie przepisujący Biblię zatrzymali się, przestali pędzić w tym całym wariactwie, a być może też niejeden z nich pomodlił się, aby to, co przepisuje, weszło w jego wnętrze. Średniowieczni kopiści, traktujący przepisywanie jako nabożeństwo, modlili się przed, w trakcie i po... Chodzi o to, by Słowo Boże ręcznie przepisane egzystowało, było w człowieku. Jest piękny wiersz średniowiecznego anonimowego kopisty, który pisze: "Moja ręka jest przepisywaniem utrudzona" i modli się, żeby jego litery były równe, czytelne i aby przyszłe pokolenia je czytały.

- Czy to prawda, że zgłosiło się więcej chętnych, niż mogliście rozdzielić rozdziałów Biblii do przepisania?

- Oczywiście... Musieliśmy całą akcję powtórzyć, ponieważ ludzie byli rozżaleni, a nawet płakali, że nie ma dla nich już rozdziału Pisma Świętego do przepisania. Dlatego zaczęliśmy przepisywanie od nowa... To bardzo wzruszające. Najważniejsze jest to, że od tego przepisywania Pisma Świętego nie odepchnęliśmy ludzi.

- Co roku noc nad Lednicą wygląda trochę inaczej, co roku przeżywamy coś innego, różne nabożeństwa... Gdyby mógł Ojciec choć w kilku słowach przybliżyć to, co będzie się działo w nocy z 2 na 3 czerwca 2001 r.

- Tegoroczne "Nabożeństwo Spożywania Pisma Świętego" powinno być niezwykle atrakcyjne, piękne. Będziemy kontemplować Pieśń nad Pieśniami - utwór mówiący o miłości, której nie da się do niczego przyrównać... Będzie to celebracja księgi zapieczętowanej i poszczególne etapy nabożeństwa będą łamaniem pieczęci. To rozpieczętowywanie pozwoli nam pójść w głąb. Sprawi, że będziemy rozumieć lepiej, że oblubienicą jest kobieta, a oblubieńcem mężczyzna, ale w głębiach tego tekstu oblubieńcem jest Bóg, a oblubienicą Maryja; albo też, że oblubienicą jest Kościół lub "anima", czyli ludzka dusza, a oblubieńcem Chrystus. Będzie siedem pieczęci, jak w Apokalipsie, ale dwie pozostawimy nienaruszone. Jedną dla ludzi, jako "zadanie domowe", a drugą na Sąd Ostateczny.
Ojciec Święty przekazał nam dwa różańce. Jeden ogromny, z orzechów kokosowych, a drugi srebrny, który ja, za zgodą Papieża, zamieniłem na sto tysięcy różańców poświęconych 3 maja br. przez Prymasa Polski, które nad Lednicą rozdamy młodym w imieniu Ojca Świętego. Będą też wreszcie, jak co roku, Eucharystia o północy, elekcja Chrystusa na Króla i Zbawiciela i przekroczenie Bramy
III Tysiąclecia. Dodatkowe atrakcje to: zrzucenie na tańczących podczas Pieśni nad Pieśniami z samolotów deszczu kwiatów i wypuszczenie orła. Atrakcją będą też piernikowe Biblie o smaku miodu...

- Ojciec Święty powiedział kiedyś do młodzieży zgromadzonej na polach lednickich: "Nie wystarczy przekroczyć próg, trzeba iść w głąb". Ojciec sam wyraził się o "Lednicy 2000", że nie jest ona wydarzeniem, ale procesem duszpasterskim, który się ciągle "staje" .
Obserwując kolejne spotkania, aż trudno oprzeć się wrażeniu, że lednicka "Ryba" wyszła już z pierwszego stadium, jakim jest zauroczenie ideą, i powoli jakby "dorośleje".

- Dlatego też Papież przekazał nam kapitel kolumny ze starożytnej świątyni Konstantyna jako kamień węgielny "Świątyni Chrztu Polski" i znak więzi z Kościołem rzymskim. Bardzo się cieszę z tego, że Papież wyznacza nam program, który my staramy się realizować. " Lednica 2000" stale dorasta. Nie można powiedzieć, że jest to proces skończony. Któż z nas może powiedzieć, że posiadł Chrystusa, jego miłość, wiarę, nadzieję... Jesteśmy w trakcie "stawania się", a entuzjazm młodych ludzi tylko nas pobudza i zachęca.

- Jakie dziś widzi Ojciec możliwości "pójścia w głąb" . Czy są już jakieś pomysły, jak kontynuować ten program?

- Oczywiście. Myślę, że pójdziemy w kierunku spożywania Pisma Świętego i możemy przeżywać kolejno poszczególne sceny, które nas mogą zbliżyć do Chrystusa: Abrahama, Kaina i Abla, Noego, Józefa Egipskiego... Możemy też skupiać się na przypowieściach: o synu marnotrawnym, o dobrym Samarytaninie... Pomysłów jest wiele, ale to wszystko się dopiero zobaczy. Na razie musimy jakoś przeżyć tegoroczną Lednicę...

- Pozostawiam Ojcu szansę na "ostatnie słowo", by Ojciec sam zaprosił młodych nad Lednicę...

- Musicie koniecznie tam być! Nie może nikogo zabraknąć! Przyszłość należy do nas, jako do chrześcijan...

- Bóg zapłać za rozmowę.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Realizm duchowy św. Teresy od Dzieciątka Jezus

Niedziela Ogólnopolska 28/2005

[ TEMATY ]

święta

pl.wikipedia.org

Wielką zasługą św. Teresy jest powrót do ewangelicznego rozumienia miłości do Boga. Niewłaściwe rozumienie świętości popycha nas w stronę dwóch pokus. Pierwsza - sprowadza się do tego, iż kojarzymy świętość z nadzwyczajnymi przeżyciami. Druga - polega na tym, że pragniemy naśladować jakiegoś świętego, zapominając o tym, kim sami jesteśmy. Można do tego dołączyć jeszcze jedną pokusę - czekanie na szczególną okazję do kochania Boga. Ulegając tym pokusom, często usprawiedliwiamy swój brak dążenia do świętości szczególnie trudnymi okolicznościami, w których przyszło nam żyć, lub zbyt wielkimi - w naszym rozumieniu - normami, jakie należałoby spełnić, sądząc, iż świętość jest czymś innym aniżeli nauką wyrażoną w Ewangelii. Teresa nie znajdowała w sobie dość siły, aby iść drogą wielkich pokutników czy też drogą świętych pełniących wielkie czyny. Teresa odkrywa własną, w pełni ewangeliczną drogę do świętości. Jej pierwsze odkrycie dotyczy czasu: nie powinniśmy odsuwać naszego kochania Boga na jakąś nawet najbliższą przyszłość. Któraś z sióstr w klasztorze w Lisieux „oszczędzała” siły na męczeństwo, które notabene nigdy się nie spełniło. Dla Teresy moment kochania Boga jest tylko teraz. Ona nie zastanawia się nad przyszłością, gdyż może się czasami wydawać zbyt odległa lub zbyt trudna. Teraz jest jej ofiarowane i tylko w tym momencie ma możliwość kochania Boga. Przyszłość może nie nadejść. „Dobry Bóg chce, bym zdała się na Niego jak maleńkie dziecko, które martwi się o to, co z nim będzie jutro”. Czasami myśl o wielu podobnych zmaganiach w przyszłości nie pozwala nam teraz dać całego siebie. Zatem właśnie chwila obecna i tylko ta chwila się liczy. Łaska ofiarowania czegoś Bogu lub przezwyciężenia jakiejś pokusy jest mi dana teraz, na tę chwilę. W chwili wielkiego duchowego cierpienia Teresa pisze: „Cierpię tylko chwilę. Jedynie myśląc o przeszłości i o przyszłości, dochodzi się do zniechęcenia i rozpaczy”. Rozważanie, czy w przyszłości podołam podobnym wyzwaniom, jest brakiem zdania się na Boga, który mnie teraz wspomaga. „By kochać Cię, Panie, tę chwilę mam tylko, ten dzień dzisiejszy jedynie” - pisze Teresa. Jest to pierwsza cecha realizmu jej ducha - realizmu ewangelicznego, gdyż Chrystus mówi nieustannie o gotowości i czuwaniu. Ten, kto zaniedbuje teraźniejszość, nie czuwa, bo nie jest gotowy. Wkłada natomiast energię w marzenia, a nie w to, co teraz jest możliwe do spełnienia. Chrystus przychodzi z miłością teraz. To skoncentrowanie się na teraźniejszości pozwala Teresie dostrzec wszystkie możliwe okazje do kochania oraz wykorzystać je. Do tego jednak potrzebne jest spojrzenie nacechowane wiarą, iż ten moment jest darowany mi przez Boga, aby Go teraz, w tej sytuacji kochać. Nawet gdy sytuacja obecna jawi się w bardzo ciemnych barwach, Teresa nie traci nadziei. „Słowa Hioba: Nawet gdybyś mnie zabił, będę ufał Tobie, zachwycały mnie od dzieciństwa. Trzeba mi jednak było wiele czasu, aby dojść do takiego stopnia zawierzenia. Teraz do niego doszłam” - napisze dopiero pod koniec życia. Teresa poznaje, że wielkość czynu nie zależy od tego, co robimy, ale zależy od tego, ile w nim kochamy. „Nie mając wprawy w praktykowaniu wielkich cnót, przykładałam się w sposób szczególny do tych małych; lubiłam więc składać płaszcze pozostawione przez siostry i oddawać im przeróżne małe usługi, na jakie mnie było stać”. Jeśli spojrzeć na komentarz Chrystusa odnośnie do tych, którzy wrzucali pieniądze do skarbony w świątyni, to właśnie w tym kontekście możemy uchwycić zamysł Teresy. Nie jest ważne, ile wrzucimy do tej skarbony, bo uczynek na zewnątrz może wydawać się wielki, ale cała wartość uczynku zależy od tego, ile on nas kosztuje. Zatem należy przełamywać swoją wolę, gdyż to jest największą ofiarą. Przezwyciężając miłość własną, w całości oddajemy się Bogu. Były chwile, gdy Teresa chciała ofiarować Bogu jakieś fizyczne umartwienia. Taki rodzaj praktyk był w czasach Teresy dość powszechny. Jednak szybko się przekonała, że nie pozwala jej na to zdrowie. Było to dla niej bardzo ważne odkrycie, gdyż utwierdziło ją w przekonaniu, że nie trzeba wiele, aby się Bogu podobać. „Dane mi było również umiłowanie pokuty; nic jednak nie było mi dozwolone, by je zaspokoić. Jedyne umartwienia, na jakie się zgadzano, polegały na umartwianiu mojej miłości własnej, co zresztą było dla mnie bardziej pożyteczne niż umartwienia cielesne”. Teresa nie wymyślała sobie jakichś ofiar. Jej zadaniem było wykorzystanie tego, co życie jej przyniosło. Umiejętność docenienia chwili, odkrycia, że wszystko jest do ofiarowania - tego uczy nas Teresa. My sami albo narzekamy na trudny los i marnujemy okazję do ofiarowania czegoś trudnego Bogu, albo czynimy coś zewnętrznie dobrego, ale tylko z wygody, aby się komuś nie narazić lub dla uniknięcia wyrzutów sumienia. Intencja - to jest cały klucz Teresy do świętości. Jak wyznaje, w swoim życiu niczego Chrystusowi nie odmówiła, tzn. że widziała wszystkie okazje do czynienia dobra jako momenty wyznawania swojej miłości. Inną cechą, która przybliża ją do nas, jest naturalność jej modlitwy. Teresa od Dzieciątka Jezus, która jest córką duchową św. Teresy od Jezusa, jest jej przeciwieństwem odnośnie do szczególnych łask na modlitwie. Złożyła nawet z tych łask ofiarę, bo czuła, że w nich można szukać siebie. Jej życie modlitwy było często bardzo marne, gdyż zdarzało się jej zasypiać na modlitwie. Po przyjęciu Komunii św. zamiast rozmawiać z Bogiem, spała. Nie dlatego, że chciała, ale dlatego, że nie potrafiła inaczej. Ważny jest fakt, iż nie martwiła się za bardzo swoją nieumiejętnością modlenia się. Wierzyła, że i z takiej modlitwy Chrystus jest zadowolony, gdyż ona nie może Mu ofiarować nic więcej poza swoją słabością. Aby się przekonać, jak daleko lub jak blisko jesteśmy przyjmowania Ewangelii w całej jej głębi, zastanówmy się, jak podchodzimy do niechcianych prac, mniej wartościowych funkcji, momentów, gdy nie jesteśmy doceniani, a nawet oskarżani. Czy widzimy w tym okazję, aby to wszystko ofiarować Chrystusowi, czy też walczymy o to, aby postawić na swoim lub zwyczajnie zachować twarz? Jak postępujemy wobec osób, które są dla nas przykre? Czy je obgadujemy, czy też widzimy w tym okazję, aby im pomóc w drodze do Boga? Teresa powie, gdy nie może już przyjmować Komunii św. ze względu na zaawansowaną chorobę, że wszystko jest łaską. Czy każda trudna sytuacja, trudny człowiek jest dla mnie łaską?
CZYTAJ DALEJ

Święty Hieronim – patron miłośników Pisma Świętego

Dnia 30 września w kalendarzu liturgicznym obchodzone jest wspomnienie św. Hieronima, doktora Kościoła, patrona biblistów, archeologów, tłumaczy, ale także – o czym pamięta niewielu – uczniów i studentów. Jest to postać niezwykła, fascynująca, będąca przykładem doskonałego połączenia wiary z nauką, życia duchowego z życiem intelektualnym.
CZYTAJ DALEJ

Sędzia Piotr Andrzejewski: trwa batalia o prawo do uciekania się do Chrystusowej wizji świata

2025-10-01 10:23

[ TEMATY ]

Trybunał Stanu

sędzia

Piotr Andrzejewski

Chrystusowa wizja świata

youtube.com/@polsatnewsplofc

Piotr Andrzejewski, sędzia Trybunału Stanu

Piotr Andrzejewski, sędzia Trybunału Stanu

Sędzia Piotr Andrzejewski, który podczas głośnego posiedzenia Trybunału Stanu w sprawie immunitetu przewodniczącej Małgorzaty Manowskiej dyscyplinował innych sędziów, w rozmowie z dziennikarzem portalu niedziela.pl powiedział, że obecnie trwa batalia o obecność światopoglądu tożsamościowego związanego z zakotwiczeniem polskiej kultury i cywilizacji w Kościele Katolickim.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję