Reklama

Nauka

Kraków: ks. prof. Heller "o stworzeniu i początku wszechświata"

[ TEMATY ]

nauka

życie

ludzie

targi

Archiwum Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wykład „Stworzenie i początek wszechświata” ks. prof. Michała Hellera szczelnie zapełnił dwupoziomową aulę Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prelekcja była jednym z wydarzeń w ramach trwających do niedzieli w Krakowie 17. Targów Książki.

„Metoda nauki jest zupełnie inna od metody teologii. Porównywanie na siłę to chyba jest błąd, bo to jest mylenie dwóch zupełnie różnych metodologii. Na metapoziomie, tam gdzie zatrzymuje się nauka, pojawia się teologiczna idea stworzenia, która nie jest związana tymi granicami i odpowiada na pytanie: dlaczego istniejemy” – mówił ks. prof. Michał Heller, według którego może być to przestrzeń uzupełniania się nauki i wiary, ale ponad granicami metody naukowej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ks. prof. Michał Heller – jak sam zaznaczył – swój wykład poświęcił „pewnemu napięciu jakie zachodzi między pojęciami «początek» i «stworzenie»”. Prelekcja „Stworzenie i początek wszechświata” rozpoczęła się od trzech pytań: Dlaczego my istniejmy? Dlaczego istnieje raczej coś niż nic? Dlaczego te prawa fizyki, a nie inne obowiązują w naszym wszechświecie? „To nie są pytania tylko teoretyczne. Czujemy, że od nich zależy – a przynajmniej powinno zależeć ustawienie całego naszego życia” – mówił laureat Nagrody Templetona.

Reklama

Przywołał stanowisko kosmologa Roberta Jastrowa, wg którego pojęcia «początek» i «stworzenie» nawzajem się wspierają. Przedstawicielem skrajnie odmiennego poglądu jest Stephen Hawking. Ks. prof. Heller przedstawił jego koncepcję „wszechświata bez brzegów”, w którym „Stwórca nie ma nic do roboty”. Brytyjski astrofizyk, razem z Leonardem Mlodinowem, na trzy kluczowe pytania odpowiada: „Badanie wszechświata stwarza wszechświat, który stworzył nas”. Wg ks. prof. Hellera za tą koncepcją nie ma argumentów naukowych, można ją przyjąć „na wiarę”. „Argumenty Hawkinga i Mlodinowa wymownie dowodzą, że te trzy pytania wykraczają poza metodę nauki, te pytania są dla niej przezroczyste” – spointował tę część wykładu krakowski profesor.

Drugą część swojego wystąpienia ks. prof. Heller poświęcił koncepcji stworzenia. Przywołując opis stworzenia świata z początku Księgi Rodzaju podkreślił, że jest to specyficzny gatunek literacki, z którego nie wynika w jaki sposób powstał świat, a pewne prawdy teologiczne: monoteizm, idea stworzenia, miejsce człowieka, fakt, że stworzenie jest dobre oraz świętość szabatu. „Stworzenie jest relacją pomiędzy stworzeniem a Stwórcą; polegającą na nieustannej zależności w stawaniu się stworzenia od Stwórcy. Gdyby Bóg przestał stwarzać świat, to świat przestałby istnieć. To jest nieustanna zależność, a nie coś, co ma miejsce tylko na początku” – podsumował fundator i dyrektor Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych.

Po prelekcji ks. prof. Heller odpowiadał na pytania audytorium a później podpisywał swoje książki w księgarnio-kawiarni „De Revolutionibus”.

Wykład ks. prof. Michała Hellera odbył się 24 października w Pałacu Larischa w Krakowie i szczelnie zapełnił dwupoziomową aulę Wydziału Prawa i Administracji UJ. Była to namiastka tego, co można przeczytać w książce o tym samym tytule „Stworzenie i początek Wszechświata”, której współautorem jest ks. prof. Tadeusz Pabjan. Autorzy rozprawiają się z przesądem, że wiary chrześcijańskiej nie można pogodzić ze współczesnym, naukowym obrazem świata.

Wykład „Stworzenie i początek wszechświata” był jednym z wydarzeń towarzyszących 17. Targom Książki w Krakowie, które odbywają się w dniach 24-27 października. W sobotę, 26 października o godzinie 13.00 autorzy będą podpisywać swoje książki na Targach, na stoisku P3.

2013-10-25 11:52

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niemcy: Samochód wjechał w grupę ludzi w Monachium; są ranni

[ TEMATY ]

ludzie

zamach

samochód

ranni

Monachium

ChiccoDodiFC/pl.fotolia.com

Około 30 osób zostało rannych, w tym dzieci, w centrum Monachium, gdzie samochód wjechał w czwartek w grupę demonstrantów. Premier Bawarii Markus Soeder ocenił, że prawdopodobnie doszło do zamachu. Według policji kierowca to 24-letni Afgańczyk, który wnioskował o azyl w Niemczech.

Motywy jego ataku są na razie nieznane.
CZYTAJ DALEJ

Nawet kiedy człowiek zapomina o Bogu, to jednak Bóg nie zapomina o człowieku

2025-05-01 16:30

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Nawet kiedy człowiek zapomina o Bogu, kiedy myśli, że Go nie ma lub że umarł, to jednak Bóg nie zapomina o człowieku. Czyż może niewiasta zapomnieć o swym niemowlęciu, ta, która kocha syna swego łona? A nawet, gdyby ona zapomniała, Ja nie zapomnę o tobie. Oto wyryłem cię na obu dłoniach, twe mury są ustawicznie przede Mną (Iz 49, 15-16) – powie Bóg.

Jezus znowu ukazał się nad Jeziorem Tyberiadzkim. A ukazał się w ten sposób: Byli razem Szymon Piotr, Tomasz, zwany Didymos, Natanael z Kany Galilejskiej, synowie Zebedeusza oraz dwaj inni z Jego uczniów. Szymon Piotr powiedział do nich: «Idę łowić ryby». Odpowiedzieli mu: «Idziemy i my z tobą». Wyszli więc i wsiedli do łodzi, ale tej nocy nic nie ułowili. A gdy ranek zaświtał, Jezus stanął na brzegu. Jednakże uczniowie nie wiedzieli, że to był Jezus. A Jezus rzekł do nich: «Dzieci, macie coś do jedzenia?» Odpowiedzieli Mu: «Nie». On rzekł do nich: «Zarzućcie sieć po prawej stronie łodzi, a znajdziecie». Zarzucili więc i z powodu mnóstwa ryb nie mogli jej wyciągnąć. Powiedział więc do Piotra ów uczeń, którego Jezus miłował: «To jest Pan!» Szymon Piotr, usłyszawszy, że to jest Pan, przywdział na siebie wierzchnią szatę – był bowiem prawie nagi – i rzucił się wpław do jeziora. Pozostali uczniowie przypłynęli łódką, ciągnąc za sobą sieć z rybami. Od brzegu bowiem nie było daleko – tylko około dwustu łokci. A kiedy zeszli na ląd, ujrzeli rozłożone ognisko, a na nim ułożoną rybę oraz chleb. Rzekł do nich Jezus: «Przynieście jeszcze ryb, które teraz złowiliście». Poszedł Szymon Piotr i wyciągnął na brzeg sieć pełną wielkich ryb w liczbie stu pięćdziesięciu trzech. A pomimo tak wielkiej ilości sieć nie rozerwała się. Rzekł do nich Jezus: «Chodźcie, posilcie się!» Żaden z uczniów nie odważył się zadać Mu pytania: «Kto Ty jesteś?», bo wiedzieli, że to jest Pan. A Jezus przyszedł, wziął chleb i podał im – podobnie i rybę. To już trzeci raz Jezus ukazał się uczniom od chwili, gdy zmartwychwstał. A gdy spożyli śniadanie, rzekł Jezus do Szymona Piotra: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie więcej aniżeli ci?» Odpowiedział Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego: «Paś baranki moje». I znowu, po raz drugi, powiedział do niego: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie?» Odparł Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego: «Paś owce moje». Powiedział mu po raz trzeci: «Szymonie, synu Jana, czy kochasz Mnie?» Zasmucił się Piotr, że mu po raz trzeci powiedział: «Czy kochasz Mnie?» I rzekł do Niego: «Panie, Ty wszystko wiesz, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego Jezus: «Paś owce moje. Zaprawdę, zaprawdę, powiadam ci: Gdy byłeś młodszy, opasywałeś się sam i chodziłeś, gdzie chciałeś. Ale gdy się zestarzejesz, wyciągniesz ręce swoje, a inny cię opasze i poprowadzi, dokąd nie chcesz». To powiedział, aby zaznaczyć, jaką śmiercią uwielbi Boga. A wypowiedziawszy to, rzekł do niego: «Pójdź za Mną!»
CZYTAJ DALEJ

Siostra księdza, który skrytykował dr Jagielską: Brat napisał prawdę, gdyż ginekolog zabiła dziecko

2025-05-01 18:55

[ TEMATY ]

Oleśnica

Fundacja Pro-Prawo do życia

Siostra ks. Grzegorza o jego zatrzymaniu: „modlił się w celi”. Z siostrą kapłana rozmawiała Aneta Zvarik - Fundacja Pro-Prawo do życia.

– Mamy 22 kwietnia br., wtorek, dzień po Świętach Wielkanocnych. Pani brat, ksiądz Grzegorz, zmaga się z zapaleniem oskrzeli, a do tego jest fizycznie wyczerpany po intensywnym Triduum Paschalnym. Co wydarzyło się tego dnia?
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję