Reklama

Włochy

Rzym: Chrzest Jezusa w marmurze

Niedaleko Watykanu, ale już po drugiej stronie Tybru, stoi piękny kościół św. Jana Chrzciciela Florentyńczyków. Kiedyś znajdowała się tutaj świątynia św. Pantaleona znana z dokumentów papieskich już w XII w. W XV w. był on jednym z kościołów, w którym spotykali się Florentyńczycy mieszkający w Rzymie.

[ TEMATY ]

chrzest

Rzym

Włodzimierz Rędzioch

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Gdy w 1448 r. grupa florenckich emigrantów założyła “Compagnia della Pietà dei Fiorentini”, bractwo zajmujące się opieką nad chorymi rodakami i grzebaniem zmarłych, kościół św. Pantaleona stał się z czasem ich siedzibą. Był on jednak zbyt mały i nie odzwierciedlał nowych gustów epoki Renesansu. Na początku XVI w. na Katedrze św. Piotra zasiadał Florentyńczyk z rodu Medyceuszów, Leon X, syn władcy Florencji, Wawrzyńca Wspaniałego, i to on zainspirował budowę nowego, wspanialszego kościoła dla swoich rodaków z Toskanii.

Włodzimierz Rędzioch

Nowa świątynia została poświęcona św. Janowi Chrzcicielowi, patronowi Florencji. Projekt budowli przygotowali: Michał Anioł, Peruzzi i Rafael ale papieża wybrał plan Jacopo Sansovino. Budowę, która trwała wiele lat, rozpoczęto w 1519 r. a po Sansovino kontynuowali ją tacy architekci jak Antonio da Sangallo Młodszy, Giacomo della Porta oraz Carlo Maderno, który sklepił kościół charakterystyczną, wysoką kopułą (1612 r.). Kościół ukończono w 1620 r., chociaż brakowało jeszcze fasady, która została wykonana w latach 1733–1738 według projektu florenckiego architekta Alessandro Galilei.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Ołtarz główny kościoła zaprojektował jeden z najsłynniejszych barokowych architektów Rzymu Francesco Borromini (jest on pochowany w kościele, podobnie jak Carlo Maderno). Natomiast marmurowa scena “Chrzest Jezusa” znajdująca się w ołtarzu jest autorstwa Antonio Raggi (rzeźba powstała w 1669 r.).

Podziel się cytatem

Raggi rozpoczął naukę w pracowni rzeźbiarza Alessandra Algardiego, ale jego wielki talent wyjdzie na jaw dopiero w 1647 r. w pracowni genialnego mistrza baroku, Giovanni Lorenzo Berniniego.

Spośród uczniów Berniniego Raggi był z pewnością najbardziej utalentowany, dlatego z czasem stał się jego najbliższym współpracownikiem i najbardziej płodnym uczniem. Cenił go również rywal Berniniego, Francesco Borromini, dlatego zlecał mu wykonywanie rzeźb, które były umieszcane w jego kompozycjach architektonicznych, tak jak to było w przypadku ołtarza kościoła św. Jana Chrzciciela Florentyńczyków. Raggi zaczął pracę przy ołtarzu w 1665 r. tworząc w marmurze monumentalną scenę przedstawiającą Chrzest Jezusa z Bogiem Ojcem w chwale i Duchem Świętym w postaci gołębicy. Jest to jedno z piękniejszych dzieł rzeźbiarskich rzymskiego baroku.

Ale w kościele jest jeszcze druga rzeźba przedstawiająca scenę chrztu Jezusa – w jednej z bocznych kaplic (Kaplica Falconieri), która służy za kaplicę chrzcielną, ustawiono w 1655 r. monumentalne figury Jezusa i Jana Chrzciciela. Było to ostatnie dzieło rzeźbiarza Francesco Mochi wykonane w 1654 r., tuż przed śmiercią. Najbardziej znaną rzeźbą Mochi jest statua Weroniki w Bazylice św. Piotra w Watykanie.

2021-01-10 20:29

Ocena: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Znaki czasu?

Niedziela wrocławska 46/2015, str. 4

[ TEMATY ]

chrzest

muzułmanie

www.fronda.pl

Pastor Gottfried Martens jest gospodarzem parafii Trójcy Świętej w Berlinie. Zdaniem bp. Andrzeja Siemieniewskiego ten staroluterański Kościół niemiecki może stać się znakiem czasu i zwiastować historyczne zmiany

Bp Andrzej Siemieniewski wraz z dwoma animatorami z wrocławskich wspólnot ewangelizacyjnych oraz mieszkającym we Wrocławiu Syryjczykiem odwiedzili 25 października parafię pastora Martensa. – O godz. 10.00 rozpoczęło się nabożeństwo pokutne, obserwowaliśmy je z balkonu świątyni – opowiada bp Siemieniewski. – Większość uczestniczących w nim osób nie wyglądała na Niemców. Później okazało się, że nasza intuicja była słuszna – biorący udział w modlitwie to głównie Irańczycy i Afgańczycy.
CZYTAJ DALEJ

Jubileusz 25-lecia sakry biskupiej bp. Jana Wątroby

2025-05-12 13:21

[ TEMATY ]

bp Jan Wątroba

bp Andrzej Przybylski

Radio Fiat

11 maja 2025 roku przypada jubileusz 25-lecia sakry biskupiej Jana Wątroby, biskupa rzeszowskiego. Z tej racji w jego rodzinnej parafii pw. św. Piotra w Okowach w Białej koło Wielunia odbyły się uroczystości jubileuszowe z udziałem kapłanów dekanatu wieluńskiego, a przede wszystkim najbliższej rodziny, przyjaciół, znajomych i wiernych z rodzinnej parafii Jubilata. Kazanie okolicznościowe z tej okazji wygłosił bp Andrzej Przybylski z Częstochowy.

W swoim słowie przypomniał najpierw, że za każdym powołaniem, misją i urzędem w Kościele stoi konkretny człowiek, z konkretną historią rodzinną, wychowaniem, edukacją szkolną i środowiskiem parafialnym. „Zanim staliśmy się w Kościele pasterzami, wyrośliśmy w konkretnej rodzinie, ukształtowały nas wartości przekazane przez rodziców, szkołę, przyjaciół i znajomych, przez parafialną wspólnotę wiary, w której uczyliśmy się służyć Bogu i ludziom – stwierdził kaznodzieja. Bp Przybylski przypomniał drogę powołania bp. Jana Wątroby, a także jego wielki wkład w stuletnią historię diecezji częstochowskiej. Bp Jan Wątroba urodził się w Wieluniu, dzieciństwo i młodość przeżył w parafii Biała koło Wielunia. Po maturze wstąpił do Częstochowskiego Wyższego Seminarium Duchownego w Krakowie. W trakcie studiów seminaryjnych odbył służbę wojskową. Wyświęcony na kapłana w 1979 roku pełnił w diecezji m.in. funkcję wikariusza w Wieruszowie, sekretarza i kapelana biskupa częstochowskiego Stanisława Nowaka.
CZYTAJ DALEJ

Kilka faktów o Leonie XIV

2025-05-12 21:36

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

PAP/EPA/ETTORE FERRARI

Papież Leon XIV ma opinię człowieka cichego, ale zdecydowanego. Cechuje go głęboki wewnętrzny pokój. Uważnie słucha, rzadko przerywa, często się uśmiecha. Jego decyzje wynikają nie z pośpiechu, ale z modlitwy.

Jest zakorzeniony w duchowości św. Augustyna. Jako swoje biskupie motto wybrał słowa: „In Illo uno unum – Jedno w Jednym”, mówiące o jedności w Chrystusie ponad podziałami i różnicami. Papież nie tylko mówi o pokoju – on go w sobie niesie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję