Reklama

Kościół

Pisarzowice: późnogotycki obraz „Świętej Rozmowy” ujawnia swe tajemnice

Późnogotycki obraz z Matką Boską z Dzieciątkiem w towarzystwie św. Marcina i św. Urbana, który znajduje się na co dzień w ołtarzu kościoła w Pisarzowicach, odzyskuje blask pod okiem specjalistów.

[ TEMATY ]

obraz

obraz

Święta Rodzina

diecezja.bielsko.pl

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dzieło powstało w początkach XVI wieku w krakowskiej pracowni anonimowego Mistrza Rodziny Marii.

Z tej samej pracowni, co obraz pisarzowicki, pochodzą także: tryptyk z legendą św. Stanisława w Starym Bielsku, łaskami słynący obraz Matki Boskiej Rychwałdzkiej oraz tablice z „Sacra Conversazione” z Bielska-Białej Komorowic i Łękawicy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dzieło, które obecnie poddawane jest zabiegom, uratowano 6 sierpnia 1965 r. z płonącego drewnianego kościoła w Pisarzowicach. Był konserwowany pod koniec lat 60. ub. wieku, kiedy to usunięto późniejsze przemalowania, przywracając mu dawny gotycki blask. Teraz, dzięki najnowszym technologiom, dzieło późnogotyckie Mistrza Rodziny Marii będzie mogło zostać zabezpieczone dla następnych pokoleń – zapowiedział ks. dr Szymon Tracz, konserwator architektury i sztuki sakralnej diecezji bielsko-żywieckiej.

Reklama

„Dzięki podjętym działaniom konserwatorskim wspartym przed dotację Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz wkładu własnego Parafii udało się zatrzymać postępującą destrukcję podobrazia oraz warstwy malarskiej tablicy” – wyjaśnił naukowiec UPJPII.

Podziel się cytatem

W ramach pierwszego etapu prac odczyszczono lico tablicy, a także usunięto retusze konserwatorskie, które nałożono podczas ostatniej konserwacji. „Dzięki temu ukazała się oryginalna, zachowana warstwa malarska, świadcząca o wysokiej klasie artystycznej tablicy. Wspaniale zaprezentowało się złocone i grawerowane tło obrazu utworzone z misternej plecionki roślinnej” – zauważył historyk sztuki, wskazując na partie malarskie naśladujące późnogotyckie brokaty, w obrębie szat Marii.

„Niestety w pełni ukazała się też skala zniszczenia twarzy św. Marcina, gdzie będzie trzeba wykonać jej rekonstrukcję, posiłkując się innymi, znanymi pracami, które wyszły z warsztatu Mistrza Rodzinny Marii” – dodał kapłan i podkreślił, że jest to jeden z nielicznie zachowanych obiektów, „gdzie można dotknąć oryginalnych gotyckich desek opracowanych ręcznie za pomocą topora i strugu”.

Konsekrowana tablica pierwotnie stanowiła część środkową tryptyku. W pożarze kościoła przepadła jedyna zachowana kwatera z ruchomych skrzydeł tryptyku z przedstawieniem św. Zofii, która wtórnie była wprawiona w feretron procesyjny.

W nadchodzącym 2021 roku planowane są prace drugiego etapu, w ramach których przeprowadzona zostanie konserwacja estetyczna późnogotyckiej tablicy. Po tych zabiegach dzieło powróci do Pisarzowic.

2020-12-29 20:23

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rzym: ostatnie dni, by zobaczyć Dallego i św. Jana od Krzyża

[ TEMATY ]

obraz

obraz

Rzym

Salvador Dalli

www.vaticannews.va/pl

Ekspozycja w kościele św. Marcelego przy Via del Corso

Ekspozycja w kościele św. Marcelego przy Via del Corso

Jeszcze tylko przez trzy dni, do 23 czerwca, można podziwiać w Rzymie jeden z najsłynniejszych obrazów Salvadora Dallego oraz jego mistyczny pierwowzór, czyli szkic nakreślony przez św. Jana od Krzyża. Przedstawia on ukrzyżowanie Jezusa, ale w niespotykanej dotąd perspektywie, z góry, jakby z punktu widzenia Boga Ojca. Oba dzieła po raz pierwszy zostały wystawione razem. Można je zobaczyć bezpłatnie w kościele św. Marcelego na via del Corso.

Mottem tej niezwykłej wystawy są słowa, które usłyszał św. Jan od Krzyża, kiedy szybkimi pociągnięciami pióra szkicował ukrzyżowanie Jezusa: „Jeśli pragniesz słowa nadziei, to utkwij swój wzrok tylko na Nim, a znajdziesz więcej niż pragniesz”. Jak mówi Radiu Watykańskiemu kurator wystawy ks. Alessio Geretti, Salvador Dalí zobaczył ten szkic u karmelitanek w Avili w 1948 r. Był to dla niego wielki duchowy wstrząs, który sprawił, że na nowo odkrył piękno wiary katolickiej. Malując Ukrzyżowanego, nie ośmiela się ukazać Jego piękna, bo wie, że przewyższa wszelkie wyobrażenia. Obraz nie jest owocem artystycznej brawury, ale przedstawia to, co św. Jan widział naprawdę w mistycznym uniesieniu.
CZYTAJ DALEJ

Chciejmy czuwać

2024-11-10 13:48

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii Łk 21, 25-28. 34-36.

Niedziela, 1 grudnia. I niedziela Adwentu
CZYTAJ DALEJ

Jaka jest dziś moja wiara?

2024-12-01 20:50

[ TEMATY ]

adwent

rozważania

św. Ojciec Pio

Red.

W Adwencie chodzi o wiarę. O wiarę, która prowadzi do autentycznego doświadczenia spotkania z żywym Bogiem.

Taka jest wiara setnika, który spotyka Jezusa w Kafarnaum – jak słyszmy dzisiaj w Ewangelii – taka była i jest wiara tysięcy wiernych ze Wschodu i Zachodu, którzy przez wieki decydowali się pójść za Jezusem, oprzeć swe życie na Jego słowie, zaprzeć się siebie i wśród trudów i prześladowań naśladować Ukrzyżowanego. On sam w ich życiu czynił wielkie rzeczy, udzielał swego Ducha, a na koniec ofiarował im życie wieczne.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję