Reklama

Wiadomości

Powołano członków Rady Dzieci i Młodzieży przy Ministrze Edukacji i Nauki

Minister Przemysław Czarnek powołał członków Rady Dzieci i Młodzieży przy Ministrze Edukacji i Nauki nowej kadencji – poinformowała w środę rzeczniczka prasowa MEN Anna Ostrowska. Rada jest organem pomocniczym ministra edukacji i nauki.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

"Pierwsze posiedzenie Rady Dzieci i Młodzieży planowane jest już w przyszłym tygodniu" – przekazała PAP Ostrowska.

Do zadań rady należy wyrażanie opinii dzieci i młodzieży w sprawach związanych z oświatą i wychowaniem. Szczególnie dotyczy to planowanych zmian i propozycji rozwiązań w tym zakresie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

W skład Rady Dzieci i Młodzieży przy Ministrze Edukacji i Nauki wchodzi 16 członków i 16 ich zastępców, po jednym członku i jego zastępcy z każdego województwa. Kadencja trwa rok. Kadencja obecnie powołanej rady potrwa do 30 września 2021 r.

Podziel się cytatem

Reklama

W skład rady weszli: z woj. dolnośląskiego Paweł Łubkowski – członek rady i Adam Goleński – zastępca członka rady; z woj. kujawsko-pomorskiego Jakub Lewandowski – członek rady i Mateusz Pruchnicki – zastępca członka rady; z woj. lubelskiego Mateusz Błaszczak – członek rady i Aleksander Przybysz – zastępca członka rady; z woj. lubuskiego Zuzanna Sikora – członek rady i Aleksander Łabuć – zastępca członka rady; z woj. łódzkiego Eryk Zywert – członek rady i Martyna Pawul – zastępca członka rady; z woj. małopolskiego Jadwiga Mizerska – członek rady i Karolina Tomasik – zastępca członka rady; z woj. mazowieckiego Jan Zając – członek rady i Angelika Żukowska – zastępca członka rady; z woj. opolskiego: Maciej Pawelec – członek rady i Karolina Tulik – zastępca członka rady; z woj. podkarpackiego Szymon Szurlej – członek rady i Szymon Nieznański – zastępca członka rady; z woj. podlaskiego Mateusz Feszler – członek rady i Krzysztof Pruszyński – zastępca członka rady; z woj. pomorskiego Paulina Nowak – członek rady i Bartosz Adamkiewicz – zastępca członka rady; z woj. śląskiego Kamil Lorek – członek rady i Jan Pałasz – zastępca członka rady; z woj. świętokrzyskiego Krystian Szkoda – członek rady i Wiktoria Mazurczak – zastępca członka rady; z woj. warmińsko-mazurskiego Aleksandra Horoszko – członek rady i Alicja Łożyńska – zastępca członka rady; z woj. wielkopolskiego Daniel Dudek – członek rady i Jarosław Szymkowiak – zastępca członka rady; z woj. zachodniopomorskiego Adrian Tomicki – członek rady i Marlena Sołtysińska – zastępca członka rady.

Posiedzenia rady zwołuje minister. Zgodnie z podpisanym przez niego w poniedziałek zarządzeniem posiedzenia rady mogą się odbywać w formie wideokonferencji za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.

W posiedzeniu rady biorą udział członkowie rady. W przypadku nieobecności członka rady w posiedzeniu bierze udział jego zastępca. Minister może też zwołać posiedzenie rady z udziałem zarówno jej członków, jak i zastępców.

Członkowie Rady Dzieci i Młodzieży przy Ministrze Edukacji i Nauki wyłaniani są w drodze naboru prowadzonego przez resort edukacji. Kandydować mogą uczniowie szkół znajdujących się na terytorium Polski, którzy ukończyli 13 lat i absolwenci tych szkół, którzy do dnia zakończenia naboru nie ukończą 21 lat.

Chętni muszą wypełnić formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie internetowej resortu edukacji i przedstawić w nim swoją wizję działalności Rady, a następnie przesłać go wraz z wymaganym życiorysem do siedziby MEN (decyduje data stempla pocztowego).

Reklama

Nadesłane kandydatury są oceniane na podstawie przesłanych zgłoszeń. Przy analizie zgłoszeń kandydatów brane pod uwagę są: zaangażowanie w wolontariat, zaangażowanie w działalność społeczną oraz w życie społeczności lokalnych i życie publiczne, aktywności w młodzieżowych radach, samorządzie szkolnym, harcerstwie, zajęciach pozalekcyjnych, instytucjach charytatywnych, a także osiągnięcia w nauce, w tym w olimpiadach i konkursach. Kandydat musi przedstawić napisać uzasadnienie swojej kandydatury.

Reklama

W tym roku do Ministerstwa Edukacji Narodowej wpłynęło 331 zgłoszeń od kandydatów. Jest to największe zainteresowanie członkostwem w radzie od czasu powołania Rady Dzieci i Młodzieży Rzeczypospolitej Polskiej przy Ministrze Edukacji Narodowej w 2016 r. (PAP)

Podziel się cytatem

Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka

dsr/ joz/

2020-12-09 18:00

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wrocław: od 28 grudnia do 1 stycznia - 42. Europejskie Spotkanie Młodych

[ TEMATY ]

Taize

Wrocław

młodzież

Informacja prasowa

Wspólnota z Taizé przygotowuje we Wrocławiu 42. Europejskie Spotkanie Młodych, które odbędzie się od 28 grudnia 2019 r. do 1 stycznia 2020 r. Do stolicy Dolnego Śląska przyjedzie ponad 20 tys. młodych w wieku od 18 do 35 lat z prawie 70 krajów. Uczestnicy spotkania zostaną przyjęci przez mieszkańców Wrocławia i okolicznych miejscowości. Jak podkreślają organizatorzy, spotkanie to będzie okazją do poszukiwania odpowiedzi na stawiane sobie pytania poprzez wspólną modlitwę oraz doświadczenie gościnności.

Tegoroczne spotkanie rozpocznie się 28 grudnia z chwilą przybycia i rozmieszczenia poszczególnych grup młodzieży w różne wrocławskie lokalizacje (Hala Stulecia, Stadion Wrocław oraz w inne miejsca).
CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry, Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią. Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989). Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących. Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki. Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę. 22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica. Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy. Podziel się cytatem
CZYTAJ DALEJ

Egipt: historyczny klasztor św. Katarzyny na Synaju przechodzi na własność państwa

2025-05-30 16:08

[ TEMATY ]

Egipt

św. Katarzyna

klasztor

Synaj

wikipedia/Berthold Werner

Klasztor Świętej Katarzyny znajdujący się u stóp Góry Świętej Katarzyny i góry Synaj, na półwyspie Syna.

Klasztor Świętej Katarzyny znajdujący się u stóp Góry Świętej Katarzyny i góry Synaj, na półwyspie Syna.

Po 15 wiekach niezależnego istnienia prawosławny klasztor św. Katarzyny na półwyspie Synaj, mający status autonomicznego Kościoła prawosławnego, staje się własnością państwa egipskiego. Taką decyzję wydał 28 maja sąd w Ismailiji, co oznacza w istocie skonfiskowanie przez władze państwowe ogromnego bogactwa materialnego i duchowego tego obiektu: prastarych ikon, rękopisów, starodruków, bibliotek i innych dóbr, wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Klasztor św. Katarzyny powstał około 530 roku na rozkaz cesarza bizantyjskiego Justyniana I, choć pierwszą kaplicę wzniesiono tam na początku IV wieku na polecenie cesarzowej Heleny (zmarłej około 328-330 roku) i jest najstarszym, działającym do dzisiaj. monasterem chrześcijańskim na świecie. Znajduje się w wąskiej dolinie Wadi al-Dajr na południu Synaju w miejscu, w którym tradycja biblijna umiejscowiła krzak gorejący, z którego Bóg przemawiał do Mojżesza (Wj 3, 1-6), a w pobliżu wznosi się góra Synaj, zwana też Górą Mojżesza, gdzie miał on otrzymać od Boga tablice Dekalogu. Obiekt, otoczony wysokim na 12-15 metrów i grubym na ponad półtora metra murem obronnym, jest położony na wysokości 1570 m npm.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję