Reklama

Dwie drogi, dwa sztandary

Niedziela łódzka 14/2012

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pismo Święte mówi o dwóch drogach, przed wyborem których stoi człowiek, drodze życia i drodze duchowej śmierci. Z drogi śmierci duchowej człowiek wchodzi na drogę życia przez otwarcie się na Bożą łaskę, przez nawrócenie. W swoich słynnych rekolekcjach św. Ignacy Loyola wzywa do dokonywania wyboru, człowiek może bowiem swoją życiową wędrówkę odbywać albo pod flagą Chrystusa albo złego ducha. Także w pismach współczesnych mistrzów duchowych znajdujemy opis sytuacji duchowej człowieka w perspektywie konieczności wyboru między dobrem a złem, prawdą a kłamstwem, prawem a bezprawiem, posłuszeństwem Bogu a zwiedzeniem złego ducha. Należy wybrać między Chrystusem a antychrystem, bestią a Barankiem, między maską diabła a ikoną Boga, czyli pomiędzy duchami o różnej naturze.
O tej antynomii pisze ks. dr Robert Skrzypczak w książce pt. „Między Chrystusem a Antychrystem”. Antychryst to ucieleśnienie człowieka, który ma się pojawić jako podstępny przywódca duchowy, symbol życia wrogiego Bogu, cywilizacji pozornie nowoczesnej, bardzo atrakcyjnej, ale konsekwentnie prowadzącej ku zagładzie. Autor tak tłumaczy swój zamiar: „Współczesny duch antychrysta jest zakamuflowany i pokrętny, łączy się z najbardziej przewrotną i uwodzącą postacią zła, trudną do rozpoznania. Paradoks opisanych przeze mnie postaci, które zapłaciły sporo za przeciwstawienie się duchowi epoki, ukazuje jedynie jak trudny jest przeciwnik. Wiele zjawisk, będących wyzwaniami dla współczesnej wrażliwości ludzkiej i chrześcijańskiej, takich jak antyklerykalizm, klimat rywalizacji o władzę w Kościele, ateizm zaczajony w laboratoriach biomedycznych czy pokusa transhumanizmu, pozwala wyczuć, którędy przebiega linia zmagania o duszę nowoczesnego człowieka”.
Dlaczego człowiek musi wybierać? Zło jest związane z tajemnicą nieprawości, o czym pisał św. Paweł. Skierowana ku buntowi przeciw Bogu wolność złych duchów sprzymierza się ze złą wolą wielu ludzi zwiedzionych i oszukanych, ale też ukierunkowanych ku złu, które czynią. O różnych postaciach tego zła pisze w swoich książkach o. Aleksander Posacki TJ. Wymienia on organizacje służące złu: tajne stowarzyszenia, sekty satanistyczne i inne, które poprzez bluźnierczą działalność burzą jedność i tworzą podziały między ludźmi. Owe siły ciemności występują także jako fałszywi Duchowi Przewodnicy, teozofowie, spirytyści, uprawiający szamanizm czy propagujący kult czarów i czarownic. Okultyzm czy wręcz satanizm obecny jest także w przejawach współczesnej kultury: w pewnych rodzajach muzyki i rozrywki. Formą okultyzmu są również praktyki określane jako rozwijanie „ludzkiego potencjału”, przy czym za tymi zjawiskami kryją się siły demoniczne. Mediumizm, czyli otwieranie się na wpływy demoniczne, jest obecny także w różnego rodzaju medytacjach, w praktykach wywoływania transu oraz w innych nasyconych okultyzmem terapiach i psychotechnikach.
Jest to droga do opętania demonicznego, które przybiera dziś coraz większe rozmiary. Rezultatem uprawiania tych praktyk jest utrata wewnętrznej wolności i demoniczne zniewolenie. Utrata wolności łączy się z utratą zdolności do miłości i czynienia dobra, a to sprowadza niebezpieczeństwo utraty zbawienia. Człowiek jest bowiem powołany do relacji miłości i więzi z Bogiem, a nie do walki z Nim.
Sytuacje duchowej walki opisują także dzieła wielkiej literatury jako „bunt metafizyczny”. Albert Camus, Franz Kafka, F. Dürenmatt, czy Fiodor Dostojewski piszą o złu, które przybiera postać publicznej i zbiorowej apostazji. Współczesne zagrożenie duchowe jawi się także jako obecna prawie we wszystkich mediach fascynacja złem. Zło ujawnia się nawet w kreskówkach dla dzieci. Na dowód powszechności tego zjawiska również w wymiarze europejskim o. Posacki przytacza wypowiedzianą przed laty opinię J. Maritaina: „Znaczna część teraźniejszej literatury jest dosłownie opętana. Można byłoby znaleźć w niej niektóre oznaki, za których pomocą kapłani odkrywają opętanie: wstręt do rzeczy świętych, fałszywe proroctwo, używanie języków nieznanych, nawet lewitację; widzi się nawet literaturę, jak krąży głową na dół wzdłuż sklepień myśli ludzkiej”. Także Dostojewski sygnalizuje stan apokaliptycznej letniości prowadzącej do piekła na przykładzie swoich bohaterów, którzy poszukują boskości, ale bez Boga i poza Bogiem. Sytuacja, w której następuje zrównanie dobra i zła rodzi sytuację demoniczną, stąd tytuł jego powieści „Biesy”. Apostazja antychrysta to „zbiorowe siły zła”. Polega ona na tym, że ludzkość akceptuje kłamstwo pokusy „bycia bogiem, ale bez Boga”. Już Jan Paweł II mówił o formach zła społecznego zorganizowanego w swoiste „struktury grzechu”. Pojawiają się struktury antyewangelizacji, o których pisał w „Redemptoris missio”: redakcje antychrześcijańskich mediów, perwersyjne elity skoncentrowane na walce z chrześcijaństwem, środowiska tworzące rodzaj „antykościoła”. Już Apokalipsa ostrzegała, że bestia „zabijająca świętych” będzie żądać wyłącznego kultu dla siebie, tworząc struktury fałszywej religijności. Wyrazem tego są dziś satanizm i okultyzm, owe najbardziej krzykliwe formy zdeprawowanej „duchowości” zwracającej się przeciw Bogu, przeciw Chrystusowi i Kościołowi.
Kłamstwo antychrysta ujawnia prawdę, że religijna letniość i obojętność nie istnieją. Wiarę w żywego Boga zajmuje kult szatana. Humanizm, który chciał zająć miejsce między niebem a piekłem, rozpada się, ukazując nieprzewidziane otchłanie.
Odpowiedzią na te zagrożenia jest modlitwa i świadectwo chrześcijan. Wzniesienie oczu ku Bogu i Jego adoracja. Udział w Męce i Krzyżu Chrystusa oznacza jednocześnie udział w Jego zwycięstwie nad siłami zła i paschalnej radości.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Koronka na ulicach miast świata – modlitwa, która zmienia rzeczywistość

2025-09-26 21:02

[ TEMATY ]

Koronka na ulicach miast

Koronka do Bożego Miłosierdzia

Bożena Sztajner/Niedziela

Od 2008 roku na skrzyżowaniach miast i ulic na świecie rozbrzmiewa Koronka do Miłosierdzia Bożego. Podobnie będzie w najbliższą niedzielę 28 września o 15:00, gdy wierni znów staną razem w rocznicę beatyfikacji ks. Michała Sopoćki, aby modlić się o pokój i miłosierdzie dla świata. „Co roku udaje się nam gromadzić sporą rzeszę wiernych na całym świecie” – powiedział Radiu Watykańskiemu-Vatican News Tomasz Talaga, współorganizator akcji „Koronka na ulicach miast świata”.

Inicjatywa publicznej modlitwy Koronką do Miłosierdzia Bożego zapoczątkowano w 2008 roku w Łodzi. Impulsem stał się 28 września 2008 roku i beatyfikacja ks. Michała Sopoćki, spowiednika św. siostry Faustyny Kowalskiej. Jak podkreślił Tomasz Talaga, choć sama modlitwa trwa zaledwie kilkanaście minut, jej znaczenie jest duże, ponieważ odbywa się w przestrzeni publicznej. Wierni wychodzą na ulice, by prosić Boga o miłosierdzie dla rodzin, wspólnot i całych miejscowości.
CZYTAJ DALEJ

Rozważanie na niedzielę: "Bóg jest" historia Dr Romany

2025-09-26 08:27

[ TEMATY ]

rozważanie

ks. Marek Studenski

Znany myśliciel ze wschodu zwykł mawiać: Tygrys goni każdego z nas. Pytanie nie brzmi „czy”, ale „dokąd biegniesz?”. Ten odcinek podpowie drogę i kierunek. Spoiler: prowadzi przez dwa słowa - Bóg jest.

W tym odcinku zabieram Cię w niezwykłą podróż: od dramatycznego poszukiwania 3-letniej dziewczynki, którą ogrzał własnym ciałem wierny pies, po milczącą mądrość Ewangelii, gdzie Łazarz - „ten, któremu Bóg pomaga” - uczy nas, że miłosierdzie bywa bliżej niż sądzimy.
CZYTAJ DALEJ

Zalesie. Dom marzeń

2025-09-28 19:00

Ruch Światło-Życie Archidiecezji Lubelskiej

W kaplicy zamontowano już witraż z oazową symboliką

W kaplicy zamontowano już witraż z oazową symboliką

Ośrodek Szkoleniowo-Formacyjny Myśli Katolicko-Społecznej im. ks. Franciszka Blachnickiego w Zalesiu jest coraz bliższy ukończenia.

Oazowy dom rekolekcyjny k. Bełżyc powstaje na bazie dawnej szkoły. Jest odpowiedzią na tęsknotę członków Ruchu Światło-Życie Archidiecezji Lubelskiej za własną przestrzenią do modlitwy i odpoczynku, ale też wynikiem owocnej współpracy licznych środowisk i wielu darczyńców. – W starej części budynku zakończył się już remont. W miejscu dawnych klas są m.in. pokoje gościnne z pełnym węzłem sanitarnym, które mogą pomieścić ok. 60 osób, tymczasowe sale konferencyjne, a nawet kaplica, w której znajduje się Najświętszy Sakrament – mówi z radością ks. Jerzy Krawczyk. Archidiecezjalny moderator podkreśla, że dzięki środkom, pozyskanym m.in. z archidiecezji lubelskiej, ale też zaangażowaniu wielu osób, prace w starej części szkoły są na ukończeniu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję