Reklama

Duchowy przewodnik na trzecie tysiąclecie

Jeśli nie było go u siebie w gabinecie lub na sali wykładowej, to można go było znaleźć zatopionego w modlitwie na chórze kościoła akademickiego. Późnym wieczorem obchodził zaś z różańcem w ręku remontowany gmach uniwersytetu i budowaną wówczas bibliotekę, i w modlitwie zawierzał je Bogu. Rektor KUL - ks. prof. Antoni Słomkowski - pozostał we wdzięcznej pamięci społeczności akademickiej jako świadek Chrystusa, odnowiciel uczelni po II wojnie światowej, męczennik za jej sprawę i zwyczajnie dobry człowiek.

Niedziela lubelska 12/2012

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z uwagi na to, że podjął ogromny wysiłek, aby po okresie wojny KUL mógł na nowo normalnie funkcjonować, można go nazwać drugim założycielem tej uczelni - podkreśla ks. prof. Marek Chmielewski, prodziekan Wydziału Teologii KUL. Jednak ks. Antoni Słomkowski sam sobie zasług nigdy nie przypisywał. Pokorny kapłan archidiecezji gnieźnieńskiej, wykładowca tamtejszego seminarium, a następnie przez 28 lat związany z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim jako profesor, dziekan Wydziału Teologicznego i rektor, chciał tylko służyć Bogu, ojczyźnie i człowiekowi. Współpracownicy i świadkowie jego posługi akademickiej, wspominając naznaczone represjami komunistycznymi lata powojenne, mówili, że czas, jaki ks. Rektor związał z KUL-em był „ucieleśnieniem hasła tej uczelni: Deo et Patriae (Bogu i Ojczyźnie)”, a jego samego określali duchowym przewodnikiem uniwersytetu na trzecie tysiąclecie.

Świadek wartości

Prof. Grażyna Karolewicz wspomina ks. A. Słomkowskiego jako człowieka imponującego swoją bezkompromisową postawą. W 1950 r., wówczas jako studentka I roku Wydziału Nauk Humanistycznych, była świadkiem jego odwagi, gdy „stanowczo odmówił zalegalizowania na KUL-u Związku Akademickiej Młodzieży Polskiej, który w swoim założeniu miał kształtować młodzież o materialistycznym poglądzie”. Na szykany, jakich za to doświadczył, odpowiedział wyjaśnieniem. Oświadczył, że „za zachowanie tożsamości KUL-u gotów jest zapłacić nie tylko więzieniem, ale i własnym życiem - wspomina prof. Karolewicz. - W jego pełnej zaangażowania i przejęcia wypowiedzi była troska o całą młodzież. Nie potępiał błądzących, ale z wielką mocą próbował przekonać, że Bóg istnieje niezależnie od tego, czy ktoś Go uznaje, czy nie uznaje, i że Chrystus wszystkich umiłował, aż do śmierci na krzyżu. Z jego głosu i postawy promieniowała wielka wiara. Pragnął pobudzić do refleksji, nawrócenia ze złej drogi.
O. Eugeniusz Weron SAC, który poznał ks. Słomkowskiego w 1951 r., podczas wykładów w pallotyńskim Wyższym Seminarium Duchownym w Ołtarzewie, spośród wspólnie spędzonych chwil, najbardziej zapamiętał moment aresztowania rektora - 1 kwietnia 1952 r. - Podziwiałem jego absolutny spokój, po prostu w toku trwania rewizji podszedł do okna i przez cały czas kończył jakąś zaczętą już „horę” brewiarzową. Przed odejściem pożegnał się spokojnie ze mną i prosił o powiadomienie prymasa Stefana Wyszyńskiego, jako swego przełożonego. Tak pełne spokoju i godności osobistej zachowanie się w czasie aresztowania miało już wtedy głębokie zakorzenienie w jego życiu wewnętrznym, w ścisłym obcowaniu z Bogiem i w dziecięcej wierze w Opatrzność Bożą, której liczne dowody dawał i otrzymywał w najtrudniejszym okresie odnowienia KUL.

Troskliwy ojciec

Rektor Słomkowski żyje we wspomnieniach swoich uczniów jako troskliwy ojciec. - Jego dobre, troskliwe, ojcowskie oczy śledziły obecnych w kościele akademickim studentów, najczęściej ubogich po tragicznych latach okupacji niemieckiej, by następnie dyskretnie przez kogoś wręczyć pieniądze np. na buty czy ciepłą odzież - mówi prof. G. Karolewicz. - Pytano go nieraz ze zdumieniem, w jaki sposób znajduje środki materialne na realizowanie tylu inicjatyw i zaspokajanie niezliczonych potrzeb. Odpowiadał, że nigdy nie pyta przed podejmowaniem decyzji, czy dysponuje środkami finansowymi, ale czy jest to ważne i pożyteczne dla rozwoju uniwersyetetu. Jeśli odpowiedź wypadła pozytywnie, rozpoczynał pracę od Różańca i nigdy nie został zawiedziony - podkreśla.
Ta pełna troski postawa, została uwieczniona przez środowisko akademickie przez tablicę pamiątkową, jaka znajduje się w starym gmachu KUL obok rektoratu. Przedstawia ona ks. Rektora w pogodnej zadumie, jakby zapatrzonego w dziedziniec uniwersytetu i próbującego przeniknąć to, czym dziś żyje owo środowisko. Ks. prof. M. Chmielewski podkreśla także, iż znamienny jest cytat umieszczony poniżej portretu, a pochodzący z nieopublikowanego artykułu ks. Słomkowskiego, napisanego przez niego w 1951 r., tuż przed usunięciem z KUL: „Uniwersytet katolicki musi być w pełni sobą, tzn. w pełni uniwersytetem i w pełni katolickim”. - Jest to swoisty testament człowieka, który nie tylko tą uczelnią kierował, przywracając do życia po wojennej zawierusze, ale który ją kochał całym sercem i w modlitwie szukał rozwiązań w trudnych sytuacjach - podkreśla prodziekan Wydziału Teologii KUL.
Do dziś nie dokonano rehabilitacji ks. prof. A. Słomkowskiego, a jedyną formą rekompensaty za komunistyczne prześladowania było pośmiertne przyznanie mu w 2008 r. przez śp. Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego Krzyża Komandorskiego z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski. Pozostaje wiara, że jego cierpienie nie przestaje wydawać błogosławionych owoców, z których wciąż korzysta Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II.

W tekście wykorzystano fragmenty wspomnień pochodzące z materiałów z sympozjum KUL z dnia 5 grudnia 2000 r., pt. Ksiądz Rektor Antoni Słomkowski. Stulecie urodzin, pod redakcją ks. Marka Chmielewskiego

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Alert RCB dla kilku powiatów woj. lubelskiego w związku z zagrożeniem atakiem z powietrza

2025-09-13 18:23

pixabay.com

Alarm

Alarm

Rządowe Centrum Bezpieczeństwa wystosowało w sobotę do mieszkańców kilku powiatów woj. lubelskiego alert w związku z zagrożeniem atakiem z powietrza, apelując o szczególną ostrożność i stosowanie się do poleceń służb - wynika z udostępnionego przez RCB komunikatu.

Wcześniej ze względu na zagrożenie uderzeniami dronów w regionach Ukrainy graniczących z RP rozpoczęło się operowanie wojskowego lotnictwa w polskiej przestrzeni powietrznej.
CZYTAJ DALEJ

Kiedy troska o dusze staje się samowolą [Felieton]

2025-09-13 23:34

Karol Porwich/Niedziela

W piątkowe popołudnie opublikowany został list otwarty do abp. Józefa Kupnego autorstwa ks. Karla Stehlina FSSPX, przełożonego polskiego dystryktu. List, w którym możemy odnaleźć słowa stanowiące wyraz troski o „misję ratowania dusz” i niepodważalnej wierności tradycji. Zauważyć też można, że działanie Bractwa to nic innego jak heroizm wobec „upadającego Kościoła”. Kapłani Bractwa chcą chronić wiernych przed „zepsutymi rytami” po Soborze Watykańskim II. Brzmi heroicznie, dramatycznie wręcz. Tylko że… wierność w Kościele katolickim obejmuje nie tylko gorliwość o liturgię i nauczanie, ale również pełne posłuszeństwo papieżowi i biskupom.

W Liście padają słowa, że “Stolica Apostolska wydała wiele zarządzeń, które potwierdzają słuszność naszej misji od samego początku.” Podkreślony jest fakt, że papież Franciszek w liście apostolskim “Misericordia et misera” udzielił kapłanom Bractwa jurysdykcji do ważnego słuchania spowiedzi i rozgrzeszania. Jednak wkrada się w to pewna wybiórczość. Bo przecież w 12 punkcie czytamy: „Dla duszpasterskiego dobra wiernych, kierowanych wolą wyjścia naprzeciw ich potrzebom i zapewnienia im pewności co do możliwości otrzymania rozgrzeszenia, postanawiam z własnej decyzji udzielić wszystkim kapłanom Bractwa Św. Piusa X upoważnienia do ważnego i godziwego udzielania sakramentu pojednania.” Kluczowe są tutaj dwa elementy. Pierwszy to: dla duszpasterskiego dobra wiernych” – Papież Franciszek nie mówi, że czyni to jako „uznanie misji” Bractwa, lecz ze względu na dobro duchowe wiernych, którzy korzystają z ich posługi. Chodzi o to, by nie mieli wątpliwości co do ważności i godziwości sakramentu spowiedzi. Drugi: „udzielam upoważnienia” – papież nie stwierdza, że Bractwo ma je z mocy prawa czy własnej misji. Przeciwnie – uznaje, że takiego upoważnienia nie mieli i dlatego nadaje je swoją decyzją.To rozróżnienie jest istotne: papież działa z troski o wiernych, a nie jako potwierdzenie „kanonicznej misji” Bractwa. Właśnie dlatego Benedykt XVI pisał wcześniej, że „dopóki Bractwo nie ma statusu kanonicznego, jego duchowni nie pełnią żadnej posługi w sposób legalny”. Franciszek nie zmienił tego faktu, lecz zrobił wyjątek dla sakramentów: Pokuty i Pojednania oraz Małżeństwa, aby wierni nie żyli w niepewności co do sakramentów. Innymi słowy – to akt miłosierdzia wobec wiernych, a nie potwierdzenie misji Bractwa.
CZYTAJ DALEJ

Bez chrześcijaństwa nie byłoby Polski

2025-09-14 17:35

[ TEMATY ]

Pielgrzymka Mężczyzn do Międzyrzecza

Karolina Krasowska

Głównym punktem pielgrzymki była Msza św., której przewodniczył metropolita szczecińsko-kamieński – abp Wiesław Śmigiel

Głównym punktem pielgrzymki była Msza św., której przewodniczył metropolita szczecińsko-kamieński – abp Wiesław Śmigiel

Mężczyźni z całej diecezji wraz z rodzinami 13 września pielgrzymowali do kolebki chrześcijaństwa i polskości w Międzyrzeczu.

Tegoroczna 13. Pielgrzymka Mężczyzn do Międzyrzecza była połączona z upamiętnieniem 1000-lecia koronacji Bolesława Chrobrego na pierwszego króla Polski i 80. rocznicą powrotu Polski nad Odrę i Nysę Łużycką. Pielgrzymka rozpoczęła się od powitania pielgrzymów na Zamku Królewskim w Międzyrzeczu i modlitwy przy relikwiach pierwszych męczenników Polski. Następnie prof. dr hab. Grzegorz Kucharczyk wygłosił konferencję pt. „Królestwo Polskie – suwerenność, jedność i świętość”, po której uczestnicy pielgrzymki przeszli głównymi ulicami miasta do sanktuarium Pierwszych Męczenników Polski. Tam poświęcono tablicę upamiętniającą 1000. rocznicę koronacji Bolesława Chrobrego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję