Sanktuarium św. Barbary w Strumieniu nie tylko żywą szopką słynie. Udowadniają to zarówno zbytkowskie jasełka, jak i ekumeniczne koncerty kolęd. W parafialnym kościele 22 stycznia odbyła się ich XXII edycja. Na tegoroczny koncert kolęd do Strumienia przybyło 4 wykonawców: 2 miejscowych, Chór „Canzonetta” Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Strumieniu, pod dyrekcją Tamary Nowok i Agnieszki Gawron-Gaszczyk oraz Chór Mieszany „Lutnia” pod kierunkiem Barbary Garus. Oprócz nich w sanktuarium zjawił się również Chór Żeński „Gloria” parafii ewangelicko-augsburskiej ze Skoczowa pod dyrekcją Gabrieli Targasz oraz Chór parafii greckokatolickiej pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Krakowie, którym zawiaduje Natalia Tuz-Hrycycy. Wszystkich wykonawców powitał na początku koncertu ks. Oskar Kuśka, proboszcz parafii.
Wśród kompozycji, które chóry zaprezentowały podczas swych występów, przeważały tradycyjne kolędy i pastorałki. Oprócz nich wykonawcy sięgnęli również po znacznie mniej tradycyjny repertuar. Dlatego też publiczność, jaka szczelnie wypełniła wszystkie miejsca siedzące w świątyni, mogła wysłuchać zarówno kompozycję Irvinga Baerlina „White Christmas”, jak i utwór Seweryna Krajewskiego „Jeden dzień w roku”.
Osobną kategorię wśród zaproszonych śpiewaków stanowili chórzyści z cerkwi greckokatolickiej, którzy zaprezentowali nieznane szerzej bożonarodzeniowe utwory. O ich odmienności stanowił zarówno język ukraiński, w którym zostały wykonane, jak i starocerkiewny zaśpiew. Podczas swego koncertu unici zaprezentowali pieśni: „Dobryj weczir tobi”, „Dywanaja nowyna”, „Radujtesia, wsi Ijudy” i „Nowa radost”, które bardzo ciepło zostały przyjęte przez strumieńską publiczność.
W rolę konferansjera koncertu wcieliła się Agnieszka Korzeniowska z „Lutni”. To ona zapowiadała kolejnych wykonawców, a także prezentowała ich historię oraz repertuar, z jakim zawitali do Strumienia.
Inicjatywa ekumenicznego koncertu, choć znacznie starsza od żywej betlejemki, jest z nią organicznie zespolona. Wszelkie akcje, które w parafii rozgrywają się w okresie bożonarodzeniowym, przysparzają szopce odwiedzających, a i sama szopka napędza publiczność poszczególnym parafialnym pomysłom. Jak twierdzą Andrzej i Marcin Krzempek, pilnujący porządku przy „Strumieńskim Betlejem”, w tym roku liczba odwiedzających powinna przekroczyć 100 tys. osób. Obaj podkreślają, że w tak wielkiej rzeszy ludzkiej nie zabrakło gości z całego Śląska, a nawet z Czech.
Kierownik Biura Delegata KEP ds. Ochrony Dzieci i Młodzieży ks. Wojciech Rzeszowski wydał oświadczenie w sprawie opublikowanego w mediach dokumentu „Zasady działania Komisji niezależnych ekspertów do zbadania zjawiska wykorzystywania seksualnego osób małoletnich w Kościele katolickim w Polsce". Poinformował, że dokument nie jest oficjalnym dokumentem Konferencji Episkopatu Polski, a wersją studyjną, która nie została jeszcze zakończona.
W przestrzeni medialnej upubliczniony został dokument „Zasady działania Komisji niezależnych ekspertów do zbadania zjawiska wykorzystywania seksualnego osób małoletnich w Kościele katolickim w Polsce”, który był przygotowany przez zespół pod przewodnictwem ks. abpa Wojciecha Polaka, delegata KEP ds. ochrony dzieci i młodzieży. W związku z tym pragnę poinformować, iż wspomniane „Zasady” nie są oficjalnym dokumentem Konferencji Episkopatu Polski, a wersją studyjną, która nie została jeszcze zakończona. Dokument nie uwzględnia ostatnich propozycji samego zespołu przygotowawczego (np. formy współpracy z osobami zranionymi) ani uwag zgłaszanych podczas ostatniego zebrania plenarnego KEP w Katowicach. W związku z tym ważne, by pamiętać, że choć opublikowane „Zasady działania Komisji” są już w mocno zaawansowanym stanie, to jednak nie są dokumentem gotowym i definitywnie określonym.
Elizeusz urodził się w Królestwie Północnym w miejscowości Abel-Mechola – nazwa ta oznacza „potok tańca”. Miasto pamiętało ucieczkę Madianitów przed Gedeonem. Może dlatego otrzymał imię Elizeusz – „Bóg wybawia”. W tym imieniu zawierała się też istota powierzonej mu przez Boga misji. Jego ziemskim ojcem był Sazafat, tym duchowym zaś stał się prorok Eliasz. On powołał go na polecenie Boga, które otrzymał pod Synajem. Miał namaścić Elizeusza na proroka, by kontynuował jego misję oczyszczenia Izraela z bałwochwalczego kultu Baala. Wezwany podczas orki Elizeusz poprosił Eliasza, by mógł pożegnać swych rodziców. Następnie złożył Bogu ofiarę i wyruszył za prorokiem. Wzrastał w wierze w jego cieniu. Towarzyszył mu w chwili wniebowstąpienia. Poprosił o dwie części prorockiego ducha Eliasza. Taką część spadku otrzymywał pierworodny syn. To oznaczało jego prymat wśród uczniów prorockich. Przed nim, jak przed Jozuem prowadzącym lud do Ziemi Obiecanej, Pan otworzył przejście po suchym dnie Jordanu. Dokonał wielu znaków wskazujących na moc Boga. Uczynił zdatnymi do picia gorzkie źródła w okolicy Jerycha, wsypując do nich sól. Pomógł wykupić syna wdowy, rozmnażając baryłkę oliwy. Wyprosił narodziny syna dla bezpłodnej kobiety, a gdy ten nagle zmarł, przywrócił go do życia. Ocalił uczniów prorockich przed konsekwencjami spożycia zatrutej strawy. Nakarmił zgromadzony tłum, mając jedynie dwanaście chlebów. Uzdrowił z trądu syryjskiego wodza Naamana. Niektóre z tych znaków obrosły legendą tak jak wydobycie z wody zatopionej siekiery czy wzięcie w niewolę aramejskich żołnierzy. Tymi dziełami zwiastował moc Boga. Przypominał, jak wielką ma On miłość względem swego ludu. Budził nadzieję w chwilach tak trudnych jak głód podczas oblężenia Samarii. Zrozpaczonym ludziom przepowiedział, że nadchodzący dzień stanie się czasem, w którym nie tylko odejdą napastnicy, ale wszyscy zaspokoją swój głód. On zapowiedział aramejskimu wodzowi, że zostanie królem Aramu w miejsce Chazaela, oraz namaścił na króla Izraela Jehu. Zmarł dotknięty chorobą. Przed nią zapowiedział zwycięstwa nad nieprzyjaciółmi Izraela. Chciał wybłagać dla swego kraju pełnię zwycięstwa, ale król Joasz niedbale wykonał dane przez proroka polecenie.
- Aby Kościół mógł wiarygodnie pełnić misję Jezusa w świecie i pomagać ludziom w odnajdywaniu Boga, krzywdy, które odebrały blask światła Ewangelii, muszą zostać uznane i w miarę możliwości naprawione. Nie dokona się to inaczej jak tylko poprzez stanięcie w prawdzie, które jest warunkiem uzdrowienia osób zranionych we wspólnocie Kościoła – czytamy w dokumencie pt. „Zasady działania Komisji niezależnych ekspertów do zbadania zjawiska wykorzystywania seksualnego osób małoletnich w Kościele katolickim w Polsce”, który jest konsekwencją dwuletniej pracy zespołu ekspertów pod kierunkiem abp. Wojciecha Polaka, Prymasa Polski i Delegata KEP ds. ochrony dzieci i młodzieży. Tekst ten otrzymali biskupi uczestniczący w 401. Zebraniu Plenarnym KEP w Katowicach. Uwzględnia on poprawki i sugestie zgłoszone na 400. Zebraniu Plenarnym w marcu br. jak również późniejsze uzupełnienia.
Biskupi zgromadzeni na 401. Zebraniu Plenarnym 12 czerwca br. w głosowaniu podjęli decyzję o zakończeniu prac Zespołu kierowanego przez abp. Polaka i zdecydowali o powołaniu nowego Zespołu, który ma prowadzić dalsze prace w kierunku powołania Komisji. Jego przewodniczącym został wybrany bp Sławomir Oder.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.