Kapliczki w centrum stolicy polskich Tatr zostały całkowicie odnowione, dzięki staraniom zakopiańskiego samorządu. Postumenty powstały w XIX i XX wieku.
- Długo czekały na odnowienie, ale się doczekały. A to nas bardzo cieszy. Dzięki inicjatywie burmistrza Leszka Doruli, dobiegają końca prace restauratorskie i konserwatorskie przy czterech zakopiańskich kapliczkach. W przestrzeniach miejskich możemy już dostrzec ponownie osadzone zabytkowe krzyże przydrożne, przy Rondzie Dmowskiego oraz przy Rondzie Solidarności - mówi KAI wiceburmistrz Zakopanego Agnieszka Gąsienica-Nowak.
Krzyże fundowane były przez mieszkańców w intencjach dziękczynnych jako wota - w podzięce za wysłuchane modlitwy, bądź tak zwanych zaporowych chroniących mieszkańców przed ogniem, zarazą, głodem i wojną. - Na wiosnę 2021 r. zamierzamy przeprowadzić rewitalizację zieleni oraz otoczenia kapliczek. Mam też nadzieję, że zostaną wokół nich zdemontowane wielkoformatowe reklamy - dodaje Agnieszka Gąsienica-Nowak.
Jeden z najstarszych postumentów, który został odnowiony to krzyż przy Rondzie Solidarności. Osadzony na słupie z piaskowca, krzyż z Ukrzyżowanym Chrystusem - tzw. pasyjką, odlano z modelu w hucie kuźnickiej z kuźnickiego żelaza. Jak podaje literatura, krzyż ustawiono między 1873 a 1874 rokiem, w miejscu gdzie pochowano sześć ofiar epidemii cholery. Przypuszcza się, że zostali tam pochowani m.in. rodzice słynnego skrzypka góralskiego, Bartusia Obrochty, a pochówki sprawował Klimek Bachleda, późniejszy „król przewodników tatrzańskich”.
W każdym wieku można odkryć piękno muzyki i się nią zafascynować – przekonuje w rozmowie z Niedzielą dyrektor Rafał Monita.
Maria Fortuna-Sudor: Zbliża się 23. edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Zakopanem. Jaki on będzie?
Rafał Monita: Różnorodny. Na tegorocznym festiwalu odbędzie się jeden koncert kameralny i trzy organowe. Ten pierwszy to recital pieśni Wacława Geigera, który będzie miał miejsce 27 lipca w Centrum Kultury Rodzimej w willi Czerwony Dwór. Na kolejne organizatorzy zapraszają do sanktuarium Najświętszej Rodziny, gdzie znajdują się organy firmy Rieger. W niedzielę 28 lipca usłyszymy duet małżeństwa Mateusza Rzewuskiego (organy) i Angeliki Rzewuskiej (sopran). Artyści zaprezentują utwory Mozarta, Rossiniego, Bacha oraz Mendelssohna-Bartholdy’ego. Z kolei na 9 sierpnia zaplanowaliśmy wieczór z francuską muzyką romantyczną, w wykonaniu Krzysztofa Pawlisza (organy) i zespołu żeńskiego Donne Armoniche. Usłyszymy nastrojowe utwory Gabriela Fauré, Camille Saint-Saënsa, czy Césara Francka. Natomiast 10 sierpnia w finałowym koncercie z hiszpańską muzyką organową wystąpi Marta Misztal-Bloch. To pochodząca z Zakopanego organistka, która na festiwal przyjedzie z Hiszpanii, gdzie się wykształciła, mieszka i koncertuje. W Zakopanem zagra utwory hiszpańskich kompozytorów bardzo mało znanych w Polsce.
„Golec uOrkiestra” zagrali ponad pół godziny dłużej, ksiądz Bartczak rapował z setką uczestników na scenie, a w szczytowym momencie w wydarzeniu uczestniczyło około 2,5 tys. osób – jubileuszowy, piąty Festiwal Mocy zanotował frekwencyjny sukces i obfitował w miłe niespodzianki. Wydarzenie odbywało się w dniach 19-21 września w Miejscu Piastowym.
Tegoroczny Festiwal, odbywający się pod patronatem św. Jana Pawła II, ponownie stał się przestrzenią spotkania, modlitwy i dobrej zabawy. Do Miejsca Piastowego przyjechała młodzież z całej Polski, każdego dnia w różnych aktywnościach brało udział około 1,5 tysiąca uczestników, a w szczytowym momencie – podczas koncertu „Golec uOrkiestra” – Festiwal Mocy gościł około 2,5 tysiąca ludzi. Na scenie oprócz zespołu z Milówki wystąpili również: zespoły „niemaGotu”, „Teleo”, ksiądz-raper Jakub Bartczak oraz influencerzy: Marcin Kruszewski (znany w social mediach jako „Prawo Marcina”) i ksiądz Sebastian Picur.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.