Reklama

Liturgia godzin

Godzina czytań

Niedziela podlaska 33/2011

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Obecna Godzina czytań jest dostosowana do odmawiania o każdej porze dnia i nocy, a nawet i poprzedniego dnia po odmówieniu Nieszporów i zapadnięciu nocy. Dawniej godzina ta nazywana wigilią, matutinum lub jutrznią, była modlitwą nocną. Godzina czytań podaje do rozważenia wiernym, a zwłaszcza osobom szczególnie Bogu poświęconym obfity skarbiec Pisma Świętego oraz najpiękniejsze teksty autorów pism dotyczących życia duchowego. „Bogactwa objawienia i tradycji podane w Godzinie czytań przyczyniają się do większego postępu duchowego”.
W skład Godziny czytań wchodzą: hymn, psalmy, dwa czytania (pierwsze wyjęte z Pisma Świętego, drugie zaczerpnięte z pism Ojców Kościoła albo innych autorów kościelnych, albo też z hagiografii), responsorium i modlitwa końcowa.
Godzinę czytań rozpoczyna się wezwaniem wtedy, gdy się ją odmawia przed Jutrznią. Składa się ono z wersetu: „Panie, otwórz wargi moje, a usta moje będą głosić Twoją chwałę”, a następnie odmawia się psalm 95. Zamiast tego psalmu można odmówić psalm 100, 67 albo 24. Jeśli jeden z tych psalmów znajduje się w oficjum danego dnia, należy go zastąpić psalmem 95. W przeciwnym razie zaczyna się od wersetu: „Boże, wejrzyj ku wspomożeniu memu. Panie, pośpiesz ku ratunkowi memu. Chwała Ojcu i Synowi, i Duchowi Świętemu. Jak była na początku, teraz i zawsze i na wieki wieków. Amen. Alleluja” (opuszcza się w Wielkim Poście).
Następnie odmawia się hymn. Hymn na niedziele i dni powszednie umieszczono na początku każdego okresu liturgicznego. Hymn na uroczystości albo święta znajduje się w tekstach własnych bądź we wspólnych. We wspomnienia świętych, jeśli nie ma hymnu własnego, wolno go dowolnie wybrać albo z tekstów wspólnych, albo z bieżącego dnia tygodnia.
Po hymnie odmawia się trzy psalmy. Triduum Paschalne, dni oktawy Wielkanocy i Narodzenia Pańskiego, a także uroczystości i święta mają własne psalmy i antyfony. Niedziele wielkanocne mają własne antyfony zaznaczone w tekstach okresowych. W niedziele i dni powszednie bierze się psalmy i antyfony z bieżącego układu psałterza. Tak samo we wspomnieniach o świętych, z wyjątkiem tych, które mają własne psalmy i antyfony.
W dalszej kolejności odmawia się werset, który stanowi przejście od psalmodii do słuchania czytań.
Czytania są dwa w Godzinie czytań. Pierwsze jest biblijne z własnym responsorium. Sam układ czytań Pisma Świętego w Godzinie czytań uwzględnia okresy liturgiczne, jak i układ czytań Mszy św. Liturgia Godzin wiąże się z Mszą św. w ten sposób, by te dwa układy czytań uzupełniały się wzajemnie i dawały pełny obraz historii zbawienia. W Godzinie czytań, jak i w pozostałych częściach Liturgii Godzin nie czyta się Ewangelii, gdyż jest ona czytana w całości podczas Mszy św. Nowy Testament czyta się w całości każdego roku po części w Liturgii Godzin, a po części we Mszy św. Ze Starego Testamentu wybrano te czytania, które mają większe znaczenie dla zrozumienia dziejów zbawienia i dla ożywienia pobożności wiernych.
Czytanie drugie stanowią teksty Ojców Kościoła lub innych pisarzy kościelnych i są podane w tym samym miejscu, co czytania z Pisma Świętego wraz z responsorium. Można także posłużyć się tekstami z innego lekcjonarza. W uroczystości i święta ku czci świętych bierze się własne czytania hagiograficzne podane na dany dzień, a gdy go nie ma, można go wziąć z tekstów wspólnych o świętych. W dni, w które przypadają wspomnienia o świętych i które obchodzi się, bierze się także czytania hagiograficzne z dnia bieżącego.
W niedziele (poza okresem Wielkiego Postu), podczas oktawy Wielkanocy i Narodzenia Pańskiego oraz w uroczystości i święta po drugim czytaniu i po responsorium odmawia się hymn „Ciebie, Boże chwalimy” albo w wersji ludowej „Ciebie, Boga, wysławiamy”.
Godzinę czytań kończy się modlitwą przypadającą na dany dzień oraz aklamacją: „Błogosławmy Panu”. Odpowiedź: „Bogu niech będą dzięki”.
Jeżeli Godzinę czytań odmawia się bezpośrednio przed inną godziną, to wówczas na początku Godziny czytań można odmówić hymn tej następującej godziny (np. Jutrzni, Nieszporów, Modlitwy w ciągu dnia). Na końcu opuszcza się modlitwę oraz werset: „Błogosławmy Panu”, a na początku tej kolejnej godziny nie odmawia się wersetu: „Boże, wejrzyj ku wspomożeniu memu” i „Chwała Ojcu”.
Wigilię Paschalną obchodzi cały Kościół w sposób, jaki przewidują to księgi liturgiczne. Wigilie celebrowane przed niedzielami bądź uroczystościami mają swoje źródło w Wigilii Paschalnej.
Wigilia Paschalna zastępuje Godzinę czytań. Ci, którzy nie biorą udziału w Wigilii Paschalnej, powinni przeczytać przynajmniej cztery czytania z Wigilii razem ze śpiewami międzylekcyjnymi i modlitwami.

(Literatura: „Ogólne wprowadzenie do Liturgii Godzin”, t. 1, Poznań 1982; W. Głowa, „Modlitwa liturgiczna - Liturgia Godzin”, Przemyśl 1996, s. 61-62).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Sako w 1700. rocznicę Soboru Nicejskiego: ustalmy jedną datę Wielkanocy

2025-09-29 16:41

[ TEMATY ]

Wielkanoc

Kard. Sako

BP KEP

Do ustalenia jednej daty Wielkanocy dla wszystkich wyznawców Chrystusa wezwał chaldejski patriarcha Bagdadu kard. Louis Raphaël Sako. Różne daty uroczystości Zmartwychwstania Pańskiego są wynikiem korzystania z różnych kalendarzy przez chrześcijan Wschodu i Zachodu.

„Obchody 1700. rocznicy Soboru Nicejskiego nie powinny być jedynie spotkaniem formalnym, uwydatniającym historyczny dokument. Powinny oznaczać powrót do nicejskiego Credo jako wspólnego obszaru dialogu ekumenicznego, mającego na celu ustalenie stałej daty Wielkanocy jako chrześcijańskiego świadectwa i zobowiązania do wspólnego podążania ku jedności i pełnej komunii” - powiedział 77-letni hierarcha podczas konferencji upamiętniającej rocznicę Soboru Nicejskiego, zorganizowanej przez Asyryjski Kościół Wschodu. Odbywała się ona w dniach 27-29 września w Irbilu.
CZYTAJ DALEJ

Egzorcyzm papieża Leona XIII. "Święty Michale Archaniele, wspomagaj nas w walce"

Niedziela łódzka 1/2004

[ TEMATY ]

Leon XIII

Papież Leon XIV

Karol Porwich/Niedziela

W tak zwanej „starej liturgii”, przed Soborem Watykańskim II, kapłan sprawujący Eucharystię wraz z wiernymi, po zakończeniu celebracji odmawiał modlitwę do Matki Bożej i św. Michała Archanioła. Słowa tej ostatniej ułożył papież Leon XIII, a wiązało się to z pewną niezwykłą wizją, w której sam uczestniczył.

Opisana ona została w krótkich słowach przez przegląd Ephemerides Liturgicae z 1955 r. (str. 58-59). O. Domenico Pechenino pisze: „Pewnego poranka (13 października 1884 r.) wielki papież Leon XIII zakończył Mszę św. i uczestniczył w innej, odprawiając dziękczynienie, jak to zawsze miał zwyczaj czynić. W pewnej chwili zauważono, że energicznie podniósł głowę, a następnie utkwił swój wzrok w czymś, co się unosiło nad głową kapłana odprawiającego Mszę św.
CZYTAJ DALEJ

Zapowiedź jubileuszu 700-lecia wschowskiej fary

2025-09-30 18:32

[ TEMATY ]

Konferencja naukowa

Wschowska fara

Karolina Krasowska

Zamek Królewski we Wschowie, prof. Andrzej Legendziewicz z Politechniki Wrocławskiej opowiada o architekturze wschowskiej fary

Zamek Królewski we Wschowie, prof. Andrzej Legendziewicz z Politechniki Wrocławskiej opowiada o architekturze wschowskiej fary

Na Zamku Królewskim we Wschowie odbyła się dwudniowa konferencja zapowiadająca przyszłoroczny jubileusz 700-lecia wschowskiej fary pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika.

„Siedem wieków wschowskiej fary. Dzieje – ludzie – sztuka” - tak brzmiała pełna nazwa konferencji, która odbyła się 29 i 30 września na Zamku Królewskim we Wschowie. Konferencja została zorganizowana przez parafię pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika we Wschowie oraz Stowarzyszenie Czas A.R.T.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję