Reklama

W świątecznej atmosferze

Świąteczne życzenia, opłatek, kolędy, wigilijne potrawy i Betlejemskie Światełko Pokoju - to elementy miejskich spotkań wigilijnych, które odbywały się 17 grudnia w Gorzowie Wlkp. i 19 grudnia w Zielonej Górze

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W piątkowe popołudnie 17 grudnia na plac Katedralny zaproszeni zostali gorzowianie. Wigilia 2010 przygotowana pod hasłem: „Gorzowianie gorzowianom” zgromadziła setki mieszkańców - również tych uzależnionych, ubogich, bezrobotnych i potrzebujących.
Organizatorem spotkania wigilijnego były: Caritas Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej, Miejskie Centrum Kultury oraz „Gorzów.Przystań”, które do współpracy zaprosiły organizacje pozarządowe. Honorowy patronat nad wydarzeniem objął bp Stefan Regmunt.
W świątecznej atmosferze światła i kolęd mieszkańcy wysłuchali życzeń i występów artystycznych: Gorzowskiej Orkiestry Dętej, Chóru „Cantabile”, Zespołu Tańca Ludowego „Gorzowiacy” oraz uczniów Szkoły Muzycznej YAMAHA. Po zakończeniu części oficjalnej mieszkańcy zaproszeni zostali do wigilijnego stołu.
Tego dnia zakończony został również konkurs plastyczny na kartkę świąteczną „Gorzowianie gorzowianom na święta”. Kartka miała mieć akcent zarówno świąteczny, jak i gorzowski. Spośród 41 prac 1 grudnia komisja wyłoniła laureatów. Zwyciężczynie Dorota Geńko, Alicja Wasylów i Agnieszka Para otrzymały nagrody, a ich kartki wraz z opłatkiem wolontariusze rozdawali uczestnikom spotkania.
Podczas spotkania wigilijnego trwała zbiórka żywności w ramach akcji Caritas „Rodzina rodzinie na Boże Narodzenie”. Wigilia miejska dofinansowana została ze środków przeciwdziałania uzależnieniom z budżetu Miasta Gorzowa Wlkp.
19 grudnia na deptaku przy ratuszu swoją wigilię rozpoczęli mieszkańcy Zielonej Góry. Wśród osób składających życzenia zielonogórzanom był bp Stefan Regmunt, który życzył obfitości Bożych darów, miłości, jedności, pokoju w rodzinach, a przede wszystkim prawdziwej radości. Harcerze Lubuskiej Chorągwi ZHP przekazali Betlejemskie Światełko Pokoju na ręce bp. Stefana Regmunta i prezydenta miasta Janusza Kubickiego.
Ze sceny przy ratuszu rozbrzmiewały dźwięki kolęd i świątecznych piosenek w wykonaniu m.in.: Ireny Jarockiej oraz zespołów Zielonogórskiego Ośrodka Kultury - Studio Piosenki „Erato”, „Tonika”, „M2” w programie pt. „Przybieżeli do Betlejem” czy zespołów cygańskich „Vanessa” i „Zorba”.
Podczas miejskiej wigilii zielonogórzanie mogli spróbować świątecznych potraw. Wigilię miejską poprzedził jarmark bożonarodzeniowy, podczas którego do świątecznie ozdobionych stoisk zapraszali kupcy i rzemieślnicy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święto Ofiarowania Pańskiego

Niedziela podlaska 5/2003

2 lutego obchodzone jest w Kościele święto Ofiarowania Pańskiego, potocznie zwane świętem Matki Bożej Gromnicznej. Bardzo pięknie o tym święcie pisze Anselm Grün - mnich benedyktyński: "Święto Ofiarowania Pańskiego zaprasza nas, by przyjąć Chrystusa do wewnętrznej świątyni naszego serca. Wesele między Bogiem i człowiekiem odbywa się wtedy, gdy pozwalamy wejść Chrystusowi do wewnętrznej świątyni zamku naszej duszy. Znajduje to swój wyraz podczas święta w procesji ze świecami. Na rozpoczęcie Eucharystii wspólnota zbiera się w ciemnym przedsionku kościoła. Kapłan święci świece i zapala je. Następnie wszyscy wchodzą z płonącymi świecami do kościoła. Jest to obraz tego, że do świątyni naszej duszy wchodzi światło Jezusa Chrystusa i rozświetla wszystko, co jest tam jeszcze ciemne i jeszcze nie wyzwolone".

Nazwy tego święta są dość zróżnicowane. Lekcjonarz armeński podaje, że obchodzono je w "czterdziestym dniu od narodzenia naszego Pana Jezusa Chrystusa". W V w. pojawiły się w brzmieniu greckim określenia hypapante, tzn. święto spotkania i heorte ton kataroion - święto oczyszczenia. Te dwa określenia rozpowszechniły się w Kościele zarówno na Wschodzie jak i na Zachodzie. W liturgii bizantyjskiej do dziś nosi ono nazwę hypapante. Nazwę tę spotykamy także w Sakramentarzu gregoriańskim w tradycji rzymskiej. Określeniem "oczyszczenia" posłużył się Mszał z 1570 r. Mszał Pawła VI opowiedział się za In presentatione Domini - Ofiarowanie Pańskie. Różna była data obchodzenia tego święta. Wschód liczył 40 dni od Objawienia Pańskiego, natomiast Zachód od 25 grudnia, które było i jest świętem Narodzenia Pańskiego. Stąd Kościoły wschodnie świętowały Ofiarowanie Pańskie 14 lutego, zaś liturgia rzymska - 2 lutego. Mszał papieża Pawła VI przewiduje na ten dzień oddzielną prefację, która sławi Boga za to, że Maryja przyniosła do świątyni Jezusa, przedwiecznego Syna Bożego, że Duch Święty ogłosił Go chwałą ludu Bożego i światłem dla narodów. Motyw ten leży u podstaw tego święta, pojawia się w modlitwach i w Ewangelii: "Gdy potem upłynęły dni ich oczyszczenia według Prawa Mojżeszowego, Maryja i Józef przynieśli Dzieciątko do Jerozolimy, aby Je przedstawić Panu: «Każde pierworodne dziecko płci męskiej będzie poświęcone Panu». Mieli również złożyć w ofierze parę synogarlic albo dwa młode gołębie, zgodnie z przepisem Prawa Pańskiego" (Łk 2, 22-23). Motyw światła jest charakterystyczny do tego stopnia, że w niektórych krajach Msza św. 2 lutego nosi nazwę Mszy światła. W tym dniu w jakiejś mierze dominuje procesja ze świecami podczas śpiewania antyfony: "Światło na oświecenie pogan i chwałę ludu Twego Izraela".
CZYTAJ DALEJ

Nowenna do Matki Bożej z Lourdes

[ TEMATY ]

nowenna

Lourdes

Adobe Stock

Nowenna do odmawiania przed wspomnieniem Matki Bożej z Lourdes (2-10 lutego) lub w dowolnym terminie.

„Na chorych ręce kłaść będą, i ci odzyskają zdrowie” (Mk 16, 18).
CZYTAJ DALEJ

„Błażejki”. Dlaczego święci się świece we wspomnienie św. Błażeja?

2025-02-03 10:45

[ TEMATY ]

błażejki

św. Błażej

s. Amata CSFN

3 lutego przypada wspomnienie św. Błażeja, patrona chorób gardła. Związana z nim jest tradycja, która staje się w wielu parafiach coraz bardziej popularna. Mowa o udzielaniu błogosławieństwa, poprzez dotknięcie gardła skrzyżowanymi świecami, zwanymi „błażejkami”. Jakie jest jego źródło? Wyjaśniamy.

3 lutego w liturgii wspominamy św. Błażeja. Z tą postacią wiąże się konkretne błogosławieństwo, do którego tego dnia zachęca Kościół. – Zawsze, jeśli chcemy rozpatrywać jakieś błogosławieństwo związane ze świętym, gdzie przypisany jest też jakiś znak lub przedmiot, to trzeba popatrzeć na jego życiorys. Gdzieś z niego, z tego, co miało miejsce w życiu tego człowieka, kiedy Pan Bóg w jakiś sposób szczególnie zadziałał przez niego, wynika ten obrzęd, który w historii miał miejsce i później po jego śmierci w jakiś sposób jest powielany — wyjaśnia ks. dr Ryszard Kilanowicz, liturgista i ceremoniarz Archidiecezji Krakowskiej.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję