Reklama

„Idźcie szybko i powiedzcie Jego uczniom: Zmartwychwstał” (por. Mt 28, 7)

Niedziela przemyska 14/2010

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Te słowa Anioła, skierowane do kobiet rozpaczających nad pustym grobem Jezusa, stają się szczególnym wyzwaniem dla świadków miłości XXI wieku, którymi jesteśmy. Kobiety, jak zaznacza Mateusz, „uradowane bardzo, biegły, żeby powiadomić uczniów Jego”.
W ten klimat radości, niedowierzania, w atmosferę radosnych spotkań ze Zmartwychwstałym, bolesnym zgrzytem wpisuje się kłamstwo Złego, który przy pomocy ludzi Piłata rozpowszechnia kłamstwo o rzekomym wykradzeniu Ciała Jezusa przez Apostołów. Kłamstwo zawsze jest kosztowne i Szatan znajduje potrzebne ku temu środki. Historia chrześcijaństwa ujawnia, że autentyczność postawy Apostołów, ich nieukrywanych wątpliwości, początkowej niewiary słowom kobiet, owocuje wzrostem Królestwa Chrystusowego. Kłamstwo, choćby najbardziej wyrafinowane, ostatecznie ponosi klęskę.
Drodzy Archidiecezjanie!
W roku realizowania hasła „Bądźmy świadkami Miłości”, pragnę, wzorem ewangelicznych kobiet z radością i pewnym pośpiechem apostolskim podzielić się radością z faktu, że Chrystus Zmartwychwstał. Tamto historyczne wydarzenie, które dokonało się poza zasięgiem ludzkich oczu, ponawia się w podobny sposób w czasach współczesnych. Z pozoru odnosimy wrażenie, że wszystko zasnuwa ciemność niewiary, sceptycyzmu, że zwycięstwo jest po stronie bogatych i silnych. Wrogowie blasku Zmartwychwstania i dzisiaj inwestują ogromne pieniądze, aby zafałszować historię i okłamać słabych. Próbują też wmówić, że Zmartwychwstanie to przeszłość, to historyczny epizod, który być może wydarzył się kiedyś, ale dzisiaj przychodzi czas na Człowieka, na jego pomysłowość, zdolność przewidywania i umiejętność podporządkowania praw natury mocy ludzkiego intelektu.
Nie bójcie się - chcę, wzorem aniołów, powiedzieć Wam dzisiaj. Mówię to śmiało, ponieważ wiem, że „szukacie Jezusa Ukrzyżowanego”. Zmartwychwstał. I mimo rozpowszechnianych kłamstw, On, ciągle Żywy, zdąża do Galilei, aby nas umacniać. Na swej drodze spotyka nie tylko uczniów z Emaus. Każdego roku spotyka dzieci, które uroczystością I Komunii Świętej rozpoczynają duchowy czas rozpoznawania Jezusa obecnego w łamanym Chlebie.
Mimo pojawiających się tu i ówdzie zachowań, które muszą niepokoić, zdecydowana większość młodzieży w sposób świadomy i odpowiedzialny przyjmuje dar Ducha Świętego w sakramencie bierzmowania, wyruszając na drogi ewangelizacyjnego posiewu.
W drodze do Galilei serce Jezusa radują ruchy i stowarzyszenia katolickie oraz wspólnoty Żywego Kościoła. Z wdzięcznością patrzy Zmartwychwstały na ciągle wzrastającą rzeszę obrońców życia, których jedyną zapłatą za jakże trudną walkę o życie poczętych dzieci, jest istnienie tych dzieci, pierwsze odgłosy radości i uśmiechu.
W swoim uwielbionym Ciele Zmartwychwstały przystaje przy ludziach cierpiących, załamanych, pogrążonych w dramacie bezrobocia, poranionych grzechem i ukazując rany na swoich rękach i nogach, przygarnia ich do przebitego boku z szeptem umocnienia - Odwagi. Ja Jestem!
W niedzielny poranek Zmartwychwstania, drodzy Bracia i Siostry, wyruszam i ja z Chrystusem drogą ku Waszym Emaus i składam Wam wszystkim najserdeczniejsze życzenia. Błogosławiąc każdą i każdego z Was na zwycięstwa w duchowych zmaganiach, zawieram także i dar modlitwy o szczęśliwą i radosną doczesność. Niech radość świątecznych spotkań odmieni Nas i Nasze rodziny na czas świadczenia o Miłości Boga Człowieka, który podjął krzyż i Zmartwychwstał dla naszego Zbawienia.
Błogosławionych i twórczych Świąt życzę.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy jestem gotowy i pragnę doświadczać pełnię radości z Jezusem?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii J 16, 20-23a.

Piątek, 30 maja. Dzień powszedni albo wspomnienie św. Jana Sarkandra, prezbitera i męczennika albo wspomnienie św. Zdzisławy
CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry, Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią. Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989). Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących. Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki. Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę. 22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica. Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy. Podziel się cytatem
CZYTAJ DALEJ

Egipt: historyczny klasztor św. Katarzyny na Synaju przechodzi na własność państwa

2025-05-30 16:08

[ TEMATY ]

Egipt

św. Katarzyna

klasztor

Synaj

wikipedia/Berthold Werner

Klasztor Świętej Katarzyny znajdujący się u stóp Góry Świętej Katarzyny i góry Synaj, na półwyspie Syna.

Klasztor Świętej Katarzyny znajdujący się u stóp Góry Świętej Katarzyny i góry Synaj, na półwyspie Syna.

Po 15 wiekach niezależnego istnienia prawosławny klasztor św. Katarzyny na półwyspie Synaj, mający status autonomicznego Kościoła prawosławnego, staje się własnością państwa egipskiego. Taką decyzję wydał 28 maja sąd w Ismailiji, co oznacza w istocie skonfiskowanie przez władze państwowe ogromnego bogactwa materialnego i duchowego tego obiektu: prastarych ikon, rękopisów, starodruków, bibliotek i innych dóbr, wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Klasztor św. Katarzyny powstał około 530 roku na rozkaz cesarza bizantyjskiego Justyniana I, choć pierwszą kaplicę wzniesiono tam na początku IV wieku na polecenie cesarzowej Heleny (zmarłej około 328-330 roku) i jest najstarszym, działającym do dzisiaj. monasterem chrześcijańskim na świecie. Znajduje się w wąskiej dolinie Wadi al-Dajr na południu Synaju w miejscu, w którym tradycja biblijna umiejscowiła krzak gorejący, z którego Bóg przemawiał do Mojżesza (Wj 3, 1-6), a w pobliżu wznosi się góra Synaj, zwana też Górą Mojżesza, gdzie miał on otrzymać od Boga tablice Dekalogu. Obiekt, otoczony wysokim na 12-15 metrów i grubym na ponad półtora metra murem obronnym, jest położony na wysokości 1570 m npm.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję