Reklama

Oswajanie grzechu

Niedziela małopolska 7/2010

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nie bez przyczyny pościel jest jednym z najpopularniejszych prezentów ślubnych. Wszak teoretycznie to po ślubie dopiero mąż z żoną dzielą wspólne łoże. Niestety, współcześnie dla wielu par ślub nie stanowi początku intymnego odkrywania się, lecz jest rodzajem formalności, na którą często nalegają rodzice, tudzież „zmusza” do tego sytuacja życiowa, zwana potocznie „wpadką”. Dziwić nieco może fakt, że pościel nadal pozostaje prezentem ślubnym, a nie upominkiem dla par żyjących „na kocią łapę”. Pomimo presji medialnej i społecznej, która umieszcza seks na równi z jedzeniem i piciem, jako coś „należnego” człowiekowi, wiele osób zachowuje jednak dojrzałe spojrzenie na sprawę, nie stawiając współżycia na równi z używaniem, ale traktując je jako odkrywanie pełniejszego wymiaru człowieczeństwa, ukrytego w tak bliskim byciu ze sobą mężczyzny i kobiety.

Nowe zwyczaje

Obiektywnie rzecz biorąc, współżycie przed ślubem przestało być dziś czymś gorszącym. Stało się zwyczajowym elementem kultury. Dziwić może, że współcześnie wiele osób zachowujących czystość przed ślubem traktuje ten fakt jako coś wstydliwego. Co się więc stało z naszym społeczeństwem, z naszą mentalnością, że to, co moralnie nadal pozostaje grzechem, przestało być postrzegane jako coś złego?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pod presją

Z pewnością ogromną rolę odgrywają tu media. To one w głównej mierze wpływają na nasz system wartości i nasze wybory. Większość spraw jednak, które ukazują, sprowadzają do konsumpcji, kupowania towarów, którymi dawno już przestały być jedynie przedmioty. Towarem dziś są także emocje, uczucia i zachowania. To jednak, co ukazywane jest powszechnie jako coś pięknego czy przyjemnego, w dalszej perspektywie wcale nie musi być dla człowieka dobre. Dotyczy to zarówno produktów, które spożywamy czy użytkujemy, jak i stylu bycia oraz podejmowanych przez nas zachowań.
Dlaczego więc Kościół, ale także my, jako katolicy, powinniśmy stać twardo przy tych pozornie niemodnych zasadach i wartościach? Ponieważ gra idzie o człowieka, o jego dobro zarówno na tym świecie, jak i w perspektywie życia wiecznego.
Wyciągając wnioski z doświadczeń innych ludzi, można uniknąć błędów, które mogą wpłynąć na całe nasze małżeńskie życie.

Reklama

Uratowani

Iza i Jacek są małżeństwem z dziewięcioletnim stażem. Pobrali się mimo bardzo młodego wieku, ponieważ Iza była w ciąży. Dopiero 3 lata temu wzięli ślub kościelny. Nie był to jednak efekt nalegania rodziny, lecz skutek ich wewnętrznego nawrócenia. Iza przyznaje, że gdyby nie Jezus, ich małżeństwo prawdopodobnie by dziś nie istniało. Obecnie Iza i Jacek przeżywają na nowo swoje małżeństwo. Uczą się naturalnych metod planowania rodziny, bo doświadczyli na własnej skórze, że antykoncepcja, którą stosowali wcześniej, nie pomagała im w budowaniu małżeńskiego zaufania i wzajemnych relacji. Już po ślubie kościelnym urodziło im się drugie dziecko. Ich radością jest fakt spotkania na swojej drodze wspólnoty osób, z którymi mogą dzielić swoje radości i troski, wspólnie modlić się i razem iść do Boga, który uzdrawia wzajemne zranienia i na nowo buduje ich małżeństwo.

Od nowa

Rozpoczęcie wspóżycia przed ślubem, przed dojrzałym wejściem w stały związek pobłogosławiony przez kapłana, zawsze będzie tylko jakimś doświadczeniem, przygodą mniej lub bardziej ulotną. Mężczyzna, zdobywszy kobietę, jako typ „łowcy” podświadomie będzie szukał kolejnej zdobyczy. Jeśli kobieta ulegnie przed ślubem, tym samym straci na swej atrakcyjności. Co bowiem zmieni fakt zawarcia małżeństwa, jeśli już wcześniej wszystkie karty zostały odkryte? Czym będzie się różnić wspólne mieszkanie po ślubie od takiego samego stanu rzeczy sprzed ślubu? Przypadek Izy i Jacka pokazuje jednak, że i ci, którzy w młodości popełnili błąd, nie są skazani na porażkę. Uzdrowić wzajemne relacje, uleczyć zranienia duszy, które są skutkiem grzechu cudzołóstwa może jedynie moc płynąca z sakramentu pokuty i miłosierdzia. Nie jest to może łatwe, ale nie jest także niemożliwe.

Reklama

Zależności

Beata Helizanowicz pracuje w poradni rodzinnej przy parafii mariackiej w Krakowie. Jest także biegłym Sądu Metropolitalnego w Krakowie, w którym rozstrzygane są sprawy o orzeczenie nieważności małżeństwa. - W ponad 90% przypadków zgłaszanych do sądu - mówi Beata Helizanowicz - w których strona chce udowodnić, że jej małżeństwo nie zostało ważnie zawarte, jednym z głównych argumentów jest fakt, że między małżonkami doszło do współżycia przed ślubem. To dowodzi, że istnieje pewien związek między zachowaniem czystości przedmałżeńskiej a późniejszym budowaniem szczęśliwych relacji małżeńskich. Współcześnie małżeństwa często zawierane są pod wpływem emocji związanych z seksem, przy jednocześnie bardzo słabym poznaniu się pary - wyjaśnia Beata Helizanowicz. - Kiedy te emocje opadną, często okazuje się, że współmałżonek jest kimś zupełnie obcym, odbiegającym od naszych wyobrażeń. To może być zaskakujące i rozczarowujące. Szczególnie trudna sytuacja staje się w chwili, gdy dodatkowym powodem zawarcia małżeństwa staje się nieplanowana ciąża.

Moc płynie z czekania

Michał jest mężem z półrocznym stażem. O swoich obserwacjach opowiada: - Zazwyczaj obrazowo mówi się, że jeśli kobieta współżyje przed ślubem, to jest potem dla przyszłego męża jak ugryzione jabłko. Porównań unika się mówiąc o mężczyźnie, który nie potrafi wytrwać do ślubu w czystości. Posługując się podobnym językiem można powiedzieć, że taki mężczyzna jest jak malina, która z zewnątrz ładnie wygląda, ale gdy zaglądnie się do wnętrza, to odkrywa się w niej robaka. Nie chcę przez to powiedzieć, że jestem lepszy, bo poczekałem ze współżyciem do ślubu - kontynuuje mój rozmówca. - Mam jednak w sobie wielką moc, która narodziła się przez czekanie. Czuję, że mogę innym mówić, że warto czekać. Ta nauka uczy czekania również w wielu innych aspektach życia małżeńskiego.

Na wyłączność

- Po prawie dwóch latach małżeństwa mogę ze spokojnym sumieniem powiedzieć, że seks jest to najtrudniejsza, ale przecież i najpiękniejsza, a na pewno przynosząca najwięcej radości sfera nowego życia w naszej codzienności - mówi Kasia. - Myślę, że to, że byliśmy dla siebie pierwsi, a więc uczyliśmy się siebie wzajemnie jest w tym wszystkim podstawą. Oczekiwanie na siebie w narzeczeństwie pomogło nam też regulować współżycie w sposób naturalny - dodaje młoda żona.
Wiadome jest, że każde małżeństwo to odosobniony przypadek, wraz z towarzyszącymi mu sytuacjami życiowymi, problemami, itp. Ze wspomnianych powyżej przykładów warto wyciągnąć wnioski, które mogą uchronić przed głębokimi konsekwencjami przedwczesnych decyzji. Zachętą do zachowania czystości ciała i serca mogą być także świadectwa szczęśliwych małżonków, którzy czekali na siebie do dnia ślubu i mogli w pełni powiedzieć za Oblubienicą z Pieśni nad Pieśniami: „Mój miły jest mój, a ja jestem jego (PnP 2, 16)”.

2010-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Florian - patron strażaków

Św. Florianie, miej ten dom w obronie, niechaj płomieniem od ognia nie chłonie! - modlili się niegdyś mieszkańcy Krakowa, których św. Florian jest patronem. W 1700. rocznicę Jego męczeńskiej śmierci, właśnie z Krakowa katedra diecezji warszawsko-praskiej otrzyma relikwie swojego Patrona. Kim był ten Święty, którego za patrona obrali także strażacy, a od którego imienia zapożyczyło swą nazwę ponad 40 miejscowości w Polsce?

Zachowane do dziś źródła zgodnie podają, że był on chrześcijaninem żyjącym podczas prześladowań w czasach cesarza Dioklecjana. Ten wysoki urzędnik rzymski, a według większości źródeł oficer wojsk cesarskich, był dowódcą w naddunajskiej prowincji Norikum. Kiedy rozpoczęło się prześladowanie chrześcijan, udał się do swoich braci w wierze, aby ich pokrzepić i wspomóc. Kiedy dowiedział się o tym Akwilinus, wierny urzędnik Dioklecjana, nakazał aresztowanie Floriana. Nakazano mu wtedy, aby zapalił kadzidło przed bóstwem pogańskim. Kiedy odmówił, groźbami i obietnicami próbowano zmienić jego decyzję. Florian nie zaparł się wiary. Wówczas ubiczowano go, szarpano jego ciało żelaznymi hakami, a następnie umieszczono mu kamień u szyi i zatopiono w rzece Enns. Za jego przykładem śmierć miało ponieść 40 innych chrześcijan.
Ciało męczennika Floriana odnalazła pobożna Waleria i ze czcią pochowała. Według tradycji miał się on jej ukazać we śnie i wskazać gdzie, strzeżone przez orła, spoczywały jego zwłoki. Z czasem w miejscu pochówku powstała kaplica, potem kościół i klasztor najpierw benedyktynów, a potem kanoników laterańskich. Sama zaś miejscowość - położona na terenie dzisiejszej górnej Austrii - otrzymała nazwę St. Florian i stała się jednym z ważniejszych ośrodków życia religijnego. Z czasem relikwie zabrano do Rzymu, by za jego pośrednictwem wyjednać Wiecznemu Miastu pokój w czasach ciągłych napadów Greków.
Do Polski relikwie św. Floriana sprowadził w 1184 książę Kazimierz Sprawiedliwy, syn Bolesława Krzywoustego. Najwybitniejszy polski historyk ks. Jan Długosz, zanotował: „Papież Lucjusz III chcąc się przychylić do ciągłych próśb monarchy polskiego Kazimierza, postanawia dać rzeczonemu księciu i katedrze krakowskiej ciało niezwykłego męczennika św. Floriana. Na większą cześć zarówno świętego, jak i Polaków, posłał kości świętego ciała księciu polskiemu Kazimierzowi i katedrze krakowskiej przez biskupa Modeny Idziego. Ten, przybywszy ze świętymi szczątkami do Krakowa dwudziestego siódmego października, został przyjęty z wielkimi honorami, wśród oznak powszechnej radości i wesela przez księcia Kazimierza, biskupa krakowskiego Gedko, wszystkie bez wyjątku stany i klasztory, które wyszły naprzeciw niego siedem mil. Wszyscy cieszyli się, że Polakom, za zmiłowaniem Bożym, przybył nowy orędownik i opiekun i że katedra krakowska nabrała nowego blasku przez złożenie w niej ciała sławnego męczennika. Tam też złożono wniesione w tłumnej procesji ludu rzeczone ciało, a przez ten zaszczytny depozyt rozeszła się daleko i szeroko jego chwała. Na cześć św. Męczennika biskup krakowski Gedko zbudował poza murami Krakowa, z wielkim nakładem kosztów, kościół kunsztownej roboty, który dzięki łaskawości Bożej przetrwał dotąd. Biskupa zaś Modeny Idziego, obdarowanego hojnie przez księcia Kazimierza i biskupa krakowskiego Gedko, odprawiono do Rzymu. Od tego czasu zaczęli Polacy, zarówno rycerze, jak i mieszczanie i wieśniacy, na cześć i pamiątkę św. Floriana nadawać na chrzcie to imię”.
W delegacji odbierającej relikwie znajdował się bł. Wincenty Kadłubek, późniejszy biskup krakowski, a następnie mnich cysterski.
Relikwie trafiły do katedry na Wawelu; cześć z nich zachowano dla wspomnianego kościoła „poza murami Krakowa”, czyli dla wzniesionej w 1185 r. świątyni na Kleparzu, obecnej bazyliki mniejszej, w której w l. 1949-1951 jako wikariusz służył posługą kapłańską obecny Ojciec Święty.
W 1436 r. św. Florian został ogłoszony przez kard. Zbigniewa Oleśnickiego współpatronem Królestwa Polskiego (obok świętych Wojciecha, Stanisława i Wacława) oraz patronem katedry i diecezji krakowskiej (wraz ze św. Stanisławem). W XVI w. wprowadzono w Krakowie 4 maja, w dniu wspomnienia św. Floriana, doroczną procesję z kolegiaty na Kleparzu do katedry wawelskiej. Natomiast w poniedziałki każdego tygodnia, na Wawelu wystawiano relikwie Świętego. Jego kult wzmógł się po 1528 r., kiedy to wielki pożar strawił Kleparz. Ocalał wtedy jedynie kościół św. Floriana. To właśnie odtąd zaczęto czcić św. Floriana jako patrona od pożogi ognia i opiekuna strażaków. Z biegiem lat zaczęli go czcić nie tylko strażacy, ale wszyscy mający kontakt z ogniem: hutnicy, metalowcy, kominiarze, piekarze. Za swojego patrona obrali go nie tylko mieszkańcy Krakowa, ale także Chorzowa (od 1993 r.).
Ojciec Święty z okazji 800-lecia bliskiej mu parafii na Kleparzu pisał: „Święty Florian stał się dla nas wymownym znakiem (...) szczególnej więzi Kościoła i narodu polskiego z Namiestnikiem Chrystusa i stolicą chrześcijaństwa. (...) Ten, który poniósł męczeństwo, gdy spieszył ze swoim świadectwem wiary, pomocą i pociechą prześladowanym chrześcijanom w Lauriacum, stał się zwycięzcą i obrońcą w wielorakich niebezpieczeństwach, jakie zagrażają materialnemu i duchowemu dobru człowieka. Trzeba także podkreślić, że święty Florian jest od wieków czczony w Polsce i poza nią jako patron strażaków, a więc tych, którzy wierni przykazaniu miłości i chrześcijańskiej tradycji, niosą pomoc bliźniemu w obliczu zagrożenia klęskami żywiołowymi”.

CZYTAJ DALEJ

Papież: bł. Rajmund Llull uczył, jak służyć Panu i być szczęśliwym

2024-05-03 16:49

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/ALESSANDRO DI MEO

Również i ten, kto zostaje papieżem, musi nadal dążyć do spotkania z Panem, do pełnego oddania się służbie Bożej - przyznał Franciszek na audiencji dla członków Fundacji Blanquerna z Uniwersytetu Rajmunda Llulla. Papież odniósł do postaci patrona tego barcelońskiego uniwersytetu. Bł. Rajmund Llull żył na przełomie XIII i XIV w. Był katolickim filozofem, matematykiem i pisarzem.

Tytułowym bohaterem jego napisanej w języku katalońskim powieści był Blanquerna, który zmagając się z różnymi problemami i pokusami dąży do chrześcijańskiej doskonałości. Zostaje też papieżem i reformuje Kościół.

CZYTAJ DALEJ

Dzieweczko Lipska, módl się za nami...

2024-05-03 20:00

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Karol Porwich/Niedziela

Od wieków żywa i nieustanna miłość do Matki Najświętszej sprawiła, że 2 lipca 1969 roku doszło do koronacji „Maryi Lipskiej w maleńkiej posturze”. Dokonał jej Prymas Polski, Stefan Kardynał Wyszyński.

Rozważanie 4

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję