Reklama

90 lat parafii w Piórkowie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Granicę czasu wyznacza rok 1918, do którego Piórków dorastał pismami kierowanymi do bp. Mariana Ryxa w Sandomierzu, pragnąc swojej parafii. Jak można zobaczyć w Archiwum Diecezji Sandomierskiej, w dokumencie z dnia 6 października 1917 r. prośba została podpisana przez 53 osoby oraz 146 osoby, które nie potrafiąc pisać, znakiem krzyża potwierdziły swoje pragnienie, by mieć pośród siebie księdza i stać się parafią.
25 września 1918 r. bp Ryx erygował parafię, wyłączając ją z rozległych terenów łagowskiej parafii, dekretując, że Piórków, Piotrów będą stanowić od tego dnia odrębną jednostkę kościelnej administracji. Z czasem weszły do niej sąsiednie miejscowości: Szachów, Załącze, Zajesienie, aby wspólnie pisać historię religijną tych terenów, świętokrzyskiej ziemi.
Serce piórkowskiej parafii bije w świątyni, starej, która niegdyś była kaplicą pałacową biskupów włocławskich. Inicjatorem budowy kaplicy był bp Paweł Wołucki, który wyznaczył przy niej stałego kapelana, co stało się ważnym wydarzeniem dla Piórkowa i okolic, bo w swoisty sposób wyznacza początek potwierdzonego dokumentami ośrodka kultu religijnego. Budowę tej kaplicy ukończono w 1640 r. za rządów Macieja Łubieńskiego herbu Pomian, biskupa włocławskiego i pomorskiego, o czym informuje łacińska inskrypcja na zachowanej do dziś w prezbiterium tablicy wmurowanej po prawej stronie kościoła. Z wielką dumą ks. Marek Bieniasz ją pokazuje, napis łaciński odczytuje: „Ad honorem Dei OPL Maximi et Memoriał divi Testatoris Sui Matthias Lubiński ex armis Pomian Vladislaviensis et Pomeraniensis episcopus cancellum hoc in fundamentis ante praedecessorum suum olim D. Paulum Voluczki ad imo erectis superstruxit et praesbitero qui continuo personaliter residens divina peragat competens redditus attribuit”.
Od granicy czasu, wyznaczonego przez rok 1918, następne lata opisują pobożność piórkowskich parafian, którzy zdecydowali, że kościół tutaj powstanie, bo kaplica za mała na potrzeby liturgiczne. Trudna sytuacja materialna tamtych czasów, brak działki potrzebnej dla nowej świątyni sprawiły, że ani pierwszy proboszcz ks. Wojciech Kacperski, ani dwaj jego następcy nie poradzili sobie z tymi problemami. Czwarty w katalogu piórkowskich duszpasterzy - ks. Wincenty Krupa zgromadził większość materiałów na budowę świątyni, jednakże inwazja niemiecka i czas II wojny światowej zahamowały rozwój prac. Na szczęście nie na tyle, by przedsiębiorczość ks. Wincentego nie posuwała małymi krokami dzieła do przodu - zakupił działkę, a jeszcze przed zakończeniem działań wojennych złożył w Sandomierzu w Kurii Biskupiej projekt budowy kościoła, któremu miała patronować św. Maria Magdalena. Jeszcze w wojennej zawierusze, w 1943 r., kościół był prawie na ukończeniu, ale złość czasów okupanta krwawo obeszła się z Piórkowem: w 1944 r. zginął od bomby ksiądz proboszcz, a budowa będąca w zaawansowanym stanie została zburzona. Następca ks. Krupy, ks. Janusz Jaworski, który w Piórkowie nastał od 26 kwietnia 1945 r., próbował borykać się z pozostałościami wojennymi, ale szybko przeniesiony do Ptkanowa ustąpił miejsca pracom podjętym przez ks. Franciszka Jurka.
Świątynia wpisana w centrum życia piórkowskiej parafii została wybudowana w 1956 r., za czasów ks. Jana Molgi, a uroczystej konsekracji dokonał w 1958 r. sługa Boży bp Piotr Gołębiowski. 50 lat mija w tym roku od tamtego przeżycia, 90 od początków istnienia parafii - na pozór nie tak wiele, jeśli historię człowieka mierzy się tysiącami lat, ale w życiu piórkowskiej wspólnoty to spory szmat czasu, opisany nie tylko nazwiskami zmieniających się tutaj proboszczów, ale i wysiłkiem tylu bezimiennych mieszkańców Piórkowa, którzy życiem, modlitwą i pracą zapisywali kolejne lata. Rozmieszczone na frontonie, w podcieniach świątyni tablice upamiętniają bohaterstwo wybitnych mieszkańców Piórkowa, ich ogromne zaangażowanie, ofiarność, bezinteresowne poświęcenie dla Ojczyzny, Kościoła, swojej parafii. 21 lat duszpasterzował tutaj ks. Andrzej Jaworski, obecny proboszcz w Tarnobrzegu-Wielowsi, a od 2006 r. historię piórkowskiej parafii, razem z jej mieszkańcami, pisze ks. Marek Bieniasz.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Anioł z Auschwitz

Niedziela Ogólnopolska 12/2023, str. 28-29

[ TEMATY ]

Wielcy polskiego Kościoła

Archiwum Archidiecezjalne w Łodzi

Stanisława Leszczyńska

Stanisława Leszczyńska

Są postacie, które nigdy nie nazwałyby samych siebie bohaterami, a jednak o ich czynach z podziwem opowiadają kolejne pokolenia. Taka właśnie była Stanisława Leszczyńska – „Mateczka”, położna z Auschwitz.

Przyszła bohaterka urodziła się 8 maja 1896 r. w Łodzi, w niezamożnej rodzinie Zambrzyckich. Jej bliscy borykali się z tak dużymi trudnościami finansowymi, że w 1908 r. całą rodziną wyjechali w poszukiwaniu lepszego życia do Rio de Janeiro. Po 2 latach jednak powrócili do kraju i Stanisława podjęła przerwaną edukację.

CZYTAJ DALEJ

Twórca pierwszej reguły

Niedziela Ogólnopolska 19/2023, str. 20

[ TEMATY ]

Św. Pachomiusz Starszy

commons.wikimedia.org

Św. Pachomiusz Starszy

Św. Pachomiusz Starszy

Ojciec Pustyni, ojciec monastycyzmu.

Urodził się w Esneh, w Górnym Egipcie. Jego rodzice byli poganami. Kiedy miał 20 lat, został wzięty do wojska i musiał służyć w legionach rzymskich w pobliżu Teb. Z biegiem czasu zapoznał się jednak z nauką Chrystusa. Modlił się też do Boga chrześcijan, by go uwolnił od okrutnej służby. Po zwolnieniu ze służby wojskowej przyjął chrzest. Udał się na pustynię, gdzie podjął życie w surowej ascezie u św. Polemona. Potem w miejscowości Tabenna prowadził samotne życie, jednak zaczęli przyłączać się do niego uczniowie. Tak oto powstał duży klasztor. W następnych latach Pachomiusz założył jeszcze osiem podobnych monasterów. Po pewnym czasie zarząd nad klasztorem powierzył swojemu uczniowi św. Teodorowi, a sam przeniósł się do Phboou, skąd zarządzał wszystkimi klasztorami-eremami. Pachomiusz napisał pierwszą regułę zakonną, którą wprowadził zasady życia w klasztorach. Zobowiązywał mnichów do prowadzenia życia wspólnotowego i wykonywania prac ręcznych związanych z utrzymaniem zakonu. Każdy mnich mieszkał w oddzielnym szałasie, a zbierano się wspólnie jedynie na posiłek i pacierze. Reguła ta wywarła istotny wpływ na reguły zakonne w Europie, m.in. na regułę św. Benedykta. Regułę Pachomiusza św. Hieronim w 402 r. przełożył na język łaciński (Pachomiana latina). Koptyjski oryginał zachował się jedynie we fragmentach.

CZYTAJ DALEJ

Oddane w opiekę Niepokalanej

2024-05-10 13:13

Archiwum prywatne

Uroczystość niepokalanego Poczęcia NMP 8 grudnia ub.r. to oficjalne zawiązanie wspólnoty DSM

Uroczystość niepokalanego Poczęcia NMP 8 grudnia ub.r. to oficjalne zawiązanie wspólnoty DSM

W parafii Najświętszej Maryi Panny Matki Pocieszenia we Wrocławiu działa Dziewczęca Służba Maryjna (DSM). Prowadzi ją s. M. Laureta Turek ze Zgromadzenia Sióstr Służebniczek Najświętszej Maryi Panny Niepokalanie Poczętej.

– Duchowość Zgromadzenia, do którego przynależę, jak już wskazuje sama jego nazwa, jest „przepojona duchem Maryi, Służebnicy Pańskiej”. Matka Boża najgłębiej wniknęła w tajemnice Chrystusa i żyła Jego życiem. To właśnie Ona na Boże wezwanie odpowiedziała z prostotą i pełnym zaufaniem: „Oto ja, służebnica Pańska, niech mi się stanie według twego słowa” – mówi s. M. Laureta i podkreśla, że założyciel zgromadzenia bł. Edmund Bojanowski w sposób szczególny umiłował Maryję. Krocząc Jej śladami, miał przekonanie, że Maryja jest najpewniejszą drogą prowadzącą do Jezusa. – Dlatego powierzył nas, Służebniczki w Jej ramiona, czyniąc Ją główną patronką Zgromadzenia – mówi siostra.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję