Reklama

Międzynarodowy Dzień Uchodźcy

Caritas Polska oraz cztery Caritas diecezjalne, w tym Caritas Diecezji Legnickiej, realizują program pomocy migrantom i uchodźcom

Niedziela legnicka 27/2008

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Piątek - 20 czerwca. Kolejny dzień 2008 r. Miliony ludzi podążają w wyznaczonym celu: jedni śpieszą się do pracy, inni wyjeżdżają na urlopy, młodzież i dzieci idą do szkół po odbiór świadectw. Każdy idzie w swoim kierunku zaprzątnięty własnymi sprawami, kłopotami. Piątek - zwyczajny dzień. W tym jednak dniu prasa, radio i telewizja poświęcają więcej uwagi grupie społecznej, którą stanowią uchodźcy i azylanci. Grupie społecznej, która nie ma własnej ojczyzny, nie ma domu rodzinnego, nie ma pracy. Grupie, w której dzieci bardzo często nie zdobywają wiedzy i nie chodzą do szkoły. Azylanci i uchodźcy to ludzie, którzy żyją bez jasno określonego celu. W czasie trwania procedury uchodźczej azylanci mieszkają w ośrodkach dla uchodźców położonych w centralnej i wschodniej Polsce. Ośrodki zapewniają utrzymanie, wyżywienie i opiekę lekarską, zabezpieczają podstawowe potrzeby życiowe, ale to nie wystarcza azylantom do ich prawidłowego funkcjonowania społecznego, emocjonalnego czy zawodowego. Mieszkają w kraju o obcej im kulturze i obyczajach, nie rozumieją i nie znają naszego języka. Wojna i przeżycia związane z ucieczką z ojczyzny sprawiają, że uchodźcy chorują na różnego rodzaju depresje i zaburzenia zdrowia psychicznego. Monotonne życie w ośrodku nie sprzyja do określania dalszych celów życiowych, czy podejmowania prób samodzielnego funkcjonowania w odmiennym kulturowo społeczeństwie. Aby wspierać działania ośrodków różne organizacje pozarządowe włączają się w działalność na rzecz azylantów, uchodźców czy cudzoziemców z pobytem tolerowanym.
Caritas Polska oraz cztery Caritas Diecezjalne realizują program pomocy migrantom i uchodźcom. W Białymstoku, Lublinie, Słubicach i Zgorzelcu powstały Centra Pomocy Migrantom i Uchodźcom, każda z placówek realizuje swoje zadania wynikające z uwarunkowań społeczno-geograficznych. W Białymstoku i Lublinie działania na rzecz uchodźców dotyczą azylantów przebywających w ośrodkach rządowych. Pracownicy CPMiU prowadzą poradnictwo społeczno-prawne i psychologiczne, zajęcia z języka polskiego, angielskiego, kursy komputerowe, organizują dla dzieci uchodźców wycieczki krajoznawcze, wyjścia do kina, teatru 2007 r. czeczeńskie dzieci uczestniczyły w koloniach integracyjnych zorganizowanych przez Caritas Archidiecezji Lubelskiej i Białostockiej. Rodzinom udziela się pomocy socjalnej w postaci paczek żywnościowych, artykułów higienicznych, środków czystości, lekarstw, odzieży, wyprawek niemowlęcych, szkolnych itp.
W Słubicach i Zgorzelcu praca z azylantami i uchodźcami ma inny charakter i skierowana jest do osób readmitowanych z Niemiec w ramach europejskiej regulacji prawnej Dublin II. Pracownik Caritas powiadamiany jest przez służby graniczne o odbywającej się readmisji azylantów. Udaje się do miejsca ich zatrzymania i ma możliwość przeprowadzenia wywiadów rodzinnych dot. pobytu w Niemczech, stanu zdrowia, sytuacji prawnej, bieżących potrzeb socjalnych itp. Następnie po konsultacjach z pracownikami Straży Granicznej ustala się zakres udzielanej pomocy np.: zakup żywności, środków higienicznych dla kobiet i dzieci, kart telefonicznych, odzieży, biletów PKP celem dojechania do Ośrodka dla Uchodźców w Dębaku. Pomoc azylantom readmitowanym z Niemiec ma na celu uświadomienie im, że ich pobyt w Niemczech jest nielegalny i po zatrzymaniu przez niemiecką policję zostaną osadzeni w areszcie i deportowani do Polski. Azylantom trzeba jasno i dokładnie wytłumaczyć przysługujące im prawa i obowiązki.

Z okazji Międzynarodowego Dnia Uchodźcy życzymy wszystkim cudzoziemcom (azylantom, uchodźcom), aby znaleźli w Polsce swoje cele życiowe, realizowali wyznaczone plany i zamierzenia, znaleźli pracę i sens życia, aby dzieci uchodźców poprzez naukę i zdobywaną wiedzę były dumą swoich rodziców

Inicjatywy i działania realizowane przez Caritas:
1. Nauka języka polskiego ułatwia uchodźcom poruszanie się w terenie i komunikowanie się, załatwianie spraw w urzędach i instytucjach
2. Uczestnictwo w kursach zawodowych pozwala na podniesienie kwalifikacji, na rozwój teoretycznych i praktycznych umiejętności w danym zawodzie, na nawiązaniu kontaktów z innymi pracownikami, zapobiegają degradacji zawodowej
3. Uczestnictwo w kursach komputerowych podnosi umiejętność obsługi komputera i korzystania z Internetu
4. Organizowanie zajęć plastycznych, sportowych, edukacyjnych dla dzieci sprzyja łatwości poznania języka polskiego, nawiązywania koleżeństwa i przyjaźni, wpaja zasady i wartości kulturalne, ułatwia proces integracji i wzajemnej tolerancji
5. Udzielanie pomocy socjalnej wspiera osoby samotne, chore, rodziny wielodzietne znajdujące się w trudnej sytuacji materialnej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Elizeusz

Niedziela Ogólnopolska 30/2021, str. V

[ TEMATY ]

Biblia

pl.wikipedia.org

Benjamin West, Elizeusz wskrzesza syna Szunemitki

Benjamin West, Elizeusz wskrzesza syna Szunemitki
Elizeusz urodził się w Królestwie Północnym w miejscowości Abel-Mechola – nazwa ta oznacza „potok tańca”. Miasto pamiętało ucieczkę Madianitów przed Gedeonem. Może dlatego otrzymał imię Elizeusz – „Bóg wybawia”. W tym imieniu zawierała się też istota powierzonej mu przez Boga misji. Jego ziemskim ojcem był Sazafat, tym duchowym zaś stał się prorok Eliasz. On powołał go na polecenie Boga, które otrzymał pod Synajem. Miał namaścić Elizeusza na proroka, by kontynuował jego misję oczyszczenia Izraela z bałwochwalczego kultu Baala. Wezwany podczas orki Elizeusz poprosił Eliasza, by mógł pożegnać swych rodziców. Następnie złożył Bogu ofiarę i wyruszył za prorokiem. Wzrastał w wierze w jego cieniu. Towarzyszył mu w chwili wniebowstąpienia. Poprosił o dwie części prorockiego ducha Eliasza. Taką część spadku otrzymywał pierworodny syn. To oznaczało jego prymat wśród uczniów prorockich. Przed nim, jak przed Jozuem prowadzącym lud do Ziemi Obiecanej, Pan otworzył przejście po suchym dnie Jordanu. Dokonał wielu znaków wskazujących na moc Boga. Uczynił zdatnymi do picia gorzkie źródła w okolicy Jerycha, wsypując do nich sól. Pomógł wykupić syna wdowy, rozmnażając baryłkę oliwy. Wyprosił narodziny syna dla bezpłodnej kobiety, a gdy ten nagle zmarł, przywrócił go do życia. Ocalił uczniów prorockich przed konsekwencjami spożycia zatrutej strawy. Nakarmił zgromadzony tłum, mając jedynie dwanaście chlebów. Uzdrowił z trądu syryjskiego wodza Naamana. Niektóre z tych znaków obrosły legendą tak jak wydobycie z wody zatopionej siekiery czy wzięcie w niewolę aramejskich żołnierzy. Tymi dziełami zwiastował moc Boga. Przypominał, jak wielką ma On miłość względem swego ludu. Budził nadzieję w chwilach tak trudnych jak głód podczas oblężenia Samarii. Zrozpaczonym ludziom przepowiedział, że nadchodzący dzień stanie się czasem, w którym nie tylko odejdą napastnicy, ale wszyscy zaspokoją swój głód. On zapowiedział aramejskimu wodzowi, że zostanie królem Aramu w miejsce Chazaela, oraz namaścił na króla Izraela Jehu. Zmarł dotknięty chorobą. Przed nią zapowiedział zwycięstwa nad nieprzyjaciółmi Izraela. Chciał wybłagać dla swego kraju pełnię zwycięstwa, ale król Joasz niedbale wykonał dane przez proroka polecenie.
CZYTAJ DALEJ

Iran/ Media: około 60 osób, w tym 20 dzieci, zginęło w izraelskim ataku na Teheran

2025-06-14 13:04

PAP/EPA/ABIR SULTAN

Około 60 osób, w tym 20 dzieci, zginęło w izraelskim ataku na osiedle mieszkaniowe w stolicy Iranu, Teheranie – poinformowała w sobotę irańska telewizja państwowa.

Nieco później irańskie portale powiadomiły, że dwie osoby zginęły w ataku na miasto Asadabad w zachodnim Iranie.
CZYTAJ DALEJ

Koniec roku szkolnego, koniec wartości?

2025-06-14 20:21

[ TEMATY ]

rok szkolny

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Zakończenie roku szkolnego to zwykle czas podsumowań i planów na przyszłość. Ale dziś coraz trudniej mówić o przyszłości edukacji z nadzieją. Zmiany, które zachodzą, nie są reformą – są demontażem. A szkoła przestaje być miejscem kształcenia i wychowania, a staje się placówką usług społecznych bez tożsamości.

Czerwiec w szkole zawsze miał w sobie coś z ulgi – zmęczeni nauczyciele odliczają dni do wakacji, uczniowie zerkają w dzienniki z nadzieją, a rodzice pytają: czy to był dobry rok? Ten rok szkolny – 2024/2025 – dobrym nie był. Nie chodzi tylko o prace domowe, które MEN uznało za zbędne. Nie chodzi jedynie o eksperymenty z ocenianiem kształtującym czy chaos wokół edukacji „obywatelskiej”. Chodzi o coś głębszego – o „utraconą misję szkoły", która coraz bardziej traci swój wychowawczy, kulturowy i aksjologiczny fundament.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję