Piękny barokowy kościół w Młodzawach ma trzysta lat
W tym roku mija trzysta lat od ukończenia budowy barokowej świątyni w Młodzawach p.w. Ducha Świętego i NMP. W świątyni, która nazywana jest perłą Ponidzia, znajduje się cudowny wizerunek Matki Bożej Bolesnej, otoczony od wieków kultem wiernych. W niedzielę, 31 maja, w odpust parafialny biskup kielecki Jan Piotrowski w kościele w Młodzawach będzie sprawował jubileuszową dziękczynną Mszę świętą.
Okazały kościół, będący także diecezjalnym sanktuarium maryjnym, zaliczany jest do grona najpiękniejszych zabytków barokowych w tej części Małopolski. Fasada kościoła wzorowana na tej z bazyliki Matki Bożej w Loreto. Ołtarze w kaplicach bocznych zdobią dzieła cenionych artystów Andrzeja Radwańskiego oraz rzeźbiarza Wacława Berenka z II poł. XVII wieku. Ołtarz główny, w którym czczony jest cudowny obraz Matki Bożej z I poł. XVII w., wykonał Maciej Kruszyna.
- Kościół w Młodzawach to wciąż nie do końca poznany skarb barokowej architektury sakralnej z fascynującą historią – mówi ks. dr Tomasz Gocel, dyrektor Archiwum Diecezjalnego w Kielcach, który odwiedził kościół z grupą wolontariuszy, zainteresowanych historią i zabytkami diecezji kieleckiej.
Wierni wraz z bp. kieleckim Janem Piotrowskim 31 maja będą dziękowali za 300 lat kościoła.
Okazały kościół będący także diecezjalnym sanktuarium maryjnym z cudownym wizerunkiem Matki Bożej Bolesnej, zaliczany jest do grona najpiękniejszych zabytków barokowych w tej części Małopolski. Zachwyca zwłaszcza fasada kościoła wzorowana na tej z bazyliki Matki Bożej w Loreto. W ołtarzach znajdują się działa cenionych artystów Andrzeja Radwańskiego oraz rzeźbiarza Wacława Berenka z II poł. XVII wieku. Ołtarz główny, w którym czczony jest cudowny obraz datowany na I poł. XVII w., wykonał Maciej Kruszyna.
Wielki przeor Polskiego Zwierzchnictwa Zakonu Rycerskiego Świętego Grobu Bożego w Jerozolimie kard. Kazimierz Nycz zaapelował do wiernych o hojność w Wielki Piątek podczas zbiórki dla chrześcijan w Ziemi Świętej. Dodał, że potrzebna jest też modlitwa o pokój dla wszystkich stron konfliktu.
W Wielki Piątek w Kościele katolickim odbywa się zbiórka na Grób Boży w Ziemi Świętej.
W biurowcu „Orion” przy ul. Spokojnej 2 w Lublinie i w klasztorze ojców Dominikanów przy ul. Złotej można zobaczyć wielkanocne karty świąteczne.
Wystawa inspirowana unikatowymi firmowymi kartami świątecznymi Lubelskiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej jest zatytułowana „Zmartwychwstanie”. Od 2009 r. LPEC aktywnie włącza się w propagowanie siedmiowiekowego dziedzictwa kulturowego Lublina, wydając z okazji świąt własne karty z życzeniami. Na ponad 30 kartach nawiązujących do przeżywanego okresu liturgicznego (Boże Narodzenie i Wielkanoc) prezentowane są mało znane lub zapomniane dzieła sztuki. Reprodukcjom towarzyszą bogate noty historyczne, a życzenia inspirowane są wypowiedziami św. Jana Pawła II i bł. kard. Stefana Wyszyńskiego. Dwa razy do roku kilkaset takich kart trafia do przyjaciół i kontrahentów LPEC w całej Polsce, przyczyniając się do promocji świata wartości i zabytków Lublina. Autorem wydawnictwa i wystawy jest Piotr Krzysztof Kuty, zaś fotografie i reprodukcje wykonał Piotr Maciuk.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.