Reklama

Bogarodzica ikoną kobiecej godności

W pierwszym akapicie Listu Apostolskiego „Mulieris dignitatem” (O godności kobiety) Ojciec Święty Jan Paweł II cytuje następujący fragment Orędzia końcowego Soboru Watykańskiego II: „Nadchodzi godzina, nadeszła już godzina, w której powołanie niewiasty realizuje się w pełni. Godzina, w której niewiasta swoim wpływem promieniuje na społeczeństwo i uzyskuje władzę nigdy dotąd nie posiadaną. Dlatego też w tej chwili, kiedy ludzkość przeżywa tak głębokie przemiany, niewiasty przepojone duchem ewangelicznym mogą nieść wielką pomoc ludzkości, aby nie upadła”. Słowa te wypływają z odczytania przez Ojców Soborowych „znaków czasu”. Dziś, po czterdziestu latach od ich opublikowania, brzmią jeszcze bardziej stanowczo i zmuszają do refleksji. Czy może być lepszy czas do rozważania o powołaniu i godności kobiety niż Boże Narodzenie?

Niedziela łódzka 51/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jan Paweł II w przywołanym Liście Apostolskim „Mulieris dignitatem” (O godności kobiety) podkreśla znaczenie Maryi Bogarodzicy jako ikony niewiasty biblijnej. Maryja powiedziała „tak” Bożym planom wobec niej i dała początek zapowiadanej już w Księdze Rodzaju drodze odkupienia człowieka „przyćmionego” i „poniżonego” przez grzech pierwszych rodziców. Ta, która „nie znała męża”, nastolatka z narodu wybranego, przyjęła dar niepokalanego macierzyństwa i porodziła Jezusa Chrystusa, aby On przez swoją śmierć na krzyżu pojednał Stwórcę ze stworzeniem, błąkającym się na pustyni życia, zwiedzionym przez grzech i jego dziedziczone skutki. To się już dokonało, ale czy Zbawiciel znajdzie wiarę, gdy przyjdzie?
Zależy to w dużej mierze od kobiet „przepojonych duchem ewangelicznym”, od tego, czy potrafią powiedzieć „tak” swemu powołaniu i odczytać w dziejach zbawienia, jakie są źródła ich kobiecej godności. Jan Paweł II mówi o tym pięknie. Ukazuje niezwykłą rolę wyznaczoną kobiecie przez Stwórcę, aby była drugim „ja” mężczyzny, aby w „jedności dwojga” bytowali nie tylko „obok”, czy nawet „razem ze sobą”, ale by byli dla siebie wzajemnie „jedno dla drugiego”. Nie jest bowiem dobrze, aby człowiek był sam. Tę, zamierzoną przez Boga harmonię, trudno utrzymać w dzisiejszym świecie, który wciąż zapomina o nowości Ewangelii, o tym, że zostało zawarte Nowe Przymierze w odkupieńczej krwi Chrystusa.
W Maryi łączą się dwa wymiary powołania kobiety: macierzyństwo i dziewictwo. One się wzajemnie tłumaczą i dopełniają. Oba te wymiary ujawniają wartość daru z siebie, kobiecego „bycia dla”, czerpiącego życiodajne soki z miłości oblubieńczej. W macierzyństwie kobieta otwiera się na drugą osobę. Najpierw na swego oblubieńca, a później na nowego człowieka, owoc ich wzajemnej miłości. Dziecko jest darem Boga, ale przychodzi na świat, czerpiąc energie z ciała i duszy kobiety. Mężczyzna powinien być świadom, że zaciąga dług wobec kobiety. Żaden program „równouprawnienia” kobiet i mężczyzn nie jest gruntowny, jeśli nie uwzględnia tego w sposób zupełnie zasadniczy. Również w późniejszym wychowaniu nowego człowieka wkład macierzyństwa jest decydujący w budowaniu podstaw osobowości ludzkiej. Pojmowane w sposób ewangeliczny macierzyństwo nie ogranicza się tylko do procesu biofizycznego. Synowie i córki rodzaju ludzkiego narodzeni z ziemskich matek przyjmują od Syna Bożego moc, aby stawać się dziećmi Bożymi. W macierzyństwie radość przeplata się z bólem; serce Maryi pod krzyżem Syna przenikał miecz boleści. Na całym świecie kobiety cierpią, gdy rodzą i gdy nie mogą zostać matkami, gdy patrzą na chorobę lub śmierć dziecka i gdy pozbawione wsparcia mężczyzny niosą samotnie ciężar wychowania dzieci.
W dziejach zbawienia były zawsze i są nadal kobiety, które dobrowolnie rezygnują z macierzyństwa w sensie fizycznym i wybierają dziewictwo dla Królestwa. Ich Oblubieńcem jest Chrystus. Niosą w swych sercach Jego miłość do ludzi, zwłaszcza pozbawionych ziemskiej miłości, samotnych i najbiedniejszych. Głosząc miłość Chrystusa, zapalają światła w ciemnościach serc ludzkich i ułatwiają zagubionym dotarcie do Źródła życia. W ten sposób przez macierzyństwo duchowe rodzą „ludzi nowych”.
Na koniec jeszcze jeden cytat z Listu „Mulieris dignitatem”: „Za naszych czasów sprawa »praw kobiety« nabrała nowego znaczenia w szerokim kontekście praw osoby ludzkiej. Naświetlając ten stale deklarowany i na różne sposoby przypominany program, orędzie biblijne i ewangeliczne strzeże prawdy o »jedności dwojga«, czyli o tej godności i o tym powołaniu, jakie wynikają ze swoistej odmienności i »oryginalności« osobowej mężczyzny i kobiety. Dlatego też słuszny sprzeciw kobiecy wobec tego, co wyrażają biblijne słowa »on będzie panował nad tobą« (Rdz 3, 16), nie może prowadzić pod żadnym warunkiem do »maskulinizacji« kobiet. W imię wyzwolenia się od »panowania« mężczyzny, kobieta nie może dążyć do tego, by - wbrew swojej kobiecej »oryginalności« - przyswajać sobie męskie atrybuty. Zachodzi uzasadniona obawa, że na tej drodze kobieta nie »spełni siebie«, może natomiast zatracić i wypaczyć to, co stanowi o jej istotnym bogactwie. A jest to bogactwo ogromne. Okrzyk pierwszego mężczyzny w biblijnym opisie na widok stworzonej kobiety jest okrzykiem podziwu i zachwytu, który przechodzi w całe dzieje człowieka na ziemi”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Demony boją się Różańca

Egzorcyzm kojarzy się powszechnie z liturgicznym obrzędem, który ma na celu uwolnienie osoby opętanej od działania złego ducha. Okazuje się jednak, że każdy chrześcijanin może się czuć bezpieczniejszy wobec jego zgubnych mocy. Wystarczy wziąć do ręki różaniec.

Jakie znaczenie ma modlitwa różańcowa dla współczesnych chrześcijan? Na pewno napisano o Różańcu tysiące tekstów. Omawiany jest on w aspekcie historycznym i mistycznym. Warto przyjrzeć się obietnicom związanym z odmawianiem tej modlitwy, ze szczególnym uwzględnieniem czasów współczesnych. Mniej znane, a na pewno zasługujące na przytoczenie są np. obietnice dane bł. Alanowi de la Roche. Ten urodzony w 1428 r. dominikanin stworzył kształt koronki, który przetrwał do dzisiaj. Podzielił ją na 5 tajemnic składających się z 10 paciorków i nazwał ją Psałterzem Maryi. Jak dowiadujemy się z objawień błogosławionego, Różaniec ma być najpotężniejszą bronią przeciw piekłu, ma wyniszczyć pożądliwości, usunąć grzechy, wytępić herezje.

CZYTAJ DALEJ

Uroczystość św. Piotra i Pawła. Nowy sposób bycia braćmi

Niedziela Ogólnopolska 25/2018, str. 18-19

[ TEMATY ]

św. Paweł

św. Piotr

uroczystość

święci

Piotra i Pawła

El Greco, „Święci Piotr i Paweł”(XVI wiek)

Uroczystość św. Piotra i Pawła obchodzina jest 29 czerwca.

Uroczystość św. Piotra i Pawła obchodzina jest 29 czerwca.

Dzisiejsza Uroczystość Świętych Apostołów Piotra i Pawła mówi o tym, że jedność Kościoła zbudowana jest z różnorodności tworzących go ludzi.

Bardzo się różnili. Jeden pochodził z Betsaidy, niewielkiej miejscowości nad jeziorem Genezaret, o której mało kto wówczas słyszał. Drugi urodził się w Tarsie, szeroko wtedy znanej metropolii, zamieszkiwanej przez kilkaset tysięcy ludzi. Jeden był galilejskim rybakiem, drugi starannie wykształconym faryzeuszem i posiadaczem rzymskiego obywatelstwa. Jeden był uczniem i apostołem Jezusa, drugi nie tylko nie należał do grona Dwunastu, ale nawet nie znalazł się w bardzo szeroko rozumianej grupie słuchaczy Chrystusa.

CZYTAJ DALEJ

Uroczystości odpustowe w legnickiej Katedrze

2024-06-29 15:36

ks. Waldemar Wesołowski

W uroczystość św. apostołów Piotra i Pawła diecezja legnicka i parafia katedralna obchodziły swoje święto.

Święci Apostołowie są bowiem patronami diecezji i legnickiej Katedry. Uroczystej sumie odpustowej, przy licznym udziale księży i wiernych, przewodniczył biskup legnicki Andrzej Siemieniewski. Eucharystię sprawował także biskup pomocniczy Piotr Wawrzynek oraz biskup senior Stefan Cichy. Uroczystość rozpoczęła się od wniesienia do świątyni relikwii św. Piotra, które poświęcił i instalował w Katedrze bp Andrzej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję