Reklama

Po śladach Męczenników Kanadyjskich

Niedziela amerykańska 33/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Polonia kanadyjska wyruszyła po raz 25. na pielgrzymkę do sanktuarium Męczenników Kanadyjskich do Midland. To obok Quebek drugie narodowe sanktuarium Kanady, do którego rocznie przybywa ok. 200 tys. pielgrzymów. Teren sanktuarium usiany jest narodowymi kapliczkami, w ten sposób pielgrzymi zostawiają swój ślad w tym miejscu naznaczonym krwią.
Przy okazji tej pielgrzymki warto przypomnieć sylwetki Męczenników, którzy przecierali szlaki chrześcijaństwu na nowym lądzie. Wiele kościołów w całej Ameryce Północnej nosi imiona tych Świętych, mało jednak znani są oni wśród Polonii.
W 1984 r. do Midland przyjechał Jan Pawel II, swoją obecnością uświetnił 70. rocznicę istnienia tego sanktuarium. Papież Polak powiedział wtedy znamienne słowa: „Przywołajmy na chwile tych heroicznych świętych, których w tym miejscu czcimy, a którzy zostawili nam tak wspaniale dziedzictwo...”.
Zamordowani w XVII wieku, beatyfikowani i kanonizowani w latach 20 i 30. XX wieku są symbolem heroizmu wiary. Wszyscy byli Francuzami, pochodzącymi z bogatych, niektórzy nawet arystokratycznych rodzin. Większość, jak na owe czasy była niezwykle wykształcona, dowodem na ich inteligencję był krótki czas w jakim zdołali nauczyć arcytrudnych dla Europejczyków języków Indian. Nazwiska, które na zawsze przeszły do historii Kanady to: Jan Brebeuf, Izaak Jogues, Karol Garnier, Antoni Daniel, Gabriel Lalemant, Noel Chabanel, Jan de Lalande i Rene Goupil. Jeden z nich, o. Laval, założył pierwsze seminarium duchowne, które dało początek istniejącemu do dzisiaj uniwersytetowi pod nazwą Lavala.
Misjonarze działali wśród dzikich szczepów Huronów i Irokezów i z ręki tych ostatnich ponieśli okrutną śmierć. Indianie uważali bowiem misjonarzy za kolonizatorów, którzy kradną im ziemię. Znani ze swego okrucieństwa wobec tubylców biali kolonizatorzy budzili wśród czerwonoskórych powszechny lęk i ogromną nienawiść.
Najbardziej znanym misjonarzem był Jan de Brebeuf. Francuski arystokrata, staranie wykształcony, wybrał drogę kapłańską. Zaraz po święceniach w zakonie jezuitów ubłagał przełożonych, by wysłali go na nowo odkrytą ziemię, do Kanady. Pojechał tam z 4 zakonnikami. Po dwóch miesiącach żeglugi zakonnicy wylądowali w 1625 r. w Ameryce. O. Jan pierwsze 5 miesięcy spędził wśród indiańskiego szczepu Algonchini, ucząc się miejscowego języka. Nawet ułożył słownik tego języka, z myślą o przyszłych misjonarzach. Jednak nikt z tamtejszych Indian nie chciał słuchać o Chrystusie. O. Jan powędrował więc dalej, aż trafił na szczep Huronów nad rzeką św. Wawrzyńca. Indianie byli przyjaźnie nastawieni do przybysza, ale nie chcieli go słuchać. I tak wędrował o. Jan od plemienia do plemienia przez trudne 3 lata. Nie pozyskał dla Jezusa praktycznie nikogo. Załamany wrócił do Francji, ale niebawem znów pełen zapału wsiadał na okręt płynący do Nowej Ziemi. W 1636 r. epidemia zaatakowała wioski Huronów. Misjonarze zostali wśród chorych i umierających. Widząc bezmiar cierpień i paniczny strach umierających przed chrztem o. Jan miał złożyć przyrzeczenie, że zniesie każde cierpienie, byle tylko ludzie ci otworzyli serca na naukę Jezusa. Paradoksalnie zaraza dziesiątkująca Indian nie atakowała białych, co tubylcy uznali za Boży znak. W niedługim czasie chrzest przyjęło aż 7 tys. tubylców.
Jednak sprawy wkrótce przybrały zły obrót. O. Jan przez kilka lat chorował. W tym czasie okrutni Irokezi mordowali ochrzczonych Hunów. O. Jan wraz z towarzyszami wrócił do swoich Indian i natychmiast został schwytany przez Irokezów. Opis tortur, jakim był poddany do dziś jeży włosy na głowie. Nabitego na pal palono ogniem, wytopiono mu oczy, zdzierano paznokcie. Wściekłość Indian rosła, bo kapłan podczas tortur nie wydał z siebie ani jednego jęku. Gdy po zmiażdżeniu mu twarzy i całego ciała mężczyzna jeszcze żył, wyrwali mu serce i zjedli, zazdrośni o męstwo Francuza. W podobny sposób potraktowano pozostałych misjonarzy.
Jednym z nich był o. Izaak Jogues, teolog i filozof, przyjaciel Jana de Brebeuf i Gabriela Lalementa. Ich marzeniem było nawracać Indian. Na usilne prośby w 1636 r. o. Izaak został wysłany do Kanady. Sześć lat później porwali go Irokezi i więzili przez 15 miesięcy, poddając wymyślnym torturom. Dręczyli tak, by nie zabić, bo zażądali za kapłana okupu. Wykupił go pastor holenderski z litości dla okaleczonego. O. Izaak długo leczył we Francji rany. Traktowano go jak bohatera, niemal jak świętego. Ku zdumieniu wszystkich zakonnik nieustannie błagał, by mu pozwolono wrócić do Kanady. Gdy odzyskał siły, wsiadł na statek płynący na zachód. Przyszło mu wtedy w Kanadzie dokonać rzeczy wielkiej - zaprowadził pokój między kolonizatorami a Irokezami - szczepem swych oprawców. Jednak, gdy w 1646 r. wybuchła wśród Indian kolejna straszliwa epidemia, ci całą winę za chorobę zrzucili na o. Izaaka i zarąbali go toporami.
Karol Garnier, pochodzący z bogatej wpływowej francuskiej rodziny, także marzył o wyjeździe na misje do dalekiego kraju. Zaraz po święceniach wysłano go do Québecu. Z wielkim zapałem, nie zwracając uwagi na nieprzychylnych Indian pracował wśród nich - leczył i pomagał, zaprzyjaźnił się z wieloma, nauczył się ich języka i wielu indiańskich umiejętności. Wędrował od jednego plemienia do drugiego, a im większy opór był wobec tego co głosił, tym większy był zapał zakonnika. Gdy dowiedział się o męczeńskiej śmierci trzech jezuitów napisał: „O, jakże byłbym szczęśliwy, mogąc umrzeć wraz z nimi”. W tym samym roku zginał od indiańskiego tomahawku.
Oto dzieje zaledwie kilku z owych bohaterskich misjonarzy. Miejsce, które wedle tradycji było miejscem kaźni o. Jana de Brebeufe obrosło z czasem legendą. Na długo przed beatyfikacją Męczenników kanadyjskich przechodzili tu pielgrzymi. Najpierw powstała mała kapliczka, w 1925 r. zakupiono plac naprzeciwko ruin Ste-Marie. Kościół z prostym dachem w kształcie odwróconego czółna, budowało 50 marynarzy. Sanktuarium długo zabiegało o należne mu miejsce w świadomości Kanadyjczyków. W latach 30. wystawiano tu spektakle przypominające dzieje Męczennikach, a do legendy przeszedł pokaz z 1949 r. na 500 aktorów i orkiestrę symfoniczną z Toronto.
W 1992 r. - relikwie św. Jean de Brebeuf - jego czaszka - wróciły z Quebec do sanktuarium w Midland.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

ks. Molewski: Czy chcielibyście życie oddać za czystość?

2025-11-17 12:39

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

IV. Ogólnopolskie Spotkanie Ruchu Czystych Serc w Łodzi

IV. Ogólnopolskie Spotkanie Ruchu Czystych Serc w Łodzi

- Wdzięczność stwarza nowy sposób na życie. Jak się nauczysz patrzeć na ludzi wokół nas z wdzięcznością, zaczniesz inaczej żyć! – mówił ks. Jerzy Molewski podczas konferencji dla Ruchu Czystych Serc.

W kaplicy św. Krzysztofa przy Sanktuarium Imienia Jezus w Łodzi odbyło się IV. Ogólnopolskie Spotkanie Ruchu Czystych Serc. Okazją do spotkania było święto bł. Karoliny Kózkówny, patronki ruchu i młodej męczennicy z podtarnowskiej Zabawy. Spotkanie rozpoczęli organizatorzy, którzy powitali przybyłych do Łodzi członków Ruchu Czystych Serc, następnie krótką modlitwę uwielbiania poprowadził ks. Adam Pawlak, diecezjalny duszpasterz młodzieży. Zebrani odmówili także litanię do bł. Karoliny Kozkówny, która przez cały dzień spotkania młodym towarzyszyła podczas spotkania w swoich relikwiach i obrazie, który pochodzi z Sanktuarium w Zabawie. Konferencję wygłosił ks. Jerzy Molewski, zaczynając od przewrotnego pytania: - Czy chcielibyście życie oddać za czystość? (…) Dziś największy problem jest z wdzięcznością. Nie umiemy dziękować. Dziecko, które nie umie dziękować za obiad odchodząc od stołu, jest niewychowane. Brak wdzięczności rodzi smutek, niezadowolenie, depresję. To ojciec ma uczyć dziecko wdzięczności wobec mamy, a mama wdzięczności za wiele codziennych rzeczy. To jest takie przygotowanie dla nas, by w przyszłości być dobrą żoną czy dobrym mężem. Brak wdzięczności rodzi różne problemy życiowe. Człowiek, który widzi że jest obdarowywany w nim rodzi się szczęście i świadomość obdarowania. Wdzięczność stwarza nowy sposób na życie. Jak się nauczysz patrzeć na ludzi wokół nas z wdzięcznością, zaczniesz inaczej żyć! Jeśli w przyszłości masz być świętą matką czy świętym ojcem, musisz o to bardzo dbać, wdzięczność rodzi przyjaźń, poprawia relacje. Żyjemy w świecie niezadowolenia, który wielu rani. Niespełnione oczekiwania bardzo nas ranią. Żyjemy wczasach zapomnienia o cnocie wdzięczności… Dziś zatem chcemy uczyć się wdzięczności, chcemy się nią obdarowywać. Wdzięczność rodzi miłość! Jeśli ktoś zobaczy, że jest obdarowany, to w nim rodzi się miłość i idzie z nią dalej. Pan Bóg chce dobra człowieka, na każdym kroku. Wdzięczność rodzi niesamowitą radość. Jeśli zrobisz coś dobrego, ten gest dobroci potrafi budować relacje i ona do Ciebie wróci! – tłumaczył kaznodzieja.
CZYTAJ DALEJ

Hiszpania: rząd planuje usunąć figury świętych wokół krzyża w Dolinie Poległych

2025-11-13 16:49

[ TEMATY ]

Hiszpania

figura

Dolina Poległych

wikipedia.org

Rząd Hiszpanii Pedro Sáncheza zamierza usunąć figury świętych znajdujące się wokół krzyża w Dolinie Poległych (Valle de los Caidos), miejscu złożenia ciał ponad 30 tys. ofiar wojny domowej w tym kraju z lat 1936-1939. Centrolewicowy gabinet zatwierdził nowy plan zagospodarowania tej zainaugurowanej w 1959 roku pod Madrytem budowli, nad którą wznosi się ponad 154-metrowy krzyż. Usytuowane wokół jego podstawy postacie czterech ewangelistów oraz Maryi trzymającej umęczone ciało Jezusa, jak wynika z makiety architektonicznej, mają zostać usunięte. Zniknąć mają także monumenty przedstawiające cztery cnoty: siłę, roztropność, sprawiedliwość i umiarkowanie.

Zgodnie z zapowiedziami rządu Pedro Sáncheza, modernizacja w ramach zatwierdzonego we wtorek projektu pt. „Krzyż i podstawa”, obejmująca m.in. prace przy usunięciu symboli religijnych, ma służyć „większemu pluralizmowi” w miejscu pochówku ofiar wojny domowej, zarówno frankistów dowodzonych przez generała Francisco Franco, jak i ich przeciwników.
CZYTAJ DALEJ

Księża z Nowego Jorku obserwują wzrost liczby konwersji na katolicyzm

2025-11-18 12:10

[ TEMATY ]

wzrost konwersji

na katolicyzm

księża z Nowego Jorku

adobe Stock

Stacja Fox News informuje o wzroście frekwencji na niedzielnych mszach w kościołach katolickich w Nowym Jorku oraz o wzroście liczby nawróceń na wiarę katolicką.

Wielu przywódców religijnych w Nowym Yorku obserwuje wzrost liczby konwertytów i uczestników nabożeństw katolickich. Wśród nich są przedstawiciele diecezji brooklińskiej, która podaje, że w zeszłym roku do kościoła dołączyło 538. dorosłych. To prawie dwa razy więcej w porównaniu z rokiem poprzednim. Księża w katedrze św. Patryka również informują o wzroście frekwencji - informuje Fox News.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję