Reklama

Medal za Zasługi dla KUL

Kard. Stanisław Nagy i ks. prof. Tadeusz Styczeń 13 stycznia br. otrzymali Medal za Zasługi dla Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. W ten sposób społeczność akademicka wyraziła wdzięczność za ofiarną pracę i trud ponoszony dla uniwersytetu i rozsławianie jego imienia.

Niedziela lubelska 4/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W życiu laureatów odnajdujemy eklezjologię empiryczną, pisaną nieraz doświadczeniem bólu, wewnętrznych zmagań, wyciszeniem na komentarze skandalistów. Wpatrując się w Chrystusa na krzyżu, uświadamiamy sobie, że Jego rany są nieodłącznym składnikiem naszego powołania, naszej wierności Bogu. Trzeba tylko pamiętać, że te rany ostateczny sens znajdą w zmartwychwstaniu - mówił abp Józef Życiński w czasie Eucharystii inaugurującej uroczystość, sprawowanej pod przewodnictwem kard. Stanisława Nagy’ego w Kościele Akademickiem KUL. Mówiąc o drodze naukowej kard. Nagy’ego, Metropolita przypomniał, że na zatwierdzenie kolejnych stopni naukowych czekał on po kilka lat. „To był czas, w którym przyjmowało się podobne szykany jako normalne składniki życia bez panikowania, bez niepotrzebnych stresów, traktując to jako koszty własne naszej odpowiedzialności”. Podkreślając zasługi ks. prof. Stycznia, abp Życiński podkreślił, że działalność kierowanego przez niego Instytutu Jana Pawła II to „wyraz prestiżu i obecności środowiska KUL w skali międzynarodowej. Te kontakty, które zostały nawiązane, prestiż, którego symbolem jest periodyk «Etos» przywołuje jak najlepsze skojarzenia ze środowiskiem lubelskim i trzeba dziękować Bogu za wszystkich, którzy tworzyli klimat zaangażowania intelektualnego, dialogu, podejmując ważne kwestie współczesnej kultury i niosąc odpowiedź inspirowaną Ewangelią”.
Mocno związany z KUL-em kard. Stanisław Nagy otrzymał medal na wniosek Rady Wydziału Teologii „za ofiarną pracę na rzecz Uniwersytetu”, dbałość o jego renomę i dobre imię. Jako członek Międzynarodowej Komisji Teologicznej Laureat przyczyniał się do wzrostu prestiżu uczelni na arenie międzynarodowej, krzewiąc myśl teologiczną uniwersytetu, jego katolickość i wierność Stolicy Apostolskiej. W laudacji ks. prof. Marian Rusecki zaznaczył, że eklezjologia, którą zajmował się naukowo kard. Nagy, „w owym czasie była dość zaniedbana i tradycyjna, czekała na potężny umysł, który przyczyniłby się do jej odrodzenia i przebudowy”. Ks. Nagy zajmował się genezą Kościoła, uzasadnieniem jego struktury hierarchicznej, uzasadnieniem via primatus w Kościele, kolegializmem całego Kościoła, co - jak podkreślił laudator - było nowatorskie. Zaznaczył też, że Laureat dążył do obrony Kościoła w rzeczywistości socjalistycznej, kiedy był on prześladowany administracyjnie i od strony ideologicznej.
Ks. prof. Tadeusz Styczeń, należący do grona najwybitniejszych polskich etyków, otrzymał medal na wniosek Rady Wydziału Filozofii. Senat akademicki w uchwale docenił wysiłek kontynuacji dzieł Karola Wojtyły na Katedrze Etyki oraz stworzenie i prowadzenie Instytutu Jana Pawła II, którego działalność przyczyniała się do wzrostu prestiżu uczelni w kraju i zagranicą. W laudacji ks. prof. Andrzej Szostek podkreślił nieoceniony wkład w kształtowanie studentów, jakim były wykłady z etyki ks. prof. Stycznia. Laudator zaznaczył, że Ksiądz Profesor „uczył etyki samym sobą i swoją postawą, i nigdy nie nabył zabójczej dla wykładowcy rutyny, w nauczaniu etyki szedł zawsze w głąb, krążąc stale wokół tajemnicy człowieka”. Przypomniał także zasługi Instytutu Jana Pawła II, którego ks. Styczeń był twórcą i pracownikiem przez wiele lat.
Na zakończenie uroczystości nowy dyrektor Instytutu Jana Pawła II, ks. dr Alfred Wierzbicki, wręczył laureatom książki. Kard. Nagy otrzymał „Problem człowieka problemem Boga” - zbiór publikacji Księdza Kardynała w „Etosie”, wydany jako 11. tom z serii „Biblioteka Etosu”, a ks. prof. Styczeń - „Poszukujący czy poszukiwany. Rozważania rekolekcyjne” - zapis rekolekcji wygłoszonych przez Księdza Profesora 20 lat temu w Warszawie, przed trzecią pielgrzymką Jana Pawła II do Polski.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Polscy metropolici po przyjęciu paliuszy: Nie można rozrywać jedności

Podczas uroczystości świętych Apostołów Piotra i Pawła w Wattykanie Papież Leon XIV nałożył paliusze 54 metropolitom. W tym gronie było trzech arcybiskupów z Polski: metropolita warszawski Adrian Galbas, metropolita poznański Zbigniew Zieliński oraz metropolita szczecińsko-kamieński Wiesław Śmigiel. W rozmowie z Vatican News metropolici podkreślali, że to wielkie przeżycie, ale też zobowiązanie do budowania jedności Kościoła.

Metropolita szczecińsko-kamieński abp Wiesław Śmigiel nie krył emocji po tym, jak Leon XIV włożył mu paliusz. „Odczuwam ogromną radość i wzruszenie. Paliusz nałożony przez Ojca Świętego na ramiona słabego człowieka, to symbol zaufania, jedności i też zadań. Paliusz symbolizuje przecież tych, którzy są powierzeni trosce arcybiskupa” powiedział Vatican News metropolita szczecińsko-kamieński.
CZYTAJ DALEJ

Czego uczą nas, wierzących, święci Apostołowie Piotr i Paweł?

2025-06-24 07:37

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

pixabay.com

To jedno z najstarszych świąt roku liturgicznego, włączone do kalendarza już w IV wieku, o czym świadczy „Depositio martyrum” (354 r.). Poprzez swoje męczeństwo Piotr i Paweł stali się niczym „bracia”, poprzez swoje świadectwo są „fundamentem” naszej wiary w Pana Jezusa.

Gdy Jezus przyszedł w okolice Cezarei Filipowej, pytał swych uczniów: «Za kogo ludzie uważają Syna Człowieczego?» A oni odpowiedzieli: «Jedni za Jana Chrzciciela, inni za Eliasza, jeszcze inni za Jeremiasza albo za jednego z proroków». Jezus zapytał ich: «A wy za kogo Mnie uważacie?» Odpowiedział Szymon Piotr: «Ty jesteś Mesjasz, Syn Boga żywego». Na to Jezus mu rzekł: «Błogosławiony jesteś, Szymonie, synu Jony. Albowiem nie objawiły ci tego ciało i krew, lecz Ojciec mój, który jest w niebie. Otóż i Ja tobie powiadam: Ty jesteś Piotr, czyli Opoka, i na tej opoce zbuduję Kościół mój, a bramy piekielne go nie przemogą. I tobie dam klucze królestwa niebieskiego; cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie, a co rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane w niebie».
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę ks. Mariusza Rosika: Bóg w dom – pokój w dom

2025-06-30 14:05

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

meczennicy.franciszkanie.pl

Wysyłając swych uczniów na misje, Jezus daje im szczegółowe wskazania, jak powinni postępować. Właśnie w ramach tzw. Mowy Misyjnej pojawia się nakaz: „Gdy do jakiego domu wejdziecie, mówcie: Pokój temu domowi” (Łk 10,5). Jaką treść podsuwał Jezus pod pojęcie „pokoju”? Zapewne w Ewangelii pisanej po grecku dopatrywać się można tu nie tylko myśli judaistycznej, a więc środowiska życia Jezusa, ale także konotacji greckich, a może nawet rzymskich.

Eirene, grecka bogini pokoju, przedstawiana była z rogiem obfitości, z którego rozdawała swe bogactwa. W niektórych wyobrażeniach towarzyszy jej Pluton symbolizujący dobrobyt, a stąd już niedaleko do utożsamienia pokoju ze spokojem. Zgoła inaczej ów pokój widzieli mieszkańcy Brytanii. Tacyt, w biografii swojego teścia Gnejusza Juliusza Agrykoli, zarządcy Brytanii w latach 77-84 po Chr., zamieścił mowę Kalgakusa, brytyjskiego dowódcy. Mówca niezbyt pochlebnie wypowiada się o Rzymianach: „Grabieżcy świata, kiedy im wszystko pustoszącym ziemi nie stało, przeszukują morze; chciwi, jeżeli nieprzyjaciel jest zamożny, żądni sławy, jeżeli jest biedny; ani Wschód, ani Zachód nie zdołałby ich nasycić; jedyni wśród wszystkich ludzi tak bogactw, jak i niedostatków z równą pożądają namiętnością. Grabić, mordować, porywać nazywają fałszywym mianem panowania, a skoro pustynię uczynią – pokoju” (Tacyt, Żywot Juliusza Agrykoli).
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję