Reklama

Dobry odbiorca mediów

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Media są nierozerwalną częścią współczesnego świata. Dziś trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie bez nich. Jednak powszechnym problemem stał się sposób, w jaki je odbieramy. Czy w ogóle można mówić o dobrym odbiorcy mediów i czy można tego nauczyć młode pokolenie?
Dojrzały, świadomy odbiorca mediów charakteryzuje się czterema cechami. Jest aktywny, a ta aktywność odróżnia go od postawy biernego konsumenta przekazów medialnych. Także jest świadomy, tzn. posiada przynajmniej podstawową wiedzę na temat mediów i dlatego nie jest podatny na manipulację. Doskonale zdaje sobie sprawę, że to, co środki masowego przekazu piszą lub mówią, to tylko pewien subiektywny obraz świata, wydarzeń, postaci, ale absolutnie nie jest to prawda o rzeczywistości. Następnie jest krytyczny - nie dowierza przekazowi z zasady i weryfikuje podane informacje w innych źródłach. Wreszcie jest to odbiorca selektywny, który potrafi wybierać z bogatej oferty programowej mediów każdego rodzaju.
Odbiorca dojrzały jest w stanie również dostrzec moment, kiedy zbyt dużo czasu poświęca określonym mediom, np. telewizji. Potrafi wtedy sięgnąć po te mniej obecne w naszym życiu - radio czy książkę. Zresztą, w parze z dojrzałym odbiorem mediów musi iść powrót do czytelnictwa prasy i książek. Komputer, internet i telewizja są tylko narzędziami pracy lub przedmiotami do przekazywania pewnych informacji. Te informacje czy reportaże pokazują nam tylko krótki i z zasady syntetyczny przekaz medialny, krótki komentarz, niestety, często subiektywne podejście dziennikarza czy wyrażającego opinię. Dlatego trzeba weryfikować otrzymaną informację, poszerzać wiedzę z innych źródeł i tu olbrzymia rola czytelnictwa.
Dobrym odbiorcą mediów nie zostaje się z dnia na dzień. Do odbioru mediów trzeba wychowywać niemal od najmłodszych lat, a i dorośli też muszą uczyć się z mediów korzystać. Na pewno od młodszego pokolenia można nauczyć się technicznych „sztuczek” odbioru mediów i jego braku oporu z ich korzystania. Natomiast my musimy przekazać im potrzebną umiejętność korzystania z mediów w sposób aktywny, selektywny, świadomy i krytyczny.
Wprawdzie współczesna oświata dostrzega taką potrzebę kształcenia młodego pokolenia, jednak kładzie się nacisk na kształcenie informatyczne. Tymczasem informatyka powinna być tylko częścią edukacji medialnej. Szkoda, że ścieżka międzyprzedmiotowa pod nazwą edukacja medialna i czytelnicza (wprowadzona przez MEN w 1998 r.) nie jest przedmiotem obowiązkowym i samodzielnym. Dałoby to możliwość konkretnego przygotowania młodego pokolenia do pracy z mediami, pozwoliło im na poznanie mechanizmu ich działania.
Zadaniem rodziców, nauczycieli i wychowawców jest nauczyć młodych być dobrym odbiorcą wszystkich mediów. Nie możemy dopuścić, aby za kilka, kilkanaście lat książka, gazeta były dla nich abstrakcją i czymś, co będzie się oglądało w bibliotekach-muzeach…

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Komunikat Zgromadzenia oblatów w sprawie zakonników zatrzymanych na Białorusi

2024-05-12 23:03

[ TEMATY ]

komunikat

Red.

O dalszą modlitwę w intencji dwóch misjonarzy oblatów zatrzymanych przez władze białoruskie oraz wiernych, którzy zostali pozbawieni opieki duszpasterskiej proszą ich współbracia zakonni. "Obaj oblaci są obywatelami Białorusi. W związku z powyższym prosimy dziennikarzy i agencje prasowe o roztropność w przekazywaniu informacji na ich temat" - pisze w wydanym wieczorem komunikacie o. Paweł Gomulak OMI, rzecznik Polskiej Prowincji Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej.

W związku z zatrzymaniem przez władze białoruskie dwóch misjonarzy oblatów posługujących w diecezji witebskiej na Białorusi misjonarze oblaci wyrażają wdzięczność za wszelkie wyrazy wsparcia i solidarności oraz modlitwy w intencji ojców Andrzeja i Pawła.

CZYTAJ DALEJ

Hiobowe wieści dla katechetów

2024-05-14 08:36

[ TEMATY ]

szkoła

katecheza

oświata

korepetycje z oświaty

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Nie mogli być wychowawcami, ale będą musieli uczyć w klasach mających nawet po 30 uczniów z różnych roczników. MEN przygotowuje nowe "elastyczne" zasady organizowania lekcji religii w szkołach i placówkach oświatowych. Konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe projektu rozporządzenia potrwają do 29 maja a nowelizacja ma wejść w życie już od 1 września br. To krok do likwidacji religii.

Jak zakłada projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach łączone lekcje religii lub etyki będzie można organizować również w tych klasach, w których dotychczas były one prowadzone osobno.

CZYTAJ DALEJ

Monte Cassino – rozpoczęły się uroczystości upamiętnienia 80. rocznicy bitwy o Monte Cassino

2024-05-14 10:27

[ TEMATY ]

Monte Cassino

Włodzimierz Rędzioch

80 lat temu, 17 stycznia 1944 r. rozpoczęła się bitwa o Monte Cassino. W największej batalii frontu włoskiego walczyli żołnierze dziesięciu narodowości. Rankiem, 15 lutego 1944 r. 255 „latających fortec” zrzuciło na Monte Cassino ponad 350 ton bomb burzących, które sprawiły, że klasztoru został zamieniony w ruinę. Po zniszczeniu klasztoru wojska alianckie próbowały zdobyć punkty oporu znajdujące się w mieście Cassino a następnie samo wzgórze Monte Cassino.

W maju zadanie zdobycia ruin klasztoru bronionego przez resztki sił niemieckich przypadło żołnierzom 2. Korpusu Polskiego. „Czwarte natarcie na górę klasztorną – będzie polskim natarciem. Tam, gdzie padli Amerykanie, Anglicy, Nowozelandczycy, Francuzi, Hindusi” - napisał Melchior Wańkowicz w swoim reportażu o bitwie. Atak rozpoczął się w nocy z 11 na 12 maja. Generał Władysław Anders w rozkazie do swoich oddziałów napisał:

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję