Reklama

Celebracje Wielkiego Tygodnia, Triduum Paschalnego i Wielkiej Nocy

Podczas Wielkiego Tygodnia Kościół uroczyście celebruje paschalne tajemnice zbawienia: dzieło odkupienia człowieka i uwielbienia Boga, dokonane przez mękę, śmierć i zmartwychwstanie Chrystusa Pana. Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową Męki Pańskiej, rozciąga się dalej na dni od Wielkiego Poniedziałku do Wielkiego Czwartku, kiedy to Msza św. Wieczerzy Pańskiej inicjuje celebracje Triduum Paschalnego, kończącego się Nieszporami Wielkiej Soboty. Wigilia Paschalna rozpoczyna radosny okres wielkanocny, wraz z jego liturgicznymi celebracjami, stanowiącymi szczyt życia Kościoła oraz apogeum radości człowieka odkupionego.

Niedziela łódzka 15/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Niedziela Palmowa,
9 kwietnia 2006 r.
XXI Światowy Dzień Młodzieży

W celebracji Niedzieli Palmowej łączy się wspomnienie chwalebnego wjazdu Chrystusa do Jerozolimy i proklamowanie Jego męki i śmierci. Ewangelia, przedstawiając opis Męki Pańskiej, uświadamia wiernym, że po wielokrotnym pielgrzymowaniu do Jerozolimy Jezus ostatecznie dotarł tu, by dopełnić dzieła odkupienia. W Wielkim Tygodniu, który będziemy przeżywać, wypełni się największy dramat ludzkiego odkupienia.

Wielki Czwartek,
13 kwietnia 2006 r.
Msza św. Krzyżma
bazylika archikatedralna, godz. 10.00

Ksiądz Arcybiskup i kapłani archidiecezji łódzkiej koncelebrują uroczystą Mszę św. z udziałem wiernych świeckich, by w ten sposób wyrazić jedność całego Kościoła łódzkiego. Podczas Liturgii zostaje konsekrowany olej krzyżma, którym namaszcza się nowo ochrzczonych i naznacza się bierzmowanych, namaszcza dłonie wyświęcanych kapłanów, ołtarze i ściany świątyń. Pobłogosławiony także zostaje olej chorych, przeznaczony dla pokrzepienia tych, którzy zapadli na zdrowiu. W każdym przypadku namaszczania zachodzi bardzo wyraźna przemiana. Osoba czy przedmiot tracą swój dotychczasowy świecki charakter i zostają włączone do sfery sacrum. Zaczynają pełnić inną, religijną funkcję. Jesteśmy namaszczani przy chrzcie tym samym olejem, którym namaszcza się świątynię - co z jednej strony jest powodem do dumy, z drugiej zaś do większej odpowiedzialności za tę nową godność.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Triduum Paschalne

Reklama

Triduum Paschalne Męki, Śmierci i Zmartwychwstania, które rozpoczyna Msza św. Wieczerzy Pańskiej, a kończą Nieszpory Wielkiej Soboty, to szczyt celebracji całego roku liturgicznego. Dla chrześcijan nie ma ważniejszych celebracji nad te, które od tego dnia przeżywamy.

Msza św. Wieczerzy Pańskiej
13 kwietnia 2006 r.
bazylika archikatedralna, godz. 18.00

We Mszy św. celebrowanej w godzinach wieczornych Wielkiego Czwartku Kościół wspomina Ostatnią Wieczerzę, podczas której zdradzony Chrystus umiłował ludzi do końca, oddając Bogu Ojcu swoje Ciało i Krew pod postaciami chleba i wina oraz dał Apostołom pokarm na życie wieczne, nakazując im oraz ich następcom w kapłaństwie składać tę ofiarę.
Gromadzimy się w wielkoczwartkowy wieczór wokół Jezusa Chrystusa, a On zaprasza nas do wspólnego stołu. Weźmie w swe święte dłonie chleb i wino; zamieni je w swoje Ciało i Krew, aby nas nakarmić. Jezus Chrystus, który przyszedł nas zbawiać, jest Bogiem z nami i chce pozostać z nami na zawsze. Zanim odejdzie do Ojca, pozostawi sakramenty swojej trwałej obecności - Eucharystię i kapłaństwo, których ustanowienie dziś wspominamy.
Do prawdziwej miłości, nieszukającej zysku, zobowiązuje nas dziś Chrystus Pan, umywający nogi swoim uczniom. Chrystus stał się sługą ludzi. Celebrans ponawia gest Chrystusa, umywając nogi 12 wiernym. W tym momencie uklęknięcie kapłana przed człowiekiem - bratem doskonale ukazuje, że kapłaństwo jest służbą.
Na zakończenie celebracji Najświętszy Sakrament zostaje umieszczony w miejscu adoracji, zwanym ciemnicą. Z uwięzionym Chrystusem trwamy na pełnym miłości czuwaniu.

Wielki Piątek,
14 kwietnia
bazylika archikatedralna, godz. 17.00

Reklama

W Wielki Piątek Chrystus, nasza Pascha, został złożony w ofierze. Kościół, medytując Mękę swego Pana i Zbawcy i adorując krzyż święty, pochyla się nad swoim pochodzeniem i modli się za zbawienie całego świata.
Celebracja liturgii wielkopiątkowej obejmuje Liturgię Słowa, wraz z proklamowaniem Męki Pańskiej, adorację krzyża i Komunię św. Na zakończenie Najświętszy Sakrament zostaje przeniesiony do miejsca adoracji, zwanego Grobem Pańskim. Kościół nie sprawuje tego dnia Eucharystii, a wierni otrzymują Najświętszy Sakrament konsekrowany na Mszy św. wielkoczwartkowej.
Celebracja rozpoczyna się modlitwą w milczeniu. Wierni klękają, kapłan upada na twarz. Milczenie jest wyrazem przyznania, iż nie mamy nic do powiedzenia na przeproszenie za nasze grzechy i za wszystkie grzechy świata, które doprowadziły do śmierci Zbawiciela. Poprzez modlitwę świętujemy akt pokuty, aby wejść w misteria odkupienia.
Liturgia słowa uczy, że nieludzko oszpecony, budzący wstręt, odepchnięty przez ludzi Chrystus przyszedł po to, aby cierpienie napełnić swoją obecnością i nadać mu sens zbawczy. Dostrzegamy Chrystusa jako prawdziwego człowieka, tak samo wrażliwego i zdolnego do cierpienia, jak każdy z nas.
Tego dnia, jedyny raz w roku, modlitwa powszechna ma tak uroczysty charakter. Posługując się starożytną modlitwą Kościoła w dziesięciu wezwaniach, polecamy Bogu cały rodzaj ludzki.
Adoracja krzyża dokonuje się w uroczystym wniesieniu drzewa krzyża, na którym zawisło Zbawienie świata, oraz poprzez osobiste podejście przyklęknięcie i ucałowanie stóp Chrystusa Ukrzyżowanego. Jest to momentem celebracji, w którym możemy w sposób najbardziej osobisty wyrazić swoją cześć i podziękowanie za zbawczą miłość Boga.
Liturgia prowadzi nas następnie od krzyża do Komunii św. Jest to znak, że między Ofiarą na krzyżu a Eucharystią istnieje ścisły związek. Uczestniczymy w eucharystycznej Uczcie Baranka. Kapłan ukazuje nam już nie drzewo jako symbol uwielbienia, ale samego Chrystusa, w Jego eucharystycznym i uwielbionym Ciele.
Zgodnie z wielowiekową tradycją, na zakończenie liturgii wielkopiątkowej Najświętszy Sakrament zostaje przeniesiony do Grobu Pańskiego. W ten sposób obecny w nim Chrystus będzie adorowany aż do liturgii Wigilii Paschalnej.

Ekumeniczna Droga Krzyżowa

Ekumeniczna Droga Krzyżowa rozpocznie się o godz. 20.00. przy kościele ewangelicko-augsburskim św. Mateusza i przejdzie ulicami: Piotrkowską i Roosevelta, do kościoła Księży Jezuitów. W nabożeństwie wezmą udział przedstawiciele różnych wyznań chrześcijańskich, a poszczególne grupy zawodowe będą niosły krzyż.

Wielka Sobota,
15 kwietnia

W Wielką Sobotę Kościół trwa przy Grobie Pańskim, rozważając mękę i śmierć Chrystusa oraz Jego zstąpienie do otchłani. Wierni na modlitwie oczekują zmartwychwstania Chrystusa. W godzinach porannych celebrowana jest modlitwa brewiarzowa: Godziny Czytań i Jutrzni.
Tego dnia Kościół powstrzymuje się zupełnie od sprawowania ofiary Mszy św. Komunii św. można udzielać na sposób Wiatyku. Nie należy sprawować zaślubin ani innych sakramentów, z wyjątkiem pokuty i namaszczenia chorych.
Zwyczaj błogosławienia pokarmów stołu wielkanocnego jest praktykowany i funkcjonuje jako wartość świąteczna i rodzinna. Sam obrzęd posiada zatem rangę właściwą sakramentaliom, a pokarm poświęcony powinien być traktowany jako eulogium (gr. antidoron), co dobrze wyraża polski termin „święcone”. O wysokim szacunku dla poświęconego pokarmu wielkanocnego na terenie Polski świadczy przyznanie mu w pobożności ludowej wartości „ósmego sakramentu”.

WIELKANOC
Wigilia Paschalna
bazylika archikatedralna, godz. 19.00

Fakt zmartwychwstania naszego Pana Kościół czci w sposób najbardziej uroczysty. Wraz z Wigilią Paschalną rozpoczyna się radosny okres wielkanocny - czas celebrowania obecności Chrystusa Zmartwychwstałego i wylania Ducha Świętego. Tradycja Wigilii, czyli czuwania, sięga czasów wyjścia Izraelitów z Egiptu. Jest to „noc czuwania na cześć Jahwe” (Wj 12, 42). Wierni chrześcijanie natomiast, posłuszni nakazowi Chrystusa, trzymając w rękach zapalone świece, oczekują swego Pana, aby gdy powróci, zastał ich czuwających (por. Łk 12, 35nn). Noc Paschalna jest wg. św. Augustyna „matką wszystkich wigilii”. Podczas Wigilii Paschalnej zostaje pobłogosławiony ogień, a następnie, po procesji z paschałem, proklamowane jest orędzie paschalne. Kolejnymi częściami celebracji są liturgia słowa, liturgia chrztu świętego oraz liturgia eucharystyczna.
Celebracja Wigilii Paschalnej następuje po zmroku, przed wejściem do świątyni, gdzie zostaje pobłogosławiony ogień - symbol objawiającego się Boga, tak jak to miało miejsce pod Synajem, gdzie Bóg przemówił do Mojżesza w krzewie ognistym (Wj 3, 2-3).
Następnie od nowo pobłogosławionego ognia zapalana jest świeca wielkanocna - paschał, symbol Chrystusa Zmartwychwstałego. Kapłan żłobi na nim krzyż - znak zbawienia; pierwszą i ostatnią literę alfabetu greckiego i cyfry bieżącego roku. Chrystus zachował po swoim zmartwychwstaniu ślady ran, dlatego kapłan włoży w paschał pięć ziaren kadzidła w formie krzyża. Symbolika paschału z wyrytą na nim datą roku 2006 przypomina, że tajemnice zbawcze Chrystusa są ciągle aktualne. W procesji do ołtarza idzie kapłan z paschałem, służba liturgiczna i wierni. Układ ten nie jest przypadkowy. Otóż przypomina on wyjście z Egiptu, kiedy to Bóg w słupie ognia prowadził Izraelitów przez pustynię (Wj 13, 21).
Stojąc z zapalonymi świecami, wsłuchujemy się w orędzie wielkanocne i dziękujemy Bogu Ojcu za dar zmartwycwstania Chrystusa, za zmazanie niewinną Krwią dłużnego zapisu starodawnej winy. Podziwiając jasność płomienia świecy paschalnej, cieszmy się, że Chrystus Zmartwychwstały opromienia swoim blaskiem całą ziemię i każdego z nas. Dzięki Niemu wolni jesteśmy od mroku i strachu śmierci.
Rozbudowana liturgia słowa Wigilii Paschalnej ukazuje całą historię zbawienia, celebrowaną w misteriach wielkanocnych. Po czytaniach ze Starego Testamentu rozbrzmiewają organy i radosny śpiew: „Chwała na wysokości Bogu” oraz „Alleluja”.
Liturgia chrzcielna rozpoczyna się śpiewem Litanii do Wszystkich Świętych, przez co Kościół wyraża wiarę, że razem z tymi, którzy cieszą się w pełni owocami zmartwychwstania Chrystusa, tworzy jeden Lud Boży. Modlitwa błogosławieństwa wody ukazuje znaczenie wody w całej historii zbawienia. Pod koniec modlitwy celebrans wstawi paschał do poświęconej wody, co oznacza, że dzięki niej, mocą Ducha Świętego, zostaliśmy zanurzeni w śmierć i zmartwychwstanie Chrystusa. Po błogosławieństwie wody katechumeni przyjmują sakramenty inicjacji chrześcijańskiej: chrzest i bierzmowanie. Wszyscy wierni odnawiają przyrzeczenia chrzcielne.
W liturgii eucharystycznej w sakramentalny sposób dokonuje się przejście Chrystusa przez śmierć do życia, którego i my jesteśmy uczestnikami. Ochrzczeni przyjmują po raz pierwszy Chrystusa w Komunii św. Wszyscy pełni radości, składamy Bogu Ojcu dzięki za dar zmartwychwstania Chrystusa i naszego w nim udziału. Komunia św. ze Zmartwychwstałym Panem czyni z nas silną wspólnotę, łączącą wszystkich chrześcijan z Jednym Bogiem.
Po uroczystej Wigilii Paschalnej wczesnym rankiem Kościół ogłasza: „Chrystus prawdziwie zmartwychwstał. Alleluja. Jemu chwała i panowanie przez wszystkie wieki wieków. Alleluja”. Kapłani prowadzą uroczystą procesję rezurekcyjną, a następnie przewodniczą Mszy św., która kończy się wyśpiewaniem radosnego Te Deum laudamus.

Niedziela
Zmartwychwstania Pańskiego
Oktawa wielkanocna

Mszę św. w dzień Wielkanocny należy sprawować z całą uroczystością. Cały obchód Paschy rozciąga się na 50 dni od Niedzieli Zmartwychwstania do Niedzieli Zesłania Ducha Świętego. Oktawa wielkanocna ma wśród nich szczególne miejsce i obchodzi się ją z wielką radością jako jeden dzień świąteczny, jako „wielką niedzielę” (por. Ogólne zasady roku liturgicznego i kalendarza, nr 22).

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Media: Morze Kaspijskie wysycha w zawrotnym tempie

2025-07-24 19:32

[ TEMATY ]

Morze Kaspijskie

wikipedia/Rassim

Morze Kaspijskie

Morze Kaspijskie

Poziom wody w Morzu Kaspijskim spadł do najniższego poziomu w historii obserwacji - tafla wody znajduje się na wysokości 29 metrów poniżej poziomu morza - poinformował w czwartek portal Times of Central Asia.

Szczególnie szybko wysychają północne obszary zbiornika, na wybrzeżu należącym do Rosji i Kazachstanu. Eksperci alarmują, że cofanie się wody zagraża kluczowym ekosystemom, a szkody w bioróżnorodności można zaobserwować już teraz.
CZYTAJ DALEJ

Rzecznik archidiecezji warszawskiej: w związku ze śmiercią mężczyzny k. Grójca zatrzymany został duchowny

2025-07-25 13:03

[ TEMATY ]

Warszawa

Adobe Stock

Grójecka prokuratura i policja prowadzą śledztwo dot. śmierci mężczyzny, którego podpalone zwłoki znaleziono na drodze w Lasopolu w powiecie grójeckim. Funkcjonariusze zatrzymali mężczyznę, który może mieć związek ze sprawą. Rzecznik archidiecezji warszawskiej potwierdził, że chodzi o duchownego.

Jak przekazała w piątek oficer Prasowa Komendy Powiatowej Policji w Grójcu asp. Agata Sławińska, w czwartek około godziny 22.20 funkcjonariusze otrzymali zgłoszenie o palącym się mężczyźnie. - Zdarzenie miało miejsce na terenie miejscowości Lasopole w gminie Chynów. Policjanci niezwłocznie udali się na miejsce, gdzie potwierdzili zgłoszenie, a także znaleźli zwłoki mężczyzny - poinformowała Sławińska.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania bp. Andrzeja Przybylskiego: XVII niedziela zwykła

2025-07-25 12:09

[ TEMATY ]

bp Andrzej Przybylski

BP KEP

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedzielę w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

Bóg rzekł do Abrahama: «Głośno się rozlega skarga na Sodomę i Gomorę, bo występki ich mieszkańców są bardzo ciężkie. Chcę więc zstąpić i zobaczyć, czy postępują tak, jak głosi oskarżenie, które do Mnie doszło, czy nie; dowiem się». Wtedy to dwaj mężowie odeszli w stronę Sodomy, a Abraham stał dalej przed Panem. Podszedłszy do Niego, Abraham rzekł: «Czy zamierzasz wygubić sprawiedliwych wespół z bezbożnymi? Może w tym mieście jest pięćdziesięciu sprawiedliwych; czy także zniszczysz to miasto i nie przebaczysz mu przez wzgląd na owych pięćdziesięciu sprawiedliwych, którzy w nim mieszkają? O, nie dopuść do tego, aby zginęli sprawiedliwi z bezbożnymi, aby stało się sprawiedliwemu to samo, co bezbożnemu! O, nie dopuść do tego! Czyż Ten, który jest sędzią nad całą ziemią, mógłby postąpić niesprawiedliwie?» Pan odpowiedział: «Jeżeli znajdę w Sodomie pięćdziesięciu sprawiedliwych, przebaczę całemu miastu przez wzgląd na nich». Rzekł znowu Abraham: «Pozwól, o Panie, że jeszcze ośmielę się mówić do Ciebie, choć jestem pyłem i prochem. Gdyby wśród tych pięćdziesięciu sprawiedliwych zabrakło pięciu, czy z braku tych pięciu zniszczysz całe miasto?» Pan rzekł: «Nie zniszczę, jeśli znajdę tam czterdziestu pięciu». Abraham znów odezwał się tymi słowami: «A może znalazłoby się tam czterdziestu?» Pan rzekł: «Nie dokonam zniszczenia przez wzgląd na tych czterdziestu». Wtedy Abraham powiedział: «Niech się nie gniewa Pan, jeśli rzeknę: może znalazłoby się tam trzydziestu?» A na to Pan: «Nie dokonam zniszczenia, jeśli znajdę tam trzydziestu». Rzekł Abraham: «Pozwól, o Panie, że ośmielę się zapytać: gdyby znalazło się tam dwudziestu?» Pan odpowiedział: «Nie zniszczę przez wzgląd na tych dwudziestu». Na to Abraham: «Niech mój Pan się nie gniewa, jeśli raz jeszcze zapytam: gdyby znalazło się tam dziesięciu?» Odpowiedział Pan: «Nie zniszczę przez wzgląd na tych dziesięciu».
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję