Reklama

Ubóstwo, Jezusowy styl posiadania

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Orędzie biblijne zawsze kładło nacisk na miłość zwracającą się najpierw do ubogich, a ubóstwo było i jest również jednym z najważniejszych obszarów działalności Kościoła. Wynika to z realnej oceny faktu sprecyzowanego przez Jezusa: „Ubogich zawsze mieć będziecie” (por. J 12, 8).
Ale chyba nie tak miało być, bo czyż na początku nie było wszelkiego bogactwa, kiedy Bóg dał ziemię całemu rodzajowi ludzkiemu, by każdy miał odpowiednie środki utrzymania?
Można się spotkać z opinią, że Kościół nobilituje biedę socjalną, swoistą kampanię ubóstwa stosując szczególnie w Wielkim Poście. Warto chyba rozgraniczyć powszechnie używane pojęcie biedy od pojęcia ubóstwa.
Nie tak miało być. Bóg dał człowiekowi ziemię w całym jej bogactwie, a człowiek z własnego wyboru tego daru nie wykorzystał. Grzech pierworodny odkupił na krzyżu Boży Syn, który bynajmniej nie pochwalał nędzy materialnej - i nie skrytykował spontanicznego gestu kobiety, która oblała mu stopy drogocennymi wonnościami... Ubogich zawsze mieć będziemy. I mamy.
Jezus zachęcał do ubóstwa, które dotyczy sfery tak materialnej, jak duchowej, dotyczy stylu posiadania, mądrej kolejności rzeczy. Wyrzekanie się dóbr materialnych nie jest samo w sobie wartością, a nawet, jeśli zagraża ono godności ludzkiego życia, przestaje się zgadzać z planem Bożym. Chrześcijanin powinien stać na straży mądrego rozdzielania dóbr tego świata. Dziennie na świecie umiera z głodu 100 tys. ludzi. 285 najbogatszych osób naszego globu zgromadziło tyle środków finansowych, ile pozostałe 3 mld ludności (według danych ks. prof. A. Zwolińskiego, wykładowcy PAT). W większości pamiętamy biedę socjalną z czasów PRL, która zmaterializowała wszelkie ówczesne preferencje człowieka. I była upokarzająca w sposób oczywisty. Bieda w sensie całkowitego braku środków potrzebnych do rozwoju człowieka i zagrażająca jego życiu, nie jest błogosławieństwem; błogosławieństwem jest tak mieć, aby więcej być, aby nie dać się opętać rzeczom tego świata i oferowanym przezeń atrakcjom. Ubóstwo to mądra postawa, to umiejętność posiadania - zarówno dla tych, którzy mają niewiele lub prawie nic, jak i dla tych, co mają mnóstwo. Ewangelia dla bogatych i biednych ma tę samą naukę o ubóstwie.
Dobrowolne ubóstwo, łączone z zasadą dzielenia go wspólnie z potrzebującymi braćmi, jest np. istotą życia zakonnego od początku chrześcijaństwa. Od czasów średniowiecza Franciszkanie i inne zakony żebracze uczyniły ten ewangeliczny wymóg czymś oczywistym, a przy tym radosnym. Dołączają do nich wciąż nowe instytuty zakonne i całe rzesze świeckich ochotników z wolontariatu. To swoisty „Kościół ubogich” przyswajający sobie Chrystusowy styl pokory, wyrzeczenia, mądrych wyborów - dla rozwoju lepszego świata. Odkrywa się dzisiaj na nowo walory powściągliwości i umiarkowania. W tym kontekście zostają zauważone potrzeby typu środowiskowego, ze sprawiedliwym podziałem zasobów na naszej planecie. Sprawiedliwym - nie znaczy równym. Zawsze będą ci, którzy w sensie materialnym posiądą bardzo wiele, ci „średniacy”, ci na granicy wystarczalności i dotknięci nędzą skrajną. Wysiłki zmierzające do minimalizowania obszaru tych ostatnich nie mogą być równoznaczne z pogardą dla każdego posiadania. Tak mieć, aby więcej być - oto wyzwanie, oto sztuka.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do Miłosierdzia Bożego

W Wielki Piątek rozpoczyna się Nowenna do Miłosierdzia Bożego. Pan Jezus polecił Siostrze Faustynie, aby przez 9 dni odmawiała szczególne modlitwy i tym samym sprowadzała rzesze grzeszników do zdroju Jego miłosierdzia.

„Pragnę, abyś przez te dziewięć dni sprowadzała dusze do zdroju mojego miłosierdzia, by zaczerpnęły siły i ochłody, i wszelkiej łaski, jakiej potrzebują na trudy życia, a szczególnie w śmierci godzinie. W każdym dniu przyprowadzisz do serca mego odmienną grupę dusz i zanurzysz je w tym morzu miłosierdzia mojego. A ja te wszystkie dusze wprowadzę w dom Ojca mojego. Czynić to będziesz w tym życiu i w przyszłym. I nie odmówię żadnej duszy niczego, którą wprowadzisz do źródła miłosierdzia mojego. W każdym dniu prosić będziesz Ojca mojego przez gorzką mękę moją o łaski dla tych dusz.
CZYTAJ DALEJ

Odpusty Wielkiego Postu, Triduum Paschalnego i Wielkiej Nocy

2025-04-16 14:06

[ TEMATY ]

odpust

odpusty

odpust zupełny

Graziako

Warunki konieczne do uzyskania odpustu zupełnego są następujące:
CZYTAJ DALEJ

Wielkanoc to cząstka wieczności – mówił ks. Jan Twardowski

2025-04-19 13:07

[ TEMATY ]

Wielkanoc

Milena Kindziuk

Red

Nie umiem / być srebrnym aniołem / ni gorejącym krzakiem / tyle Zmartwychwstań już przeszło / a serce mam byle jakie. / Tyle procesji z dzwonami / tyle już alleluja / a moja świętość dziurawa / na ćwiartce włoska się buja – pisał ksiądz poeta Jan Twardowski w wierszu pt. „Wielkanocny pacierz”. Gdy zapytałam go kiedyś, na czym według niego polega zmartwychwstanie Chrystusa, odpowiedział: „na tym, że Chrystus, który umarł, żyje!”.

Była to dla niego „prawda porażająca”. Bo przecież Pan Jezus po zmartwychwstaniu był niby ten sam, ale już zupełnie inny. Nawet Apostołowie nie mogli Go poznać. Wskrzeszona dziewczynka czy Łazarz z Ewangelii pozostali tacy sami. Po wskrzeszeniu - wrócili do normalnego życia, kiedyś potem znów poumierali. Natomiast Pan Jezus po zmartwychwstaniu był zupełnie inny – tłumaczył ks. Twardowski, dodając że właśnie dlatego w Komunii świętej przyjmujemy Zmartwychwstałego Pana Jezusa, a więc przemienionego przez śmierć i zmartwychwstanie. Ktoś, kto przechodzi przez śmierć, już jest inny – to bardzo ważna prawda wiary”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję