Dla wielu Niedziela Palmowa to czas domowych porządków i zakupów. Tymczasem trzecie przykazanie wyraźnie mówi: Dzień święty święcić
Przeciw zakupom w niedziele
Niedzielne popołudnie w jednym z warszawskich supermarketów. Przed wejściem do sklepu zbiera się kilkudziesięcioosobowa grupa młodych ludzi. Na twarzach uśmiechy. Pomimo niesprzyjającej aury młodzi ludzie zdejmują kurtki i każdy z nich zakłada białą koszulkę z dużym czerwonym napisem: „Pamiętaj abyś dzień święty święcił”.
Za chwile młodzi wchodzą do marketu i w kilku cztero-, pięcioosobowych zespołach rozchodzą się po centrum handlowym.
To druga taka akcja, jaką przygotowała młodzież z warszawsko-praskich wspólnot Ruchu Światło-Życie. - Pierwszą akcję prowadziliśmy we wrześniu - opowiada Ania Borkowska, koordynator. - Wtedy byliśmy w centrum handlowym po trzydniowej szkole ewangelizacji. Tam staraliśmy się przygotować do tej akcji.
Poprzednia akcja miała nieco inny przebieg. Tak jak i tym razem młodzież zgłosiła się do ochrony sklepu i poinformowała o prowadzonej akcji. - Wtedy przyjęto nas bardzo serdecznie. Pozwolono nam zostawić plecaki w jednym z pomieszczeń ochrony. Chodziliśmy całą kilkudziesięcioosobową grupą. To naprawdę robiło wrażenie. Tym razem nie wyrażono zgody na to, żebyśmy w ten sam sposób poruszali się po centrum handlowym - opowiada jeden z uczestników akcji.
Czemu służy taka akcja? Moderator Ruchu Światło-Życie Diecezji Warszawsko-Praskiej, ks. Piotr Główka mówi, że jest to świadectwo i przypomnienie, że jesteśmy narodem katolickim, więc powinniśmy żyć według przykazań. - Oczywiście, nasuwa się tutaj pytanie, dlaczego duże centra handlowe są czynne w niedzielę? Nasuwa się też odpowiedź: Bo są klienci!
Nasz polski kapitalizm, mówi ks. Główka, jest chory, przypomina ten z końca XIX wieku, który zakończył się rewolucją na początku XX wieku. Obawiam się, że jeśli nic w tej kwestii się nie zmieni, to następne pokolenie znowu wznieci rewolucję. Młodzi, którzy dzisiaj protestują przeciwko takiemu stylowi życia sami mają świadomość, że za moment znajdą się w takiej sytuacji i chcą się przed tym bronić. Takie akcje są wołaniem do ludzi, żeby zaczęli upominać się o swoje prawa.
Ponad 400 tys. pielgrzymów z całego świata wzięło udział w portugalskim sanktuarium w Fatimie w zakończonych we wtorek dwudniowych uroczystościach modlitewnych z okazji 108. rocznicy objawień maryjnych. Modlono się szczególnie o pokój na świecie oraz za wybranego w czwartek papieża Leona XIV.
Jak przekazały władze sanktuarium, wśród uczestników uroczystości przeważali pątnicy z Portugalii. Wielu z nich dotarło do Fatimy rano w pieszych pielgrzymkach.
Papież Leon XIV opuścił we wtorek mury Watykanu i udał się do pobliskiego Instytutu Patrystycznego Augustianum, czyli uczelni swojego macierzystego zakonu - podała Ansa. Wtorek, który zgodnie z tradycją jest dniem odpoczynku papieża, spędził ze swoimi współbraćmi. Był u nich na Mszy św. i na obiedzie.
Podziel się cytatem
Było to kolejne wyjście nowego papieża z Watykanu. W sobotę udał się do prowadzonego przez augustianów sanktuarium w miejscowości Genazzano pod Rzymem. Był także w rzymskiej bazylice Matki Bożej Większej, gdzie oddał hołd papieżowi Franciszkowi przy jego grobie.(PAP)
15 maja 1890 r. papież Leon XIII ogłosił encyklikę "Rerum novarum". Ta data, jak i wybór kard. Prevosta na papieża Leona XIV jest okazją do przypomnienia treści tego dokumnetu.
Wspomniany dokument papieski, ogłoszony 15 maja 1891 z podtytułem „encyklika w sprawie robotniczej”, wskazywał zarówno na zakres tematyczny poruszanych w nim zagadnień, jak i na głównych jego odbiorców: świat pracy, rozumiany szeroko, a więc obejmujący i pracobiorców, i pracodawców. Zanim dokument ten ujrzał światło dzienne, jego autor ogłosił kilka innych encyklik o tematyce społecznej, choć z pewnością nie tej rangi, m.in.: „Quod Apostolici muneris” z 28 grudnia 1878 – o prawno-moralnych podstawach porządku społecznego oraz istnienia warstw i klas społecznych; „Humanum genus” z 20 kwietnia 1884 – m.in. o korporacyjnym ustroju średniowiecza, mającym stanowić wzór dla tworzenia nowych form organizowania się społeczeństwa; „Immortale Dei” z 1 listopada 1885 – o chrześcijańskim ustroju państwa; „Diuturnum illud” z 29 czerwca 1887 – o pochodzeniu władzy państwowej; „Libertas” z 20 czerwca 1888 – o wolności osoby ludzkiej; „Sapientiae christanae” z 10 stycznia 1890 – o społecznych obowiązkach katolików.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.