Reklama

Jasna Góra

Zakończyły się tradycyjne oględziny Obrazu Matki Bożej na Jasnej Górze

[ TEMATY ]

obraz

Jasna Góra

BOŻENA SZTAJNER

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zakończyły się tradycyjne oględziny Cudownego Obrazu Matki Bożej na Jasnej Górze. – Stan jasnogórskiej Ikony jest dobry i widać jego znaczną poprawę – poinformował prof. Wojciech Kurpik, główny konserwator wizerunku. Zakończony właśnie, tradycyjny wielkotygodniowy przegląd, miał na celu przede wszystkim sprawdzenie, jak zachowuje się struktura obrazu w czasie ostatnich miesięcy, odkąd ikona została umieszczona w specjalnej, nowej kasecie.

- W relacji do tego, co było rok temu, oczywiście jest wyraźna poprawa. Kiedy sprawdzałem obraz przed trzema miesiącami widocznych było pięć, sześć odspojeń, teraz zauważyliśmy trzy – podkreślił prof. Kurpik. Zastrzegł jednak, że nie potrafi powiedzieć, „na ile w tym mają udział te trzy miesiące, kiedy obraz przebywał w komfortowych warunkach klimatycznych”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zdaniem konserwatora wykryte teraz odspojenia, gdzie warstwa malarska straciła kontakt z podłożem, to „raczej dalszy ciąg wcześniejszych procesów, kiedy na skutek zmian wilgotności w kaplicy, dochodziło do kurczenia się drewnianej deski, na której obraz jest namalowany”. - Siłą inercji drewno oddaje wilgoć ze swoich głębszych partii, są to procesy fizyko-chemiczne wewnątrz drewna – podkreślił prof. Kurpik. Przypomniał, że jeśli chodzi o jasnogórską ikonę „to mamy do czynienia ze strukturą bardzo wrażliwą, bo pod podłożem jest samo drewno, które reaguje, a na jego powierzchni leży zaprawa, która niestety przez wieki została pozbawiona spoiwa, sama warstwa farby jest po prostu wyschnięta”.

Nowa kaseta na Cudowny Obraz Królowej Polski została zamontowana w Kaplicy Matki Bożej w styczniu. Kaseta to specjalna skrzynia z urządzeniami zapewniającymi odpowiedni mikroklimat dla wielowiekowej ikony. - Głównym celem, jaki spełnia, jest odizolowanie obrazu od klimatu samej kaplicy – powiedział prof. Wojciech Kurpik.

Jak zaznaczył, stan ikony będzie teraz dokładnie obserwowany i najwcześniej po roku będzie można stwierdzić na ile te urządzenia zdają egzamin, bo drewno przystosowuje się do nowych warunków stosunkowo długo.

Reklama

- W nowej kasecie mamy zupełnie już przejrzystą szybę, do tego zainstalowany cały system prawidłowego oświetlenia. To wszystko, co w tej chwili zostało zrobione, to jest wielka, historyczna sprawa w dziejach obrazu, w dziejach klasztoru jasnogórskiego – dodał prof. Kurpik.

Tym raz nie została zmieniona suknia na obraz Matki Bożej. Podobnie jak w ubiegłym roku ikonę zdobi XVII-wieczna suknia brylantowa, najstarsza w zbiorach klasztornych. Suknię, zwaną też diamentową wykonał brat zakonny Klemens Tomaszewski, a poprawił brat Makary Sztyftowski. Była przeznaczona na największe uroczystości i święta kościelne. Mieni się setkami brylantów, emaliowanych rozet, brosz i różnych zawieszeń. Została aplikowana na nowe płótno raz w XIX wieku, drugi raz przez Siostry Westiarki z Warszawy, ukończona 1 kwietnia 1966 r.

Wizerunek Matki Bożej Częstochowskiej jest nierozerwalnie złączony z dziejami Rzeczypospolitej. Przedstawia Najświętszą Maryję Pannę w postaci stojącej z Dzieciątkiem Jezus na ręku. Badania dowodzą, że jest to malowidło wykonane na desce lipowej. Według tradycji namalował go święty Łukasz w Jerozolimie na blacie stołu pochodzącego z domu Świętej Rodziny w Nazarecie.

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że obraz pochodzi z Konstantynopola, skąd przez Ruś dostał się do Polski. Książę Władysław Opolczyk w 1382 r. fundując klasztor Paulinom na Jasnej Górze, ofiarował im obraz Bogurodzicy. Święta Maryja z Częstochowy szybko podbiła serca Polaków. Wizerunek ten zyskał miano Czarnej Madonny. W 1430 r. miał miejsce rabunkowy napad na Jasną Górę, złodzieje ograbili skarbiec i kościół. Widniejące na obliczu Matki Boskiej ukośne blizny są ponoć śladem po napadzie rabusiów, którzy zrabowali kosztowności, w które przybrany był obraz i rzuciwszy go na ziemię cięli szablami. Prawy policzek Matki Bożej znaczą dwie równolegle biegnące rysy, przecięte trzecią na linii nosa. Na szyi występuje sześć cięć, z których dwa są widoczne dość wyraźnie, cztery zaś pozostałe - słabiej. XVII wiek to czas potopu szwedzkiego, gdy wojska szwedzkie najechały nasz kraj. Zwycięska, wręcz cudowna obrona Jasnej Góry upewniła naród, że Częstochowska Pani czuwa nad jego losami.

Reklama

Cudowny Wizerunek Jasnogórskiej Bogurodzicy od początku powstania sanktuarium uznany został za relikwię Królestwa Polskiego. Obraz stopniowo stał się naszym narodowym symbolem, niemal drugim herbem państwa polskiego. Noszono go na sztandarach i proporcach, zdobił broń, ordery i ryngrafy.

Dzisiaj obraz eksponowany jest w tzw. sukienkach, czyli w nakładanych na niego okryciach z jedwabiu, z naszytymi kosztownościami ofiarowanymi jako wota. Aktualnie Obraz posiada dziewięć sukienek, z których każda nosi inną nazwę. Najcenniejsze to: diamentowa i rubinowa.

Z obrazem związana jest tradycja pielgrzymowania milionów wiernych do Częstochowy. Jasna Góra, to jedno z najważniejszych sanktuariów maryjnych na świecie, miejsce pielgrzymek nie tylko Polaków, lecz katolików z całego świata.

Konserwacja najcenniejszego dla Polaków „narodowego skarbu” odbywa się tradycyjnie raz w roku, zawsze w Wielkim Tygodniu.

2013-03-28 11:28

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Film częstochowskiego twórcy nagrodzony na Festiwalu Losy Polaków 2021

[ TEMATY ]

film

Jasna Góra

pielgrzymka

Warszawa

Krzysztof Kasprzak

Kadr z filmu „Warszawska pielgrzymka do Częstochowy 1961 rok”

W październiku odbył się w Warszawie XVI Festiwal Losy Polaków 2021. Jego celem jest promocja polskiej historii, kultury i tradycji wśród odbiorców krajowych, a także wśród środowisk polonijnych na świecie. Na festiwal przysłano ponad 150 filmów, programów multimedialnych i radiowych z ponad 30 krajów.

Drugą nagrodę w kategorii filmów upamiętniających beatyfikację prymasa Stefana Wyszyńskiego i rocznicę powstania Solidarności otrzymał reżyser Krzysztof Kasprzak za film dokumentalny „Warszawska pielgrzymka do Częstochowy 1961 rok”.

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 21.): Egoista

2024-05-20 20:44

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat.prasowy

Co Komunia ma wspólnego z egoizmem? Czy można ją przyjmować „w czyjejś intencji”? Jaką rolę odgrywa w niej Matka Boża? Czym się różni kolejka od procesji? I co właściwie mają zrobić osoby, które aktualnie nie mogą przystępować do Komunii? Zapraszamy na dwudziesty pierwszy odcinek „Podcastu umajonego” ks. Tomasza Podlewskiego o przyjmowaniu Ciała Chrystusa z Maryją i tak, jak Ona.

ZOBACZ CAŁY #PODCASTUMAJONY

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję