Reklama

Zarys historii parafii pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Siemiatyczach

Niedziela podlaska 35/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Książę czerski i warszawski Bolesław IV w 1443 r. nadał Siemiatycze Stanisławowi Borucie z Falent h. Rogala, chorążemu warszawskiemu oraz namiestnikowi ziemi drohickiej i brańskiej. Po zajęciu w 1444 r. ziemi drohickiej przez wojska litewskie Kazimierza Jagiellończyka, wielkiego księcia litewskiego, dziedzic Siemiatycz uciekł z Podlasia, otrzymując w tymże roku od księcia Bolesława IV Słomino na Mazowszu, w 1450 r. Wykowo, a wkrótce starostwo ciechanowskie (1452 r.) i liwskie (1453 r.).
Dobra siemiatyckie zaś zostały przekazane przez Kazimierza IV Jagiellończyka, króla polskiego, Michałowi Kmicie Sudymontowiczowi z Chożowa. 6 lutego 1456 r. Michał Kmita ufundował tutaj pierwszy drewniany kościół pw. Boga Wszechmogącego, Błogosławionej Dziewicy Maryi i Wszystkich Świętych. Z jego nadania uposażenie kościoła stanowiły m.in.: karczma i wieś Cecele. Po śmierci Michała Kmity właścicielem Siemiatycz został jego brat - Olechno (Aleksy) Sudymontowicz z Chożowa h. Pogonia, wojewoda wileński. Z kolei jego córka - Aleksandra Olechna, żona Mikołaja Tęczyńskiego h. Topór, zwanego Krakowczykiem, miecznika krakowskiego i wojewody bełskiego, 14 września 1513 r. potwierdziła i poszerzyła wcześniejsze nadania stryja.
W 1541 r. król Zygmunt II August - na prośbę dziedziców Siemiatycz i Kraśnika - Stanisława Tęczyńskiego, starosty lubelskiego, i jego żony Anny z Bohowitynowiczów - w 1542 r. wydał przywilej na lokację miasta na prawie magdeburskim, a 5 listopada 1546 r. przyłączył dobra siemiatyckie do ziemi drohickiej. Od końca XV do XVIII wieku miasto było własnością: Tęczyńskich (1497 r.), Szydłowieckich (1502 r.), Bohowitynowiczów (1527 r.), Tęczyńskich (1538 r.), Olelkowiczów (1558 r.), Radziwiłłów (1578 r.), Sapiehów (od 1599 r.) i Jabłonowskich (1750 r.). Dziedzice Siemiatycz sprawowali patronat nad majątkiem kościelnym. Za czasów Olelkowiczów (przed 1566 r.) kościół w Siemiatyczach został zamieniony na zbór protestancki. Jego rekoncyliacji dokonał w 1618 r. ks. Andrzej Lipski, biskup łucki.
Budowę obecnej, murowanej świątyni pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w stylu barokowym zainicjował w 1626 r. Leon Iwanowicz Sapieha h. Lis, kanclerz wielki litewski i wojewoda wileński, a dokończył ją w 1637 r. jego syn Kazimierz Leon Sapieha, marszałek nadworny i podkanclerzy litewski. Poświęcenia tej świątyni dokonał 15 sierpnia 1638 r. ks. Jan Chrzciciel Zamojski, biskup łucki. Kolejnym kolatorem tego kościoła po 1713 r. był Michał Józef Sapieha, pisarz polny litewski i wojewoda podlaski.
Na zaproszenie ks. Michała Korwin Krassowskiego, dotychczasowego proboszcza siemiatyckiego, i wspomnianego księcia Michała Józefa Sapiehy przybyli do Siemiatycz Księża Misjonarze św. Wincentego à Paulo, przejmując 29 września 1719 r. parafię i beneficjum. Pierwszym proboszczem misjonarskim został ks. Kazimierz Józef Ottowicz. Dokument przekazania parafii podpisał 3 lipca 1722 r. ks. Stefan Rupniewski, biskup łucki. Zakonnicy zbudowali murowany dom (1723 r.), w którym umieścili szkołę, szpital i klasztor, przebudowali fasadę kościoła i kruchtę oraz wznieśli wieżę (1737 r.). Projekty wykonał warszawski architekt Karol Antoni Bay, budowniczym był jego zięć - włoski architekt Wincenty Rachetti. Przełożonym klasztoru w tym okresie był prawdopodobnie ks. Józef Łukasz Orzechowski. Podczas pożaru północno-wschodniej części miasta w 1758 r. częściowo uległ zniszczeniu kościół parafialny. W ramach przebudowy i rozbudowy Siemiatycz ówczesna właścicielka Siemiatycz i Kocka - księżna Anna z Sapiehów Jabłonowska odnowiła w 1777 r. zniszczony kościół i klasztor Księży Misjonarzy, zakładając wkrótce jeden z pierwszych w Rzeczypospolitej instytut położniczy. 4 grudnia 1793 r. kościół siemiatycki nawiedził i we Mszy św. uczestniczył Stanisław August Poniatowski, ostatni król Polski. W 1794 r. księża lazaryści przekazali liczne srebra na rzecz insurekcji kościuszkowskiej.
W ramach represji po powstaniu listopadowym - ukazem księcia Mikołaja Dołgorukowa, generał-gubernatora grodzieńskiego, białostockiego, mińskiego i wileńskiego, z 16 sierpnia 1832 r. - klasztor Księży Misjonarzy został zamknięty, beneficjum skonfiskowane, parafia przekazana księżom diecezjalnym, a zakonnicy przeniesieni do Białegostoku. Bezpośrednim powodem likwidacji był udział superiora siemiatyckiego - ks. Kajetana Pawła Milewskiego w powstaniu listopadowym. W czasie publicznej licytacji w 1856 r. większość zabudowań gospodarczych została sprzedana, a murowany spichlerz rozebrano w 1865 r. na budowę cerkwi prawosławnej w Siemiatyczach.
Dzwonnica wzniesiona w latach 1725-27 została wkomponowana w murowane ogrodzenie, które otacza cmentarz kościelny. Naprzeciwko frontonu kościoła, po drugiej stronie ulicy, stoi murowany budynek wzniesiony w 1723 r. według projektu Wincentego Rachettiego, jako szkółka parafialna i przytułek (szpital). Obecnie mieści się tutaj sala parafialna.
Plebania znajduje się w pawilonie północno-wschodnim klasztoru pomisjonarskiego, który w latach 1914-20 został spalony, a następnie rozebrany. W latach 1999-2001 został on odbudowany staraniem ks. prał. Zenona Pietrzuczaka, proboszcza siemiatyckiego.
W pobliżu kościoła parafialnego stoi dom zakonny Sióstr Karmelitanek CIJ, wzniesiony w 1982 r. W latach 2000-2005 został on rozbudowany, według projektu inż. arch. Józefa Matwiejuka z Białegostoku, pod kierunkiem s. Edyty Sumy - z przeznaczeniem na dom rekolekcyjny. Poświęcenia nowej części i kaplicy zakonnej pw. św. Józefa dokonał 19 marca 2005 r. bp Antoni P. Dydycz.

Reklama

Domy zakonne:
Zgromadzenie Sióstr Karmelitanek Dzieciątka Jezus CIJ, w parafii od 30 lipca 1970 r., ul. Głowackiego 2, 17-300 Siemiatycze, tel. (0-85) 655-23-97, 656-40-02, Centrex: 196; 197
Dom Rekolekcyjny Sióstr Karmelitanek CIJ, ul. Głowackiego 2, 17-300 Siemiatycze, tel. (0-85) 655-23-97; 656-40-02; Centrex: 196; 197

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Porządek Mszy św.:
- niedziele i święta:
- kościół parafialny: 7.30, 9.00, 10.30, 12.00, 18.00
- kaplica w szpitalu powiatowym: 16.00
- święta niebędące dniami wolnymi od pracy:
- kościół parafialny: 7.30, 9.00, 12.00, 18.00
- kaplica w szpitalu powiatowym: 16.00

Reklama

Odpusty: Wniebowzięcia Matki Bożej; św. Michała

Nabożeństwo adoracyjne: w uroczystość Zesłania Ducha Świętego i w dni następne

Księgi metrykalne:
Księgi chrztów: od 1917 r. (brak 1929; 1936)
Księgi małżeństw: od 1945 r.
Księgi zmarłych: od 1945 r.

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Boże Ciało - święto Eucharystii

W czwartek po niedzieli Trójcy Przenajświętszej Kościół obchodzi uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, nazywaną tradycyjnie Bożym Ciałem. Godne uwagi jest to, że najstarsza nazwa tej uroczystości brzmiała "festum Eucharistiae" - "święto Eucharystii".

Boże Ciało stwarza wspaniałą okazję do rozważania tajemnicy Eucharystii, jest okazją do zamanifestowania naszej wiary wobec Najświętszego Sakramentu. Jest to "sakrament miłosierdzia, znak jedności, węzeł miłości, uczta paschalna, w której pożywamy Chrystusa, w której dusza napełnia się łaską i otrzymuje zadatek przyszłej chwały" (Konstytucja o liturgii świętej, 47).

CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry,
Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią.
Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989).
Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących.
Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki.
Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę.
22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica.

Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy.

Podziel się cytatem

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 31.): Pasterze mili

2024-05-30 21:21

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

Materiał prasowy

Czy Maryja i Kościół mają podobne cechy? Czemu Maryja jest Matką Kościoła? Co Matka Boża ma wspólnego z biskupami? I co właściwie Jej postawa mówi nam o posłuszeństwie? Zapraszamy na trzydziesty pierwszy (ostatni) odcinek „Podcastu umajonego” ks. Tomasza Podlewskiego o maryjnym patrzeniu na Kościół i jego pasterzy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję