Reklama

Temat tygodnia

Wielki Post wczoraj i dziś

Niedziela płocka 9/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Życie rozwija się wtedy, gdy się odradza. Tak jest w świecie przyrody, tak też jest w świecie ducha. Okazją i pomocą do tego są wszystkie wielkie tajemnice wiary. Obecnie przeżywamy okres Wielkiego Postu, który jest właśnie czasem odnowy przed największą tajemnicą wiary - Męki, Śmierci i Zmartwychwstania Chrystusa Pana. Wielki Post swą nazwę zawdzięcza przede wszystkim praktykom pokutnym wiernych, ponieważ posty, obok modlitwy i spowiedzi, zajmują w nim szczególne miejsce. Niegdyś posty były bardzo surowe: przez cały czas ich trwania nie spożywano pokarmów mięsnych ani też nie używano tłuszczów zwierzęcych. Wierność tej praktyce była tak daleko posunięta, że gospodynie w Środę Popielcową wypalały patelnie i inne naczynia kuchenne, by w nich nie pozostała nawet odrobina tłuszczu. Wiernie realizowano wezwanie proroka Joela czytane w liturgii pierwszego dnia wielkopostnego: „Nawróćcie się do Mnie całym swym sercem przez post i płacz, i lament” (Jl 2, 12).
W pierwszych wiekach istnienia Kościoła post przedwielkanocny trwał krótko, bo tylko 40 godzin. W połowie III w. zasadniczo poszczono tydzień, natomiast w późniejszym okresie zaczęto przedłużać ten okres do 40, 50, a nawet do 70 dni. Jednak ostatecznie praktyka wielkopostna została ujednolicona w całym Kościele przez papieża św. Grzegorza Wielkiego w VI w. i objęła okres 40 dni, nie wliczając niedziel. Było to wyraźnym nawiązaniem do 40-dniowego postu Jezusa. W tym okresie katechumeni przygotowywali się intensywnie do przyjęcia w Wielką Sobotę chrztu św., publiczni pokutnicy do pojednania się z Kościołem w Wielki Czwartek, a wszyscy wierni do odnowienia łaski chrztu św. i owocnego przeżycia pamiątki śmierci i zmartwychwstania Pana.
Od początku V w., w dni Wielkiego Postu przyjmowano tylko jeden posiłek dziennie. Nie spożywano mięsa, ryb, jaj i nabiału. Ulgi stosowano tylko dla brzemiennych, karmiących i chorych. Jednakże ta ostra forma postu powoli zaczęła ulegać złagodzeniu. Od IX w. pozwalano na drugi lekki posiłek, a w epoce średniowiecza można już było spożywać ryby. Dopiero kilka wieków temu pozwolono na spożywanie mięsa, oczywiście wyłączając piątki, które nadal są dniami bezmięsnymi.
Współcześnie przypomina się, iż post i wstrzemięźliwość od mięsa są przede wszystkim wyrazem naszej wdzięczności Chrystusowi Panu za Jego mękę i śmierć, jaką za nas poniósł. Przez post wyrażamy również naszą solidarność z Jezusem, który pościł przez 40 dni. Przez ograniczenie jedzenia lub innych rzeczy godziwych praktykujemy umartwienie i pokutę; te zaś są niezbędne, by mogło dokonać się w nas dzieło nawrócenia i uświęcenia.
Dzięki dobrowolnym, różnorodnym wyrzeczeniom wyrabiamy w sobie także zdolność do opanowania złych nawyków i grzesznych pożądliwości. Post jest również formą wynagrodzenia Bogu za popełnione winy.
Dobrym zwyczajem było i jest wśród szczerze wierzących podejmowanie jakiegoś postanowienia na okres Wielkiego Postu, na przykład: nie pić w tym czasie alkoholu, wyrzec się palenia papierosów, odmówić sobie słodyczy, ograniczyć oglądanie telewizji, czy zrezygnować z innych rozrywek, a za to przeczytać jakąś pożyteczną książkę religijną, poświęcić więcej czasu na czytanie Pisma Świętego i modlitwę osobistą. Wielki Post jest również szczególnym czasem rozważań męki Pańskiej i refleksji nad własnym życiem.
W Wielkim Poście w każdej niemal parafii organizuje się rekolekcje, stwarza się okazję do spowiedzi wielkanocnej. Nie jest to sprawa marginalna. Jeżeli bowiem chrześcijanin nie spotka się z Jezusem przebaczającym i nie oczyści się ze swych słabości, wtedy zablokuje Chrystusowi drogę do swego serca.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: Liturgia Męki Pańskiej

2025-04-18 20:17

[ TEMATY ]

Watykan

Liturgia Meki Pańskiej

Vatican Media

„W naszych czasach bogatych w nowe sztuczne, obliczeniowe, przewidywalne inteligencje tajemnica męki i śmierci Chrystusa proponuje nam inny rodzaj inteligencji: inteligencję Krzyża, która nie kalkuluje, ale kocha; która nie optymalizuje, lecz daje siebie” - powiedział kaznodzieja Domu Papieskiego, o. Roberto Pasolini OFM Cap w Bazylice św. Piotra w Watykanie w czasie Liturgii Męki Pańskiej w Wielki Piątek. Przewodniczył jej w imieniu papieża Franciszka kard. Claudio Gugerotti, prefekt Dykasterii do spraw Kościołów Wschodnich.

Liturgii Męki Pańskiej rozpoczęła się w ciszy. Kard. Gugerotti ubrany w czerwony ornat podszedł przed ołtarz główny świątyni i modlił się w ciszy leżąc krzyżem. Następnie z miejsca przewodniczenia odczytał modlitwę rozpoczynającą Liturgię Słowa. Po wysłuchaniu przez zgromadzonych odśpiewanego po łacinie opisu męki i śmierci Jezusa Chrystusa z Ewangelii według św. Jana kazanie, zgodnie z tradycją tego dnia, wygłosił kaznodzieja Domu Papieskiego, o. Roberto Pasolini OFM Cap.
CZYTAJ DALEJ

Abp Depo: Wielki Piątek to nie teatr

– W każdej Eucharystii Jezus oddaje swoje życie za nas. To nie jest teatr, to jest zaproszenie – powiedział abp Wacław Depo. W Wielki Piątek metropolita częstochowski przewodniczył Liturgii Męki Pańskiej w bazylice Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Zawierciu.

W homilii hierarcha przypomniał, że „Chrystus zbawił nas nie za cenę czegoś przemijającego – złota czy srebra, ale za cenę swojej Krwi, męki i śmierci, abyśmy mieli życie wbrew prawu śmierci”.
CZYTAJ DALEJ

Rozmowa z Ojcem: Niedziela Zmartwychwstania Pańskiego

2025-04-19 10:37

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

Karol Porwich/Niedziela

Jak wygląda życie codzienne Kościoła, widziane z perspektywy metropolii, w której ważne miejsce ma Jasna Góra? Co w życiu człowieka wiary jest najważniejsze? Czy potrafimy zaufać Bogu i powierzyć Mu swoje życie? Na te i inne pytania w cyklicznej audycji "Rozmowy z Ojcem" odpowiada abp Wacław Depo.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję