Reklama

Pierwsze Skrutinium

Chrzest jako oczyszczenie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Liturgia eucharystyczna III niedzieli Wielkiego Postu stanowi głęboką katechezę chrzcielną. Jest to pierwsze skrutinium, które w początkach chrześcijaństwa stanowiło jedno z ogniw procesu przygotowania katechumenalnego. Dla nas z kolei daje ono możliwość pogłębienia treści sakramentu chrztu świętego. Jego celem jest przygotowanie do bardziej świadomego uczestnictwa w liturgii Triduum Paschalnego, a przede wszystkim celebracji Wigilii Paschalnej. Centralnym tekstem jest Janowa perykopa mówiąca o spotkaniu Chrystusa z Samarytanką przy studni Jakubowej. Ten fragment biblijny należy do klasycznych tekstów chrzcielnych. Na czoło tego dialogu wysuwa się obecność znaku wody żywej. Opis spotkania obok studni przepełniony jest subtelnymi wątkami teologicznymi. Jest w nim zawarta prośba Jezusa o materialny dar wody skierowana do Samarytanki. Jednocześnie zauważyć można wewnętrzne działanie Chrystusa, który wzbudza w kobiecie pragnienie daru wiary. Chrystus prosząc Samarytankę o wodę, zapalił w jej sercu ogień Boskiej miłości. Pragnienie, woda, dar, wiara i miłość stanowią szeroką teologiczną płaszczyznę rzeczywistości chrzcielnych. W kontekście tego spotkania oraz w świetle znaku wody sakrament chrztu świętego jawi się jako proces duchowego oczyszczenia. Jezus Chrystus będąc Źródłem wody żywej oraz nowego życia, dokonuje w sakramencie chrztu świętego oczyszczenia z brudu grzechu pierworodnego, z którym każdy człowiek przychodzi na ten świat. Zaś oczyszczony mocą tajemnicy paschalnej Chrystusa otrzymuje godność dziecka Bożego.
W duchu wielowiekowej tradycji lex credendi-lex orandi, prawda ta obecna jest w liturgii sakramentu chrztu świętego. Objawia ją nie tylko sam moment udzielenia chrztu, gdzie woda stanowi materię tego sakramentu. Potwierdza ją także nałożenie szaty jako jeden z momentów celebratywnych, których celem jest ukazanie i wyjaśnienie skutków będących rezultatem otrzymanego sakramentalnego oczyszczenia. Ten moment celebracji mocno wpisuje się w tradycję biblijną. Posiadanie szaty - podobnie jak bycie człowiekiem sytym - stanowiło znak Bożego błogosławieństwa. Przeciwnie zaś - brak szaty, nagość, czy odczuwanie głodu było traktowane jako znak przekleństwa, jako swoistego rodzaju karę za popełnione grzechy. Człowiek posiadający szatę był postrzegany jako osoba, która posiada godność. Z tej też racji przysługują jej należne prawa i przywileje, ale jednocześnie jest ona zobligowana do realizowania swoich obowiązków. W tym kontekście należy interpretować znak nałożenia białej szaty. Dla podkreślenia prawdy o czystości, niewinności i nieskazitelności serca wypełnionego łaską uświęcającą, przepisy nie przewidują możliwości stosowania szaty jakiegokolwiek innego koloru. Fakt ten ma nie tylko walor historyczny, nawiązujący do uroczystego przywdziewania przez ochrzczonych nowych szat, lecz jest znakiem nowego życia, włączenia w misterium, przyobleczenia się w Chrystusa (por. Ga 3, 27). Symbolika białej szaty chrzcielnej jest znakiem oczyszczenia, niewinności, symbolem nowego stworzenia i świadectwem godności dziecka Bożego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy w Poniedziałek Wielkanocny udział we Mszy św. jest obowiązkowy?

[ TEMATY ]

Wielkanoc

Poniedziałek Wielkanocny

Karol Porwich/Niedziela

Wśród licznych świąt kościelnych można wyróżnić święta nakazane, czyli dni w które wierni zobowiązani są od uczestnictwa we Mszy świętej oraz do powstrzymywania się od prac niekoniecznych. Lista świąt nakazanych regulowana jest przez Kodeks Prawa Kanonicznego. Oprócz nich wierni zobowiązani są do uczestnictwa we Mszy w każdą niedzielę. Czy Poniedziałek Wielkanocny jest świętem nakazanym?

Poniedziałek Wielkanocny nie jest świętem nakazanym. Wierni nie są więc zobowiązani do uczestnictwa we Mszy świętej oraz powstrzymywania się od prac niekoniecznych, jednak polscy biskupi zachęcają do udziału w liturgii również w te dni. Wielkanoc to najważniejszy czas w całym roku dla nas, katolików! Dlatego też zachęcamy, aby uczestniczyć we Mszy św. nie tylko w Niedzielę Wielkanocną, ale również w Poniedziałek Wielkanocny.
CZYTAJ DALEJ

Św. Agnieszko z Montepulciano! Czy Ty rzeczywiście jesteś taka doskonała?

Niedziela Ogólnopolska 16/2006, str. 20

wikipedia.org

Proszę o inny zestaw pytań! OK, żartowałam! Odpowiem na to pytanie, choć przyznaję, że się go nie spodziewałam. Wiesz... Gdyby tak patrzeć na mnie tylko przez pryzmat znaczenia mojego imienia, to z pewnością odpowiedziałabym twierdząco. Wszak imię to wywodzi się z greckiego przymiotnika hagné, który znaczy „czysta”, „nieskalana”, „doskonała”, „święta”.

Obiektywnie patrząc na siebie, muszę powiedzieć, że naprawdę jestem kobietą wrażliwą i odpowiedzialną. Jestem gotowa poświęcić życie ideałom. Mam w sobie spore pokłady odwagi, która daje mi poczucie pewnej niezależności w działaniu. Nie narzucam jednak swojej woli innym. Sądzę, że pomimo tego, iż całe stulecia dzielą mnie od dzisiejszych czasów, to jednak mogę być przykładem do naśladowania. Żyłam na przełomie XIII i XIV wieku we Włoszech. Pochodzę z rodziny arystokratycznej, gdzie właśnie owa doskonałość we wszystkim była stawiana na pierwszym miejscu. Zostałam oddana na wychowanie do klasztoru Sióstr Dominikanek. Miałam wtedy 9 lat. Nie było mi łatwo pogodzić się z taką decyzją moich rodziców, choć było to rzeczą normalną w tamtych czasach. Później jednak doszłam do wniosku, że było to opatrznościowe posunięcie z ich strony. Postanowiłam bowiem zostać zakonnicą. Przykro mi tylko z tego powodu, że niestety, moi rodzice tego nie pochwalali. Następnie moje życie potoczyło się bardzo szybko. Założyłam nowy dom zakonny. Inne zakonnice wybrały mnie w wieku 15 lat na swoją przełożoną. Starałam się więc być dla nich mądrą, pobożną i zarazem wyrozumiałą „szefową”. Pan Bóg błogosławił mi różnymi łaskami, poczynając od daru proroctwa, aż do tego, że byłam w stanie żywić się jedynie chlebem i wodą, sypiać na ziemi i zamiast poduszki używać kamienia. Wiele dziewcząt dzięki mnie wstąpiło do zakonu. Po mojej śmierci ikonografia zaczęła przedstawiać mnie najczęściej z lilią w prawej ręce. W lewej z reguły trzymam założony przez siebie klasztor. Wracając do postawionego mi pytania, myślę, że perfekcjonizm wyniesiony z domu i niejako pogłębiony przez zakonny tryb życia można przemienić w wielki dar dla innych. Oczywiście, jest to możliwe tylko wtedy, gdy współpracujemy w pełni z Bożą łaską i nieustannie pielęgnujemy w sobie zdrowy dystans do samego siebie. Pięknie pozdrawiam i do zobaczenia w Domu Ojca! Z wyrazami szacunku -
CZYTAJ DALEJ

Oburzające! Obrażający katolików show w belgijskiej telewizji pt. "Ostatnia Wieczerza"

2025-04-20 22:20

[ TEMATY ]

Belgia

profanacja

x.com/zrzut ekranu

Do sieci trafił fragment bulwersującego show belgijskiej publicznej telewizji VRT pt. „Ostatnia Wieczerza”. Co szczególnie skandaliczne, emitowany był on w Wielkim Tygodniu. „Program nadawany wczesnym wieczorem, gdy oglądają go dzieci, wyśmiewa chrześcijaństwo i obraża Boga” - zaalarmował na platformie X Adam Gwiazda, publicysta zamieszkały we Francji.

W Belgii publiczna telewizja VRT zainaugurowała w Wielkim Tygodniu cykliczny show pt. „Ostatnia Wieczerza”. Program nadawany wczesnym wieczorem, gdy oglądają go dzieci, wyśmiewa chrześcijaństwo i obraża Boga.pic.twitter.com/5QD4N0n2lD
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję