Reklama

Wydarzenia z diecezji

W 150-lecie „pięknego dogmatu”

8 grudnia 1854 r. papież Pius IX bullą „Ineffabilis Deus” ogłosił dogmat o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny. Dokładnie w 150. rocznicę wydania bulli w Wyższym Seminarium Duchownym w Płocku odbyło się sympozjum naukowe poświęcone Niepokalanej Maryi.

Niedziela płocka 3/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Po powitaniu zebranych przez ks. prof. dr. hab. Ireneusza Mroczkowskiego - rektora WSD, wygłoszono 3 prelekcje, które pomogły słuchaczom głębiej wniknąć w treść definicji dogmatycznej i lepiej zrozumieć tę prawdę wiary katolickiej.
Pierwszą z nich, zatytułowaną Niepokalane Poczęcie. Od prawdy wiary do definicji dogmatycznej, wygłosił ks. prof. dr hab. Czesław Rychlicki. Na początku swojego wystąpienia Prelegent przedstawił historyczny rozwój doktryny o Niepokalanym Poczęciu, opartej na zbawczym dziele Chrystusa oraz omówił jej biblijne podstawy. Wśród szczególnych miejsc w Piśmie Świętym, w oparciu o które rozwijała się wiara i dogmat Niepokalanego Poczęcia, Ksiądz Profesor zwrócił uwagę na dwa podstawowe. Stanowią je fragmenty: „Wprowadzam nieprzyjaźń między ciebie a niewiastę, pomiędzy potomstwo twoje a potomstwo jej: ono zmiażdży ci głowę, a ty zmiażdżysz mu piętę” (Rdz 3, 15), oraz: „Anioł wszedł do Niej i rzekł: Bądź pozdrowiona, pełna łaski, Pan z Tobą, błogosławiona jesteś między niewiastami” (Łk 1, 28).
Po omówieniu tekstów Pisma Świętego Prelegent przedstawił drogę, jaką od II w. przebyli teologowie chrześcijańscy, wypracowując doktrynę, która została zwieńczona ogłoszeniem dogmatu o Niepokalanym Poczęciu. Wśród teologów, którzy przyczynili się do określenia „pełni łaski” Maryi, Ksiądz Profesor wymienił m.in.: św. Ambrożego, św. Efrema syryjskiego oraz św. Augustyna, w którego dziełach odnajdujemy pierwsze wśród Ojców Kościoła wyraźne twierdzenie o negatywnej relacji Maryi do grzechu pierworodnego ze względu na „cześć Pańską”. Prelegent podkreślił także znaczenie soborów, a wśród nich Efeskiego z 431 r. Następnie przedstawił trudności, jakie w historii napotykało wyjaśnianie prawdy o Niepokalanym Poczęciu. Na koniec swojego wystąpienia Ksiądz Profesor omówił samą treść definicji dogmatycznej i jej teologiczną zawartość.
Drugą sympozjalną prelekcję wygłosił ks. dr Tomasz Lewicki. Na początku swojego wystąpienia, którego temat brzmiał Niepokalana w zwierciadle chrześcijańskiej literatury apokryficznej, Prelegent wyjaśnił pojęcie apokryfu i określił, jaką rolę spełnia literatura apokryficzna w badaniach nad samym Objawieniem.
Ksiądz Profesor zwrócił uwagę słuchaczy na powstały w poł. II w. apokryf nazwany Protoewangelią Jakuba. Pismo to zasługuje na szczególną uwagę, gdyż w pierwszej linii poświęcone jest ono właśnie Matce Boga, a jego główny cel to zobrazowanie prawdy o Jej wybraństwie, godności i świętości. Prelegent stwierdził, iż jest to „swoistego rodzaju filar literatury apokryficznej, gdyż na nim oparła się znaczna część późniejszych dzieł apokryficznych i tradycji mariologicznych”.
Po tym syntetycznym wprowadzeniu w tematykę apokryfów Prelegent omówił samą treść Protoewangelii Jakuba, która ukazuje świętość Maryi. Ksiądz Profesor stwierdził, iż pismo to „stara się za pomocą dostępnych jej przekazów zilustrować prawdę o wybraństwie i wyjątkowości Maryi, które objawiają się w różnych wydarzeniach i na różnych etapach jej życia”. Zwrócił on także uwagę na to, iż pismo to wykazuje wyraźne akcenty apologetyczne, gdyż występuje przeciwko błędnym naukom dotyczącym ziemskiego życia Syna Bożego i Jego Matki.
Podsumowując swoje wystąpienie, Prelegent stwierdził, że pisma apokryficzne są literaturą jak najbardziej godną uwagi i godną dalszych badań, gdyż po odróżnieniu prawd teologicznych od przekazów legendarnych mają one szansę stać się dla nas „przyczynkiem do zbudowania i umocnienia w wierze”.
Ostatnią prelekcję, zatytułowaną Pozostać wiernym Twojej niedocieczonej intencji. Życie pięknego dogmatu, wygłosił ks. prof. dr hab. Henryk Seweryniak. W wystąpieniu przypomniał historię dogmatu, którego ogłoszenie poprzedziło m.in. objawienie się Maryi francuskiej zakonnicy Katarzynie Laboure, która od Matki Bożej otrzymała medalik z napisem „O, Maryjo, bez grzechu poczęta, módl się za nami, którzy się do Ciebie uciekamy”. 4 lata po ogłoszeniu prawdy przez papieża Piusa IX miało miejsce inne cudowne wydarzenie: Matka Boża ukazała się 14-letniej Bernadetcie Soubirous, wypowiadając słowa „Jestem Niepokalanym Poczęciem”.
Jak podkreślił Prelegent, słowa te zastanawiały wielu teologów uważających, że Maryja powinna powiedzieć „jestem niepokalanie poczęta”. Sformułowanie „jestem Niepokalanym Poczęciem” wyjaśnił m.in. św. Maksymilian Kolbe, który uważał, że „Niepokalane Poczęcie” to imię Maryi, najgłębiej związane z Jej istotą. „Maryja przypomina w tym imieniu, że jest poczęciem, a więc stworzeniem, zaczęła istnieć w czasie. Jest to jednak poczęcie niepokalane, takie jakie wyszło ongiś, przy stworzeniu, z ręki Boga. Dla Maksymiliana ważna jest nie tylko wolność „od” (od grzechu pierworodnego), ale przede wszystkim wolność „do” - do świętości; do pierwotnej świętości, jak modlimy się w prefacji o świętych” - mówił Ksiądz Profesor.
Kolejną część referatu Naukowiec poświęcił roli objawień fatimskich oraz pontyfikatu Jana Pawła II dla rozszerzenia kultu Niepokalanego Poczęcia. Przypomniał, że to właśnie Papież z Polski zrealizował prośbę Maryi o poświęcenie świata Jej Niepokalanemu Sercu, dokonując tego aktu 25 marca 1984 r. Teolog podkreślił, że fatimskie objawienie zawiera bardzo wyraźne wezwanie do nawrócenia poprzez pokutę i odmawianie Różańca. Zaznaczył także, że po spełnieniu proroctwa odnośnie do nawrócenia Rosji (kiedy Maryja objawiła się w Fatimie, Rosja była w przeddzień wybuchu rewolucji bolszewickiej), to orędzie skierowane jest współcześnie do „sytego człowieka Zachodu, który godzi się na oświecenie, ale nie na dziedzictwo chrześcijańskie, który stawia meczety w Grenadzie, wyrzuca religię ze szkół, sprzedaje kościoły, zakazuje noszenia wyraźnych oznak wiary, nie chrzci połowy swoich dzieci, jak to już ma miejsce w Hamburgu”. Jednocześnie ks. Seweryniak przypomniał, że nad instytucjami europejskimi wciąż powiewa flaga, której motyw (12 gwiazd na błękitnym polu) zaczerpnięty jest z Księgi Apokalipsy i kojarzony jednoznacznie z Maryją jako Niewiastą obleczoną w słońce, która na głowie ma wieniec z 12 gwiazd. „Ta flaga powinna być naszym wyzwaniem” - podkreślił ks. Seweryniak.
Kończąc swe wystąpienie, Teolog zaznaczył, że dogmat o Niepokalanym Poczęciu jest otwarciem „okna Kościoła na Boży wiatr wiary”. Przypomniał też, że Maryja jest znakiem poprzedzającym powtórne przyjście Chrystusa, zaś wiara w Jej Niepokalane Poczęcie winna stać się dla każdego chrześcijanina inspiracją do podążania ku doskonałej świętości.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Oleśnickie uwielbienie [Zaproszenie]

2024-05-15 11:37

mat. pras

Dla wielu osób długi weekend pozwala aktywnie spędzić czas. A skoro tym razem mamy wolne od pracy, bo przypada Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Pana Jezusa, to dlaczego nie spędzić tego czasu przy dobrej chrześcijańskiej muzyce?

Boże Ciało to czas, kiedy możemy poświęcić więcej czasu rodzinie, a bardzo często odwiedzają nas w tym czasie krewni. Tym bardziej jest to zaproszenie, aby pokazać piękno wiary katolickiej.  -Z ogromnym entuzjazmem już po raz jedenasty zabrzmi uwielbienie Jezusa w Oleśnickim parku nam stawami. W uroczystość Bożego Ciała 30.05.2024r. chcemy oddać Bogu Chwałę i podziękować, że zawsze jest z nami. Chór "Iunctus" wraz ze wspólnotą Miłość Pańska i przyjaciółmi zaprasza na koncert ewangelizacyjny "Wiara czyni cuda". Pragniemy w jedności wyśpiewać Bogu, że jest dobry i pełen pokoju. - zaprasza ks. Wojciech Bujak, duchowy opiekun wydarzenia oraz wspólnoty "Miłość Pańska" i dodaje: - Podczas koncertu odbędzie się premiera płyty chóru "Iunctus", z czego ogromnie się radujemy, bo pracowaliśmy cierpliwie czekając na ten dzień. Cieszymy się, że możemy zgromadzić mieszkańców Oleśnicy na wspólnej modlitwie i śpiewie dzieląc się muzyką, która jest naszą pasją. Rozpoczynamy w czwartek 30 maja o 19:30 w amfiteatrze nad oleśnicki stawami.

CZYTAJ DALEJ

Święty oracz

Niedziela przemyska 20/2012

W miesiącu maju częściej niż w innych miesiącach zwracamy uwagę „na łąki umajone” i całe piękno przyrody. Gromadzimy się także przy przydrożnych kapliczkach, aby czcić Maryję i śpiewać majówki. W tym pięknym miesiącu wspominamy również bardzo ważną postać w historii Kościoła, jaką niewątpliwie jest św. Izydor zwany Oraczem, patron rolników.
Ten Hiszpan z dwunastego stulecia (zmarł 15 maja w 1130 r.) dał przykład świętości życia już od najmłodszych lat. Wychowywany został w pobożnej atmosferze swojego rodzinnego domu, w którym panowało ubóstwo. Jako spadek po swoich rodzicach otrzymać miał jedynie pług. Zapamiętał również słowa, które powtarzano w domu: „Módl się i pracuj, a dopomoże ci Bóg”. Przekazy o życiu Świętego wspominają, iż dom rodzinny świętego Oracza padł ofiarą najazdu Maurów i Izydor zmuszony był przenieść się na wieś. Tu, aby zarobić na chleb, pracował u sąsiada. Ktoś „życzliwy” doniósł, że nie wypełnia on należycie swoich obowiązków, oddając się za to „nadmiernym” modlitwom i „próżnej” medytacji. Jakież było zdumienie chlebodawcy Izydora, gdy ujrzał go pogrążonego w modlitwie, podczas gdy pracę wykonywały za niego tajemnicze postaci - mówiono, iż były to anioły. Po zakończonej modlitwie Izydor pracowicie orał i w tajemniczy sposób zawsze wykonywał zaplanowane na dzień prace polowe. Pobożna postawa świętego rolnika i jego gorliwa praca powodowały zawiść u innych pracowników. Jednak z czasem, będąc świadkami jego świętego życia, zmienili nastawienie i obdarzyli go szacunkiem. Ta postawa świętości wzbudziła również u Juana Vargasa (gospodarza, u którego Izydor pracował) podziw. Przyszły święty ożenił się ze świątobliwą Marią Torribą, która po śmierci (ok. 1175 r.) cieszyła się wielkim kultem u Hiszpanów. Po śmierci męża Maria oddawała się praktykom ascetycznym jako pustelnica; miała wielkie nabożeństwo do Najświętszej Marii Panny. W 1615 r. jej doczesne szczątki przeniesiono do Torrelaguna. Św. Izydor po swojej śmierci ukazać się miał hiszpańskiemu władcy Alfonsowi Kastylijskiemu, który dzięki jego pomocy zwyciężył Maurów w 1212 r. pod Las Navas de Tolosa. Kiedy król, wracając z wojennej wyprawy, zapragnął oddać cześć relikwiom Świętego, otworzono przed nim sarkofag Izydora, a król zdumiony oznajmił, że właśnie tego ubogiego rolnika widział, jak wskazuje jego wojskom drogę...
Izydor znany był z wielu różnych cudów, których dokonywać miał mocą swojej modlitwy. Po śmierci Izydora, po upływie czterdziestu lat, kiedy otwarto jego grób, okazało się, że jego zwłoki są w stanie nienaruszonym. Przeniesiono je wówczas do madryckiego kościoła. W siedemnastym stuleciu jezuici wybudowali w Madrycie barokową bazylikę pod jego wezwaniem, mieszczącą jego relikwie. Wśród licznych legend pojawiają się przekazy mówiące o uratowaniu barana porwanego przez wilka, oraz o powstrzymaniu suszy. Izydor miał niezwykły dar godzenia zwaśnionych sąsiadów; z ubogimi dzielił się nawet najskromniejszym posiłkiem. Dzięki modlitwom Izydora i jego żony uratował się ich syn, który nieszczęśliwie wpadł do studni, a którego nadzwyczajny strumień wody wyrzucił ponownie na powierzchnię. Piękna i nostalgiczna legenda, mówiąca o tragedii Vargasa, któremu umarła córeczka, wspomina, iż dzięki modlitwie wzruszonego tragedią Izydora, dziewczyna odzyskała życie, a świadkami tego niezwykłego wydarzenia było wielu ludzi. Za sprawą św. Izydora zdrowie odzyskać miał król hiszpański Filip III, który w dowód wdzięczności ufundował nowy relikwiarz na szczątki Świętego.
W Polsce kult św. Izydora rozprzestrzenił się na dobre w siedemnastym stuleciu. Szerzyli go głównie jezuici, mający przecież hiszpańskie korzenie. Izydor został obrany patronem rolników. W Polsce powstawały również liczne bractwa - konfraternie, którym patronował, np. w Kłobucku - obdarzone w siedemnastym stuleciu przez papieża Urbana VIII szeregiem odpustów. To właśnie dzięki jezuitom do Łańcuta dotarł kult Izydora, czego materialnym śladem jest dzisiaj piękny, zabytkowy witraż z dziewiętnastego stulecia z Wiednia, przedstawiający modlącego się podczas prac polowych Izydora. Do łańcuckiego kościoła farnego przychodzili więc przed wojną rolnicy z okolicznych miejscowości (które nie miały wówczas swoich kościołów parafialnych), modląc się do św. Izydora o pomyślność podczas prac polowych i o obfite plony. Ciekawą figurę św. Izydora wspierającego się na łopacie znajdziemy w Bazylice Kolegiackiej w Przeworsku w jednym z bocznych ołtarzy (narzędzia rolnicze to najczęstsze atrybuty św. Izydora, przedstawianego również podczas modlitwy do krucyfiksu i z orzącymi aniołami). W 1848 r. w Wielkopolsce o wolność z pruskim zaborcą walczyli chłopi, niosąc jego podobiznę na sztandarach. W 1622 r. papież Grzegorz XV wyniósł go na ołtarze jako świętego.

CZYTAJ DALEJ

Odpust u św. Andrzeja Boboli

2024-05-15 21:18

[ TEMATY ]

parafia św. Andrzeja Boboli w Warszawie

Łukasz Krzysztofka/Niedziela

Jutro – 16 maja – kard. Kazimierz Nycz będzie przewodniczył uroczystej Mszy św. w narodowym sanktuarium św. Andrzeja Boboli na stołecznym Mokotowie.

Liturgia ku czci patrona Polski i metropolii warszawskiej rozpocznie się o godz. 18.00. Eucharystię będą koncelebrowali biskupi z metropolii warszawskiej, a homilię wygłosi bp Zbigniew Zieliński, biskup diecezjalny koszalińsko-kołobrzeski.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję