Reklama

Konkurs na Liść Niggle’a rozstrzygnięty

Miłośnicy Tolkiena w Bielawie

Miło nam poinformować, że nasza redakcyjna koleżanka, plastyk Marzena Zacharewicz otrzymała główną nagrodę w Międzynarodowym Konkursie na „Liść Niggle’a”, organizowanym przez Sekcję Tolkienowską Wieża działającą przy Miejskim Ośrodku Kultury i Sztuki w Bielawie oraz Wydział Promocji Miasta w Bielawie.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Sekcję Tolkienowską utworzył w Bielawie w 1998 r. Jarosław „Elek” Florczak. Z czasem poszerzyła się ona o grupę miłośników prozy Tolkiena. Jak sami mówią, zrodziła się z tęsknoty za pewnym światem, który być może istniał, a być może narodził się tylko w wyobraźni pisarza. To nie przypadek zadecydował, że powstała ona właśnie w Bielawie. Przyczyniły się do tego wędrówki po terenach Gór Sowich, Stołowych, Bardzkich i Srebrnych. To podczas nich zauważono wiele szczegółów, które przypominają mityczną krainę - Śródziemie. Przepiękne góry i wzgórza, lasy iglaste, bukowe ostępy pełne zwierza i pajęczaków. Zamki, wieże, tunele, „trollowe” skały, jeziora, stawy, łąki, polany, urokliwe strumienie i potoki. Tak narodził się pomysł stworzenia enklawy dla tych wszystkich, którym wyobraźnia J. R. R. Tolkiena jest bardzo bliska. W 1998 r. udało się zorganizować I Plener Tolkienowski (1998r.), a rok później Wielkie Hobbitowanie i I Tolk-Folk. Od tej pory co roku na przełomie czerwca i lipca organizowana jest wielka impreza plenerowa.
Celem konkursu na Liść Niggle’a, zgodnie z zamysłem organizatorów, było zaangażowanie miłośników literatury J. R. R. Tolkiena w Polsce i za granicą do wspólnego tworzenia oraz poznania mniej znanych tekstów tego znakomitego pisarza. Niggle zaczął tworzyć swoje drzewo od jednego liścia kołysanego wiatrem. Konkurs polegał na wykonaniu tego pierwszego liścia. Prace mogły być wykonane w dowolnej technice i w dowolnej wielkości. „Wybraliśmy pracę Marzeny Zacharewicz - mówi przewodniczący jury Jarosław «Elek» Florczak - ze względu na najlepiej zachowany charakter prozy Tolkiena oraz najwyższe walory artystyczne”.
Wyróżnienie otrzymała Martina Zrostilkowa z Valaśskie Mezirici w Czechach, a nagrodę publiczności i Joanna „Salamistra” Petruczenko z Chorzowa. Gratulujemy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Już w sobotę Czuwanie przed Zesłaniem Ducha Świętego w Licheniu!

2024-05-14 13:44

[ TEMATY ]

czuwanie

Licheń

Wigilia Zesłania Ducha Świętego

Mat. prasowy

18 maja, pod hasłem “Zjednoczmy się wokół Mamy!”, Teobańkologia organizuje w Licheniu czuwanie przed Zesłaniem Ducha Świętego. Spotkanie odbędzie się pod honorowym patronatem Rady Konferencji Episkopatu Polski ds. Apostolstwa Świeckich.

Wydarzenie w Licheniu będzie pierwszym wspólnym czuwaniem osób zawierzonych Maryi, społeczności Teobańkologii oraz społeczności dzieła Oddanie33.

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Ania Broda: pieśni maryjne są bezcennym skarbem kultury

2024-05-14 15:52

[ TEMATY ]

muzyka

pieśni maryjne

Magdalena Pijewska/Niedziela

Pieśni maryjne są bezcennym skarbem kultury ze względu na piękno języka, słownictwo i oryginalne melodie - mówi KAI Ania Broda. Pieśni biblijne i apokryficzne, balladowe i legendy, pogrzebowe i weselne, pielgrzymkowe czy mądrościowe - to pobożnościowe, ale i kulturowe bogactwo tradycyjnej muzyki, jaką Polacy przez pokolenia oddawali cześć Maryi. O dawnych polskich pieśniach maryjnych - ich znaczeniu, źródłach, rodzajach i bogactwie - opowiada wokalistka, cymbalistka, kompozytorka i popularyzatorka dawnych polskich pieśni. Wydała m. in. z Kapelą Brodów płytę "Pieśni maryjne".

- Jest tak wiele ważnych dla mnie pieśni maryjnych, że trudno mi wybrać, które lubię najbardziej. Każda z nich ma swoje miejsce w mojej codzienności i swoją funkcję. Mam wrażenie, że jest to zbiór pieśni religijnych niezwykle zróżnicowany w formie tekstowej, w narracji, ale też w formie muzycznej. Takie pachnące ziołami i kwiatami królestwo pomocy. Niebieskie Uniwersum z liliami w herbie - opowiada w rozmowie z KAI Ania Broda.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję