Reklama

Rok Eucharystii (5)

Kult Najświętszego Sakramentu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kościół naucza, że Chrystus jest obecny w swoim Ciele i Krwi pod postacią chleba także poza Mszą św. w Najświętszym Sakramencie. „Ty, Panie wszechrzeczy, niczego nie potrzebujący chciałeś przez ten Sakrament wśród nas zamieszkać” (por. Tomasz à Kempis, Naśladowanie Chrystusa). Jezusowi utajonemu w Najświętszym Sakramencie ołtarza należy się z naszej strony pamięć, miłość, cześć i uwielbienie. Mówi o tym Katechizm Kościoła Katolickiego: „Ponieważ w sakramencie Ołtarza obecny jest sam Chrystus, należy Go czcić kultem adoracji. Nawiedzenie Najświętszego Sakramentu jest dowodem wdzięczności, poręką miłości i obowiązkiem należnej czci względem Chrystusa Pana” (KKK 1480).
Ojciec Święty w swojej ostatniej książce Wstańcie, chodźmy opisuje okoliczności otrzymania swojej nominacji biskupiej. Był wtedy z młodzieżą akademicką na jeziorach mazurskich. Wezwany do Warszawy na rozmowę z Księdzem Prymasem został zaskoczony wiadomością, iż Ojciec Święty mianuje go biskupem pomocniczym w Krakowie. Ks. Karol Wojtyła bronił się, mówiąc, że jest za młody, ma dopiero 38 lat. W odpowiedzi usłyszał od Księdza Prymasa, że z tej słabości szybko się wyleczy. Po audiencji u Prymasa udał się do kaplicy Sióstr Urszulanek i tam, czekając na nocny pociąg do Krakowa, długo się modlił przed Najświętszym Sakramentem.
Siostry opowiadały, że leżał krzyżem, a proszony na kolację podziękował, chcąc dalej trwać przy Jezusie Eucharystycznym, w tym tak ważnym momencie swego życia. Wiedział, że tylko Jezus swą łaską może mu pomóc w podołaniu w biskupim powołaniu.
W encyklice O Eucharystii w życiu Kościoła Ojciec Święty podkreśla potrzebę czci Najświętszego Sakramentu: „Kult, jakim otaczana jest Eucharystia poza Mszą św., ma nieocenioną wartość w życiu Kościoła. Jest on ściśle związany ze sprawowaniem Ofiary eucharystycznej”. Sam temu daje przykład, mówiąc: „Aby żyć Eucharystią, trzeba poświęcić wiele czasu adoracji Najświętszego Sakramentu; ja sam czynię to codziennie, czerpiąc z tego doświadczenia siłę, pociechę i wsparcie” (List Ojca Świętego na Wielki Czwartek 2004 r.).
W naszym życiu chrześcijańskim kult Jezusa Eucharystycznego możemy wyrażać przez nawiedzenie Najświętszego Sakramentu w kościele, wyrażając Mu naszą wiarę w Jego obecność, miłość, cześć i zaufanie. Podczas wystawienia Najświętszego Sakramentu wskazana jest dłuższa adoracja.
Św. Jan Vianney, proboszcz małej, wiejskiej parafii w Ars, zauważył, że pewien jego parafianin często przebywa w kościele, siedząc w ławce, nic nie robiąc. Na pytanie proboszcza, co wtedy czyni, odpowiedział: „Patrzę na Pana Jezusa, a Pan Jezus patrzy na mnie”. Było to prawdziwe nawiedzenie Najświętszego Sakramentu i doskonała kontemplacja Oblicza Jezusowego.
Mówiąc o czci oddawanej Jezusowi w Najświętszym Sakramencie, nie sposób pominąć święta Bożego Ciała. Ma ono u nas wiekową tradycję i jest związane z naszą polską tożsamością narodową, czego nie ma u innych narodów. Jest to święto publicznego wyznania wiary, radości i wdzięczności Jezusowi ukrytemu w Hostii św. Chrystus wychodzi z kościołów do ludzi, na nasze ulice i drogi, a rzesze wiernych śpiewają:
„Tobie cześć, chwała, nasz wieczny Panie,
na wieki wieków niech nie ustanie”.
To święto głosi, że Chrystus chce być z nami, z ludźmi, i chce, abyśmy się do Niego przyznawali. Bo nie można wiary i czci Boga zamykać w murach kościelnych, a religii uważać za sprawę prywatną - czego chcą środowiska liberalno-ateistyczne.
Żadne inne święto nie wymaga takiej współpracy ludzi (ołtarze, procesja), co Boże Ciało. Dlatego uroczystości tej winniśmy pilnie strzec i dbać, by była ona nie tylko pięknym, zewnętrznym widowiskiem, ale oddawaniem czci Ofierze Paschalnej Pana połączonej z Komunią św.
Na koniec jeszcze jedna rzecz związana z kultem Eucharystii. W kościołach, gdzie czczone są obrazy Matki Bożej umieszczone w bocznych nawach lub ołtarzach, można zaobserwować fakt, że wierni przychodzący do kościoła na krótką modlitwę, kierują swe kroki wprost przed obraz Matki Bożej, nie zwracając wcale uwagi na obecność żywego i prawdziwego Chrystusa w tabernakulum. Tak jest w katedrze i innych kościołach. Bóg zapewne przyjmuje modlitwy tam zanoszone i tego nie można kontestować. Ale w Roku Eucharystii powinniśmy ożywić kult Najświętszego Sakramentu i o niego gorliwiej zadbać.
Mistyczka Gabriela Bossis usłyszała słowa Pana Jezusa: „Zajmij się miłowaniem Mnie... Żaden sierota nie jest tak opuszczony jak Ja”. Maryja, która chce nas prowadzić do Chrystusa, także utajonego w tabernakulum, będzie nam w tym pomagała.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ks. R. Kurowski: co oznaczałby wybór papieża z Azji dla tutejszych chrześcijan?

2025-05-06 10:17

[ TEMATY ]

azja

chrześcijanie

wybór papieża

PAP/EPA

Stephen Chow Sau-yan, biskup Hongkongu w drodze na kongregację

Stephen Chow Sau-yan, biskup Hongkongu w drodze na kongregację

„Wybór papieża z Azji dałby potężny zastrzyk dla chrześcijan i katolików żyjących na tym kontynencie, co by jednocześnie uszczęśliwiło niektóre azjatyckie kraje, ale niekoniecznie wszystkie” - powiedział ks. Remigiusz Kurowski. Pallotyn, filozof i poeta od 2012 r. prowadzący duszpasterstwo wspólnoty francuskiej w Hongkongu w rozmowie z KAI podkreślił, że papież przede wszystkim powinien być gwarantem jedności Kościoła: "Tak jak Pan Jezus mówił do Piotra i apostołów, aby byli jednością i nią promieniowali. Musi być papieżem, który będzie jednoczył. Nie ważne, czy będzie to Azjata. Afrykańczyk, Europejczyk, czy Amerykanin".

Ks. Kurowski pytany, czy widzi kardynała z Azji na papieskiej stolicy powiedział: „Wybór papieża z Azji dałby zastrzyk dla chrześcijan i katolików żyjących na tym kontynencie, co by jednocześnie uszczęśliwiło niektóre azjatyckie kraje, ale niekoniecznie wszystkie. Każdy kij ma dwa końce. Z jednej strony mogłoby to przyczynić się do rozwoju duchowości, praktyk religijnych, pielgrzymek, pogłębienia życia chrześcijańskiego oraz rozwoju charytatywnej działalności Kościoła. Na pewno papież z Azji przyczyniłby się to wzrostu powołań kapłańskich. Bez wątpienia wpłynęłoby to też na poprawę sytuacji finansowej azjatyckiego Kościoła. Ale z drugiej strony mogłoby to wywołać również efekt negatywny w formie jakiejś podejrzliwości i niechęci wśród niektórych państw azjatyckich, że Kościół mógłby się stać zbyt silny i tym samym zagrażać ich interesom.
CZYTAJ DALEJ

Jakie znaczenie ma wybór imienia przez papieża?

2025-05-06 13:03

[ TEMATY ]

konklawe

Vatican Media

Zastąpienie imienia chrzcielnego papieskim zakorzeniło się na przestrzeni wieków w historii Kościoła jako pierwsza decyzja, którą podejmuje nowowybrany papież. I choć w pierwszym tysiącleciu niewielu papieży posługiwało się innym, niż chrzcielne, imieniem, to tradycje tej zmiany sięgają początków chrześcijaństwa i opisanej na kartach Ewangelii sceny, w której Jezus zmienił imię swojego pierwszego przyszłego następcy, apostoła Szymona na imię Piotr.

„Jeśli nie pojadę ja, na pewno pojedzie Jan XXIV” - tymi słowami Papież Franciszek odpowiedział na pytanie o możliwość podróży apostolskiej do Wietnamu, które zadał mu jeden z dziennikarzy, podczas konferencji prasowej w samolocie, 4 września 2023 r., w drodze powrotnej z Mongolii. I choć dziś powraca pytanie o to, czy takie właśnie imię wybierze kolejny następca św. Piotra, faktem pozostaje, że będzie to jego osobista decyzja.
CZYTAJ DALEJ

Licheń: 150. zebranie plenarne przełożonych żeńskich zgromadzeń zakonnych

2025-05-06 15:24

[ TEMATY ]

siostry

Licheń

zebranie plenarne

żeńskie zgromadzenia zakonne

Hubert Gościmski

Siostry podczas odnowienia ślubów zakonnych 2 lutego w świdnickiej katedrze

Siostry podczas odnowienia ślubów zakonnych 2 lutego w świdnickiej katedrze

150. Zebranie Plenarne Konferencji Wyższych Przełożonych Żeńskich Zgromadzeń Zakonnych potrwa od 6 do 8 maja w Licheniu. W obradach weźmie udział ponad 160 sióstr - przełożonych prowincjalnych i generalnych z około stu żeńskich zgromadzeń zakonnych posługujących w Polsce.

Tematem przewodnim spotkania będzie "Życie konsekrowane w dobie 'popołudnia chrześcijaństwa'. Wezwanie do głębi". W ciągu trzech dni zagadnienie to poprowadzi w formie wykładów S. prof. Beata Zarzycka ZSAPU, profesor uczelni Instytutu Psychologii Wydziału Nauk Społecznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję