Reklama

Różańca paciorków (nudne?) powtarzanie

Niedziela kielecka 43/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Różaniec to taka forma modlitwy, w której chodzi o zażyłość z Bogiem, o wewnętrzne odnalezienie się. Nie pojawiają się w niej nowe słowa, ale powracają ciągle te same. Powtarzanie ma na celu uczynienie jej bardziej spokojną, dającą odprężenie i prawdziwe wytchnienie.
Zadziwiająca małość powtarzanych słów, a jaką olbrzymią dozę wzruszenia oddaje i jakie wielkie bogactwo wnętrza odzwierciedla! I powtarzanie w żadnym wypadku nie jest tutaj tanim chwytem nudy, a to chociażby dlatego, że każdy z nas musi przyznać, że stanowi ono po prostu element życia. Czymże jest bicie serca, jak nie ciągłym powtarzaniem? To samo z oddechem. Każdego dnia słońce wschodzi i zachodzi. Każdego roku życie odnawia się na wiosnę, osiąga swój punkt kulminacyjny i odchodzi, by za rok zbudzić się na nowo...
Powtarzanie jest pewnym porządkiem, w którym się poruszamy, naszym dostosowaniem się do środowiska i naszym postępowaniem. Czyż wypracowanie takiej a nie innej postawy, osobowości, wreszcie osiągnięcia i sukcesy nie są owocem nieskończonych powtórek? Wszystko, co żyje, aktualizuje się w rytmie powtarzania. To samo dotyczy życia religijnego, w którym Różaniec jawi się jako forma i przejaw szczególny.
Modlitwa różańcowa doprawdy splata mistyczną koronkę róż i przeróżnych kwiatów: ziemskich i niebieskich, boskich i ludzkich. Składa się na nią Ojcze Nasz, modlitwa, której nauczył nas Jezus; Zdrowaś Maryjo, która w swej pierwszej części powtarza słowa mówiące o posłannictwie Maryi: słowa pozdrowienia - zwiastowania Anioła i pozdrowienia - błogosławieństwa Elżbiety, a w swej drugiej części do głosu - tak bardzo po ludzku i uniżenie - dochodzimy my, wymawiając słowa: Święta Maryjo..., dając wyraz naszych ziemskich trosk i niepokojów, w pokorze prosząc o wstawienie się za nimi, po wielokroć powtarzamy: „módl się za nami grzesznymi”...
Czyż to powtarzanie może zanudzić? - Nie, bo do głosu dochodzi serce, uważne i otwarte, czujące inaczej. Dla niego powtarzanie to najlepszy wyraz własnego ubóstwa, a zarazem znak - to nic, że szablonowy - ufności pokładanej w Bogu i w Maryi, Matce Boga. Powtarzanie i kolejno przesuwane paciorki tkają dosłownie osnowę dla rozważanych tajemnic Chrystusa i Maryi aż po - a dlaczegóż by nie! - szczyt kontemplacji!
W Różańcu rozważamy tajemnice Chrystusa oczyma Maryi. To Ona nam je odsłania, pozwala zasmakować i czyni nas zdolnymi do ich przyjęcia. Chciałoby się rzec, że podaje nam je skrojone na naszą miarę, na miarę naszej małości, kruchości i grzeszności.
Różaniec, poprzez Maryję, sprawia, że na padół ziemski zstępuje zbawcze światło wszystkich tajemnic Chrystusa i rozświetla wszelkie okoliczności, sytuacje i warunki naszego codziennego życia, pracy i nauki, nierzadko pełne wątpliwości, trudów i cierpienia, i wszystko przemienia, wszystko uszlachetnia, wszystko czyni ważnym, wszystko oczyszcza.
Różaniec jest modlitwą ludzi prostych i ubogich. I takimi musimy się stać bez względu na piastowane stanowisko czy zdobyte wykształcenie, by móc dostąpić tej niewymownej boskiej intuicji, w której Różaniec nie jest jedynie jedną z wielu rzeczy świętych, ale przede wszystkim bogatym symbolem wspaniałych znaczeń. Tutaj tak wiele możemy się nauczyć od naszych prostych rodziców czy dziadków, którzy często umieszczali różaniec u wezgłowia, oplatali nimi obraz Maryi, czy też fotografię ukochanej osoby. Czyż nie należy im zazdrościć tego daru prawdziwie Bożej intuicji mocy Różańca? A ręce oplecione różańcowym łańcuchem tylu bliskich zmarłych, czyż to nie rodzaj „przepustki” do nieba, zrozumiały jedynie chyba tylko dla ludzi niekłamanie prostego serca?
Okazuje się, że im głębiej weń wchodzimy, zauważamy, że nie tylko ogranicza się on do tajemnic Chrystusa, Maryi, ale jest w nim miejsce dla tajemnic człowieczych, nie tak do końca zakrytych, bo naznaczonych wymownymi znakami wiary, nadziei i miłości, będących w stanie przezwyciężyć wszystko - również śmierć - nieodparcie kierujących się ku życiu...
W tym kontekście rodzi się gorące pragnienie, by wszyscy uwierzyli i przekonali się do ukochania modlitwy różańcowej, uwierzyli w jej cudowną moc. Przemieniłby się świat, nasz kraj, bardzo zagmatwany pomieszaniem pojęć, uczyć i dążeń, coraz bardziej skomplikowany i mniej solidarny. Dostąpiłby metamorfozy, gdyby człowiek pozwolił działać w sobie i w świecie owym pięciu tajemnicom - siłom Różańca. Na pewno tak nie będzie, na pewno nie będzie nawet małej części owej cudownej przemiany, gdy różaniec traktować będziemy jedynie jako jeszcze jeden rekwizyt naszej wiary.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Kinga

[ TEMATY ]

homilia

św. Kinga

Julia A. Lewandowska

Kaplica św. Kingi w Sanktuarium św. Jana Pawła II w Krakowie-Łagiewnikach

Kaplica św. Kingi w Sanktuarium św. Jana Pawła II w Krakowie-Łagiewnikach
Fragment homilii podczas Mszy św. i kanonizacji bł. Kingi, Stary Sącz, 16 czerwca 1999 r.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Dziwisz w Wieliczce o św. Kindze: Nie przespała życia. Wypełniła je dobrem, bezinteresowną i mądrą służbą

2025-07-24 16:00

[ TEMATY ]

kard. Stanisław Dziwisz

św. Kinga

Wieliczka

Rafał Stachurski / Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

- Jej przykład może nas inspirować do miłości i służby, choć żyjemy w innych czasach, choć stają przed nami inne wyzwania – o św. Kindze w dniu jej liturgicznego wspomnienia mówił kard. Stanisław Dziwisz. Arcybiskup krakowski senior przewodniczył porannej Mszy św. w kaplicy poświęconej patronce górników w Kopalni Soli „Wieliczka”.

24 lipca w liturgii przypada wspomnienie św. Kingi. To właśnie dlatego tego dnia porannej Mszy św. w kaplicy poświęconej patronce górników w Kopalni Soli „Wieliczka” przewodniczył kard. Stanisław Dziwisz. – Gromadzimy się w tym niezwykłym miejscu, 100 metrów pod ziemią. (…) Kaplica jest miejscem modlitwy i kultu Bożego, słusznie więc ogarnia nas podziw dla zmysłu wiary tych, którzy w ten sposób chcieli podkreślić, że Bóg jest i powinien być wszędzie tam, gdzie człowiek żyje i pracuje, trudzi się i czyni sobie ziemię poddaną, podejmując w ten sposób zadanie przekazane mu przez Stwórcę i Pana nieba i ziemi – mówił na początku homilii arcybiskup krakowski senior. Zauważył przy tym, że położenie kaplicy św. Kingi „przemawia do naszej wyobraźni”, gdyż przypomina, że człowiek żyje w świecie stworzonym przez Boga i oddanym mu do dyspozycji, ale nie na zawsze. – Ziemia bowiem dla każdego człowieka jest wstępnym etapem wędrówki i przygotowania się do nieskończenie większej rzeczywistości, którą nazywamy niebem i która będzie życiem bez końca z Bogiem w Jego królestwie, przygotowanym nam od założenia świata – wyjaśnił kard. Stanisław Dziwisz.
CZYTAJ DALEJ

Orędzie Leona XIV na Dzień Migranta i Uchodźcy: przypominają Kościołowi o jego pielgrzymim wymiarze

2025-07-25 12:48

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Vatican Media

W Watykanie opublikowano papieskie Orędzie na Światowy Dzień Migranta i Uchodźcy. Nosi ono tytuł: „Migranci, misjonarze nadziei”. Leon XIV oddaje w nim hołd nadziei i ufności, którą kierują się migranci. W sposób szczególny dotyczy to katolików. Mogą się oni stać misjonarzami nadziei w przyjmujących ich krajach, wskazując nowe drogi wiary – pisze Papież.

Na wstępie Leon XIV przypomina, że w tym roku z woli papieża Franciszka obchody tego Dnia będą połączone z Jubileuszem Migrantów i Świata Misyjnego, który wyznaczono na 4 i 5 października. „Stwarza to okazję do refleksji nad związkiem pomiędzy nadzieją, migracja a misją” – pisze Ojciec Święty.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję