Reklama

Polska

"Czym jest in vitro?" – zaprezentowano nowatorski podręcznik

Podręcznik "Wobec in vitro", który naświetla istotę tej procedury z punktu widzenia genetyki, moralności, filozofii, teologii i prawa zaprezentowano dziś w Warszawie. Ta nowatorska praca zbiorowa powstała pod patronatem i kierunkiem abp. Henryka Hosera przewodniczącego Zespołu KEP ds. Bioetycznych.

[ TEMATY ]

in vitro

Magdalena Kowalewska

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wyjaśniając, dlaczego konieczne było wydanie takiej publikacji, abp Hoser przypomniał, że opinia publiczna otrzymuje informację z mediów, a dominuje w nich zawężony, jednostronny, często uproszczony i nierzadko manipulowany przekaz. Dlatego, żeby dotrzeć do ludzi w sprawie tak ważnej, operującej na granicy życia i śmierci, konieczne było przedstawienie problemu w całościowym ujęciu.

Problem jest trudny do rozpoznania, gdyż operuje w optyce mikroskopowej i w sposób laboratoryjny i nieudolny próbuje odtworzyć organizm matki, gdzie następuje zapłodnienie – wskazywał abp Hoser. Dodał, że tę trudną problematykę przybliża podręcznik, który uświadamia ludziom, co praktycznie dzieje się w laboratorium, "na szkle in vitro".

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Za tą procedurą - podkreślił biskup warszawsko-praski - stoi odczytanie kim jest człowiek, jaki jest status bytu, który powołuje się poprzez zapłodnienie pozaustrojowe i jaki jest status embrionu z punktu widzenia antropologii.

Reklama

Arcybiskup wskazał, że podręcznik napisany jest z punktu widzenia etyki personalistycznej. "Idąc za biologią, przyznajemy status podmiotowy człowiekowi w jego krańcach istnienia biologicznego - od poczęcia do naturalnej śmierci - podkreślił. - Tego statusu nie wolno odbierać, choć mamy do czynienia z pełną dowolnością, bo niektórzy sądzą, że pewne etapy życia wewnątrzmacicznego można uznać za próg człowieczeństwa. Są też tacy, którzy uważają, że człowiek w okresie płodowym nie ma żadnego statusu podmiotowego, a nabywa go po urodzeniu" - mówił abp Hoser.

Przewodniczący Zespołu KEP ds. Bioetycznych mówił też o problemach prawnych, związanych z przyznaniem statusu embrionu człowieczeństwa w granicach jego biologicznego istnienia. To, jak wskazał, wiąże się także z problemem aborcji, która dokonuje się w technice in vitro, niewidocznej, bo w skali mikroskopowej. Mnóstwo embrionów ginie, inne są zamrożone.

Abp Hoser zwrócił uwagę na opublikowane w podręczniku ważne artykuły genetyków klinicznych, ukazujących zagrożenia, wynikającej z manipulacji genetycznej oraz skutki dla pokolenia, które rodzi się w ten sposób i pokoleń następnych.

Ks. prof. Jacek Grzybowski z UKSW poinformował, że pomysł wieloaspektowego opracowania problemu in vitro powstał w 2013 w Komisji ds. Bioetycznych Episkopatu Polski. Autorom zależało na wszechstronnym rozpatrzeniu tej kwestii.

Ks. Grzybowski wskazywał na znaczenie wymiaru moralnego in vitro. Część autorów publikacji podejmuje debatę w wszystkimi pojawiającymi się argumentami "za" ta procedurą. Innym wymiarem jest tajemniczy, ukrywany, genetyczny wymiar dziedziczenia, związany z zapłodnieniem pozaustrojowym.

Reklama

Jest też ujęcie teologiczne - mówił ks. prof. Grzybowski, czyli wyjaśnienie sprzeciwu Kościoła wobec in vitro. Z kolei o procedurze zapłodnienia pozautrojowego z filozoficznego puntu widzenia pisze ks. prof. Andrzej Maryniarczyk z KUL. Wskazuje on na podstawy godności ludzkiej od momentu poczęcia, czyli powstania zygoty.

- Chcieliśmy aby wszystkie argumenty zostały uzasadnione - podkreślił ks. prof. Grzybowski. Przypomniał, że ostatni rozdział, który jest najdłuższy, pokazuje problem niepłodności oraz etycznie dopuszczalnych metod jej przeciwdziałaniu. In vitro przedstawiane jest jako odpowiedź na cywilizacyjny problem niepłodności. Ten rozdział ukazuje zaś - mówił ks. prof. Grzybowski - że są pozytywne formy pomocy rodzicom. Alternatywą dla in vitro jest zrozumienie źródła problemu, ale wyjściem jest głęboka refleksja nad darem płodności mężczyzny i kobiety.

"Wobec in vitro, Genetyczne, moralne, filozoficzne, teologiczne i prawne aspekty zapłodnienia pozaustrojowego", Redakcja ks. Jacek Grzybowski, ks. Franciszek Longchamps de Berier. Jedność, Kielce 2017. (rozszerzymy)

2017-12-01 13:49

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kościół katolicki w Polsce nt. in vitro

[ TEMATY ]

Kościół

in vitro

Marian Sztajner

Publikujemy wybór dokumentów Kościoła w Polce nt. in vitro, przygotowany przez BP KEP.

1. Świadkowie Ewangelii Życia – List na Niedzielę Świętej Rodziny 28 grudnia 2003 r. · całość http:// episkopat.pl/dokumenty/listy_pasterskie/4514.1,Swiadkowie_Ewangelii_Zycia.html
CZYTAJ DALEJ

„Zawsze w górę!” - w sobotę XXIX Spotkanie Młodych Lednica 2000

2025-06-04 12:48

[ TEMATY ]

Lednica 2000

Lednica 2000

„Zawsze w górę!” - to hasło XXIX Spotkania Młodych na Lednicy. Nawiązuje ono do postaci i nauczania przyszłego świętego bł. Pier Giorgio Frassatiego, tercjarza dominikańskiego, który będzie towarzyszył młodym na Polach Lednickich. Modlitewne spotkanie, którego pomysłodawcą był o. Jan Góra OP, pierwszy duszpasterz Lednicy, odbędzie się w sobotę 7 czerwca.

Lednica to coroczne wydarzenie religijno-kulturalne organizowane od 1997 r. na Polach Lednickich, w pobliżu Gniezna i Poznania. Spotkanie to gromadzi młodzież i dorosłych z całej Polski, a jego celem jest promowanie wartości chrześcijańskich, wspólnej modlitwy oraz integracji uczestników.
CZYTAJ DALEJ

Koalicja na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły pisze List otwarty do rządu i parlamentarzystów

2025-06-05 10:34

[ TEMATY ]

parlamentarzyści

List otwarty

polski rząd

ocalenie polskiej szkoły

Karol Porwich/Niedziela

Delegaci organizacji zrzeszonych w Koalicji na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły podczas II Zjazdu KROPS, który odbył się 24 maja, przyjęli Rezolucję "Szkoła wiedzy - nie ideologii" skierowaną do Władz Rządowych, Posłów i Senatorów Rzeczypospolitej Polskiej. Organizacje społeczne apelują w niej "o przywrócenie systemu oświaty skupionego na integralnym kształtowaniu dojrzałego człowieka w procesie wychowania i edukacji oraz zawrócenie z drogi transformacji szkolnictwa polskiego według szkodliwych wzorców narzucanych przez globalne instytucje i Unię Europejską". Autorzy Rezolucji wysuwają też konkretne żądania pod adresem polityków, m.in. upominają się o ochronę życia rodzinnego i praw wychowawczych rodziców. Żądają powrotu szkoły, która daje uczniom rzetelną wiedzę oraz wychowania zakotwiczonego w polskiej kulturze wyrosłej z cywilizacji łacińskiej i chrześcijaństwa. Apelują o wycofanie polskiej oświaty z programu „edukacji włączającej” i oczekują rozwoju szkół specjalnych i ich odpowiedniego finansowania. Są przeciwni tworzenia ze szkół placówek opiekuńczo-terapeutycznych.

Publikujemy tekst Rezolucji:
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję