Otwarte Studium Akademickie, istniejące przy Papieskim Wydziale Teologicznym „Bobolanum”, zaprasza od października na nowy cykl wykładów, które adresowane są do wszystkich zainteresowanych.
Prowadzona przez jezuitów uczelnia w I semestrze roku akademickiego 2004-2005 proponuje następujące wykłady:
1. Trzech proroków, jedna księga - lektura egzegetyczna wybranych tekstów z księgi Izajasza. Prowadzi o. Jerzy Seremak SJ. Środy, godz. 18.00-19.30.
2. Paweł Apostoł i jego misja. Prowadzi o. Piotr Kasiłowski SJ. Poniedziałki, godz. 18.00-19.30.
3. Dekalog w Starym i Nowym Testamencie. Prowadzi o. Tomasz Kot SJ. Czwartki, godz. 18.00-19.30.
4. Nie zabijaj, nie cudzołóż. Prowadzi o. Artur Filipowicz SJ. Wtorki, godz. 18.00-19.30.
5. W poszukiwaniu języka nowej ewangelizacji. Prowadzi o. Krzysztof Ołdakowski SJ. Czwartki, godz. 18.00-19.30.
Oprócz wymienionych wykładów można będzie także wziąć udział w kursie podstawowym języka greckiego i aramejskiego.
Wszystkie wykłady odbywać się będą w salach akademickich Papieskiego Wydziału Teologicznego „Bobolanum” przy ul. Rakowieckiej 61 (wejście od ul. św. Andrzeja Boboli). Dla studentów studiów
dziennych zajęcia są bezpłatne. Pozostali płacą za jeden semestralny wykład 100 zł, za dwa wykłady 150 zł, a za trzy i więcej 200 zł. Początek zajęć 11 października. Zgłoszenia przyjmowane są pod numerem
telefonu: 542-87-17 lub elektronicznie: pwtw@bobolanum.edu.pl Jezuicka uczelnia zaprasza także na dwuletnie Podyplomowe Studium Duchowości. Jest to propozycja skierowana do kierowników duchowych, mistrzów i mistrzyń zgromadzeń zakonnych, animatorów i odpowiedzialnych
za ruchy religijne, katechetów oraz wszystkich, którzy pragną pogłębić życie duchowe. Osoby posiadające dyplom ukończenia studiów wyższych mogą uczestniczyć w pełnym programie i otrzymać dyplom Studium.
Dla pozostałych możliwy jest częściowy udział w wybranych zajęciach bez otrzymania dyplomu. Program Studium obejmuje 270 godzin wykładowych, a zajęcia będą odbywać się 2 razy w miesiącu w soboty od 9.00
do 18.00. W ramach Studium przewidziane są wykłady, sesje tematyczne, ćwiczenia w grupach.
Tematy dwuletnich wykładów to m. in.: wybrane zagadnienia z teologii moralnej, psychologia powołania chrześcijańskiego, antologia mistyki chrześcijańskiej, historia duchowości i szkoły duchowości
chrześcijańskiej, teologia Ducha Świętego, teologia i praktyka kierownictwa duchowego, psychologia pastoralna, psychologia rozwoju człowieka, teologia i praktyka rozeznawania duchowego. Wykłady będą prowadzić
m.in.: o. Józef Augustyn SJ, o. Tadeusz Kotlewski SJ, o. Jacek Bolewski SJ, o. Marek Sokołowski SJ.
Opłata za pełne uczestnictwo w Studium wynosi 350 zł za semestr. Za jedno z wybranych zajęć uczestnicy zapłacą 100 zł, za dwa 150 zł, a za trzy 200 zł. Zgłoszenia przyjmowane są do końca września
pod tym samym numerem telefonu i adresem internetowym co w przypadku Otwartego Studium Akademickiego.
Wysyłając swych uczniów na misje, Jezus daje im szczegółowe wskazania, jak powinni postępować. Właśnie w ramach tzw. Mowy Misyjnej pojawia się nakaz: „Gdy do jakiego domu wejdziecie, mówcie: Pokój temu domowi” (Łk 10,5). Jaką treść podsuwał Jezus pod pojęcie „pokoju”? Zapewne w Ewangelii pisanej po grecku dopatrywać się można tu nie tylko myśli judaistycznej, a więc środowiska życia Jezusa, ale także konotacji greckich, a może nawet rzymskich.
Eirene, grecka bogini pokoju, przedstawiana była z rogiem obfitości, z którego rozdawała swe bogactwa. W niektórych wyobrażeniach towarzyszy jej Pluton symbolizujący dobrobyt, a stąd już niedaleko do utożsamienia pokoju ze spokojem. Zgoła inaczej ów pokój widzieli mieszkańcy Brytanii. Tacyt, w biografii swojego teścia Gnejusza Juliusza Agrykoli, zarządcy Brytanii w latach 77-84 po Chr., zamieścił mowę Kalgakusa, brytyjskiego dowódcy. Mówca niezbyt pochlebnie wypowiada się o Rzymianach: „Grabieżcy świata, kiedy im wszystko pustoszącym ziemi nie stało, przeszukują morze; chciwi, jeżeli nieprzyjaciel jest zamożny, żądni sławy, jeżeli jest biedny; ani Wschód, ani Zachód nie zdołałby ich nasycić; jedyni wśród wszystkich ludzi tak bogactw, jak i niedostatków z równą pożądają namiętnością. Grabić, mordować, porywać nazywają fałszywym mianem panowania, a skoro pustynię uczynią – pokoju” (Tacyt, Żywot Juliusza Agrykoli).
„Tamten kwiecień 2005 roku pokazał, jak bardzo jesteśmy sobie bliscy, gdy zapominamy o podziałach. Na ulicach panowała wtedy niezwykła atmosfera – ludzie przestali się kłócić, zaczęli mówić do siebie życzliwiej, bardziej po ludzku" – mówi w rozmowie z Vatican News Mariusz Pilis, reżyser dokumentu „21.37", który od premiery 2 kwietnia br. obejrzało już ponad 120 tysięcy widzów.
„21.37” to opowieść o niezwykłych wydarzeniach, które miały miejsce w Polsce po śmierci Jana Pawła II. Film ukazuje, jak 2 kwietnia 2005 roku o godzinie 21:37 czas się zatrzymał, a Polacy zjednoczyli się w żałobie i refleksji. Premiera filmu miała miejsce 2 kwietnia 2025 roku, w symboliczną 20. rocznicę śmierci Jana Pawła II. Data ta została wybrana celowo, aby podkreślić znaczenie wydarzeń przedstawionych w filmie i umożliwić widzom ponowne przeżycie tamtych emocji.
Wysyłając swych uczniów na misje, Jezus daje im szczegółowe wskazania, jak powinni postępować. Właśnie w ramach tzw. Mowy Misyjnej pojawia się nakaz: „Gdy do jakiego domu wejdziecie, mówcie: Pokój temu domowi” (Łk 10,5). Jaką treść podsuwał Jezus pod pojęcie „pokoju”? Zapewne w Ewangelii pisanej po grecku dopatrywać się można tu nie tylko myśli judaistycznej, a więc środowiska życia Jezusa, ale także konotacji greckich, a może nawet rzymskich.
Eirene, grecka bogini pokoju, przedstawiana była z rogiem obfitości, z którego rozdawała swe bogactwa. W niektórych wyobrażeniach towarzyszy jej Pluton symbolizujący dobrobyt, a stąd już niedaleko do utożsamienia pokoju ze spokojem. Zgoła inaczej ów pokój widzieli mieszkańcy Brytanii. Tacyt, w biografii swojego teścia Gnejusza Juliusza Agrykoli, zarządcy Brytanii w latach 77-84 po Chr., zamieścił mowę Kalgakusa, brytyjskiego dowódcy. Mówca niezbyt pochlebnie wypowiada się o Rzymianach: „Grabieżcy świata, kiedy im wszystko pustoszącym ziemi nie stało, przeszukują morze; chciwi, jeżeli nieprzyjaciel jest zamożny, żądni sławy, jeżeli jest biedny; ani Wschód, ani Zachód nie zdołałby ich nasycić; jedyni wśród wszystkich ludzi tak bogactw, jak i niedostatków z równą pożądają namiętnością. Grabić, mordować, porywać nazywają fałszywym mianem panowania, a skoro pustynię uczynią – pokoju” (Tacyt, Żywot Juliusza Agrykoli).
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.