W Teatrze Wielkim odbyła się premiera jednoaktowej opery Salome Richarda Straussa, wystawionej po raz pierwszy w 1905 r. Libretto tego wspaniałego dzieła muzycznego, powstałego na podstawie tragedii
Oscara Wilde’a, zostało oparte na przekazie biblijnym.
W programie do spektaklu ks. prał. Wiesław Niewęgłowski napisał o historycznym tle tej opowieści oraz o postaci Jana Chrzciciela. Przedstawienie w Teatrze Wielkim zrealizowali artyści z Czech: reżyser
Martin Otava, dekorator Jan Zavarsky i kostiumolog Dana Svobodova. Orkiestrą TW dyryguje Jacek Kasprzyk. W roli Salome wystąpiła fińska śpiewaczka Eilana Lappalainen.
Akcja opery rozgrywa się na dworze króla Heroda, który wraz z żoną Herodiadą wiedzie rozpustne i zbrodnicze życie. Potępił ich za to prorok Jan, którego Herod kazał uwięzić. Nudząca się na dworze
królewskim księżniczka Salome, opętana chorą namiętnością, doprowadza do śmierci Proroka. Warszawski spektakl zrealizowany został w umownych, uwspółcześnionych dekoracjach i kostiumach. Odniesienia historyczne
zostały tu tylko zasugerowane. Śpiewacy wykonują swoje role bardzo naturalistycznie i ekspresyjnie. Patetyczna, wspaniała muzyka Straussa została więc zderzona z nowoczesną, kontrowersyjną inscenizacją.
Salome wchodzi do stałego repertuaru Teatru Wielkiego i zostanie wznowione po wakacjach.
Uszkodzona kasetka na datki – ślad po włamaniu dokonanym w nocy z 10 na 11 listopada.
W nocy z 10 na 11 listopada w sanktuarium Drzewa Relikwii Krzyża Świętego na wałbrzyskim Podzamczu doszło do profanacji i kradzieży.
Jak poinformował Oficer Prasowy Komendanta Miejskiego Policji w Wałbrzychu, kom. Marcin Świeży, 40-letni mieszkaniec miasta włamał się do czterech kasetek na datki i ukradł znajdującą się tam gotówkę. Mężczyzna wszedł do kościoła jeszcze w godzinach wieczornych, ukrył się w jednym z pomieszczeń, a gdy świątynia została zamknięta, wyłamał zabezpieczenia i zabrał pieniądze - prawdopodobnie nawet kilka tysięcy złotych. Następnie opuścił obiekt.
Bądźcie orędownikami wolnego tempa, gdy jest to potrzebne, ciszy, gdy przemawia, odmienności, gdy prowokuje - powiedział Leon XIV podczas audiencji dla przedstawicieli świata kinematografii. Chciałbym odnowić z wami przyjaźń - dodał - ponieważ film jest laboratorium nadziei, miejscem, w którym człowiek zastanawia się nad sobą i swoim losem.
Papież przypomniał, że wkrótce minie 130 lat od pierwszej publicznej projekcji w Paryżu, którą zaprezentowali bracia Lumière 28 grudnia 1895 roku.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.