Krótka historia chrześcijańskiego miłosierdzia na terenie dzisiejszej diecezji łowickiej
Diecezja łowicka istnieje od roku 1992. Powinniśmy jednak patrzeć na nią z perspektywy Tysiąclecia. Kościelny ośrodek Łowicz przez setki lat dojrzewał pod dobrotliwą ręką prymasów, jak i w czasie
dziejowych burz, aż do dnia 25 marca 1992 r. Ma więc diecezja łowicka dwie odwieczne części składowe: poznańską i gnieźnieńską.
Najpierw była w Polsce diecezja poznańska. W tysięcznym roku wydzielono archidiecezję gnieźnieńską, której wschodnia granica biegła na rzecze Rawce i od Rawy do Pilicy za Nowym Miastem. Wschodnie i północne
części diecezji łowickiej to niegdyś tereny diecezji poznańskiej i archidiakonatu warszawskiego.
We wschodniej części archidiecezji gnieźnieńskiej najstarszym ośrodkiem kościelnym była Łęczyca. W XI w., ufundowane zostało tu opactwo benedyktyńskie, które upadło w niewyjaśnionych okolicznościach,
a jego posiadłości stały się własnością arcybiskupów gnieźnieńskich. W 1161 r. konsekrowana była kolegiata łęczycka w Tumie. W oparciu o grono wybitnych duchownych zgrupowanych w kapitule, ukształtował
się archidiakonat łęczycki, mający pewną autonomię w ramach archidiecezji.
W pobliżu Łęczycy powstał jeszcze w średniowieczu drugi ośrodek, Łowicz - miasto będące własnością arcybiskupów gnieźnieńskich, które stało się ważnym ośrodkiem kościelnym. Na początku XVI w.
arcybiskup gnieźnieński Jan Łaski wprowadził nowy podział dekanalny i podzielił archidiakonat łęczycki wydzielając z niego w 1520 r. archidiakonat łowicki. W nowym podziale do archidiakonatu łęczyckiego
należały dekanaty: łęczycki, kłodawski, kutnowski, zgierski i tuszyński, a do nowego archidiakonatu łowickiego dekanaty: łowicki, skierniewicki i rawski.
Niedawno ukazała się wydana przez Wydawnictwo Naukowe DiG książka autorstwa ks. Pawła Staniszewskiego „Szpitalnictwo kościelne w archidiakonacie łęczyckim i łowickim do 1795 roku”. Jest
to studium monograficzne poświęcone instytucjonalnej opiece społecznej i medycznej w Łęczyckiem i Łowickiem, na tle sytuacji w innych regionach Rzeczypospolitej Obojga Narodów oraz w niektórych krajach
Europy Zachodniej. To interesująca próba ukazania, w jaki sposób całe społeczeństwo polskie okresu staropolskiego - duchowieństwo, szlachta, mieszczanie i chłopi - na terenie, obejmującym
teraz w dużej części obszar naszej diecezji łowickiej, realizowało chrześcijański ideał miłosierdzia wobec biednych, chorych, starych i niezdolnych do pracy.
Pomoc ludziom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej, zwłaszcza niezawinionej, wynika z najgłębszych założeń etycznych chrześcijaństwa. Niezależnie od motywacji, imperatyw miłosierdzia zawsze
obowiązywał i obowiązuje w chrześcijaństwie. W ciągu wieków zrodziło się wiele instytucji specjalizujących się w świadczeniu caritas christiana. Jedną z nich były szpitale, rozumiane wówczas jako przytułki,
domy pomocy. Omawiana praca podejmuje interesujący i mało znany temat „miłosierdzia i opieki nad ludźmi chorymi, starymi, biednymi, włóczęgami i bezdomnymi” na wspomnianym terenie do końca
XVIII w.
Pozycja liczy sześć rozdziałów. Szczególnie nowatorskim jest rozdział pierwszy, stanowiący sumienne studium ukazujące rozwój prawa kościelnego i polskiego państwowego w zakresie opieki nad ubogimi,
oraz instytucji im służącym, od starożytności chrześcijańskiej do końca XVIII w.
Zaletą pracy jest rzetelne, sumienne zebranie źródeł i wykorzystanie wszystkich przekazanych przez nie szczegółów. Dowiadujemy się z niej, że najstarszy, historycznie udokumentowany szpital, czyli
w dzisiejszym pojęciu przytułek, na terenie obecnej diecezji łowickiej powstał w 1374 r. w Rawie Mazowieckiej. W trzy lata później zorganizowano taki w Łęczycy. W Łowiczu - w 1404 r.
Nie uprzedzając faktów, informujemy, że pozycja dostępna jest w księgarni diecezjalnej w Łowiczu, oraz drogą elektroniczną pod adresem: www.dig.pl
Klasztor Świętej Katarzyny znajdujący się u stóp Góry Świętej Katarzyny i góry Synaj, na półwyspie Syna.
Po 15 wiekach niezależnego istnienia prawosławny klasztor św. Katarzyny na półwyspie Synaj, mający status autonomicznego Kościoła prawosławnego, staje się własnością państwa egipskiego. Taką decyzję wydał 28 maja sąd w Ismailiji, co oznacza w istocie skonfiskowanie przez władze państwowe ogromnego bogactwa materialnego i duchowego tego obiektu: prastarych ikon, rękopisów, starodruków, bibliotek i innych dóbr, wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
Klasztor św. Katarzyny powstał około 530 roku na rozkaz cesarza bizantyjskiego Justyniana I, choć pierwszą kaplicę wzniesiono tam na początku IV wieku na polecenie cesarzowej Heleny (zmarłej około 328-330 roku) i jest najstarszym, działającym do dzisiaj. monasterem chrześcijańskim na świecie. Znajduje się w wąskiej dolinie Wadi al-Dajr na południu Synaju w miejscu, w którym tradycja biblijna umiejscowiła krzak gorejący, z którego Bóg przemawiał do Mojżesza (Wj 3, 1-6), a w pobliżu wznosi się góra Synaj, zwana też Górą Mojżesza, gdzie miał on otrzymać od Boga tablice Dekalogu. Obiekt, otoczony wysokim na 12-15 metrów i grubym na ponad półtora metra murem obronnym, jest położony na wysokości 1570 m npm.
Uroczysta Msza święta dziękczynna oraz w intencji mieszkańców Lutyni
Przełom maja i czerwca to dla mieszkańców Lutyni powód do świętowania. Ich miejscowość obchodzi swoje 700-lecie, a Szkoła Podstawowa im. św. Jana Pawła II ma już 80 lat. Uroczystości rozpoczęły się od Eucharystii i odśpiewania Te Deum laudamus.
Mszy świętej przewodniczył ks. Janusz Betkowski, proboszcz parafii. - Każdy jubileusz to piękny czas wspomnień, wypełniony twarzami, nastrojami. To czas przepełniony treścią. Dziś chcemy wrócić do tej treści. Najmłodsi przeżywają je obecnie. Trochę starsi utrwalają w pamięci, a starsi wspominają z nostalgią - mówił kapłan, wspominając niedawne swoje 40-lecie matury, kiedy to spotkał się z kolegami i koleżankami w budynku swojej szkoły średniej, dodając: - Wszystko się zmienia, ale nie zmieniła się nasza przyjaźń, więzi. Jesteśmy zupełnie inni, mamy swoje upatrywania, sprzeczamy się ze sobą, ale mamy wiele wspomnień, szanujemy się, bo mamy wspólne wartości. I to jest podstawą do dialogu i próby zrozumienia.
Odmówiliście wspólnie Różaniec święty – modlitwę, która, jak podkreślił św. Jan Paweł II, ma rys maryjny i serce chrystologiczne - wskazał Papież Leon XIV w przemówieniu na zakończenie majowej modlitwy różańcowej w Ogrodach Watykańskich.
Leon XIV podkreślił, że z radością dołączył do „czuwania modlitewnego na zakończenie maja, miesiąca poświęconego Maryi”. Jak zaznaczył, ta modlitwa „to gest wiary, który w prostocie i pobożności gromadzi nas pod matczynym płaszczem Maryi. W tym roku przywołuje on niektóre ważne aspekty Jubileuszu, który obchodzimy: uwielbienie, drogę, nadzieję, a przede wszystkim wiarę – rozważaną i wspólnie wyznawaną”. Cytując Jana Pawła II dodał, że modlitwa różańcowa „skupia w sobie głębię całego przesłania ewangelicznego” (List apostolski Rosarium Virginis Mariae, 16 października 2002, 1).
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.