Reklama

Tydzień Eklezjologiczny w KUL

Kościół rodzi się z Eucharystii

W marcu Koło Naukowe Teologów KUL zorganizowało XXXVI Tydzień Eklezjologiczny. Refleksje dotyczące tematu „Źródło - szczyt - życie. Wokół fundamentalnych wymiarów misterium Eucharystii” miały przybliżyć rozumienie tajemnicy Boskiego Daru i Ofiary oraz naszego udziału w tej rzeczywistości.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwszego dnia skoncentrowano się na ofiarniczym wymiarze trzeciego z sakramentów chrześcijańskiego wtajemniczenia. Ks. prof. Henryk Witczyk mówił o Eucharystii jako żywej ofierze przemienienia i pojednania. Eucharystia jest ofiarą w znaczeniu ofiary złożonej przez Boga Ojca w Jego Synu, jedynej ofiary Chrystusa uobecnianej podczas każdej Mszy św. oraz uczestniczenia w ofierze każdego z nas - przez dar swojego życia z miłości do Ojca. Chrystus złożył ofiarę jako prawdziwy człowiek inspirowany miłością Boga a równocześnie jako Syn Boży. W ofierze tej człowieczeństwo zostało przemienione mocą miłości zrodzonej w Chrystusie przez otrzymanego Ducha Świętego, symbolizowanego przez wodę wypływającą z przebitego boku. Eucharystia dla ludzi wzorujących się na Chrystusie oznacza więc przemienianie człowieczeństwa obarczonego grzechem - nawracanie przed przystępowaniem do Komunii św. W ofierze najpierw dokonuje się przemienienie życia mocą Ducha, a później dar z miłości do Ojca. Istotą ofiary jest zatem przemienienie, a sprowadzanie ofiary do pojęcia daru to skupianie się jedynie na jej finale. Ks. dr Bogusław Migut omawiał zagadnienie udziału w Chrystusowej ofierze, a ks. dr Janusz Lekan wyjaśniał, na czym polega dar paschalnej ofiary. Współczesna teologia nie skupia się tylko na wymiarze ofiarniczym, ale patrzy na Eucharystię szerzej - podkreśla, że w Eucharystii dokonuje się misterium paschalne, ciągłe urzeczywistnianie zbawczego czynu Chrystusa, który tworzy Kościół jako swoje Mistyczne Ciało.
Drugiego dnia analizowano eschatologiczny wymiar Eucharystii. Ks. dr Artur Malina podkreślał, że Eucharystia jest dla nawróconych zadatkiem przyszłej chwały, pokarmem przybliżającym do radosnego oglądania nowego nieba i nowej ziemi od momentu powtórnego przyjścia Chrystusa (Ap 21-22). Gwarancją życia wiecznego w Eucharystii jest to, iż przyjmowany pokarm jest chwalebnym Ciałem Zmartwychwstałego. O Eucharystii ukazanej jako zapowiedź przyszłej chwały w liturgii mówili ks. dr Maciej Zachara (tradycja zachodnia) i archimandryta dr Sergiusz Gajek (tradycja bizantyjska).
Trzeciego dnia skupiono się na Eucharystii jako komunii człowieka z Bogiem i misterium tworzącym wspólnotę między ludźmi. Ks. dr Bartosz Adamczewski tłumaczył, gdzie są punkty styczne w dwóch pojawiających się w 1 Liście do Koryntian św. Pawła koncepcjach Ciała Chrystusa - prawdziwego (Eucharystii) i Mistycznego (Kościoła). Chodzi tu o miłość i wzajemną troskę, rezygnowanie z własnych pragnień i upodobań tak jak wydający się za nas Chrystus oraz znaki męczeństwa i śmierci Jezusa w Kościele (niezbędność słabych i wstydliwych członków ciała). Ks. dr Piotr Kulbacki omawiał wzór chrześcijańskiej wspólnoty ukazywany w liturgii po Soborze Watykańskim II (podmiotem celebracji liturgicznej jest cała wspólnota, a czynności liturgiczne należą do wszystkich stanów w Kościele). Ks. dr Przemysław Kantyka w ostatnim wykładzie wskazał na możliwości i perspektywy wspólnego zasiadania do Stołu Pańskiego wszystkich chrześcijan oraz eucharystycznej koncelebry przez szafarzy różniących się wyznaniem. Zagadnienie tzw. gościnności eucharystycznej jest dość skomplikowane, ale stanowisko Kościoła katolickiego co do tzw. Komunii św. otwartej jest jasne. Nie ma na nią zgody, bo pełna interkomunia jest celem zjednoczenia chrześcijan, a nie środkiem do niego prowadzącym. Współudział wszystkich chrześcijan w jednej Komunii św. jest szczytem w odbudowywaniu jedności, a do tego szczytu wiedzie droga ekumenicznych dialogów.
Oprócz wykładów i dyskusji każdego dnia odbywały się nabożeństwa z katechezami mistagogicznymi (Msza św. wg Mszału Piusa V - tzw. Msza św. trydencka - w kościele Ducha Świętego przy Krakowskim Przedmieściu 1, Boska Liturgia w rycie bizantyjsko-ukraińskim w cerkwi Narodzenia Najświętszej Maryi Panny przy Al. Warszawskiej 71 i Msza św. wg Mszału Pawła VI w kościele akademickim KUL). Połączenie trzech spojrzeń na Eucharystię: biblijnego, dogmatycznego i liturgicznego stanowiło wyraźną odpowiedź na prośbę Jana Pawła II z encykliki Ecclesia de Eucharistia o refleksję nad tym sakramentem. Jego misterium jest dla nas darem i jednocześnie zobowiązaniem do podejmowania tego, czym zostaliśmy obdarowani - do stawania się darem dla innych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zmiany kapłanów 2025 r.

2025-05-19 08:45

[ TEMATY ]

zmiany księży

zmiany personalne

zmiany kapłanów

Karol Porwich/Niedziela

Maj i czerwiec to miesiąc personalnych zmian wśród duchownych. Przedstawiamy bieżące zmiany księży proboszczów i wikariuszy w poszczególnych diecezjach.

Biskupi w swoich diecezjach kierują poszczególnych księży na nowe parafie.
CZYTAJ DALEJ

Święty Jan Nepomucen

Niedziela podlaska 20/2001

[ TEMATY ]

święty

Arkadiusz Bednarczyk

Św. Jan Nepomucen z kościoła w Lutczy

Św. Jan Nepomucen z kościoła w Lutczy
Św. Jan Nepomucen urodził się w Pomuku (Nepomuku) koło Pragi. Jako młody człowiek odznaczał się wielką pobożnością i religijnością. Pierwsze zapiski o drodze powołania kapłańskiego Jana pochodzą z roku 1370, w których figuruje jako kleryk, zatrudniony na stanowisku notariusza w kurii biskupiej w Pradze. W 1380 r. z rąk abp. Jana Jenzensteina otrzymał święcenia kapłańskie i probostwo przy kościele św. Galla w Pradze. Z biegiem lat św. Jan wspinał się po stopniach i godnościach kościelnych, aż w 1390 r. został mianowany wikariuszem generalnym przy arcybiskupie Janie. Lata życia kapłańskiego św. Jana przypadły na burzliwy okres panowania w Czechach Wacława IV Luksemburczyka. Król Wacław słynął z hulaszczego stylu życia i jawnej niechęci do Rzymu. Pragnieniem króla było zawładnąć dobrami kościelnymi i mianować nowego biskupa. Na drodze jednak stanęła mu lojalność i posłuszeństwo św. Jana Nepomucena. Pod koniec swego życia pełnił funkcję spowiednika królowej Zofii na dworze czeskim. Zazdrosny król bezskutecznie usiłował wydobyć od Świętego szczegóły jej spowiedzi. Zachowującego milczenie kapłana ukarał śmiercią. Zginął on śmiercią męczeńską z rąk króla Wacława IV Luksemburczyka w 1393 r. Po bestialskich torturach, w których król osobiście brał udział, na pół żywego męczennika zrzucono z mostu Karola IV do rzeki Wełtawy. Ciało znaleziono dopiero po kilku dniach i pochowano w kościele w pobliżu rzeki. Spoczywa ono w katedrze św. Wita w bardzo bogatym grobowcu po prawej stronie ołtarza głównego. Kulisy i motyw śmierci Świętego przez wiele lat nie był znany, jednak historyk Tomasz Ebendorfer około 1450 r. pisze, że bezpośrednią przyczyną śmierci było dochowanie przez Jana tajemnicy spowiedzi. Dzień jego święta obchodzono zawsze 16 maja. Tylko w Polsce, w diecezji katowickiej i opolskiej obowiązuje wspomnienie 21 maja, gdyż 16 maja przypada św. Andrzeja Boboli. Jest bardzo ciekawą kwestią to, że kult św. Jana Nepomucena bardzo szybko rozprzestrzenił się na całą praktycznie Europę. W wieku XVII kult jego rozpowszechnił się daleko poza granice Pragi i Czech. Oficjalny jednak proces rozpoczęto dopiero z polecenia cesarza Józefa II w roku 1710. Papież Innocenty XII potwierdził oddawany mu powszechnie tytuł błogosławionego. Zatwierdził także teksty liturgiczne do Mszału i Brewiarza: na Czechy, Austrię, Niemcy, Polskę i Litwę. W kilka lat potem w roku 1729 papież Benedykt XIII zaliczył go uroczyście w poczet świętych. Postać św. Jana Nepomucena jest w Polsce dobrze znana. Kult tego Świętego należy do najpospolitszych. Znajduje się w naszej Ojczyźnie ponad kilkaset jego figur, które można spotkać na polnych drogach, we wsiach i miastach. Często jest ukazywany w sutannie, komży, czasem w pelerynie z gronostajowego futra i birecie na głowie. Najczęściej spotykanym atrybutem św. Jana Nepomucena jest krzyż odpustowy na godzinę śmierci, przyciskany do piersi jedną ręką, podczas gdy druga trzyma gałązkę palmową lub książkę, niekiedy zamkniętą na kłódkę. Ikonografia przedstawia go zawsze w stroju kapłańskim, z palmą męczeńską w ręku i z palcem na ustach na znak milczenia. Również w licznych kościołach znajdują się obrazy św. Jana przedstawiające go w podobnych ujęciach. Jest on patronem spowiedników i powodzian, opiekunem ludzi biednych, strażnikiem tajemnicy pocztowej. W Polsce kult św. Jana Nepomucena należy do najpospolitszych. Ponad kilkaset jego figur można spotkać na drogach polnych. Są one pamiątkami po dziś dzień, dawniej bardzo żywego, dziś już jednak zanikającego kultu św. Jana Nepomucena. Nie ma kościoła ani dawnej kaplicy, by Święty nie miał swojego ołtarza, figury, obrazu, feretronu, sztandaru. Był czczony też jako patron mostów i orędownik chroniący od powodzi. W Polsce jest on popularny jako męczennik sakramentu pokuty, jako patron dobrej sławy i szczerej spowiedzi.
CZYTAJ DALEJ

W drodze na Jubileusz Młodych

2025-05-21 16:18

Magdalena Lewandowska

Uczestnicy spotkania integracyjnego na Ostrowie Tumskim

Uczestnicy spotkania integracyjnego na Ostrowie Tumskim

Prawie 400 młodych z archidiecezji wrocławskiej z bp. Maciejem Malygą i 20 duszpasterzami będzie pielgrzymować w lipcu na Jubileusz Młodych do Rzymu i spotkanie z papieżem Leonem XIV.

Jubileusz Młodych w Rzymie, który potrwa od 28 lipca do 3 sierpnia, to część obchodów Jubileuszu Roku Świętego. Ale już w maju do Wrocławia na spotkanie integracyjne przed wspólnym pielgrzymowaniem przyjechała młodzież m.in. z Prusic, Oławy, Milicza, Sulitrowic czy Żmigrodu. Dzięki nim na Ostrowie Tumskim było bardzo młodo i radośnie – wspólne tańce, poznawanie siebie, rozmowy, a wcześniej Eucharystia pod przewodnictwem bp. Macieja Małygi.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję