Reklama

Inauguracja Wydziału Teologicznego na Uniwersytecie Szczecińskim

Prawe płuco uniwersytetu

1 marca odbyła się uroczysta inauguracja pracy Wydziału Teologicznego na Uniwersytecie Szczecińskim. Jest to już 12. wydział teologiczny w Polsce. W skład wydziału, na którym teologię studiują świeccy i kandydaci do kapłaństwa, wchodzą także dwie sekcje działające na terenie diecezji zielonogórsko-gorzowskiej: w Paradyżu i Zielonej Górze. Pracę wydziału zainaugurowano Mszą św. koncelebrowaną pod przewodnictwem kard. Henryka Gulbinowicza oraz akademią, podczas której wysłuchano przemówienia Ojca Świętego. W uroczystości wziął udział abp Józef Kowalczyk, nuncjusz apostolski w Polsce, liczni biskupi, w tym biskupi metropolii szczecińsko-kamieńskiej. Diecezję zielonogórsko-gorzowską reprezentował bp Adam Dyczkowski, adiunkci i profesorowie wydziału, pracownicy Kurii.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Powrót do normalności

„Uniwersytet bez teologii jest jakby niepełny - powiedział w nagranym przesłaniu Jan Paweł II. - To przekonanie ma swoje uzasadnienie. Wynika ono z potrzeby dialogu pomiędzy rozumem i wiarą. Taki dialog jest potrzebny, jeżeli owoce badań naukowych w różnych dziedzinach mają służyć pełnemu rozwojowi człowieka”. Papież podkreślił, iż istniała wyraźna potrzeba utworzenia akademickiego ośrodka teologicznego w północno-zachodnim rejonie Polski. Jednocześnie Ojciec Święty podkreślił znaczenie istniejących już w tym regionie ośrodków studiów teologicznych, jakimi są seminaria, a zwłaszcza seminarium w Gorzowie Wlkp., a następnie w Paradyżu.
Do związków idei uniwersytetu z teologią nawiązał w homilii bp prof. Tadeusz Pieronek - rektor Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, który jest - jak przypomniał - rektorem najstarszego polskiego wydziału teologicznego, który ma już ponad 650 lat. Temat ten podjął również bp prof. Stanisław Wielgus, biskup płocki, przewodniczący Rady Naukowej KEP i wieloletni rektor KUL-u. Przypomniał on genezę powstania uniwersytetów w średniowieczu, a następnie przedstawił historyczne modele uniwersytetu oraz współczesne koncepcje i zadania, jakie dzisiaj, w epoce postmodernistycznej, stoją przed uniwersytetem.
Wątek powrotu studiów teologicznych na uniwersytety, bo w takiej perspektywie postrzega się utworzenie wydziału teologicznego w Szczecinie, dominował także w innych wystąpieniach, a zwłaszcza przemówieniu prof. Zdzisława Chmielewskiego, który w niezwykle błyskotliwy sposób przedstawił historię starań o utworzenie wydziału teologicznego. Do metaforyki medycznej w swoim przemówieniu odwołał się z kolei rektor Akademii Medycznej. Przyrównał on utworzenie wydziału teologicznego do transplantacji brakującego płuca, bez którego można żyć, ale ze szkodą dla organizmu. Rektor stwierdził, iż Uniwersytet szczeciński miał dotychczas jedynie „lewe płuco” i wyraził przekonanie, że „przeszczep się udał”.

Tuzin katedr

Starania o utworzenie wydziału teologicznego trwały kilka lat. Intencję jego utworzenia wyrazili we wspólnym dokumencie 9 lipca 2001 r. rektor US prof. Zdzisław Chmielewski oraz metropolita szczecińsko-kamieński abp Zygmunt Kamiński. Jednomyślną zgodę na utworzenie wydziału Senat wyraził 24 kwietnia 2003 r. Uchwała otworzyła procedurą erygowania wydziału przez Stolicę Apostolską. Po zasięgnięciu opinii Kongregacji ds. Wychowania Katolickiego i spełnieniu wszystkich wymagań Papież Jan Paweł II powołał wydział 9 sierpnia 2003 r. Umowę kościelno-państwową określającą status prawny wydziału podpisano 9 stycznia 2004 r. Pierwszym dziekanem wydziału został ks. dr hab. Zdzisław Kroplewski z Koszalina.
Wydział Teologiczny w Szczecinie powstał na bazie seminariów duchownych w Paradyżu, Koszalinie oraz Szczecinie oraz ośrodków studiów teologicznych dla świeckich w Szczecinie i Zielonej Górze (Gorzowie Wlkp.). Studia odbywają się w trzech specjalnościach: kapłańskiej, katechetyczno-pastoralnej i teologii rodziny. W diecezji zielonogórsko-gorzowskiej studia dla świeckich odbywają się w Instytucie Filozoficzno-Teologicznym im. Edyty Stein w Zielonej Górze (lata II-V w Gorzowie Wlkp.), który stanowi zamiejscową sekcję wydziału. Wydział nawiązuje w swej tradycji do Uniwersytetu w Gryfii (Greifswald), który działał od roku 1456.
Na wydziale pracuje 13 kapłanów diecezji zielonogórsko-gorzowskiej, w tym jeden na stanowisku profesorskim. Ks. prof. dr hab. Roman Harmaciński jest kierownikiem Katedry Teologii Pastoralnej i Liturgiki, zaś na stanowiskach adiunktów pracują: Katedra Egzegezy i Teologii Biblijnej Nowego Testamentu - ks. dr Andrzej Oczachowski; Katedra Teologii Dogmatycznej - ks. dr Jan Radkiewicz, ks. dr Eligiusz Piotrowski; Katedra Teologii Fundamentalnej - ks. dr Ryszard Tomczak; Teologii Moralnej i Duchowości - ks. dr Grzegorz Kniaź, ks. dr Grzegorz Chojnacki; Katedra Historii Kościoła - ks. dr Dariusz Śmierzchalski-Wachocz, Katedra Teologii Pastoralnej i Liturgiki - ks. dr Zbigniew Kobus; Katedra Katechetyki i Homiletyki - ks. dr Andrzej Draguła, ks. dr Robert Sarek; Katedra Prawa Kanonicznego - ks. dr Jerzy Konieczny; Katedra Pedagogiki i Psychologii - ks. dr Grzegorz Cyran; w Katedrze Filozofii Chrześcijańskiej pracuje ks. dr Jan Balbus CM, wykładowca seminarium w Paradyżu.
Obecnie wydziały teologiczne funkcjonują w ramach uniwersytetów państwowych w Opolu, Poznaniu, Katowicach, Olsztynie i Toruniu, na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, Uniwersytecie im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, istnieją także: Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie (Sekcja św. Jana Chrzciciela oraz Bobolanum), Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu oraz Papieska Akademia Teologii Katolickiej w Krakowie (z Wydziałem Teologicznym w Tarnowie).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święty Józef - oblubieniec Maryi

Niedziela podlaska 11/2002

[ TEMATY ]

św. Józef

Karol Porwich/Niedziela

Św. Józef, oblubieniec Najświętszej Maryi Panny, w kalendarzu liturgicznym Kościoła zajmuje miejsce specjalne, skoro jego wspomnienie Kościół obchodzi w sposób uroczysty. Miesiąc marzec jest w sposób szczególny poświęcony św. Józefowi. Jego święto obchodzimy 19 marca jako uroczystość. Bardzo pięknie wyrażają prawdę o św. Józefie niektóre pieśni: "Szczęśliwy, kto sobie patrona Józefa ma za Opiekuna. Niechaj się niczego nie boi, gdy św. Józef przy nim stoi Patronem...". Hebrajskie imię Józef oznacza tyle, co "Bóg przydał". Św. Józef pochodził z królewskiego rodu Dawida. Pomimo tego, że pochodził z takiego rodu, zarabiał na życie trudniąc się obróbką drewna. Mieszkał zapewne w Nazarecie. Nie był on według ciała ojcem Jezusa Chrystusa. Był nim jednak według żydowskiego prawa jako małżonek Maryi. Zaręczony z Maryją stanął przed tajemnicą cudownego poczęcia. Postanowił wówczas dyskretnie się usunąć, ale po nadprzyrodzonej interwencji wziął do siebie Maryję, a potem jako prawdziwy Cień Najwyższego pokornie asystował w wielkich tajemnicach. Chociaż Maryja porodziła Pana Jezusa dziewiczo, to jednak według otoczenia św. Józef był uważany za Jego ojca. On to kierował w drodze do Betlejem, nadawał Dzieciątku imię, przedstawiał Je w świątyni jerozolimskiej i uciekając do Egiptu ocalił przed prześladowaniem króla Heroda. Widzimy jeszcze św. Józefa w czasie pielgrzymki z dwunastoletnim Jezusem do Jerozolimy na święto Paschy. Potem już się w Ewangelii nie pojawia. Niektórzy sądzą, że wkrótce potem zakończył życie w obecności Pana Jezusa i Najświętszej Maryi, na Ich rękach i miał uroczysty pogrzeb, bo w ich obecności. Może dlatego św. Józef jest uważany za szczególnego patrona dobrej śmierci. Św. Józef był rzemieślnikiem, być może cieślą, co oznacza hebrajski wyraz charasz. Zajmował się pracą w drewnie, w metalu, w kamieniu. Wykonywał zatem narzędzie codziennego użytku, konieczne również w gospodarce rolnej. Jest rzeczą uderzającą, że w wydarzeniach z dziecięcych lat Pana Jezusa, św. Józef odgrywa znaczącą rolę. Jemu anioł wyjaśnia tajemnice wcielenia Syna Bożego, jemu poleca ucieczkę i powrót do Nazaretu po śmierci Heroda. Na obrazach widzimy zwykle św. Józefa jako starca, by w ten sposób podkreślić prawdę o dziewiczym poczęciu Pana Jezusa. W rzeczywistości jednak św. Józef był młodzieńcem w pełni urody i sił. Pisarze podkreślają, że do tak wielkiej godności, opiekuna Pana Jezusa, oblubieńca Najświętszej Maryi Panny i żywiciela - głowy Najświętszej Rodziny, powołał Pan Bóg męża o niezwykłej cnocie. Dlatego słusznie stawiają oni św. Józefa na czele wszystkich świętych Pańskich, a Kościół obchodzi jego doroczną pamiątkę, pomimo Wielkiego Postu, jako uroczystość. Szczególnym nabożeństwem do św. Józefa wyróżniała się św. Teresa z Avila. Z wielkim zaangażowaniem szerzyła ona kult św. Józefa słowem i pismem. Twierdziła, że o cokolwiek prosiła Pana Boga za przyczyną św. Józefa, zawsze to otrzymała. Jego też obrała za głównego patrona zreformowanego przez siebie zakonu karmelitańskiego. Za swojego patrona św. Józefa obrały sobie również Siostry Wizytki. Św. Jan Bosko, założył stowarzyszenie św. Józefa dla młodzieży rzemieślniczej. Papież bł. Jan XXIII, który na chrzcie św. otrzymał imię Józef, do kanonu Mszy św. (pierwsza modlitwa eucharystyczna) dołączył imię św. Józefa. W 1961 r. tenże Papież wydał list zalecający szczególne nabożeństwo do tegoż Orędownika. Liturgiczne święto św. Józefa po raz pierwszy spotykamy w IV w. w pobliżu Jerozolimy w klasztorze św. Saby. Papież Sykstus IV w 1479 r. wprowadził to święto do mszału rzymskiego i brewiarza, a papież Grzegorz XV rozszerzył je na cały Kościół. W pierwszej połowie XIX w. przełożeni generalni 43 zakonów wystąpili do Stolicy Apostolskiej z prośbą o ustanowienie osobnego święta Opieki Świętego Józefa nad Kościołem Chrystusa. Papież bł. Pius IX przyczynił się do ich prośby i w 1847 r. ustanowił to święto. Natomiast papież św. Pius X podniósł je do rangi uroczystości. Papież Pius XII wprowadził na dzień 1 maja wspomnienie św. Józefa Robotnika. Papież Benedykt XV w 1919 r. do Mszy św., w której wspomina św. Józefa dołączył osobną o nim prefację. Pierwszą w dziejach Kościoła encyklikę o św. Józefie wydał papież Leon XIII. Wreszcie papież św. Pius X zatwierdził litanię do św. Józefa, do odmawiania publicznego. Są sanktuaria św. Józefa. Największe i najbardziej znane jest w Kanadzie, w Montrealu. Powstało ono w 1904 r. i posiada 61 dzwonów. Cudowna figura św. Józefa została ukoronowana koronami papieskimi w 1955 r. Kanada, Czechy, Austria, Portugalia, Hiszpania obrały sobie św. Józefa za patrona. W Polsce kult św. Józefa jest bardzo żywy. Już na przełomie XI i XII w. w Krakowie obchodzono 19 marca jego święto. W XVII i XVIII w. nastąpił największy rozwój nabożeństwa do św. Józefa. W 1645 r. ukazały się godzinki ku czci św. Józefa. W XVII w. wybudowano największe sanktuarium św. Józefa w Polsce, w Kaliszu. Znajduje się tam obraz pochodzący z tegoż wieku, który w 1786 r. Prymas Polski Władysław Aleksander Łubieński, ogłosił urzędowo za cudowny. Papież Pius VI w 1783 r. wydał dekret zezwalający na koronacje obrazu, ale dokonała się ona dopiero w 1796 r. W Polsce jest około 270 kościołów ku czci św. Józefa. W 1818 r. diecezja kujawsko-kaliska obrała go sobie za patrona, a później diecezja wrocławska i diecezja łódzka. Powstały 4 rodziny zakonne pod wezwaniem św. Józefa. W Polsce swego czasu imię Józef było bardzo popularne. Ojciec Święty w adhortacji apostolskiej Redemptoris Custos z 15 sierpnia 1989 r. ukazuje św. Józefa i jego posłannictwo w życiu Chrystusa i Kościoła. Pisze o nim, że był powołany na opiekuna Zbawiciela, był powiernikiem tajemnicy samego Boga, mężem sprawiedliwym i oblubieńcem Dziewicy Maryi, był pracowity, a jego praca była wyrazem miłości. Ojciec Święty kończy adhortację słowami: "Mąż sprawiedliwy, który nosił w sobie całe dziedzictwo Starego Przymierza, równocześnie został wprowadzony przez Boga w początki Przymierza Nowego i Wiecznego w Jezusie Chrystusie. Niech nam ukazuje drogi tego zbawczego Przymierza na progu Tysiąclecia, w którym ma trwać i dalej się rozwijać ´pełnia czasu´ związana z niewysłowioną tajemnicą Wcielenia Słowa. Niech św. Józef wyprasza Kościołowi i światu, każdemu z nas, błogosławieństwo Ojca i Syna i Ducha Świętego".
CZYTAJ DALEJ

Józef nie trzyma postu

Niedziela warszawska 11/2008

Ks. Waldemar Wesołowski/Niedziela

Obraz św. Józefa, patrona parafii

Obraz św. Józefa, patrona parafii

Po latach mody na Maksymilianów, Patryków i Mariuszów, imię Józef powraca. Rodzice znów chcą nadawać je synom, bo św. Józef jest dobrym opiekunem i „porządnym patronem”

Słynnych polskich Józefów można wymieniać co niemiara. Nosili to imię twórca hymnu narodowego Józef Wybicki, książę Józef Poniatowski, dyktator Powstania Listopadowego Józef Chłopicki, pisarze: Józef Ignacy Kraszewski, dramaturg Szaniawski, gen. Haller, wreszcie Piłsudski. Ciekawe, że istnieje też forma żeńska tego imienia: Józefa i Józefina. Imię Józef znajdziemy już w Starym Testamencie jako postać z Księgi Rodzaju. To syn Jakuba i Racheli, sprzedany przez braci wędrownym kupcom, który trafił jako niewolnik do Egiptu, gdzie został ministrem faraona. Józef oznacza po hebrajsku „Bóg przydał”. Takim imieniem Rachel zapragnęła podziękować Bogu, że oprócz 11 synów przydał jej jeszcze jednego. Jeśli dobrze poszukać, okaże się, że mamy w Kościele ponad 25 świętych o imieniu Józef, kilku błogosławionych i błogosławioną. Już z samej tylko Ewangelii dowiemy się, że nosił je nie tylko Święty Józef, Oblubieniec Maryi, ale i św. Józef z Arymatei, uczeń Jezusa, który wspólnie z Nikodemem zdjął z krzyża ciało Chrystusa, owinął w całun i pochował. Uroczystość św. Józefa, która wypada 19 marca, w kalendarzu liturgicznym zajmuje miejsce specjalne. Zawsze obchody odbywają się w Wielkim Poście, dzień św. Józefa jednak „nie trzyma postu”. Zawsze można się było tego dnia radować, wyprawiać imieniny, biesiadować. Tak jest do dziś.
CZYTAJ DALEJ

Papież w Gemelli: zaprzestano stosowania nieinwazyjnej wentylacji mechanicznej

Ograniczono również konieczność stosowania tlenoterapii wysokoprzepływowej. Fizjoterapia przynosi efekty. Ojciec Święty koncelebrował dziś Mszę Świętą.

Publikujemy najnowszy komunikat medyczny o stanie Ojca Świętego:
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję