Reklama

Puls tygodnia

Dzień świętości życia (i śmierci)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Malarska wizja zwiastowania Najświętszej Maryi Pannie według Boticellego - mistrza włoskiego Renesansu różni się zasadniczo od pozostałych, jakie znam. Zazwyczaj cały kadr ogranicza się do postaci Anioła Gabriela i Maryi. Często pojawiają się atrybuty świętości i czystości Maryi, jak np. trzymana przez nią lilia. U Boticellego w centrum, pomiędzy Maryją i Aniołem, stoi duże małżeńskie łóżko, na którym położono jedną tylko poduszkę. Łóżko jest tutaj zapewne symbolem poczęcia. Akt ten najczęściej przecież dokonuje się tam właśnie, w małżeńskiej sypialni. Boticelli kładzie na nim jedną tylko poduszkę, a nie dwie, jak to bywa zazwyczaj. Jest to symbol tego, iż Maryja - używając wyrażenia biblijnego - „nie zna męża”, tzn. pozostaje dziewicą. Ale przecież poczęcie Jezusa dokonuje się. O tym też mówi wizja Boticellego. Baldachim, który zazwyczaj znajduje się nad małżeńskim łożem, na tym obrazie został rozwieszony nad Maryją. Właśnie teraz zstępuje na nią Duch Święty i w jej łonie rozpoczyna się nowe życie.
Niedawno obchodziliśmy uroczystość św. Józefa - dziewiczego męża Maryi. Pozostanie w takim właśnie małżeństwie z Maryją było zapewne jego wolnym wyborem, a nie skutkiem Bożego przymusu. Istotą tego małżeństwa była ich wzajemna czystość. Od niej właśnie rozpoczął się szacunek do rodzącego się życia.
Uroczystość Zwiastowania Pańskiego jest Dniem Świętości Życia. Obchodzimy je najczęściej w kontekście tajemnicy Wielkiego Postu, Męki Pańskiej bądź bezpośrednio w okolicach Świąt Paschalnych. Kalendarz liturgiczny raz jeszcze przypomina nam, że nie da się oddzielić życia od śmierci, świętości urodzin od świętości śmierci. I jeden i drugi moment należą przecież do życia.
Maryja i Józef uczą nas, że szacunek do życia rozpoczyna się od czystości, tzn. od szacunku wobec własnej i cudzej intymności. Ten szacunek ma u nich bardzo mocny fundament. Oboje wiedzą bowiem, iż „z Boga” jest ten, kto się ma narodzić. Żadne z nich nie waży się ingerować w to, co Boskie, w to, co ze swej natury przynależy się Bogu i o czym On sam decyduje. Każde życie - choć zapewne inaczej niż życia Jezusa - jest „z Boga”. Wchodząc w tajemniczy początek i koniec ludzkiego żywota, wchodzimy w Bożą domenę. I w tych właśnie najbardziej intymnych chwilach życia człowieka potrzeba największej intymności, tak by nie wkroczyć na „teren” Boga i by nie uzurpować sobie Jego praw i dyktować Jemu swojej woli.
To nie jest łatwe. Bóg bowiem w swej nieodgadnionej mądrości dla swojego Syna na kołyskę wybrał żłób, a na łoże śmierci - krzyż. I trzeba było Maryi zgodzić się na to, choć miecz boleści przenikał jej duszę.
Zgodzić się na życie i śmierć. Zgodzić się na to, że życie - jakiekolwiek by ono nie było - jest „z Boga”. To warunek, by stawało się ono dla nas święte. Tylko wtedy uwierzymy (choć czasami trudno nam go będzie znaleźć) w sens każdych narodzin i każdej śmierci.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważania bp. Andrzeja Przybylskiego: Trzecia niedziela Wielkiego Postu

2025-03-21 12:00

[ TEMATY ]

bp Andrzej Przybylski

Adobe.Stock.pl

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

Gdy Mojżesz pasł owce swego teścia imieniem Jetro, kapłana Madianitów, zaprowadził owce w głąb pustyni i doszedł do Góry Bożej Horeb. Wtedy ukazał mu się Anioł Pański w płomieniu ognia, ze środka krzewu. Mojżesz widział, jak krzew płonął ogniem, a nie spłonął od niego. Wtedy Mojżesz powiedział do siebie: «Podejdę, żeby się przyjrzeć temu niezwykłemu zjawisku. Dlaczego krzew się nie spala?» Gdy zaś Pan ujrzał, że podchodzi, by się przyjrzeć, zawołał Bóg do niego ze środka krzewu: «Mojżeszu, Mojżeszu!» On zaś odpowiedział: «Oto jestem». Rzekł mu Bóg: «Nie zbliżaj się tu! Zdejmij sandały z nóg, gdyż miejsce, na którym stoisz, jest ziemią świętą». Powiedział jeszcze Pan: «Jestem Bogiem ojca twego, Bogiem Abrahama, Bogiem Izaaka i Bogiem Jakuba». Mojżesz zasłonił twarz, bał się bowiem zwrócić oczy na Boga. Pan mówił: «Dosyć napatrzyłem się na udrękę ludu mego w Egipcie i nasłuchałem się narzekań jego na ciemięzców, znam więc jego uciemiężenie. Zstąpiłem, aby go wyrwać z rąk Egiptu i wyprowadzić z tej ziemi do ziemi żyznej i przestronnej, do ziemi, która opływa w mleko i miód». Mojżesz zaś rzekł Bogu: «Oto pójdę do Izraelitów i powiem im: Bóg ojców naszych posłał mnie do was. Lecz gdy oni mnie zapytają, jakie jest Jego imię, cóż im mam powiedzieć?» Odpowiedział Bóg Mojżeszowi: «Jestem, który jestem». I dodał: «Tak powiesz synom Izraela: Jestem posłał mnie do was». Mówił dalej Bóg do Mojżesza: «Tak powiesz Izraelitom: Pan, Bóg ojców waszych, Bóg Abrahama, Bóg Izaaka i Bóg Jakuba posłał mnie do was. To jest imię moje na wieki i to jest moje zawołanie na najdalsze pokolenia».
CZYTAJ DALEJ

Masakra parafialnej grupy młodzieżowej

2025-03-20 21:09

[ TEMATY ]

Meksyk

Adobe Stock

Katoliccy biskupi Meksyku z szokiem i oburzeniem zareagowali na zamordowanie ośmiu młodych osób z katolickiej grupy młodzieżowej w stanie Guanajuato. Konferencja Episkopatu Meksyku (CEM) wydała 19 marca oświadczenie, w którym jej przewodniczący, biskup Ramón Castro, zażądał zidentyfikowania sprawców i postawienia ich przed wymiarem sprawiedliwości. Biskupi zaapelowali również o zaangażowanie na rzecz pokoju. „Nadszedł czas, abyśmy się zjednoczyli i aby każdy z nas wziął na siebie odpowiedzialność za pokój w naszym kraju” - stwierdza oświadczenie.

Do przestępstwa doszło w niedzielny wieczór, kiedy uzbrojeni napastnicy wkroczyli do ośrodka parafialnego w mieście San José de Mendoza i strzelali do obecnych tam osób. Osiem ofiar było członkami duszpasterstwa młodzieży w parafii. Atak pozostawił ślady na domach i sklepach w okolicy. Naoczni świadkowie twierdzą, że sprawcy uciekli samochodami, ale jak dotąd nikogo nie aresztowano.
CZYTAJ DALEJ

W „Godzinie dla Ziemi” światła na kopule Bazyliki św. Piotra zostaną wyłączone

2025-03-22 09:18

[ TEMATY ]

Watykan

Bazylika św. Piotra

Godzina dla Ziemi

akcja ekologiczna

Bożena Sztajner/Niedziela

Z okazli „Godziny dla Ziemi”, organizowanej w sobotę 22 marca przez organizację ekologiczną WWF, od 20.30 do 21.30 zostaną wyłączone światła na kopule Bazyli św. Piotra w Watykanie.

Jest to okazja i symboliczne działanie, mające na celu przypomnienie o konieczności dbania o środowisko naturalne Ziemi.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję