Reklama

Wiosna dla Kościoła

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Odnowa w Duchu Świętym posiada szereg charakterystycznych cech, lecz nie może ona zostać do nich zredukowana, tak więc Odnowa w Duchu Świętym nie jest tylko wezwaniem do osobistej świętości - oczywiście Bóg nas do niej wzywa, ale nie wyłącznie do niej. Odnowa nie jest tylko drogą intensywnej modlitwy - z pewnością modlitwa stanowi ważną część Odnowy, ale nie jest jej istotą. Odnowa nie jest wyłącznie nowym, zdynamizowanym sposobem ewangelizacji, bo również poza Odnową wiele osób jest ewangelizowanych”. Tak o Odnowie w Duchu Świętym mówi ks. Mariusz Mik, duszpasterz Odnowy w Duchu Świętym Diecezji Rzeszowskiej. Zgodnie z przekonaniem ks. Mariusza Bóg daje Kościołowi takie dary, jakie są mu w danym czasie potrzebne. Również dzisiaj Bóg wylewa swojego Ducha, aby odnowić Kościół i takie odnowienie Kościoła jest najbardziej właściwym rozumieniem Odnowy w Duchu Świętym.
Charyzmatyczność jest jedną z najbardziej charakterystycznych cech Odnowy w Duchu Świętym. Charyzmat jest łaską, darem „darmo danym”, który otrzymuje każdy chrześcijanin, aby służyć Kościołowi. Najważniejszymi charyzmatami są wiara, nadzieja i miłość. Św. Paweł w listach kilkakrotnie przedstawia „katalog” darów, którymi Duch Święty obdarza swój Kościół. Wśród nich są te powiązane z najważniejszym darem - miłością i również takie, poprzez które Duch Święty „pokazuje”, że istnieje oraz że jest Bogiem. Wśród tych epifanicznych darów św. Paweł wymienia te dotyczące proroctwa, posługi uzdrawiania, modlitwy w językach, rozeznawania. Odnowa w Duchu Świętym niejako powraca do doświadczenia charyzmatów i mówi, że również dzisiaj dary te są obecne w Kościele. Oczywiście Odnowa, tak jak i cały Kościół, jest chrystocentryczna, ponieważ Duch Święty, gdy przychodzi do Kościoła, przynosi Jezusa Chrystusa i mówi w naszych sercach „To jest Pan. To jest Pan Twojego życia. Ty wyznaj to, że to jest Pan twojego życia”.
Czym więc jest Odnowa? Niektórzy mówią, że jest ruchem. Ruch jednak związany jest z pewną formą instytucji, natomiast Odnowa, zdaniem ks. Mariusza, jest rodzajem wewnętrznego poruszenia w Kościele. Nie narzuca ona obowiązków ani stylu życia. Jest to raczej, zgodnie ze sformułowaniem, którego wobec Odnowy w Duchu Świętym używał Papież Paweł VI, „wiosna w Kościele”. Dla zachowania minimum organizacyjnego oraz koordynacji działań Odnowy w Duchu Świętym na całym świecie, wymiany doświadczeń, informacji i wzajemnej pomocy zostały powołane tzw. Międzynarodowe Służby Katolickiej Odnowy Charyzmatycznej kierowane przez Radę Katolicką Odnowy Charyzmatycznej, które mają swoją siedzibę przy Kurii Rzymskiej. Natomiast za koordynację działań Odnowy w Duchu Świętym w Polsce jest odpowiedzialny Krajowy Zespół Koordynatorów Odnowy w Duchu Świętym. Składa się z koordynatorów, kapłanów i świeckich poszczególnych diecezji lub też rejonów Polski. Wspólnoty Odnowy w Duchu Świętym różnią się między sobą, np. stylem funkcjonowania i rodzajem posługiwania, w zależności od tego, czy istnieją one na Wyspach Owczych, w Rosji, Afryce, Ameryce, Chicago, Wiedniu, Warszawie czy Rzeszowie. Katolicki Ruch Odnowy jest największym ruchem w kościele katolickim na świecie, jest z nim związanych ok. 80 mln katolików. Wszystkich katolików jest w tej chwili przeszło miliard.
Różnorodność wspólnot Odnowy w Duchu Świętym i rodzajów ich posługiwania występuje także w diecezji rzeszowskiej. Poszczególne wspólnoty posiadają swoich moderatorów (liderów), opiekunów - kapłanów oraz animatorów odpowiedzialnych za funkcjonowanie grupy. Ks. Mariusz podkreśla, że w diecezji rzeszowskiej bp Kazimierz Górny z otwartym sercem przyjął Odnowę i pobłogosławił ją. Niektóre ze wspólnot naszej diecezji podejmują posługę czysto ewangelizacyjną, są one wtedy wielką pomocą dla kapłana. Na przykład jedna ze wspólnot systematycznie współpracuje z duszpasterzem zakładu karnego w Załężu. Posługa wspólnoty może polegać na współprowadzeniu rekolekcji, ale też może przyjąć formę wsparcia modlitewnego dla kapłana oraz uczestników rekolekcji czy członków duszpasterstwa. Forma modlitwy wstawienniczej jest realizowana przez wiele grup. W niektórych parafiach są ustalone dni i godziny, w których ludzie wiedzą, że mogą przyjść i że ktoś się za nich pomodli. W Rzeszowie taką posługę pełnią trzy wspólnoty: przy parafii pw. Podwyższenia Krzyża Świętego (podczas co drugiego spotkania ma miejsce taka modlitwa wstawiennicza), przy parafii pw. Świętej Rodziny (w każdą niedzielę po wieczornej Mszy św. dla młodzieży) oraz wspólnota przy parafii pw. Matki Bożej Saletyńskiej. Ks. Mariusz zaznacza, że wierni często przychodzą i korzystają z tej posługi.
W każdy ostatni poniedziałek miesiąca o godz. 19.00 w dolnym kościele pw. Matki Bożej Saletyńskiej gromadzą się wspólnoty Odnowy w Duchu Świętym, aby celebrować Eucharystię. Jest ona połączona z modlitwami uwielbienia, dziękczynienia oraz modlitwą o uzdrowienie zarówno duchowe, jak i fizyczne. Jak podkreśla ks. Mariusz, w tych Eucharystiach uczestniczy bardzo wiele osób. Mówi on o wielu świadectwach nawrócenia, zmiany życia, również o uzdrowieniach duchowych i fizycznych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Najświętsze Imię Maryja

Niedziela świdnicka 39/2017, str. 8

[ TEMATY ]

wspomnienie Imienia NMP

Ks. Zbigniew Chromy

Bazylika Santa Maria Maggiore – najważniejsza świątynia dedykowana Matce Bożej

Bazylika Santa Maria Maggiore – najważniejsza świątynia dedykowana Matce Bożej
Wśród wielu uroczystości, świąt i wspomnień Najświętszej Maryi Panny, jakich wiele jest w ciągu roku liturgicznego, dowolne wspomnienie Najświętszego Imienia Maryi jest nieco zapomniane, już przez sam fakt, że jest ono dowolne. Święto imienia Maryi zaczęto obchodzić w Hiszpanii, ale dopiero po zwycięstwie odniesionym przez Jana III Sobieskiego pod Wiedniem, 12 września 1683 r. papież bł. Innocenty XI, na wniosek polskiego króla rozciągnął jego obchód na cały Kościół katolicki. Zgodnie z tradycją i żydowskim zwyczajem Matka Boża cztery dni po swoim urodzeniu otrzymała imię Maryja. Ponieważ Jej urodziny obchodzimy 8 września, stąd 12 września przypada wspomnienie nadania Najświętszej Dziewicy imienia Miriam. To hebrajskie imię oznacza „być pięknym lub wspaniałym”, zaś w języku aramejskim, którym posługiwano się w Palestynie w czasach Jezusa i Maryi, imię to występuje w znaczeniu „Pani”. Gdy zsumujemy znaczenia tego imienia w języku hebrajskim i aramejskim, otrzymamy tytuł „Piękna Pani”. Zatem Maryja to „Piękna Pani”, i tak jest ona nazywana od najdawniejszych czasów. Potwierdziły to badania archeologiczne przeprowadzone w Grocie Nazaretańskiej pod kierownictwem o. Bellarmimo Bagattiego. Największą niespodzianką było wydobycie kamienia z napisem: EMAPIA. To skrót greckiego wyrażenia: „Chaire Maria” (Bądź pozdrowiona, Maryjo). To jedne z najstarszych dowodów czci oddawanej Maryi, Matce Bożej. Po przeprowadzeniu zaś wnikliwych badań archeolodzy doszli do wniosku, że znaleziska te są fragmentami najstarszej świątyni chrześcijańskiej w Nazarecie. Znaleziono tam również dwa inne napisy z końca I wieku. Drugi z nich zawiera dwa słowa: „Piękna Pani”. Kiedy czytamy relacje osób widzących Matkę Bożą, np. św. Katarzyny Labouré, św. Bernadety Soubirous czy Dzieci z Fatimy, wszystkie te osoby nazywają Maryję Piękną Panią. Przejdźmy teraz do samego wspomnienia Najświętszego Imienia Maryi. Wyżej powiedziano, że bł. Innocenty XI wspomnienie to rozciągnął na cały Kościół na wiosek naszego Króla Polski. W 1683 r. potężna turecka armia groziła całej Europie, w tym Stolicy Apostolskiej. Pewny siebie Sułtan Mehmed IV rozmyślał, jak to uczyni z Bazyliki św. Piotra stajnię dla swoich rumaków. Wydawało się, że nie ma już ratunku ani dla oblężonego Wiednia i całego chrześcijaństwa. W tym ciężkim położeniu bł. Innocenty XI wysłał posła do Jana III Sobieskiego z prośbą, aby pośpieszył na odsiecz, podobne poselstwo wysłał cesarz austriacki. Jednak Sejm, mając na uwadze pusty skarb i wyczerpany wojnami kraj, wahał się. Wtedy to spowiednik króla św. Stanisław Papczyński dzięki Maryi ostatecznie przekonał króla oraz sejm. Matka Boża ukazała się św. Stanisławowi i zapewniła o zwycięstwie. Kazała iść pod Wiedeń i walczyć. Założyciel Marianów wystąpił wobec króla, senatu, legata papieskiego i przemówił tymi słowami: „Zapewniam cię, królu, Imieniem Dziewicy Maryi, że zwyciężysz i okryjesz siebie, rycerstwo polskie i Ojczyznę nieśmiertelną chwałą”. Sobieski idąc na odsiecz Wiednia, zatrzymał się na Jasnej Górze. Wstępował też po drodze do innych sanktuariów maryjnych, aby błagać Maryję o pomoc. 12 września Sobieski przed bitwą uczestniczył w dwóch Mszach św., w tej drugiej służąc bł. Markowi d’Aviano jako ministrant. Przystąpił do Komunii św. i leżąc krzyżem, wraz z całym wojskiem ufnie polecał się Matce Najświętszej. Chcąc, aby wszystko działo się pod Jej znakiem, dał rycerstwu hasło: „W imię Panny Maryi – Panie Boże, dopomóż!”. Polska jazda z imieniem Maryi na ustach ruszyła do ataku, śpiewając „Bogurodzicę”. Armia turecka licząca ok. 200 tys. żołnierzy uciekała przed 23 tys. polskiej jazdy. Atak był tak piorunujący i widowiskowy, że wojska cesarza austriackiego opóźniły swoje uderzenie, żeby podziwiać szarżę naszej husarii. Tego dnia zginęło 25 tys. Turków, a Polaków tylko jeden tysiąc.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: Leon XIV przyjął kierownictwo Papieskiej Komisji ds. Ochrony Małoletnich

2025-09-12 16:56

[ TEMATY ]

Watykan

Leon XIV

Vatican Media

W piątek 12 września arcybiskup Thibault Verny został przyjęty na audiencji przez Jego Świątobliwość Papieża Leona XIV poinformowała Papieska Komisja ds. Ochrony Małoletnich. Towarzyszył mu biskup Luis Manuel Alí Herrera, sekretarz Komisji. Było to pierwsze oficjalne spotkanie przewodniczącego Komisji z Ojcem Świętym po jego mianowaniu 15 lipca - zaznaczono.

Arcybiskup Verny poprosił o audiencję, aby osobiście wyrazić wdzięczność Ojcu Świętemu za zaufanie, jakim go obdarzył, powołując na stanowisko, oraz aby przedstawić drugi roczny raport dotyczący polityki i procedur ochrony w Kościele - czytamy w komunikacie.
CZYTAJ DALEJ

Rozmowa z Ojcem: Święto Podwyższenia Krzyża Świętego

2025-09-13 10:35

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

BP Archidiecezji Krakowskiej

Abp Wacław Depo

Abp Wacław Depo

Jak wygląda życie codzienne Kościoła, widziane z perspektywy metropolii, w której ważne miejsce ma Jasna Góra? Co w życiu człowieka wiary jest najważniejsze? Czy potrafimy zaufać Bogu i powierzyć Mu swoje życie? Na te i inne pytania w cyklicznej audycji "Rozmowy z Ojcem" odpowiada abp Wacław Depo.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję