Reklama

Kto czyta, żyje podwójnie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Żyjemy w czasach, kiedy czytanie książek wydaje się być czymś archaicznym. Prasa, książki są wypierane przez radio, telewizję, Internet. Współczesny człowiek o wiele szybciej przyswaja informację w postaci dźwięku, obrazu. Czy oznacza to, że czytanie zupełnie odsunięto na bok? Czy zamiast przeczytania książki młodzież wybierze jej filmową adaptację?
We wrześniu 2003 r. podczas Krajowych Targów Książki przedstawiono wyniki najnowszych badań czytelnictwa przeprowadzonych przez Bibliotekę Narodową. Na ich podstawie można stwierdzić, że w 2002 r. 10% Polaków nie czytało w ogóle (ani gazet, ani czasopism, ani książek). Książki czyta 56% osób powyżej 15. roku życia. Wśród nich 32% to odbiorcy przypadkowi, sięgający po 6 tytułów rocznie. Największym zainteresowaniem czytających (27%), jak i kupujących (36%) cieszyły się książki szkolne (szkolne lektury, podręczniki). Czytelnicy w następnej kolejności sięgali po literaturę dziecięco-młodzieżową (15%), książki sensacyjno-kryminalne (14%), fantastykę (10%), wydawnictwa encyklopedyczno-poradnikowe, powieści obyczajowo-romansowe, literaturę faktu (po 9% odbiorców), publikacje religijne (7%).
Jak wygląda zainteresowanie czytelnictwem we wsi Osobnica? Biblioteka w Osobnicy istnieje od 1964 r. Obecnie ma ona ok. 320 czytelników. Jest to stosunkowo niewiele w porównaniu z liczbą mieszkańców (ok. 3300). Jeśli chodzi o czasopisma religijne to należy zaznaczyć, że przy kościele rozprowadzanych jest 30 egzemplarzy Niedzieli i 20 egzemplarzy Źródła.
Biblioteka w Osobnicy to nie tylko miejsce, gdzie można wypożyczyć interesującą książkę. Znajduję się tam także świetlica, w której młodzież spędza wolny czas. Tutaj można się spokojnie spotkać i porozmawiać. Ponadto od czasu do czasu organizowane są różnego typu konkursy, wystawy. O całość troszczy się Maria Rączka, która prowadzi wypożyczalnię.
Tuż przed świętami Bożego Narodzenia odbyło się w bibliotece spotkanie opłatkowe. Zgromadzili się tam najbardziej wytrwali czytelnicy, a także zaproszeni goście: przedstawiciele władz samorządowych z wójtem gminy Jasło Stanisławem Pankiewiczem i sołtysem Kazimierzem Janigą, dyrektorem szkoły Antonim Wydro, proboszczem ks. Czesławem Szewczykiem. Po wspólnej modlitwie i połamaniu się opłatkiem goście śpiewali kolędy i zasiedli do wigilijnego stołu.
Na uroczystości tej rozstrzygnięto konkurs ogłoszony kilka tygodni wcześniej. Konkurs ten zainspirowany 25-leciem pontyfikatu Papieża Rodaka nosił nazwę Jan Paweł II naucza. Dzieci wykonywały swoje prace dowolną techniką. Jury wyróżniło laureatów w trzech kategoriach wiekowych. W przedziale wiekowym I-III klasy zwyciężyła Joasia Stachowicz. W przedziale IV-VI klasa wygrała Madzia Ciemniewska. Łukasz Turek zwyciężył w kategorii gimnazjum.
Ktoś powiedział: „Żadne dzieło człowieka nie przeżyje książki”. Warto również przytoczyć słowa Umberto Eco: „Kto czyta książki, żyje podwójnie”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy jestem wierny przysiędze złożonej przed Bogiem i drugim człowiekiem?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Mt 5, 33-37.

Sobota, 14 czerwca. Wspomnienie bł. Michała Kozala, biskupa i męczennika
CZYTAJ DALEJ

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej niezbędnika katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Rzeszowski: opublikowane zasady działania Komisji ds. pedofilii nie są oficjalnym dokumentem KEP

2025-06-14 15:12

[ TEMATY ]

komisja

Komisja KEP

Karol Porwich/Niedziela

Kierownik Biura Delegata KEP ds. Ochrony Dzieci i Młodzieży ks. Wojciech Rzeszowski wydał oświadczenie w sprawie opublikowanego w mediach dokumentu „Zasady działania Komisji niezależnych ekspertów do zbadania zjawiska wykorzystywania seksualnego osób małoletnich w Kościele katolickim w Polsce". Poinformował, że dokument nie jest oficjalnym dokumentem Konferencji Episkopatu Polski, a wersją studyjną, która nie została jeszcze zakończona.

W przestrzeni medialnej upubliczniony został dokument „Zasady działania Komisji niezależnych ekspertów do zbadania zjawiska wykorzystywania seksualnego osób małoletnich w Kościele katolickim w Polsce”, który był przygotowany przez zespół pod przewodnictwem ks. abpa Wojciecha Polaka, delegata KEP ds. ochrony dzieci i młodzieży. W związku z tym pragnę poinformować, iż wspomniane „Zasady” nie są oficjalnym dokumentem Konferencji Episkopatu Polski, a wersją studyjną, która nie została jeszcze zakończona. Dokument nie uwzględnia ostatnich propozycji samego zespołu przygotowawczego (np. formy współpracy z osobami zranionymi) ani uwag zgłaszanych podczas ostatniego zebrania plenarnego KEP w Katowicach. W związku z tym ważne, by pamiętać, że choć opublikowane „Zasady działania Komisji” są już w mocno zaawansowanym stanie, to jednak nie są dokumentem gotowym i definitywnie określonym.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję