Reklama

Spotkanie Sybiraków

Niedziela częstochowska 5/2004

S. Beata Gniewek (Zgromadzenie Sióstr Pasterek od Opatrzności Bożej), sybiraczka, i kapelan Związku Sybiraków - ks. dr Franciszek

Dylus

S. Beata Gniewek (Zgromadzenie Sióstr Pasterek od Opatrzności Bożej), sybiraczka, i kapelan Związku Sybiraków - ks. dr Franciszek 
<p>
Dylus

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

10 stycznia br. w Częstochowie miało miejsce spotkanie opłatkowe Związku Sybiraków Okręgu Częstochowskiego. W modlitewną atmosferę wprowadził licznie zebranych ks. dr Franciszek Dylus, długoletni kapelan Sybiraków. Ksiądz Kapelan podkreślił, „że siłą jednoczącą dzisiejsze podziały społeczeństwa polskiego jest Chrystus i jego zbawcze orędzie, którego przedłużeniem jest chrześcijańska tradycja. Ta moc jednoczyła Sybiraków wtedy, kiedy przeżywali gehennę Golgoty Wschodu, tego strasznego losu na ziemi wygnania, na ziemi męczeńskiej. Kiedy biorą do ręki biały opłatek, wymieniają życzenia - stają się jednym sercem, jednym głosem modlitwy”. Nie zabrakło modlitwy za tych, którzy tam pozostali w bezimiennych i nieoznaczonych grobach.
Atmosferę wspomnień, radości ze spotkania, jaka zazwyczaj towarzyszy dorocznemu spotkaniu opłatkowemu, zdominował poważny ton troski o jutro. Obecne „propozycje świadczeń” naszego rządu uwłaczają godności ludzi, którzy przeżyli piekło Golgoty Wschodu. I tak, za miesiąc pobytu na Syberii ofiary komunistycznego terroru mogą liczyć na odszkodowania z polskiego budżetu - od 7 zł do 150 zł! Paradoksem jest również niemożność pobierania odszkodowania wraz z przysługującym im stałym świadczeniem w wysokości 250 zł (ustawa o kombatantach z dn. 24 stycznia 1991 r.).
Podczas dwuletnich rozmów z rosyjską stroną polski rząd nie wykazał zbytniej troski o rekompensaty dla Sybiraków, a tym bardziej o ich wysokość. Ministerstwo proponuje wypłatę świadczeń dla zdecydowanie zawężonej grupy (ok. 50 tys. osób), której udało się powrócić z sowieckich kazamatów. Warto pamiętać, że władze rosyjskie traktują większość obywateli polskich zesłanych w okresie stalinowskich represji jako „zbrodniarzy” politycznych. Do dzisiaj nie zostali zrehabilitowani, a więc w świetle rosyjskiego prawa nie przysługują im żadne rekompensaty. Średnia wieku byłych więźniów sowieckich łagrów i kołchozów wzrasta. Czy Rosja czeka, aż zmniejszą się szeregi uprawnionych do odszkodowań? Obawy Sybiraków budzi też zmiana legitymacji inwalidy wojennego na legitymację osoby represjonowanej.
Wszyscy uczestnicy spotkania opłatkowego zostali zaproszeni na modlitwę różańcową w intencjach Sybiraków, którzy przeżyli gehennę wywózki, i tych, którzy pozostali na nieludzkiej ziemi. Modlitwa przy symbolicznej mogile Sybiraków i Kresowian (cmentarz Kule) odbędzie się 9 lutego br. o godz. 11.00, w wigilię pierwszej wywózki.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Joachim i św. Anna - rodzice, dziadkowie i wychowawcy

Imiona rodziców Maryi i zarazem dziadków Jezusa są nam dobrze znane. Wynika to z faktu, że ich kult w Polsce jest dość rozpowszechniony. Zapewne powodem tego jest nasze, pełne sentymentu, podejście do kobiecej części rodu Jezusa. Kochamy mocno Najświętszą Maryję Pannę i swą miłość przelewamy również na Jej matkę - św. Annę. Dlatego liturgiczne wspomnienie św. Anny i św. Joachima cieszy się u nas tak dużymi względami. Współcześnie czcimy rodziców Maryi wspólnie, choć początkowo przeważał kult św. Anny. Przywędrował on do Polski już w XIV wieku, kiedy Stolica Apostolska ustaliła datę święta na 26 lipca. Zawsze wyjątkową czcią otaczano babcię Jezusa na Śląsku. Do dziś największej czci doznaje ona na Górze św. Anny k. Opola, gdzie znajduje się cudowna figura tej Świętej. Przedstawia ona św. Annę piastującą dwoje dzieci: Maryję i Jezusa, dlatego powszechnie jest nazywana Świętą Anną Samotrzecią - co można tłumaczyć „we troje razem”. O św. Joachimie i św. Annie nie wiemy jednak za dużo. Pismo Święte o nich nie wspomina. Trochę więcej światła na te postaci rzuca jeden z apokryfów - Protoewangelia Jakuba z końca II wieku. Z niego właśnie dowiadujemy się o imionach dziadków Jezusa. Wiemy też, że byli oni długo bezdzietni. Dopiero wytrwała modlitwa Joachima przez czterdzieści dni na pustyni wyjednała łaskę u Boga. Dar dany im w podeszłym wieku został przepowiedziany przez anioła, który określił mającą się narodzić córkę jako „radość ziemi”. Zapewne św. Joachim i św. Anna byli dobrymi rodzicami, czego bezdyskusyjnym przykładem jest Maryja. Właśnie Ona przyjęła w pokorze Boże wybranie, spełniając Jego wolę wobec siebie. Podkreślił to sługa Boży Jan Paweł II 21 czerwca 1983 r. właśnie na Górze św. Anny, kiedy powiedział, że: „Syn Boży stał się człowiekiem dlatego, że Maryja stała się Jego Matką”. W wielkiej mierze Maryja mogła stać się Matką Zbawiciela dzięki dobremu wychowaniu, które otrzymała w domu rodzinnym. Warto więc postawić pytanie: Czy my potrafimy wyciągnąć z tego właściwe wnioski dla nas samych? Trzeba nam pytać o styl wychowywania naszych pociech. Z niego wynika ich stosunek do sacrum, do świata Bożych planów wobec każdego z naszych dzieci. Św. Joachim i św. Anna na pewno mieli świadomość tego, że ich obowiązkiem jest dobre przygotowanie Maryi do wypełnienia zadań, które Bóg przed Nią postawił.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania bp. Andrzeja Przybylskiego: XVII niedziela zwykła

2025-07-25 12:09

[ TEMATY ]

bp Andrzej Przybylski

BP KEP

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedzielę w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

Bóg rzekł do Abrahama: «Głośno się rozlega skarga na Sodomę i Gomorę, bo występki ich mieszkańców są bardzo ciężkie. Chcę więc zstąpić i zobaczyć, czy postępują tak, jak głosi oskarżenie, które do Mnie doszło, czy nie; dowiem się». Wtedy to dwaj mężowie odeszli w stronę Sodomy, a Abraham stał dalej przed Panem. Podszedłszy do Niego, Abraham rzekł: «Czy zamierzasz wygubić sprawiedliwych wespół z bezbożnymi? Może w tym mieście jest pięćdziesięciu sprawiedliwych; czy także zniszczysz to miasto i nie przebaczysz mu przez wzgląd na owych pięćdziesięciu sprawiedliwych, którzy w nim mieszkają? O, nie dopuść do tego, aby zginęli sprawiedliwi z bezbożnymi, aby stało się sprawiedliwemu to samo, co bezbożnemu! O, nie dopuść do tego! Czyż Ten, który jest sędzią nad całą ziemią, mógłby postąpić niesprawiedliwie?» Pan odpowiedział: «Jeżeli znajdę w Sodomie pięćdziesięciu sprawiedliwych, przebaczę całemu miastu przez wzgląd na nich». Rzekł znowu Abraham: «Pozwól, o Panie, że jeszcze ośmielę się mówić do Ciebie, choć jestem pyłem i prochem. Gdyby wśród tych pięćdziesięciu sprawiedliwych zabrakło pięciu, czy z braku tych pięciu zniszczysz całe miasto?» Pan rzekł: «Nie zniszczę, jeśli znajdę tam czterdziestu pięciu». Abraham znów odezwał się tymi słowami: «A może znalazłoby się tam czterdziestu?» Pan rzekł: «Nie dokonam zniszczenia przez wzgląd na tych czterdziestu». Wtedy Abraham powiedział: «Niech się nie gniewa Pan, jeśli rzeknę: może znalazłoby się tam trzydziestu?» A na to Pan: «Nie dokonam zniszczenia, jeśli znajdę tam trzydziestu». Rzekł Abraham: «Pozwól, o Panie, że ośmielę się zapytać: gdyby znalazło się tam dwudziestu?» Pan odpowiedział: «Nie zniszczę przez wzgląd na tych dwudziestu». Na to Abraham: «Niech mój Pan się nie gniewa, jeśli raz jeszcze zapytam: gdyby znalazło się tam dziesięciu?» Odpowiedział Pan: «Nie zniszczę przez wzgląd na tych dziesięciu».
CZYTAJ DALEJ

Damy z Bogiem radę (27 VII 2025)

2025-07-27 07:25

[ TEMATY ]

ks. Wojciech Węgrzyniak

Karol Porwich/Niedziela

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Komentarz do Ewangelii wegrzyniak.com

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję