Reklama

Parafia Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Częstochowie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Większe i mniejsze powierzchnie okien witrażowych w parafii Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Częstochowie zapełniają kolorowi święci, sceny z życia Maryi, Jezusa, kwiaty, figury geometryczne, czyniąc z nich coś więcej niż tylko "biblię pauperum", przemawiającą do wiernych obrazem a nie słowem. Światło sączące się przez kolorowe szybki do wnętrza daje poczucie powagi, kontemplacji, stwarza niepowtarzalny nastrój modlitwy, którego człowiek przychodzący do świątyni szuka i potrzebuje.

Witraż ma swoją wielowiekową tradycję. Królował w okresie średniowiecza. Wraz z rozwojem architektury gotyckiej powstawały prawdziwe arcydzieła sztuki witrażowej, m. in. w katedrze w Chartres, Notre Dame i Sainte Chapelle w Paryżu. W okresie nowożytnym technika ta została niemal całkowicie zarzucona. Powrócono do niej na przełomie XIX i XX wieku w sztuce secesji. Z tego okresu pochodzą przepiękne witraże w krakowskich kościołach, m.in. w wykonaniu Wyspiańskiego, Mehoffera.

Do tych najlepszych tradycji z początku wieku nawiązuje krakowska pracownia Józefa Furdyna, w której wykonano i w kwietniu br. zamontowano witraże do kościoła Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Częstochowie. "O wyborze wykonawcy zdecydował profesjonalizm i solidność" - powiedział proboszcz parafii, ks. prał. Kazimierz Najman. Artysta ma już niemałe doświadczenie, a w swoim dorobku ponad 60 kompozycji witrażowych i kilkanaście polichromii kościelnych, zarówno w Polsce, jak i w Niemczech, Australii, a nawet na dalekiej wyspie Samoa.

Witraże w górnej części kościoła przedstawiają sceny z historii zbawienia - zwiastowanie, nawiedzenie Najświętszej Maryi Panny, narodzenie Jezusa, ukrzyżowanie i zmartwychwstanie. Kompozycje te wykonane są w układzie dwu- lub trójstrefowym. Takie rozmieszczenie postaci powoduje, że w poszczególnych scenach tętni życie. Dodatkowy efekt dynamizmu artysta uzyskuje, stosując zawirowaną linię, co szczególnie widać w najbogatszym kompozycyjnie witrażu przedstawiającym scenę nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny. Matkę Zbawiciela przychodzącą do św. Elżbiety otaczają wstęgi z wypisanym tekstem Magnificat, co jest charakterystyczne dla średniowiecznej sztuki budowy witraży jako swoistej biblii dla ludu. Autor stosuje bogatą ornamentykę, sięga po secesyjne motywy kwiatów i pełną wymowy symbolikę. Charakterystyczną dla niego manierą jest wydłużenie postaci, co przypomina malarstwo wielkiego El Greca.

W oknach dolnej części kościoła postacie świętych polskich przedstawiono chronologicznie od czasów najdawniejszych do współczesnych. Poczet rozpoczyna św. Wojciech i św. Stanisław Biskup, kolejno św. Kinga, św. Jadwiga Królowa, która swoje klejnoty przeznaczyła na renowację Uniwersytetu Jagiellońskiego, o czym informuje napis na pergaminie, następnie św. Kazimierz królewicz - patron Polski i Litwy. Józef Furdyna sięga do legend, opowieści, by uchwycić postaci w sposób dla nich jak najbardziej charakterystyczny. Św. Stanisław Kostka ukazany jest w momencie przyjmowania Komunii św., którą przynosi mu anioł. Bł. Edmund Bojanowski z książką - symbolem wiedzy, jaką niósł ubogim, zakładając ochronki i szkoły, św. Albert Chmielowski - dobry jak chleb, który dawał biednym, św. Maksymilian Kolbe na czele męczenników II wojny światowej, na wstęgach numery obozowe. Poczet świętych zamyka św. Faustyna, w głębi witraża widoczna kopuła bazyliki Miłosierdzia budowanej w Krakowie Łagiewnikach. Witraże są z sobą doskonale zharmonizowane kolorystycznie i kompozycyjnie. Artysta umiejętnie łączy ich współistnienie z pięknym tryptykiem Nawiedzenia w ołtarzu głównym kościoła, malowanym na płótnie i z pozostałym wystrojem świątyni.

Warto przyjrzeć się tym prawdziwym dziełom sztuki witrażowej, a okazją może być uroczystość odpustowa Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny 31 maja. Msza św. o godz. 18.00.

W miejscu , gdzie dziś stoi kościół Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny przy ul. Okólnej, była niegdyś w polach mała kapliczka poświęcona czci Matki Bożej, później zapomniana. Po latach Opatrzność Boża sprawiła, że ks. Kazimierz Najman właśnie to pole zakupił pod budowę kościoła, który otrzymał wezwanie Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny. Można powiedzieć, że Maryja wróciła do siebie.

Projekt pawilonu katechetycznego wraz z kościołem (w projekcie jako aula) opracował bezpłatnie parafianin mgr inż. Bogdan Jezierski. Budowę rozpoczęto w maju 1984 r. W październiku 1985 r. bp Stanisław Nowak wmurował kamień węgielny. 11 marca1988 r. bp Nowak erygował parafię, a jej proboszczem mianował ks. Kazimierza Najmana. Kościół kolejno był wyposażany w tabernakulum, ołtarz, ambonę, chrzcielnicę, ławy. 30 maja 1993 r. abp Stanisław Nowak poświęcił tryptyk ku czci Najświętszej Maryi Panny, w 1994 r. erygował drogę krzyżową, następnie poświęcił zabytkowy krzyż umieszczony wśród symboli Ewangelistów. Wszystkie prace malarskie wykonał artysta dr Jarosław Kweclich z Częstochowy. W grudniu 1994 r. bp Antoni Długosz poświęcił wolno stojącą wieżę i trzy dzwony. Uroczystej konsekracji kościoła dokonał abp Stanisław Nowak 18 maja 1997 r.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Urszula Ledóchowska – niedoceniona matka polskiej niepodległości

[ TEMATY ]

św. Urszula Ledóchowska

Archiwum Sióstr Urszulanek SJK

Matka Urszula Ledóchowska w pamięci potomnych zapisała się jako założycielka nowej rodziny zakonnej, edukującej kolejne pokolenia młodzieży, mało natomiast wiadomo o jej wielkiej akcji promującej Polskę, gdy ważyły się losy odrodzenia państwa polskiego.

Specjalistka od historii szarych urszulanek s. Małgorzata Krupecka USJK, autorka biografii Założycielki, w książce „Ledóchowska. Polka i Europejka” zwraca uwagę na fakt, że do wielkiej akcji promującej Polskę, zwłaszcza w latach 1915–1918, gdy ważyły się losy kraju jako niepodległego państwa, przyszła Święta była doskonale przygotowana niejako „z urodzenia” – w jej żyłach płynęła krew kilku europejskich narodów. Po matce, Józefinie Salis-Zizers, odziedziczyła szwajcarsko-południowoniemiecko-nadbałtycką krew, wśród jej przodków byli lombardzcy, wirtemberscy i inflanccy szlachcice. Pradziadek Julii – baron von Bühler – był rosyjskim ministrem. Z kolei polscy przodkowie ojca, Antoniego Ledóchowskiego, brali udział w wyprawie wiedeńskiej, obradach Sejmu Czteroletniego i Powstaniu Listopadowym. Urodzenie i koligacje otwierały przed nią drzwi do europejskich elit, a fenomenalne zdolności językowe pozwalały jej wypowiadać się w językach skandynawskich.
CZYTAJ DALEJ

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej niezbędnika katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca.

CZYTAJ DALEJ

Pierwsza dekada za nimi. Jubileusz IMPAST-u

Zespół IMPAST świętuje 10-lecie działalności artystycznej. Z tej okazji zaprasza na jubileuszowy koncert.

Poprowadzi go Angelika Kawecka, a na scenie – obok głównych członków zespołu: Aleksandry Kowalskiej (wokal), Magdaleny (wokal) i Bartosza (gitara elektryczna) Sadlejów, Roberta Machalskiego (bas) oraz Tomasza Mężyka (klawisze) – pojawią się także goście specjalni: Michalina Putek (skrzypce, wokal), Artur Broncel (klawisze), Wojciech Gorzelak (perkusja), Roman Kowalski (djembe), Grzegorz Kowalczyk (bas), Marcin Myga (bas), Leszek Nagiel (akordeon) oraz chórek: Katarzyna Szymonik (sopran), Natalia Zielonka (alt), Dariusz Madejski (tenor) i Dawid Serwa (bas).
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję