Reklama

Nauczyciele o autorytetach

Nauczyciel. Kto to taki? Jego obraz diametralnie zmienił się przez lata, tak jak zmieniało się oblicze szkoły. Kiedyś był to mistrz, który wprowadzał uczniów w tajniki wiedzy. A współcześnie - jakich nauczycieli nam potrzeba? A jak sam nauczyciel powinien budować autorytet?

Niedziela kielecka 41/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Siostra Benedetta Ewa Pielach, dyrektor Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Kielcach
- Budowa autorytetu w przypadku Gimnazjum Katolickiego w dużej mierze zasadza się na przesłaniu Ewangelii, i na tym jak Chrystus kształtował swoich uczniów, formował ich i wychowywał. Podobne wymagania stawiam nauczycielom pracującym u nas. Mają być dla ucznia zarówno mistrzem jak i przyjacielem, przewodnikiem po wiedzy i wychowawcą. Z tego wynikają praktyczne implikacje. Z uczniem trzeba być od samego początku, rozmawiać, spędzać z nim czas, tłumaczyć mówić. I to właśnie poprzez wzajemną interakcję, wymianę myśli dokonuje się formowanie ucznia, jego kształtowanie i budowanie autorytetu nauczyciela. Problem autorytetu jest złożony, bo dziś chyba obserwujemy w ogóle kryzys autorytetów w świecie. Mam jednak świadomość, że autorytet nauczyciela będzie o tyle autorytetem autentycznym, o ile uczeń wyniesie pewne podstawy z domu, bo największa praca wychowawcza dokonuje się w rodzinie. Dlatego też ogromny nacisk kładziemy na kontakty z rodziną, na wzajemne uszanowanie siebie. Sam nauczyciel powinien mieć charyzmę, czyli wartości jasno w sobie ukształtowane, z którymi idzie do młodzieży. Można tu odnieść się również do ideału Platońskiego tj. wartości dobra, prawdy i piękna. To one są bowiem wartościami najbardziej potrzebnymi w wychowaniu człowieka.

Reklama

Siostra Iwona Paluch - nauczyciel biologii
Autorytet buduje się przede wszystkim autentyczności, czyli brakiem rozbieżności pomiędzy tym, co się robi, a tym, co się mówi. Bo autorytet nie może wskazywać na jedną drogę, a podążać inną. Należy sobie wypracować pewne normy i konsekwentnie je realizować. Przede wszystkim trzeba jednak kochać ludzi, z którymi się pracuje. A miłość często jest wymagająca.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Agnieszka Paradowska - nauczyciel języka angielskiego
Wszystko zależy od młodzieży, z którą się pracuje. Do każdej grupy trzeba znaleźć tzw. złoty środek. Należy na pewno przedstawić swoje wymagania wobec uczniów. Ale jednocześnie uczeń musi wiedzieć, że może się zwrócić z każdym problemem do nauczyciela.

Marta Martyniuk - nauczyciel geografii
W kwestii budowy autorytetów nie ma i raczej nie będzie recepty. Ważna jest dobra relacja między nauczycielem a uczniem. Na pewno nigdy nie będzie tak, że może to być relacja koleżeńska, czy nawet przyjacielska. Muszą to być zdrowe zasady, czyli nauczyciel powinien kierować uczniem, dawać mu wskazówki, pokazywać mu właściwe tory, szukać przyczyn niepowodzeń czy problemów. Bo uczeń to przede wszystkim człowiek. Ma swoje problemy, słabości, podobnie jak nauczyciel.

Zebrała

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ta starożytna tradycja po raz ostatni była przestrzegana gdy swój pontyfikat rozpoczynał papież Jan Paweł I

2025-05-23 13:35

[ TEMATY ]

Rzym

tradycja

hołd

Papież Leon XIV

PAP/EPA/ANGELO CARCONI

Papież Leon XIV odbierze 25 maja hołd od Rzymu. Ta starożytna tradycja po raz ostatni była przestrzegana w 1978 roku, gdy swój pontyfikat rozpoczynał papież Jan Paweł I.

W drodze na ingres do katedry biskupów Rzymu - bazyliki św. Jana na Lateranie Leon XIV zatrzyma się o 16.15 u stóp schodów prowadzących na Kapitol, gdzie znajduje się siedziba władz miasta. W imieniu mieszkańców hołd swojemu biskupowi złoży burmistrz Roberto Gualtieri.
CZYTAJ DALEJ

Ukraina i Rosja będą negocjować w Watykanie? Kard. Parolin zabrał głos

Sekretarz stanu Stolicy Apostolskiej kardynał Pietro Parolin oświadczył w piątek, że nie wyznaczono daty ewentualnych rokowań między Rosją i Ukrainą w Watykanie. Jak zaznaczył, oferta udzielenia gościny jest nadal aktualna, ale nie ma sygnałów świadczących o gotowości na spotkanie w czerwcu.

Wcześniej o możliwości rozmów rosyjsko-ukraińskich w połowie czerwca w Watykanie napisał "Wall Street Journal".
CZYTAJ DALEJ

Watykan: kard. Tagle otrzymał diecezję tytularną, która wcześniej należała do Leona XIV

Ojciec Święty nadał tytuł kościoła podmiejskiego w Albano Jego Eminencji Kardynałowi Luisowi Antonio G. Tagle, pro-prefektowi Dykasterii ds. Ewangelizacji w Sekcji do spraw Pierwszej Ewangelizacji i Nowych Kościołów Partykularnych - poinformowało Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej. Kard. Tagle należy od 1 maja 2020 roku do grona kardynałów-biskupów, ale dotychczas nie miał przypisanej żadnej diecezji podmiejskiej. Wcześniej była to diecezja tytularna kard. Roberta Prevosta - obecnie papieża Leona XIV.

Diecezje podmiejskie to siedem diecezji bezpośrednio sąsiadujących z diecezją rzymską i jej podległych. Od XI wieku biskupi tych diecezji są elektorami papieża (jako biskupa Rzymu). Dało to początek tytułowi kardynała-biskupa. Od 1962 r. kardynałowie-biskupi tych diecezji nie pełnią już żadnych funkcji duszpasterskich.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję