Reklama

Obrońca oszukanych konsumentów

Około 500 telefonów i ponad 100 osobistych interwencji każdego miesiąca przyjmuje Miejski Rzecznik Konsumentów w Warszawie.

Niedziela warszawska 40/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

- Przychodzą do nas osoby, które zawierały umowy z operatorami TV kablowej, operatorami telefonii komórkowej, umowy o dzieło dotyczące wstawiania okien, drzwi itp. Mnóstwo skarg dotyczy developerów, przedsiębiorstw - mówi Katarzyna Taczanowska-Wileńska z biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów.
Konsument może uzyskać u rzecznika bezpłatną pomoc i poradę prawną. Rzecznik ma prawo występować do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z wnioskami o wszczęcie postępowania przeciwko przedsiębiorcom nadużywającym swojej pozycji. Może też wytaczać powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępować do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów. Uprawnieniem rzecznika jest także składanie wniosków o zmianę lub stanowienie prawa miejscowego w sprawach ochrony konsumentów. Niestety, nie ma on uprawnień do wydawania nakazów, zakazów, czy nakładania kar na przedsiębiorców.
Z dniem 1 stycznia br. nastąpiła zmiana przepisów dotyczących sprzedaży konsumenckiej. Dla klienta oznacza ona większe możliwości w zakresie reklamowania towaru. Np. termin „wadliwość towaru” zastąpiony został pojęciem „niezgodności z umową”. Tzn. jest złej jakości, nie posiada właściwości, jakie mieć powinien lub o jakich zapewniała reklama. Konsument może żądać od sprzedawcy nieodpłatnej naprawy lub wymiany na nowy. Wybór należy do konsumenta. W myśl nowych przepisów odpowiedzialność sprzedawcy trwa dwa lata od daty wydania towaru. W razie wymiany towaru termin ten liczony jest od początku. Sprzedawca, do którego konsument zwrócił się z żądaniami w związku z „niezgodnością towaru z umową”, zobowiązany jest ustosunkować się do takiego żądania w terminie 14 dni. W przeciwnym razie uznaje się roszczenia za uzasadnione.
Ale jak mówi Katarzyna Taczanowska-Wileńska, konsumenci najczęściej są poszkodowani, ponieważ nie czytają dokładnie umów handlowych. Często istotne warunki umowy zapisane są bardzo drobnym drukiem i wydają się klientowi mało ważne.
Zainteresowani mogą zwracać się o pomoc do Miejskiego Rzecznika Konsumentów drogą listowną, telefoniczną, internetową lub przyjść osobiście do biura, które otwarte jest w poniedziałek w godz. 10.00-18.00, zaś od wtorku do piątku w godz. 8.00-16.00.
Małgorzata Rothert, ul. Górskiego 7, 00-033 Warszawa, tel./fax (0-22) 827-76-37, e-mail: mrothert@warszawa.um.gov.pl

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy przyjąłeś już do siebie Boże Słowo?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Dario Acosta/Deutsche Grammophon

Rozważania do Ewangelii Łk 8, 4-15

Sobota, 20 września. Wspomnienie świętych męczenników Andrzeja Kim Taegon, prezbitera, Pawła Chong Hasang i Towarzyszy.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV: Pilnie należy ustanowić duszpasterstwo solidarne, empatyczne, dyskretne, nieoceniające

2025-09-19 18:44

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Vatican Media

Pilnie należy ustanowić duszpasterstwo solidarne, empatyczne, dyskretne, nieoceniające – wskazał Papież Leon XIV w przemówieniu podczas Zgromadzenia Diecezji Rzymskiej, które odbyło się w piątek wieczorem w Bazylice Świętego Jana na Lateranie. Wezwał do poszukiwania w duchu synodalnym skutecznych form ewangelizacji.

Wychodząc od ewangelicznego obrazu rozmowy Jezusa z Samarytanką przy studni Ojciec Święty wskazał, że „darem Bożym” (J 4,10), żródłem wody żywej, które nigdy się nie wyczerpuje jest Duch Święty, zdolny do odnowienia wszystkiego.
CZYTAJ DALEJ

Bp Sawczuk o śp. bp. Dydyczu: żył dla Boga i innych

2025-09-20 12:05

[ TEMATY ]

bp Antoni Dydycz

bp Antoni Pacyfik Dydycz

Diecezja drochiczyńska

„Aż trudno sobie uświadomić, jak wiele osób będzie teraz miało poczucie pustki, bo zabraknie im doradcy, doświadczonego i mądrego człowieka, pasterza, ale i brata w Chrystusie, przyjaciela” - tak o śp. bp. Antonim Pacyfiku Dydyczu mówił bp Piotr Sawczuk, który wygłosił homilię na Mszy pogrzebowej biskupa seniora diecezji drohiczyńskiej.

Zwierzył się, że kiedy 14 września po raz ostatni odwiedził swego poprzednika w szpitalu, „nie sprawiał wrażenia człowieka udręczonego życiem, oddychał spokojnie, tyle że coraz wolniej. Udzieliłem mu błogosławieństwa,. Zmarł 10 minut później”. Bp Szawczuk zaznaczył, że bp Dydycz nie bał się śmierci. Czasami o niej wspominał, ale zawsze ze spokojem, z przekonaniem, że taka jest naturalna kolej rzeczy.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję