Reklama

W poszukiwaniu utraconej jedności

Pokora nie jest czymś, na czym dzisiaj człowiekowi szczególnie zależy. Powodów tego stanu rzeczy jest oczywiście wiele, ale co do jednego powinniśmy się zgodzić, jest to między innymi wynik błędnego jej rozumienia. By to zmienić, należy zacząć od prawidłowej definicji cnoty pokory. Otóż jest ona trwałym nastawieniem woli człowieka, dzięki któremu ten, kto ją posiada, potrafi wydać o sobie w praktyce rozumny sąd wartościowy, czyli rzecz inaczej ujmując, jest to ujrzenie siebie w prawdzie takim, jakim rzeczywiście jestem. Tak więc cnota pokory pozwala w sposób odpowiedzialny podejmować się różnorodnych zadań, co do których wiemy, że jesteśmy w stanie je wykonać. Czasami jednak przychodzi zmierzyć się z problemami, które przerastają - uczą one wtedy pokory. Tak na przykład jest z tajemnicą jedności Kościoła.

Niedziela lubelska 37/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tytuł tego artykułu pochodzi z książki Jana Pawła II pt. Przekroczyć próg nadziei, w której odnajdujemy cztery rozdziały poświęcone zagadnieniu tajemnicy jedności Kościoła. Dostrzegalny fakt podzielonego chrześcijaństwa skłania Ojca Świętego do refleksji nad pytaniem: dlaczego w ogóle Duch Święty dopuścił do tych wszystkich podziałów? Według niego podstawową przyczyną są grzechy samych chrześcijan, których „owocem” stały się liczne rozłamy - ten aspekt możemy prześledzić, przyglądając się historii Kościoła. Tak zarysowana sytuacja, gdybyśmy rozpatrywali ją na płaszczyźnie doczesnej, byłaby znakiem braku nadziei na odzyskanie „utraconej jedności”. Dramatycznie rozbrzmiewa zdanie przedstawicieli wspólnot protestanckich na spotkaniu ekumenicznym w Kamerunie, skierowane do Papieża: „wiemy, że jesteśmy podzieleni, ale nie wiemy dlaczego”. Jan Paweł II zdaje sobie sprawę z wielu trudności stojących przed wspólnotami chrześcijańskimi, które pragną się między sobą porozumieć. Ich wielość, ta „swoista wielobarwność” nosi w sobie jakieś niewątpliwe bogactwo. Może, jak zastanawia się Papież, „trzeba, ażeby rodzaj ludzki dochodził do jedności przez wielość, ażeby uczył się być jednym Kościołem w pluralizmie form myślenia i działania, kultur i cywilizacji”, ale zaraz stanowczo, po ojcowsku dodaje: „jednakże nie może być on usprawiedliwieniem dla coraz dalej idących podziałów! Musi przyjść czas na to, ażeby objawiła się jednocząca miłość”. To pokora i pełne oddanie się woli Boga przemawiają przez następcę św. Piotra. Proponuje on współczesnemu człowiekowi wejście na drogę Prawdy, którą należy poznać i ukochać. Jej siła ma swe źródło w Ewangelii. Z niej wypływa tajemnica jednego, świętego, powszechnego i apostolskiego Kościoła. Jego istotą jest właśnie Tajemnica, ma ona wymiar niewidzialny. Przenika i ożywia całą jego strukturę: „Struktury i organizacje służą Tajemnicy, gdyż Kościół, jako Ciało mistyczne Chrystusa, przenika nas wszystkich i wszystkich ogarnia. Jego duchowa, mistyczna jedność jest o wiele większa, aniżeli potrafią to ukazać jakiekolwiek socjologiczne statystyki. Otwiera to obszary dociekań teologicznych, wobec których wierzący odkrywa swą małość, bo jak w sposób prosty przedstawić Tajemnicę Trójcy Świętej, misterium Trójjedynego Boga. Może, jak św. Patryk, patron Irlandii, wystarczy trójlistna koniczyna, może sięgnąć do tekstów św. Tomasza z Akwinu, w których Doktor Anielski porównuje Kościół do ciała składającego się z wielu członków, gdzie „duszą ożywiającą to ciało jest Duch Święty”.
Motywem wszelkiego zbawienia jest niezgłębiona miłość Boża, to w Jezusie Chrystusie okazuje się Bóg tym, kim naprawdę jest: absolutną miłością, która swą pełnię uzyskuje w tajemnicy trynitarnej, tzn. może być pomyślana jako wiekuiste powiązanie Ojca z Synem w Duchu Świętym. Czy te teologiczne podstawy jedności jesteśmy w stanie ogarnąć naszym jakże niedoskonałym rozumem? Oddajmy jeszcze raz głos Ojcu Świętemu i spróbujmy otworzyć się na to, co usłyszymy: „W posłudze Piotra jest więc również posługa jedności, która znajduje swój wyraz na polu ekumenicznym. Zadaniem Piotra jest stale szukać dróg, które służą utrzymaniu jedności. A więc nie ma on stwarzać przeszkód, ale szukać dróg”. I tu pojawia się pokora, która powinna cechować każdego człowieka stającego wobec bezgranicznej Prawdy. Podobnie jak to miało miejsce z Piotrem, któremu Jezus nakazał „Umacniaj twoich braci w wierze” (Łk 22, 32). Rzecz znamienna - dodaje Jan Paweł II - że słowa te wypowiedział Chrystus do Piotra wówczas, kiedy niedługo potem Piotr miał się Go zaprzeć. Jakby sam Mistrz chciał mu powiedzieć: „Pamiętaj, że i ty jesteś słaby, że i ty potrzebujesz nieustannego nawrócenia. Możesz innych umacniać o tyle, o ile masz świadomość swojej słabości”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do św. Stanisława Biskupa Męczennika

[ TEMATY ]

nowenna

św. Stanisław Biskup i Męczennik

Mazur/episkopat.pl

Święty Stanisław Biskup Męczennik

Święty Stanisław Biskup Męczennik

Nowennę do św. Stanisława Biskupa Męczennika odmawiamy między 29 kwietnia a 7 maja lub w dowolnym terminie.

Pragnę w tej dzisiejszej nowennie przypominać sobie opatrznościowego męża, świętego Stanisława, który był biskupem Kościoła krakowskiego, który przez swoje świadectwo życia i męczeńskiej śmierci stał się na całe stulecia rzecznikiem ładu moralnego w Ojczyźnie, który był i nadal jest tej Ojczyzny Patronem.
CZYTAJ DALEJ

Siedmiu braci z zakonu kapucynów zginęło w wypadku

2025-05-06 07:32

[ TEMATY ]

wypadek

Adobe Stock

Siedmiu młodych zakonników z nigeryjskiej wspólnoty Braci Mniejszych Kapucynów zginęło w wypadku drogowym, do którego doszło w sobotę na południu w górzystej części Nigerii.

Z oświadczenia wydanego w poniedziałek przez Johna-Kennedy'ego Anyanwu, kustosza klasztoru kapucynów w Enugu, wynika, że 13 zakonników z katolickiej wspólnoty w Ridgeway w stanie Enugu jechało na południe do Obudy, miasta leżącego w stanie Cross Rover, gdzie odpoczywali w górskim kurorcie Obudu Ranch Resort.
CZYTAJ DALEJ

UKSW solidarne z UW

2025-05-07 22:24

[ TEMATY ]

UKSW

Łukasz Krzysztofka/Niedziela

Ks. prof. dr hab. Ryszard Czekalski, rektor Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, złożył w imieniu całej społeczności akademickiej uczelni kondolencje rodzinie brutalnie zamordowanej dziś pracownicy Uniwersytetu Warszawskiego i ogłosił dzień 8 maja dniem żałoby na UKSW.

„Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie łączy się w bólu ze społecznością Uniwersytetu Warszawskiego. Wyrażamy stanowczy sprzeciw wszelkim aktom agresji i przemocy. Nie możemy pozwolić na eskalację zdarzeń, które powodują strach i smutek. Społeczność akademicka to wyjątkowa społeczność ludzi, która wychowuje przyszłe pokolenia odpowiedzialnych obywateli – odpowiedzialnych nie tylko za życie zawodowe i rozwój, ale w sposób szczególny ludzi, którzy szanują godność każdej osoby ludzkiej” – napisał ks. prof. Czekalski, zachęcając do rozpoczynania zajęć dydaktycznych oraz wydarzeń naukowych chwilą ciszy w celu upamiętnienia pamięci śp. Zmarłej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję