Reklama

Parafia bł. Wincentego Kadłubka w Jędrzejowie

Cysterski duch w Jędrzejowie

W ostatnią niedzielę sierpnia parafia pw. bł. Wincentego Kadłubka, prowadzona przez Ojców Cystersów, obchodzi jubileusz 90-lecia istnienia. Choć pierwszy kościół klasztorny, jak i obecność Cystersów w Jędrzejowie (dawniej Brzeźnicy) sięgają w XII wiek, to parafia została erygowana dopiero 19 lipca 1913 r. Uroczystości parafialne łączą się w czasie z podtrzymywaną po dziś dzień tradycją odpustu sierpniowego, trwającego jeszcze do niedawna cały tydzień, a obecnie cztery dni.

Niedziela kielecka 35/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jubileusz

Odpust sierpniowy słynie daleko w okolicy. Jeszcze po II wojnie światowej tłumnie przybywały do Jędrzejowa „kompanie” z odległych wiosek i miast, aby wysłuchać nauk i zażyć „solennego odpustowego święta”. Odpust rozpoczynano 15 sierpnia, celebrując także - zgodnie z rytmem świąt cysterskich, dzień 20 sierpnia - poświęcony św. Bernardowi i 21 sierpnia - bł. W. Kadłubkowi.
Tempo i nowe warunki życia spowodowały ograniczenie czasu trwania odpustu, rozpoczynającego się w czwartek po ostatniej niedzieli sierpnia. W tym roku nauki głosi o. Arnold Potępa, kustosz z sanktuarium w Pińczowie. W wigilię uroczystości koncentrują się przy Kopcu Spotkania, a przewodniczy im ks. bp Kazimierz Ryczan i zaproszeni opaci cysterscy, zaś niedzielną Sumę sprawuje pasterz sandomierski ks. bp Andrzej Dzięga.

Zanim powstała parafia

Reklama

W latach 1140-49 Janik z rodu Gryfitów, arcybiskup gnieźnieński, wraz ze swoim bratem Klemensem ufundowali w Brzeźnicy (Jędrzejowie) kościół i klasztor. Ojcowie przybyli tu z burgundzkiego opactwa Morimond. Od samego początku podjęli swoje obowiązki zakonne oraz zgodnie z zasadą ora et labora, działalność gospodarczą, a także intelektualną, m.in. odbywali studia filozoficzno-teologiczne w Krakowie. Nurt intelektualny zapewne nasilił się po wstąpieniu do wspólnoty zakonnej biskupa Wincentego, historiografa, kronikarza, człowieka wielkiej kultury. Po śmierci Kadłubka rozwijający się w klasztorze jego kult był przyczyną żywotności opactwa. Po chwilowej stagnacji w XVI w., spowodowanej reformacją, po roku 1580 opactwo jędrzejowskie na nowo odzyskało swoje znaczenie i funkcjonowało nieprzerwanie do czasów rozbiorów. Cystersi podtrzymywali tradycje muzyczne, a obok własnego studium filozoficzno-teologicznego prowadzili szkołę podstawową i podwydziałową. W okresie Księstwa Warszawskiego jędrzejowski klasztor objęty był wzmożonym nadzorem.
1 lipca 1819 r. car Aleksander I dokonał kasaty opactwa cystersów, ale zakonnicy dotrwali tutaj do 1855 r., kiedy to zmarł ostatni cysters o. Wilhelm Ulawski. W latach 1856-70 obiekt pocysterski znalazł się w rękach Ojców Reformatów. Ale choć na klasztor i konwent spadło tyle klęsk, nie zanikł kult Kadłubka, co zadecydowało o stopniowym reaktywowaniu wspólnoty. W 1886 r. z kościoła pocysterskiego została utworzona filia parafii Świętej Trójcy. Mając przychylność Pasterza diecezji miejscowa wspólnota, wychowana w czci dla Wincentego, nie ustawała w staraniach, aby powołać samodzielna parafię. Kosztowało to niemało trudów i zabiegów. Carskie władze administracyjne wyrażając zgodę na prośby wiernych, zastrzegły konieczność zebrania odpowiednich funduszy - tzw. „żelaznego kapitału” i formy wykupu z macierzystej parafii. Społeczna składka tej olbrzymiej sumy była wielkim przedsięwzięciem i napotykała liczne przeszkody, ale zakończyła się sukcesem. Bp A. Łosiński 19 lipca 1913 r. erygował parafię pw. bł. W. Kadłubka przy kościele pocysterskim, wydzieloną z parafii Świętej Trójcy. Była to wspólnota o charakterze diecezjalnym. W odbudowę życia parafialnego czynnie włączyli się nowi proboszczowie, a ostatni z nich, sprawujący swój urząd do 1945 r., wielce zasłużony ks. Stanisław Marchewka, przygotował wszystko do przejęcia parafii przez Cystersów, co nastąpiło 23 września 1945 r.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Cysterski duch - dzisiaj

6 tys. osób w parafii, 13 ojców i 4 braci wiernych swej regule i konstytucjom. - Ależ tak, bracia nadal pracują fizycznie - wyjaśnia o. Wiesław Kundera, proboszcz, oprowadzając po kościele i gospodarstwie („mamy kawałek pola, świnki, krówki”) i wprowadzając skrótowo w realia życia cystersów w ogóle. Obecnie w Polsce jest ich 115, w opactwach w Mogile, Strzyrzycu, Jędrzejowie i Wąchocku.
Dla swych wiernych jędrzejowscy Cystersi proponują raczej tradycyjne duszpasterstwo, z silnym akcentem maryjnym i eucharystycznym (to bł. Wincenty wprowadził wieczne światło przed tabernakulum). Pod kątem uważnego wsłuchiwania się w Ewangelię jest prowadzona szkolna katecheza. Na terenie parafii funkcjonuje duży Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych i dwie podstawówki. Młodzi raczej rezygnują z osiedlania się w Jędrzejowie, duży procent parafian to ludzie starsi. Wśród świeckich zaangażowanych w codzienne życie wspólnoty jest w pierwszym rzędzie Paweł Kowalski, katecheta. I są oczywiście ministranci, koła różańcowe, jest krąg biblijny i inne.
Najważniejszym wyzwaniem duchowym jest obecnie podtrzymywanie kultu bł. Wincentego, troska o wzmocnienie ruchu pielgrzymkowego do Sanktuarium i modlitwy o rychłą kanonizację. Codziennie w kaplicy jest sprawowana wotywna Msza św. w tej intencji.
Tradycyjnie Cystersi animują imprezy kulturalne, w tym muzyczne, a w pierwszym rzędzie słynne festiwale organowe. Obecnie trwa IX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej (28 czerwca - 6 września).
Historyczny, wiekowy obiekt sakralny wymaga nieustannych zabiegów renowacyjnych. Najpilniejsza jest teraz renowacja ławek i kunsztownych stalli w prezbiterium.

Zabytek

Kościół późnoromański w zrębie, z przekształceniami gotyckimi i barokowymi. W zachodnim murze fragment pozostałości świątyni romańskiej sprzed 1140 r. Ołtarz główny późnobarokowy z figurą Matki Bożej Wniebowziętej, czczonej przez Cystersów na całym świecie, 7 ołtarzy bocznych. W kaplicy bł. Wincentego trumienka z relikwiami - miejsce szczególne dla pątników; w kaplicy Matki Bożej - kopia Obrazu Jasnogórskiego, poświęconego przez Jana Pawła II w 1983 r. Do kościoła przylega klasztor (najstarsze jego skrzydło wybudowano w I poł. XIII w.), przebudowywany wraz z kościołem. Unikatowe w skali europejskiej, doskonale zachowane organy z połowy XVIII w., dopełniają obrazu najważniejszych zabytków w świątyni.

Czy wiesz, że:

Pierwszej konsekracji kościoła dokonał bp Maur. W 1167 r. po wybudowaniu kościoła klasztornego w poświęceniu uczestniczyli m.in. książęta: Mieszko Stary i Kazimierz Sprawiedliwy. Po raz trzeci kościół był konsekrowany przez bp. Kadłubka w 1210 r. i został poświęcony Maryi Dziewicy i św. Wojciechowi.

W 1218 r. znamienity biskup Kadłubek, wpływowy mąż stanu, bliski doradca władców, światły i wykształcony zwolennik reform w ówczesnym Kościele polskim, zrezygnował z godności i beneficjów i - po niemałych trudach pieszo przywędrować do Jędrzejowa i tu jako skromny mnich spędził kilka lat życia (m. in. na pisaniu ostatniej części Kroniki Polskiej).

W 1964 r. w dwusetną rocznicę beatyfikacji Kadłubka gościli w Sanktuarium: Prymas Polski kard. S. Wyszyński i kard. K. Wojtyła, który nazwał Kadłubka „ojcem kultury polskiej”.

Bł. Kadłubek jest drugim patronem diecezji kieleckiej (wspomnienie 9 października) oraz patronem miasta Jędrzejowa. Jego relikwie powędrowały stąd do ponad 40 polskich i zagranicznych kościołów.

2003-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Krótki przewodnik po wykazie lektur szkolnych - zniknęła np. „Legenda o św. Aleksym” czy „Kwiatki św. Franciszka z Asyżu”

2025-09-17 20:04

[ TEMATY ]

edukacja

lektura

Adobe Stock

W szkolnej rzeczywistości już dość dawno nastąpiło odejście od rozumienia kanonu kultury, w tym kanonu literackiego, jako wzorca i miary, z którą należy się wciąż na nowo konfrontować na naszej drodze ku mądrości. W tzw. wykazie lektur, zawartym w podstawie programowej języka polskiego, tylko niektóre tytuły można byłoby uznać za kanoniczne w tym właśnie sensie. Kwestia zawartości owego spisu lektur od dawna budzi emocje i rodzi szereg pytań w tej materii - pisze Artur Górecki na stronie Ordo Iuris.

Zmiany, które przygotowało i częściowo już wdrożyło Ministerstwo Edukacji Narodowej pod kierownictwem Barbary Nowackiej (dalsze zmiany są zapowiadane jako „Reforma26”) to prawdziwa destrukcja tego, co ze spraw ważnych, związanych z kulturą zakorzenienia, jeszcze w polskiej szkole zostało.
CZYTAJ DALEJ

Matka Boża Płacząca

[ TEMATY ]

#NiezbędnikMaryjny

La Salette

Adobe Stock

Jest rok 1846. Francja przechodzi poważny kryzys, epokę fermentu i zmian społecznych. Kraj przeżywa najpierw rewolucję, czasy napoleońskie, wreszcie lata nędzy. Rodzi się moda na racjonalizm i krytykę Kościoła. W wielu miejscach z wolna zanika wiara.

Nawet najzdrowsze zdawałoby się środowiska – wsie – tracą swą tożsamość i wyrzekają się swoich tradycji. W Corps ludzie żyją tak, jakby Boga nie było. Tam właśnie mieszkała Melania Calvat (lub Mathieu). W 1846 r. miała czternaście lat. Tam żył też jedenastoletni Maksymin Giraud. Choć oboje mieszkali w tej samej parafii, La Salette, pierwszy raz spotkali się dopiero na dwa dni przed objawieniem się Matki Najświętszej. Nic dziwnego, byli tak różni, że nawet gdyby się gdzieś zobaczyli, nie zauważyliby swojej obecności.
CZYTAJ DALEJ

Bogucki: w sprawie zdarzenia w Wyrykach mamy do czynienia z dezinformacją rządu

2025-09-18 20:00

[ TEMATY ]

polityka

Kancelaria Sejmu

Szef Kancelarii Prezydenta Zbigniew Bogucki ocenił, że rząd prowadzi dezinformację w sprawie zdarzenia w Wyrykach, gdzie został uszkodzony jeden z budynków mieszkalnych. Według szefa KPRP o zdarzeniu nie była przekazana informacja na posiedzeniu RBN, które miało miejsce 11 września.

„Rzeczpospolita” podała we wtorek – powołując się na anonimowe źródła „w najważniejszych strukturach państwa zajmujących się bezpieczeństwem państwa” – że dom, który został uszkodzony we wsi Wyryki w woj. lubelskim podczas wtargnięcia w polską przestrzeń rosyjskich dronów w ub. tygodniu, nie został uszkodzony przez spadającego drona, a przez wystrzeloną przez polski samolot F-16 zabłąkaną rakietę przeciwlotniczą AIM-120 AMRAAM.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję