Reklama

Zaproszenia

Koncert Jakuba Milewskiego

[ TEMATY ]

muzyka

zaproszenia

koncert

Piotr Mikulak

Prapremiera „Kantaty Przemienienia”. Dyryguje Jakub Milewski

Prapremiera „Kantaty Przemienienia”. Dyryguje Jakub Milewski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

JUŻ 25 PAŹDZIERNIKA o godz. 18:00 w Sokólskiej Kolegiacie koncert Jakub Milewskiego - "Kantata Przemienienia" POWRACA!

"Kantata Przemienienia" to niecodzienne, bardzo emocjonalne dzieło. Jednemu z najmłodszych polskich kompozytorów i dyrygentów - Jakubowi Milewskiemu i blisko trzykrotnie starszemu poecie - Jerzemu Binkowskiemu udała się rzecz niezwykła - wspólnie stworzyli niesamowitą historię opowiadającą o Bogu, miłości i różnych etapach życia człowieka. Ten koncert to zdecydowanie niejednoznaczna opowieść, która zachęca, by zainteresować się tematem cudu w Sokółce. Celowo należy podkreślić określenie zachęca, ponieważ tekst utworu jedynie w wielu momentach nawiązuje do Sokółki, a nie w sposób jednoznaczny przedstawia historię Cudu. Bohaterem opowieści Milewskiego i Binkowskiego jest zwykły człowiek, którego może odnaleźć w sobie każdy ze słuchaczy koncertu. Podczas premier w 2013r. koncerty obejrzało blisko 3.000 widzów. Dlatego tez ponownie chcemy zaprosić nie tylko mieszkańców Sokółki, ale również całego regionu na te niezwykle wydarzenie już 25 października 2015 r. o godz. 18:00 do sokolskiej Kolegiaty (kościół św. Antoniego Padewskiego).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Koncert wykona ponad 60 artystów: orkiestra symfoniczna składająca się z młodych białostockich muzyków, Chór Politechniki Białostockiej oraz czworo solistów: Jakub Jurzyk, Sylwia Banasik, Martyna Ciok i Wiktor Korszla. Zabrzmią utwory w stylu gospel, a także nieco klasycznej muzyki symfonicznej i filmowej. Muzykę przeplatać będzie znakomita narracja Jerzego Binkowskiego.

Wstęp na koncert jest wolny!

2015-10-20 12:37

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zmieszali, potrząsnęli

Względna – a szkoda – popularność kapeli o długiej nazwie: „40 synów i 30 wnuków jeżdżących na 70 oślętach” (inaczej: 40i30na70) faluje w zależności od aktywności muzyków, którzy w życiu mają sporo różnych zajęć. Nazwa zespołu pochodzi z Pisma Świętego, z Księgi Sędziów (Sdz 12,14), z historii Abdona. Pismem jest inspirowana większość tekstów piosenek zespołu. Szczyt jego popularności przypadł na lata 2003-2010, ale z każdą wydaną płytą – coraz lepszą, lepiej dopracowaną – przypomina o sobie. Tak jest teraz, po wydaniu siódmego już krążka – „Pozor”. Dwa utwory z płyty – „Moc” i „Flaga” – znajdują się na chrześcijańskich listach przebojów. „Trochę folku, reggae, popu, bluesa oraz... weselne, poetyckie, harcerskie i rockowe riffy – zmieszaj, potrząśnij – oto nasza muzyka” – pisał lider kapeli Robert Ruszczak. Taka „potrząśnięta” jest nowa płyta. Oprócz wspomnianych nagrań w ucho wpada „Bez miłości”, które, wbrew tytułowi, jest najbardziej przebojowe.
CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry, Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią. Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989). Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących. Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki. Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę. 22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica. Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy. Podziel się cytatem
CZYTAJ DALEJ

XXXII Festiwal Campo Bosco

2025-05-30 08:30

[ TEMATY ]

festiwal

Mat.prasowy

Campo Bosco to czterodniowy festiwal skierowany do młodzieży od 14. roku życia, organizowany przez salezjanów z Ośrodka Młodzieżowego EMAUS oraz młodych wolontariuszy. To wydarzenie pełne radości, dobrej zabawy, a przede wszystkim głębokich przeżyć duchowych – wspólnej modlitwy, śpiewu i refleksji w duchu św. Jana Bosko.

Słowo campo po włosku oznacza „pole” – to nawiązanie do klimatu festiwalu: proste warunki, namioty, atmosfera pielgrzymkowa, symboliczna „droga”. To przestrzeń, w której każdy uczestnik staje się częścią wspólnoty.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję