"Mam już wszystkiego dosyć!" - wołamy niekiedy do Boga, podobnie jak wołał prorok Eliasz. I podobnie jak on otrzymujemy od Najwyższego Chleb z nieba, Pokarm dla odzyskania sił
i dojścia do celu wędrówki. "Ja jestem chlebem żywym, który zstąpił z nieba" (J 6, 51) - mówi do nas Jezus.
11 sierpnia - wspomnienie św. Klary, dziewicy.
Urodziła się w Asyżu, w 1193 r. Pociągały ją ideały, którymi żył św. Franciszek. Idąc jego śladami, założyła zakon żeński oparty na regule franciszkańskiej. Ponad 40 lat
żyła w skrajnym ubóstwie i surowym umartwieniu. Zmarła 11 sierpnia 1253 r. Jest znakiem, że zadaniem człowieka jest żyć według przyjętych wartości.
12 sierpnia - środa dziewiętnastego tygodnia zwykłego.
Mojżesz odszedł z ziemi w dniu, który wybrał dla niego Bóg. Był prawdziwym sługą, który cały czas wykonywał polecenia swego Pana. Przed śmiercią Bóg pozwolił mu oglądać ziemię
obiecaną.
13 sierpnia - wspomnienie św. Poncjana, papieża, i Hipolita, kapłana, męczenników.
Obaj Święci żyli w trudnym dla chrześcijan okresie. Dekretem cesarskim zostali zesłani do niewolniczej pracy w kopalniach Sardynii. Tam też oddali życie w 235 r.
Uznano ich za męczenników za wiarę.
14 sierpnia - wspomnienie św. Maksymiliana Marii Kolbego, kapłana i męczennika.
Do dziś zadziwia nas czyn, jakiego dokonał Maksymilian Maria Kolbe w obozie koncentracyjnym w Oświęcimiu. Franciszkanin, czciciel Maryi Niepokalanej, zmarł w bunkrze
głodowym 14 sierpnia 1941 r., oddając swoje życie za ojca rodziny, współwięźnia.
15 sierpnia - uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny.
Ostatecznym celem wiary i nadziei jest wieczne zbawienie, czyli życie w Bogu, oglądanie Go twarzą w twarz. Ten cel osiągnęła już Matka Boża. My spodziewamy się dojść
do nieba, czyli do domu zbudowanego dla nas ręką Boga i żyć w nim wiecznie. Niech wstawiennictwo Maryi Wniebowziętej uprosi nam tę łaskę.
16 sierpnia - wspomnienie św. Stefana Węgierskiego, króla.
Na królu Węgier wielkie wrażenie wywarło spotkanie ze św. Wojciechem, który go bierzmował. Nasz Święty panował na Węgrzech w latach 997-1038. Jest czczony jako chrześcijański
władca, który chrystianizował swój kraj.
W kwestii Ukrainy trzeba nalegać na pokój, zaczynając od zawieszenia broni, a potem przejścia do dialogu – powiedział Leon XIV podczas briefingu dla mediów w Castel Gandolfo. Poparł przesłanie biskupów amerykańskich w sprawie migracji. Powiedział też, w jaki sposób odpoczywa w każdy wtorek w Castel Gandolfo.
Tradycyjnie przed wjazdem z Castel Gandolfo we wtorek wieczorem Papież spotkał się z przedstawicielami mediów. Zapytany, czy sprawiedliwe byłoby zawarcie pokoju na Ukrainie w zamian za oddanie Rosji części terytoriów ukraińskich Leon XIV odpowiedział, że to Ukraińcy sami mogą decydować w tej sprawie. „Konstytucja Ukrainy jest bardzo jasna. Problem polega na tym, że jeśli nie ma zawieszenia broni, jeśli nie dochodzi się do jakiegoś punktu, w którym można usiąść do dialogu, by zobaczyć, jak rozwiązać ten problem, to niestety każdego dnia ludzie umierają. Myślę, że trzeba nalegać na pokój, zaczynając od tego zawieszenia ognia, a potem przejść do dialogu” – stwierdził papież.
Przewodniczący Polskiego i Niemieckiego Episkopatu podpisali wspólnie oświadczenie "Odwaga wyciągniętych rąk", nawiązujące do Orędzia Pojednania z 1965 roku.
– Odwaga do ryzykownego gestu pojednania w 1965 roku zrodziła się z głębi chrześcijańskiego, ale jednocześnie bardzo ludzkiego ducha – mówią polscy i niemieccy biskupi.
W 60. rocznicę Orędzia Pojednania Eucharystii w katedrze wrocławskiej przewodniczył abp Tadeusz Wojda, przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski, a koncelebrowali ją biskupi i kardynałowie z Polski i Niemiec wraz z Nuncjuszem Apostolskim abp. Antonio Filipazzi. Przewodniczący Polskiego i Niemieckiego Episkopatu podpisali wspólnie oświadczenie "Odwaga wyciągniętych rąk", nawiązujące do Orędzia. Podkreślają w nim, że listy wymienione między biskupami Polski i Niemiec w 1965 roku były punktem zwrotnym nie tylko dla Kościoła, ale także dla relacji między narodami. „Gotowość Polskiego Episkopatu do wyjścia w 1965 r. myślą poza głębokie historyczne rany i lęki była w najlepszym tego słowa znaczeniu rewolucyjna i otworzyła nowe perspektywy. Pamiętne słowa „Przebaczamy i prosimy o przebaczenie” były wyrazem prorockiego rozeznania, które odrzucało zgodę na sytuację naznaczoną strachem, krzywdą i przemocą. Odwaga do tego ryzykownego gestu pojednania zrodziła się z głębi chrześcijańskiego, ale jednocześnie bardzo ludzkiego ducha. Chrystus zaprasza wszystkich, którzy za Nim idą, niezależnie od przynależności narodowej, do przebaczenia i miłości nieprzyjaciół” – czytamy w dokumencie. Biskupi zwracają uwagę, że mimo iż na drodze pojednania polsko-niemieckiego udało się osiągnąć wiele, znacznie więcej niż ludzie mogli sobie wyobrazić w 1945 r., historyczne krzywdy nadal wpływają na naszą teraźniejszość. – „Prośba o przebaczenie nie oznacza, że niemieckie zbrodnie, wojna przeciwko Polsce, holokaust i wszystkie skutki panowania narodowych socjalistów mogą zostać zapomniane. Również wysiedlenie najpierw Polaków, a następnie Niemców z ich ojczyzny nie mogą popaść w zapomnienie. To właśnie ze wspólnej pamięci może wyrastać siła pojednania i odwaga do budowania bardziej pokojowej przyszłości w Europie – przekonują hierarchowie.
Do końca roku rząd ma przyjąć projekt noweli Kodeksu karnego wykreślający możliwość wymierzenia kary pozbawienia wolności za obrazę uczuć religijnych – wynika z wtorkowego wpisu do wykazu prac Rady Ministrów. Zgodnie z planami MS za taki czyn nadal groziłaby grzywna lub ograniczenie wolności.
Jak przypomniano w zapowiedzi projektu zawartej w wykazie prac rządu, przestępstwo obrazy uczuć religijnych jest uregulowane w art. 196 Kodeksu karnego i obecnie jest zagrożone karą grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat dwóch. Takie kary grożą sprawcy, który „obraża uczucia religijne innych osób, znieważając publicznie przedmiot czci religijnej lub miejsce przeznaczone do publicznego wykonywania obrzędów religijnych”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.