Reklama

Niedziela Lubelska

Z miłości do chorego

Hospicjum to miejsce, gdzie ludzie rodzą się dla nieba, a my, przeżywając razem z nimi przejście, chcemy im towarzyszyć – mówi ks. Andrzej Juźko, wiceprezes Stowarzyszenia Hospicjum św. Anny w Lubartowie.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Słowo „hospicjum” z języka łacińskiego oznacza serdeczne przyjęcie kogoś w gościnę. – Hospicjum jest takim miejscem, gdzie przyjmujemy w gościnę człowieka, który jest u kresu sił. Widzimy w chorym Chrystusa, który jest w potrzebie, i chcemy być Weronikami i Szymonami na drodze krzyżowej jego życia. Jako ludzie wierzący w Chrystusa, który zwyciężył śmierć, patrzymy na hospicjum przez pryzmat wiary – mówi ks. Andrzej Juźko. Jednak hospicjum to nie tylko miejsce dla nieuleczalnie chorych, lecz cały program pomocy pacjentom oraz ich rodzinom. Zarówno w budynkach hospicyjnych, jak i w domach podopiecznych, niesiona jest profesjonalna pomoc przez zespół hospicyjny (lekarzy, pielęgniarki, kapelanów, psychologów oraz wolontariuszy) w zakresie potrzeb fizycznych, psychicznych, duchowych oraz społecznych.

Bezpieczne schronienie

Reklama

Lubartowskie hospicjum, jak zapewniają pracownicy, w tym kierownik Jerzy Zbiciak, to przestrzeń, która umożliwia dobre życie mimo zmagań z przewlekłą i nieuleczalną chorobą. Informacja o zakończeniu leczenia przyczynowego jest trudna, tak dla chorego, jak i jego najbliższych. Czasami uderza tak mocno, że traktuje się ją jak wyrok. A przecież w parze zawsze idzie leczenie objawowe i troska o jakość życia. Pomoc w hospicjum nie ogranicza się do tego, co medyczne, choć to właśnie zaspokojenie potrzeb fizjologicznych i troska o uśmierzenie bólu są podstawą do sprawowania całościowej opieki nad chorym. W hospicjum pacjent to nie tylko jego ciało; istotne są jego emocje, o których może porozmawiać z psychologiem; wiara, którą wspiera ksiądz; poczucie bezpieczeństwa i bycia kochanym, o co dba cały personel i wolontariusze. – To wszystko tworzy dom: profesjonalny, przygotowany do walki z bólem, gotowy na nagłe sytuacje, a przez to czasem nawet bezpieczniejszy niż dom rodzinny chorego – podkreślają. – Po prostu kochamy, dlatego jesteśmy przy chorym. A kiedy przychodzi godzina, zapalamy przy gasnącym życiu gromnicę i modlitwą towarzyszymy w przechodzeniu do Pana na drugą stronę życia – mówi ks. Andrzej Juźko.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Trudne historie

Śmierć jest nieodłącznym towarzyszem życia. Przychodzi nagle i niespodziewanie. W takim momencie poproszenie o pomoc może być aktem miłości. Powierzenie osoby chorej opiece zespołu hospicyjnego może stać się znakiem takiej miłości, prawdziwej troski o godność człowieka i o to, by najtrudniejsze momenty w jego chorobie, a także i sam moment jego odejścia, były wyjątkowym doświadczeniem bliskości Boga i pokoju serca. Przez niemal dwie dekady działania hospicjum pracownicy i wolontariusze towarzyszyli w pokonaniu bramy śmierci ok. czterem tysiącom osób. Pamiętają wiele historii. Damian miał 26 lat, kiedy trafił do hospicjum w bardzo ciężkim stanie. – Taki wiek to nie pora na umieranie. Poznałem go półtora roku wcześniej, kiedy w kancelarii parafialnej załatwiał formalności związane ze ślubem. Miał wiele planów na przyszłość, chciał zarobić na wesele i na rodzinę. Nagle przyszedł dzień, w którym podczas pracy stracił przytomność. Pogotowie, szpital, badania i wyrok: glejak mózgu. Pieniądze z trudem gromadzone na ślub szybko poszły na ratowanie zdrowia i życia. Niestety, zdrowie nie wróciło, śmierć zaczęła zaglądać mu w oczy. Życie tego młodego człowieka skończyło się w pewną słoneczną sobotę. Dokładnie w dzień zaplanowanego ślubu – dzieli się ks. Andrzej Juźko.

Dzieło miłosierdzia

Reklama

Historia ruchu hospicyjnego w Polsce sięga połowy lat 70. XX wieku. Sama idea takiego modelu opieki powstała w Wielkiej Brytanii i za sprawą Haliny Bortnowskiej została przeniesiona na nasz grunt najpierw do Krakowa – Nowej Huty. Pierwsze hospicja powstały jako dzieła Kościoła (parafii lub zakonów). Szczególny rozwój opieki paliatywnej przypadł na przełom wieków, kiedy pierwsi lekarze zyskiwali odpowiednie specjalizacje. Lubartowskie Hospicjum św. Anny oficjalnie powstało w 2007 r. z inicjatywy ks. prał. Andrzeja Tokarzewskiego, jednak już dwa lata wcześniej rozpoczęły się działania zmierzające do powołania stowarzyszenia i rozpoczęcia konkretnej służby na rzecz chorych i ich rodzin. W 2005 r. ceniony duszpasterz napisał: – „Kierując się dobrem mieszkańców naszego miasta, pragniemy założyć Hospicjum św. Anny w Lubartowie. W czasach współczesnych jako wierzący powinniśmy zainteresować się losami ludzi, których choroba jest nieuleczalna, aby w godziwych warunkach przeżywali ostatnie chwile swojego życia. Szpitale często tylko leczą, a my pragniemy, aby pomóc ludziom, którzy cierpią i dlatego tak potrzebne jest hospicjum w naszym mieście”. Wkrótce parafia św. Anny przekazała plac i rozpoczęła się budowa tak potrzebnego w mieście i regionie dzieła. W lipcu 2007 r. abp Józef Życiński poświęcił nową placówkę, a w listopadzie – po załatwieniu wszystkich wymagań związanych z kontraktem z NFZ – hospicjum przyjęło pierwszego pacjenta i rozpoczęło działalność jako Społeczny Zakład Opieki Hospicyjnej im. ks. prał. Andrzeja Tokarzewskiego.

Nowy dom

Placówka przy ul. Lipowej dysponuje 12 miejscami dla chorych w hospicjum stacjonarnym, gdzie przyjmowani są chorzy z całej Polski, a jednocześnie opiekuje się nawet 40 osobami w systemie hospicjum domowego, udzielając pomocy w miejscu zamieszkania na terenie powiatu lubartowskiego. To zdecydowanie za mało, jak na potrzeby miasta i regionu, dlatego przed kilku laty rozpoczęła się rozbudowa placówki. W lutym 2023 r. został zatwierdzony projekt architektoniczno-budowlany, a zaledwie rok później nastąpił odbiór stanu surowego zamkniętego. Kolejny rok upłynął na dokończeniu budowy, ale przed parafią i stowarzyszeniem jeszcze wiele prac związanych z wyposażeniem budynku. Znajdzie się w nim więcej miejsca dla chorych, ale też pokoje dla rodzin pragnących czuwać przy swoich bliskich, sale szkoleniowe dla pracowników i wolontariuszy oraz kaplica.

Bezcenne wsparcie

Opieka udzielana w Hospicjum św. Anny w Lubartowie jest bezpłatna. Finansowanie uzyskiwane jest w ramach kontraktu z NFZ, jednak nie pokrywa rzeczywistych kosztów utrzymania. Dodatkowe źródła to: odpis 1,5% podatku (KRS 0000229422), akcje charytatywne (np. „Pola Nadziei”), a także zbiórki parafialne oraz indywidualne wpłaty od darczyńców. To właśnie dzięki wsparciu przez grono życzliwych osób możliwe jest sprawne funkcjonowanie placówki. Wrażliwi na potrzeby bliźniego ofiarodawcy przekazują za pośrednictwem hospicjum terminalnie chorym i ich rodzinom środki finansowe, ale też swój czas i bezcenną modlitwę. Wolontariat, do którego może dołączyć każdy, kto ma pragnienie niesienia pomocy i radości osobom znajdującym się w wyjątkowo trudnej sytuacji, zajmuje się organizacją zbiórek, ale też pomocą przy pracach w hospicjum czy spędzaniem czasu z chorymi. – Dobrą formą pomocy może się okazać opowiadanie innym o opiece hospicyjnej, bo, być może, ktoś sam potrzebuje pomocy, a może chciałby wesprzeć takie dzieło – mówi ks. Andrzej Juźko. Jak zapewnia, każde życzliwe słowo i każdy grosz zostaną hojnie wynagrodzone wdzięcznością i modlitwą.

2025-03-04 13:59

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rodzina Bogiem silna

Niedziela lubelska 37/2024, str. III

[ TEMATY ]

Lubartów

Marcin Socha/archiwum parafii

Powitanie relikwii bł. Rodziny Ulmów w Lubartowie

Powitanie relikwii bł. Rodziny Ulmów w Lubartowie

W bł. Rodzinie Ulmów widzimy wzór do naśladowania; chcemy promieniować świętością – powiedział ks. Andrzej Juźko, proboszcz parafii św. Anny w Lubartowie.

W pierwszym tygodniu września drogami naszej diecezji wędrowały relikwie bł. Rodziny Ulmów. Szlak wiódł od Wąwolnicy, przez Kazimierz Dolny, Lubartów, Łęczną, Świdnik, Lublin i Kraśnik aż do Chełma. We wszystkich miejscach nawiedzenia była podejmowana modlitwa o świętość rodzin i szacunek do życia. Za organizację peregrynacji na Lubelszczyźnie odpowiadało archidiecezjalne duszpasterstwo rodzin z ks. Grzegorzem Trąbką.
CZYTAJ DALEJ

Święty oracz

Niedziela przemyska 20/2012

W miesiącu maju częściej niż w innych miesiącach zwracamy uwagę „na łąki umajone” i całe piękno przyrody. Gromadzimy się także przy przydrożnych kapliczkach, aby czcić Maryję i śpiewać majówki. W tym pięknym miesiącu wspominamy również bardzo ważną postać w historii Kościoła, jaką niewątpliwie jest św. Izydor zwany Oraczem, patron rolników. Ten Hiszpan z dwunastego stulecia (zmarł 15 maja w 1130 r.) dał przykład świętości życia już od najmłodszych lat. Wychowywany został w pobożnej atmosferze swojego rodzinnego domu, w którym panowało ubóstwo. Jako spadek po swoich rodzicach otrzymać miał jedynie pług. Zapamiętał również słowa, które powtarzano w domu: „Módl się i pracuj, a dopomoże ci Bóg”. Przekazy o życiu Świętego wspominają, iż dom rodzinny świętego Oracza padł ofiarą najazdu Maurów i Izydor zmuszony był przenieść się na wieś. Tu, aby zarobić na chleb, pracował u sąsiada. Ktoś „życzliwy” doniósł, że nie wypełnia on należycie swoich obowiązków, oddając się za to „nadmiernym” modlitwom i „próżnej” medytacji. Jakież było zdumienie chlebodawcy Izydora, gdy ujrzał go pogrążonego w modlitwie, podczas gdy pracę wykonywały za niego tajemnicze postaci - mówiono, iż były to anioły. Po zakończonej modlitwie Izydor pracowicie orał i w tajemniczy sposób zawsze wykonywał zaplanowane na dzień prace polowe. Pobożna postawa świętego rolnika i jego gorliwa praca powodowały zawiść u innych pracowników. Jednak z czasem, będąc świadkami jego świętego życia, zmienili nastawienie i obdarzyli go szacunkiem. Ta postawa świętości wzbudziła również u Juana Vargasa (gospodarza, u którego Izydor pracował) podziw. Przyszły święty ożenił się ze świątobliwą Marią Torribą, która po śmierci (ok. 1175 r.) cieszyła się wielkim kultem u Hiszpanów. Po śmierci męża Maria oddawała się praktykom ascetycznym jako pustelnica; miała wielkie nabożeństwo do Najświętszej Marii Panny. W 1615 r. jej doczesne szczątki przeniesiono do Torrelaguna. Św. Izydor po swojej śmierci ukazać się miał hiszpańskiemu władcy Alfonsowi Kastylijskiemu, który dzięki jego pomocy zwyciężył Maurów w 1212 r. pod Las Navas de Tolosa. Kiedy król, wracając z wojennej wyprawy, zapragnął oddać cześć relikwiom Świętego, otworzono przed nim sarkofag Izydora, a król zdumiony oznajmił, że właśnie tego ubogiego rolnika widział, jak wskazuje jego wojskom drogę... Izydor znany był z wielu różnych cudów, których dokonywać miał mocą swojej modlitwy. Po śmierci Izydora, po upływie czterdziestu lat, kiedy otwarto jego grób, okazało się, że jego zwłoki są w stanie nienaruszonym. Przeniesiono je wówczas do madryckiego kościoła. W siedemnastym stuleciu jezuici wybudowali w Madrycie barokową bazylikę pod jego wezwaniem, mieszczącą jego relikwie. Wśród licznych legend pojawiają się przekazy mówiące o uratowaniu barana porwanego przez wilka, oraz o powstrzymaniu suszy. Izydor miał niezwykły dar godzenia zwaśnionych sąsiadów; z ubogimi dzielił się nawet najskromniejszym posiłkiem. Dzięki modlitwom Izydora i jego żony uratował się ich syn, który nieszczęśliwie wpadł do studni, a którego nadzwyczajny strumień wody wyrzucił ponownie na powierzchnię. Piękna i nostalgiczna legenda, mówiąca o tragedii Vargasa, któremu umarła córeczka, wspomina, iż dzięki modlitwie wzruszonego tragedią Izydora, dziewczyna odzyskała życie, a świadkami tego niezwykłego wydarzenia było wielu ludzi. Za sprawą św. Izydora zdrowie odzyskać miał król hiszpański Filip III, który w dowód wdzięczności ufundował nowy relikwiarz na szczątki Świętego. W Polsce kult św. Izydora rozprzestrzenił się na dobre w siedemnastym stuleciu. Szerzyli go głównie jezuici, mający przecież hiszpańskie korzenie. Izydor został obrany patronem rolników. W Polsce powstawały również liczne bractwa - konfraternie, którym patronował, np. w Kłobucku - obdarzone w siedemnastym stuleciu przez papieża Urbana VIII szeregiem odpustów. To właśnie dzięki jezuitom do Łańcuta dotarł kult Izydora, czego materialnym śladem jest dzisiaj piękny, zabytkowy witraż z dziewiętnastego stulecia z Wiednia, przedstawiający modlącego się podczas prac polowych Izydora. Do łańcuckiego kościoła farnego przychodzili więc przed wojną rolnicy z okolicznych miejscowości (które nie miały wówczas swoich kościołów parafialnych), modląc się do św. Izydora o pomyślność podczas prac polowych i o obfite plony. Ciekawą figurę św. Izydora wspierającego się na łopacie znajdziemy w Bazylice Kolegiackiej w Przeworsku w jednym z bocznych ołtarzy (narzędzia rolnicze to najczęstsze atrybuty św. Izydora, przedstawianego również podczas modlitwy do krucyfiksu i z orzącymi aniołami). W 1848 r. w Wielkopolsce o wolność z pruskim zaborcą walczyli chłopi, niosąc jego podobiznę na sztandarach. W 1622 r. papież Grzegorz XV wyniósł go na ołtarze jako świętego.
CZYTAJ DALEJ

Zawsze trzyma się w cieniu. Kim jest sekretarz nowego papieża?

2025-05-15 15:40

[ TEMATY ]

sekretarz

Papież Leon XIV

sekretarz papieża

ks. Edgard Iván Rimaycuna Inga

Vatican Media

Choć Watykan oficjalnie nie ogłosił tej nominacji, to latynoski ksiądz towarzyszący od pierwszych chwil Leonowi XIV nie mógł umknąć uwadze mediów. Chodzi o 36-letniego ks. Edgarda Ivána Rimaycunę, który pracował u boku obecnego papieża jeszcze w Peru, a następnie trafił za nim do Watykanu. Podkreśla się jego ogromną dyskrecję i to, że zawsze trzyma się w cieniu.

Ks. Edgard Iván Rimaycuna pochodzi z Peru. Jego znajomość z obecnym papieżem sięga 2006 roku, kiedy formował się w seminarium duchowym Santo Toribio de Mogrovejo w Chiclayo. W tym czasie ojciec Robert Prevost był przeorem augustianów, ale utrzymywał bliskie relacje ze swą przybraną ojczyzną. Dla młodego seminarzysty augustianin szybko stał się mentorem, odgrywając decydującą rolę w dojrzewaniu jego powołania. Kiedy zakonnik powrócił do Peru, początkowo jako administrator apostolski, a później biskup diecezjalny, potrzebował godnego zaufania współpracownika: w ten sposób Rimaycuna zaczął pracować u jego boku.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję