W budynku Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie odbyło się posiedzenie Kapituły Rankingu Liceów i Techników. Jego uczestnicy debatowali nad sposobem oceniania szkół pod kątem nie tylko tego, co mierzalne (jak np. wyniki matur), ale także tego, czego nie da się ująć w sposób matematyczny, a co również decyduje, czy dana placówka jest dobra.
Nowa kategoria w rankingu
Kapituła podjęła decyzję, że najbliższa edycja rankingu zostanie opracowana według starych zasad, w ramach których brano pod uwagę sukcesy w olimpiadach przedmiotowych oraz wyniki egzaminów maturalnych (przedmioty obowiązkowe i dodatkowe), a w przypadku techników – wyniki egzaminów zawodowych. Kolejna będzie już jednak zawierać nowe kryterium – „otwartość”. Będzie się ono składać z czterech składników, a jego waga nie przekroczy 5%. Klasyfikacja według nowego wskaźnika będzie odbywać się na zasadzie: „uczestniczy/nie uczestniczy”. Zmiana ma odzwierciedlać potrzeby uczniów.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
– Nowe kryterium ma odzwierciedlać pozaedukacyjne aspekty działalności szkoły i pokazywać jej aktywność w wymiarze europejskim (uczestnictwo szkół w Programie Erasmus+), kształtowanie umiejętności wspólnej realizacji przez uczniów zadań projektowych (w oparciu o inicjatywę „Zwolnieni z Teorii”) oraz sukcesy szkół w kształtowaniu postaw przyjaznych, otwartych i tolerancyjnych (w oparciu o inicjatywę Szkoły Przyjazne LGBT+ Fundacja GrowSPACE). Jesteśmy również otwarci na inne inicjatywy – powiedział w trakcie obrad kapituły Waldemar Siwiński, prezes założyciel Fundacji Edukacyjnej „Perspektywy” i kierownik rankingów Perspektyw.
– Podejmując decyzje o zmianach w rankingu, kierujemy się tym, dla kogo tworzymy Ranking Liceów i Techników. Tworzymy go dla uczniów i wprowadzane zmiany odzwierciedlają właśnie ich potrzeby. Dlatego ranking Perspektyw, który stanowi lekturę obowiązkową dla wszystkich ósmoklasistów, jest otwarty na nowe idee i rozwój – dodał.
Szkoły przyjazne LGBT
Jak wspomniano wyżej, jednym ze wskaźników składających się na nowe kryterium rankingu, będą działania szkół w promowaniu postaw tolerancyjnych. Podstawą do oceny placówki będzie inicjatywa „Szkoły Przyjazne LGBT”. W tym roku to zestawienie zostało po raz pierwszy zaprezentowane w siedzibie Ministerstwa Edukacji Narodowej.
W tegorocznej edycji rankingu w najlepszej dziesiątce zestawienia placówek z województwa łódzkiego znalazło się osiem szkół z Łodzi. Pierwsze miejsce zajęło IV Liceum Ogólnokształcące, które znalazło się też w czołówce krajowego rankingu.
Fundacja GrowSPACE koordynowała w tym roku także akcję „tęczowy piątek” w polskich szkołach. To akcja mająca dawać wyraz „tolerancji dla osób o odmiennej orientacji seksualnej”. Tymczasem, jak ostrzega m.in. Ordo Iuris, „tęczowy piątek” może stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju psychoseksualnego dziecka.